کد خبر 242408
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲

کتاب «از تبعید تا پیروزی» زندگینامه، مجموعه مقالات و مصاحبه‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به کوشش میرزاباقر علیان‌نژاد توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، علیان نژاد درباره روند تدوین این اثر اظهار داشت: در ابتدا روزنامه‌های کیهان و اطلاعات در سال 1357 بررسی شده، در مجموع سیزده مطلب از آیت‌الله مکارم شیرازی شامل یازده مقاله و یادداشت و دو مصاحبه استخراج گردیده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که زندگی‌نامه مستقل و کاملی، خصوصا درباره مبارزات آیت‌الله مکارم شیرازی در دوران انقلاب اسلامی، منتشر نشده بود قرار شد کتاب در دو بخش زندگی‌نامه و مقالات تنظیم شود. سپس با استفاده از شصت عنوان کتاب و دوازده عنوان نشریه و چندین پایگاه اینترنتی زندگی‌نامه آیت الله مکارم شیرازی را تدوین کنیم.

علیان‌نژاد به نقش آیت الله مکارم شیرازی در پیروزی انقلاب اشاره داشت و گفت: با نگاهی به حوادث انقلاب اسلامی مشخص می‌شود آیت الله مکارم شیرازی در مقاطع حساس از تاریخ انقلاب نقش مهمی داشته‌اند که از جمله می‌توان به: سخنرانی در حضور مراجع تقلید و اجتماع قریب پنجاه هزار نفر در مسجد اعظم قم در مخالفت به لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، بازداشت توسط ساواک در شب15 خرداد 1342 ، مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی (ره)، برگزار مراسم چهلم آیت الله سید مصطفی خمینی، قیام 19 دی 1356 ، بازداشت و تبعید به چابهار، مهاباد و انارک، اوج‌گیری انقلاب و تحصن در مسجد دانشگاه تهران و استقبال از امام خمینی (ره)‌و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.

این پژوهشگر تاریخ همچنین افزود: برای دسترسی به اسناد ساواک درباره آیت الله مکارم شیرازی به حدود سی عنوان کتاب سندی مراجعه کردم. البته مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات اسناد شخصیت‌های مبارز را در کتاب‌هایی با عنوان یاران امام به روایت اسناد ساواک منتشر می‌کند، اما متأسفانه پس از درگذشت این چهره‌ها این کار دو ایراد دارد یکی اینکه شاید برخی از اسناد ساواک نادرست باشد و دست مبارز از بررسی صحت آنها کوتاه است و دوم اینکه پژوهشگران، به موقع به آن اسناد دسترسی پیدا نمی‌کنند.

لازم به ذکر است که چندی پیش در مراسمی با حضور مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی، آیت الله مکارم شیرازی از دست‌اندرکاران تألیف کتاب «از تبعید تا پیروزی» قدردانی به عمل آوردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس