يکي از افراد سرشناسی که در جهان اسلام اما در پازل غرب بازي مي‌کند يکی از شیوخ الازهر است که از سویی داعیه رهبری بیداری اسلامی یا به قول خودش بهار عربی را دارد و از سوی دیگر با فتاوا و مواضع خود عملاً به اختلاف میان مسلمین دامن می‌زند. با گزارش ویژه مشرق همراه باشید تا با "يوسف القرضاوی" آشنا شوید.

گروه گزارش ویژه مشرق- اختلاف و تفرقه میان امت اسلام از جمله دستاویزهایی است که غرب از ابتدای اسعمار تاکنون با تمسک به آن در حکمرانی میان مسلمین موفق بوده است و تعبیر مشهور «فرق تسد» (تفرقه بینداز و حکومت کن) به راهبرد اصلی غرب در جهان اسلام بدل گشته است.

این استراتژی زمانی خطر بیشتری را متوجه امت اسلام می نماید که علمای اسلام نیز وارد این بازی خطرناک شوند و با توجه به نقش تعیین کننده آنها در رهبری امت، به افزایش دامنه اختلافات دامن زنند و بدین تربیب آب در آسیاب دشمن بریزند.

از جمله علما و افراد سرشناسی که هم اکنون در جهان اسلام به نقش آفرینی در پازل غرب می پردازد، شیخی از شیوخ الازهر است که از سویی داعیه رهبری بیداری اسلامی یا به قول خودشان بهار عربی را دارد و از سوی دیگر با اظهارات و موضع گیری های خود عملا به اختلاف میان مسلمین دامن می زند.


از جمله علما و افراد سرشناسی که هم اکنون در جهان اسلام
 به نقش آفرینی در پازل غرب می پردازد، شیخی از شیوخ الازهر است؛
نام او قرضاوی است


«یوسف محمد قرضاوی» از جمله تاثیرگذارترین افراد در سطح جهان اسلام شناخته می شود که اظهارات او پیرامون سوریه، ایران، حزب الله و نوری مالکی بسیار مورد توجه رسانه های غرب قرار دارد و در این گزارش سعی داریم که به بررسی ابعاد شخصیتی او بپردازیم.

تولد در سرزمین نیل و پرورش در قطر

قرضاوی در سال 1926 در روستای «صافات تراب» مصر در خانواده ای فقیر و دهقان متولد شد. وی در دو سالگی پدر خود را از دست داد و یتیم شد و پس از فوت پدرش نزد عموی خود بزرگ شد. او در سن 9 سالگی توانست تمام قرآن را حفظ کند.


قرضاوی پس از حفظ قرآن به موسسه مطالعات مذهبی در «طنطا» پیوست و به مدت 10 سال در آنجا آموزش دید و پس از آن به الازهر رفت و در رشته الهیات به تحصیل پرداخت و در سال 1953 از آنجا فارغ التحصیل شد. او همچنین در سال 1958 موفق به دریافت دیپلم زبان و ادبیات عرب از سوی موسسه مطالعات عربی شد.

 
قرضاوي در سال هاي تحصيل در الازهر

او در ادامه تحصیلات تکمیلی خود در گروه علوم قرآن و سنت دانشکده اصول الدین الازهر ثبت نام کرد و در سال 1960 با مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات قرآنی فارغ التحصیل شد.

قرضاوی در سال 1962 از سوی دانشگاه الازهر به قطر اعزام شد تا سرپرستی دومین موسسه مطالعات دینی قطر را بر عهده گیرد. او دکترای تخصصی خود را در سال 1973 و با رساله«زکات و اثر آن بر حل مشکلات اجتماعی» با رتبه عالی از دانشگاه الازهر دریافت نمود.

او در سال 1977 دانشکده شریعت و مطالعات اسلامی قطر را پایه گذاری و تاسیس کرد و به عنوان رئیس دانشکده برگزیده شد و در همان سال مرکز تحقیقاتی «سیره و سنت» را پایه گذاری کرد.
او همچنین تا سال 1990 در موسسه ائمه مصر(زیر نظر وزارت اوقاف مصر) به عنوان ناظر خدمت کرد.

منصب بعدی قرضاوی (1990-91) در الجزایر بود که در آنجا در سمت رئیس شورای علمی دانشگاه اسلامی و موسسات عالی به کار خود ادامه داد.

در سال 1991 یکبار دیگر به قطر بازگشت و به عنوان رئیس مرکز سیره و سنت دانشگاه قطر منصوب شد و تا به امروز در این سمت قرار دارد.



قرضاوی هم اکنون رئیس شورای اروپایی «فتوا و تحقیق»(یک نهاد علمی اسلامی مستقر در ایرلند) است و همچنین اداره «اتحادیه بین المللی علمای مسلمان»(IUMS) را نیز بر عهده دارد.

وی در زمان پادشاهی ملک فاروق(1949) زندانی شد و پس از آن در زمان جمال عبدالناصر، سه بار از مصر به قطر عزیمت کرد و در سال 2011 هم زمان با انقلاب مردم مصر به کشور خود بازگشت.

القرضاوی سهامدار اصلی و مشاور پیشین شریعت بانک «التقوی» می باشد که این بانک عضو لوگانوی سوییس بوده و در لیست حامیان تروریسم و القاعده(که از سوی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل منتشر شده است) می باشد. البته در اگوست سال 2012 نام این موسسه مالی از لیست حامیان ترورسیم شورای امنیت حذف گردید.

قرضاوی در سال 2008 در نظر سنجی که از خوانندگان مجله های چشم انداز(انگلستان) و سیاست خارجی(آمریکا) انجام گردید در میان 100 تن از روشنفکران عمومی رتبه سوم را در راهبری افکار عمومی در جهان کسب کرد.

در یک نظرسنجی، قرضاوی در میان 100 تن از روشنفکران
 رتبه سوم را در راهبری افکار عمومی در جهان کسب کرد.


نگاهی به اعضای خانواده قرضاوی


قرضاوی از معدود علمای الازهر به حساب می آید که حواشی زیادی در ارتباط با خانواده وی در رسانه های عربی منشر شد.

یکی از این حواشی به ازدواج سوم او با خانم دکتر "أسماء بن قاده" دختر "محمد بن قاده" پدر علم ریاضیات در الجزایر و نوه شاهزاده "عبدالقادر" باز می گردد.

شیخ یوسف قرضاوی در بیان خاطرات خود که در سال 2008 میلادی منتشر شد، مطالبی در مورد زندگی شخصی خود با این خانم الجزایری را فاش کرد. پس از آن زمان، هر از چند گاهی نیز خبری در یکی از رسانه های جهان عرب در مورد آنان منتشر می شد و گوشه ای از این داستان عاشقانه و ازدواج عجیب را فاش می کرد.
 


بن قاده در توضیح نحوه آشنایی خود با شیخ در مصاحبه با روزنامه الشروق می گوید:
«من و شیخ در سال 1984 میلادی در یک کنفرانس دینی با هم آشنا شدیم. دقیقا محل آشنایی ما روی تریبون سخنرانی آن کنفرانس بود. در آن کنفرانس بیش از 2000 نفر مهمان و شرکت کننده حضور داشت. بسیاری از مطبوعات و رسانه های مختلف الجزایر نیز برای پوشش آن، در محل حاضر شده بودند. من در آن کنفرانس پس از سخنرانی شیخ "قرضاوی" روی تریبون رفتم و اشکالات کوچکی گرفتم و نکاتی را هم بیان کردم.

پس از پایان سخنرانی، شیخ "قرضاوی" فورا جلو آمد تا بخاطر اظهارات زیبایم به من تبریک بگوید اما پیش از رسیدن او، خبرنگاران دور من حلقه زدند. همان شب، شیخ مرا در محل اقامت دانشجویان دید. از پرسید: آیا شما همان خانم "أسماء" نیستی که امروز پس از سخنرانی من صحبت کردی؟! گفتم: بله. بخاطر مطالب و نکاتی که مطرح کرده بودم، از من خیلی تشکر کرد. از آن لحظه به بعد، شیخ بیشتر به من نزدیک شد. هر به هر بهانه ای سعی می کرد سر حرف را با من باز کند. گاهی هم که بهانه نداشت، کتاب های خود را به من هدیه می داد، و این کار را بهانه می کرد تا باز هم با من صحبت کند. شیخ برای اینکه مرا با لفظ "عزیزم" خطاب کند، روی کتاب های خود می نوشت: «هدیه ای به دختر عزیز ...». ارتباط ما تا پنج سال به همان منوال ادامه داشت.»

از انتطار طولانی شیخ و سه بار به خواستگاری رفتن در راه به دست آوردن اسماء(به دلیل اختلاف سنی میان شیخ و اسماء، خانواده وی علاقه چندانی به این وصلت نداشتند) که بگذریم، مهم ترین حاشیه ای که بن قاده برای شیخ ایجاد کرد، پرده برداری از روابط قرضاوی با موساد در سال 2010 میلادی بود که در ادامه مطلب به طور تقضیلی بدان اشاره خواهد شد.

شیعه شدن فرزند قرضاوی

دومین وابسته خانوادگی قرضاوی که بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت فرزند اوست که ماجرای شیعه شدن او موقعیت قرضاوی را به عنوان یکی از شیوخ الازهر بسیار تهدید کرد.

اگر چه در مصر واکنش های منفی فراوانی نسبت به این موضوع پدید آمد و حتی بسیاری سعی کردند که شیعه شدن عبدالرحمان قرضاوی را انکار کنند تا جایی که خود عبدالرحمان در این باره می گوید:« از من خواسته اند تا از شیعه بودنم دست بردارم‏.»
عبدالرحمان که برای حضور در آیین روز شهید به جنوب لبنان (شهرستان صور) سفر کرده بود این موضوع را در جمع برخی مقام های شیعه در منطقه مطرح کرده است ‏.‏
 

عبدالرحمان قرضاوی راه پدر را در پیش نگرفت
او «شیعه» شد

وی انکار شیعه بودن خود را رد کرده و چنین درخواستی را توهینی به شیعیان دانسته است ‏.‏
عبدالرحمان افزوده است بیش از دو ماه است که پدرم ( شیخ یوسف ) را ندیده ام ، اما قصد دارم بزودی به دیدارش بروم ، او پیر شده و همسرش بر وی سیطره دارد‏.‏
به گفته وی همسر جدید شیخ یوسف قرضاوی، خواهر خدیجه بن قنه، گوینده اخبار تلویزیون الجزیره قطر است.  ‏

بازگشت به مصر دز سال 2011

اما از خانواده پر حاشیه قرضاوی که بگذریم، زندگی و حیات سیاسی او نیز دارای حواشی فراوانی است که از متواری بودن او در حکومت های پیشین آغاز و به اظهارات تفرقه برانگیز در جهان اسلام ختم می گردد.

همانطور که پیش از این یاد شد، وی در زمان ملک فاروق چندبار دستگیر شد و پس از آزاد شدن به قطر رفت و تا زمان انقلاب مردم مصر در سال 2011 در این کشور باقی ماند و به همین دلیل است که برخی از علمای الازهر پیش از آنکه او را مصری بدانند، وی را عامل تقویت قطر و پایگاه پادشاه این کشور به حساب می آورند.

پس از انقلاب مردم مصر در سال 2011 و سرنگونی رژیم حسنی مبارک، قرضاوی پس از 30 سال خودش را در مصر ظاهر کرد. او در نخستین حضور خود به عنوان امام جماعت نماز جمعه 17 فوریه در مصر سخنرانی کرد و در تشبیه اوضاع مصر اذعان داشت: «مردم مصر مانند جنی هستند که پس از 30 سال از چراغ بیرون آمده اند!»


قرضاوی پس از سقوط مبارک به مصر بازگشت و گفت:
«مردم مصر مانند جنی هستند که پس از 30 سال از چراغ بیرون آمده اند!»

او همچنین در آن سخنرانی آزادی زندانیان سیاسی بازگشت به حالت معمولی و غیر حکومت نظامی را خواستار شد.

از این پس بود که قرضاوی به عنوان یکی از رهبران نهضت بیداری در جهان اسلام شناخته شد و به اظهار نظر پیرامون کشورهای مختلف جهان اسلام پرداخت.


فتوای قتل معمر قذافی


قرضاوی در 21 فوریه(تنها 3 روز پس از ورود به عرصه سیاسی مصر) در حمایت از محالفان لیبیایی سخن گفت و فتوای حلیت قتل معمر قذافی را صادر کرد.

او در این باره گفت:
«افسران و سربازانی که قادر به کشتن قذافی هستند و هر کسی که می تواند با شلیک یک گلوله به کشور و بندگان خدا خدمت کند، این کار را انجام دهد که من این فتوا را صادر کردم.
همانطور که من با این فتوا می خواهم از مردم محافظت کنم، این مرد(قذافی) نابودی مردم را می خواهد.  هيچ کس نبايد از اين فرد گناهکار و ظالم که در حال فساد است اطاعت کند.
کشتار زيردستان توسط حاکم با اين ابزار جهنمي، از بزرگترين گناه ها نزد خداوند است. قذافي عاقل نيست و از قديم او را فردي ديوانه توصيف کرده اند.»
قرضاوی همچنین از سفرای لیبی در سراسر جهان خواست که از رژیم قرضاوی فاصله بگیرند.


قرضاوی و شیطان خواندن حزب الله


با وجود آنکه قرضاوی در غرب به عنوان یکی از تئورسین های تروریسم شناخته می شود که کمک به گروه های اسلامی مبارز در نوار غزه از جمله اتهامات وی بود و بانک وی(بانک التقوی) تا مدتها در لیست موسسات مالی حمایت کننده از سازمان های تروریستی قرار داشت، اما در عین حال او با حزب الله لبنان به عنوان یکی از مهم ترین گروه های مبارز در برابر رژیم صهیونیستی، تنها به دلیل شیعه بودن به شدت در مبارزه است و حتی آن را حزب شیطان می خواند.


قرضاوی حزب الله لبنان را حزب الشیطان نامید
به اعتقاد محققین، دلیل اصلی چنین سخن گزافی «شیعه» بودن حزب الله است

وي در سال 2006 در پاسخ به سوال محقق سعودي «عبدالله بن جبرين» در رابطه با كمك به حزب الله و پشتيباني از اين گروه مبارز لبناي صريحا مي گويد كه حمايت از آنها حرام است چرا كه آنها شيعه هستند.

قرضاوی در یکی از خطبه های نماز جمعه ضمن رد سید حسن نصرالله، گفت:« نصرالله مرا متهم می کند که به قتل شهروندان دعوت می کنم، ممکن نیست که من به چنین چیزی دعوت کنم، بلکه به کشتار کسانی که شهروندان را می کشند دعوت می کنم. در حزب الله هیچ اثری از خیر و دین نیست چرا که در راه طاغوت و کمک به سوریه می جنگد و در واقع حزب الله، حزب شر، طغیان و شیطان است. نصرالله هزاران سرباز را به سوریه اعزام می کند و خداوند آنها را نابود خواهد کرد چرا که در راه طاغوت می جنگند. نظام سوریه، کمک های مالی و تسلیحاتی را از ایزان، عراق و حزب الله دریافت می کند و از دولت های عربی و اروپایی می خواهد که به نابودی معارضین اهتمام ورزند.»


قرضاوی و دخالت در امور عراق


این ستیز قرضاوی با شیعیان و اختلاف انگیزی های او تنها به حزب الله لبنان ختم نمی شود و هرگاه که بویی از تشیع را در کسی حس کند به سرعت ورود می کند.


قرضاوی: همه شیعیان بر ضد اهل تسنن عمل می کنند،
 اینها مفسد فی الارض هستند


قرضاوی با هجوم به نخست وزیر عراق نوری مالکی و اتهام به او مبنی بر کشتار اهل تسنن با همکاری ایران و حزب الله، تصریح می کند:
«برادران اهل سنت ما در عراق می جنگند و از جان و دین شان دفاع می کنند، عراق تنها برای شیعیان و مالکی زورگو شده است.
برادران ما مدت هاست که در این باره صبر می کنند و نوری مالکی نیز همچنان به کار خود ادامه می دهد... او آنچه که در سوریه اتفاق می افتد را می بیند و در همین حال با ایران و حزب الله شریک شده است. همه شیعیان بر ضد اهل تسنن عمل می کنند، اینها مفسد فی الارض هستند... به مالکی و هر کسی که او را تایید می کند هشدار می دهیم که این خطر بزرگی است که شما به جنگ با امتی به پا خاسته اید که 90 درصد آن را اهل تسنن تشکیل می دهند و تا زمانی که این راه را در پیش گیرید و اهل سنت را به قتل رسانید ما این را نمی پذیریم.»


دعوت دکتر قرضاوی برای مقابله با نظام سوریه


قرضاوی از جمله فعالان سیاسی است که در عمل معتقد به وجود و لزوم نابودی مثلث شیعی در منطقه است و در همین راستا علاوه بر حمله به حزب الله و نوری مالکی در عراق، به سراغ حکومت سوریه رفته و با قدرت هر چه تمام تر در راه تحقق نقشه امنیتی غرب ئر خاورمیانه بازی می کند.

قرضاوی از هر کسی که توان جهاد و مبارزه را دارد خواست که به نفع مردم سوریه مدت دو سال است توسط نظام و حزب الله لبنان به قتل می رسند، بایستد.

قرضاوی همچنین از امیر دولت قطر به دلیل حمایت از انقلاب های مردمی و خصوصا انقلاب مردم سوریه !!! تشکر و قدردانی کرد.


قرضاوی همچنین از امیر دولت قطر به دلیل حمایت از انقلاب های مردمی
 و خصوصا انقلاب مردم سوریه !!! تشکر و قدردانی کرد.

وی در سخنرانی خود در جشنواره ای که توسط اتحادیه علمای جهان اسلام  در دوحه قطر برگزار شد، گفت:  «بر همه دولت های عربی و اسلامی واجب است که به یاری ملت مظلوم سوریه برخیزند که حکومت آنها روزانه دهها تن از فرزندان شان را می کشد و هزاران تن را آواره می کند. تاکید می کنم که از امور واجب جهان مساعدت به انقلاب سوریه و ملت سوریه است که تاکنون میلیون ها نفر از آنها آوره و صدهزار نفر از آنها کشته شده اند.»

قرضاوی با اشاره به آغاز بحران در سوریه یادآور شد زمانی که انقلاب های عربی در تونس، مصر، لیبی و یمن آغاز شد، ملت سوریه نیز بدون سلاح خواهان تغییر و آزادی شدند و در این هنگام نظام بشار اسد با حمایت مالی عراق، روسیه، ایران و حزب الله، به مقابله با مردم و کشتار آنها پرداخت.


قرضاوی: همانا کسانی که بشار را تایید می کنند، لعنت و غضب خداوند به آنها می رسد
 و خداوند از آنها انتقام خواهد گرفت


قرضاوی گفت: همانا کسانی که بشار را تایید می کنند، لعنت و غضب خداوند به آنها می رسد و خداوند از آنها انتقام خواهد گرفت و از همه مسلمین در همه سرزمین ها دعوت می کنم هر گاه که می توانند برای دفاع از برادرانشان به آنجا بروند و اگر می توانند بجنگند پس برای جنگ بروند.

قرضاوی از دول غربی خواست که به تجهیز تسلیحاتی معارضین سوری بپردازند و در کنار آنها بایستند.
همچنین قرضاوی در خطبه های نماز جمعه در مسجد «عمر ابن خطاب» دوحه از مردم خواست که به جهاد در مقابله با بشار اسد و نیروهایش و حزب الله بپردازند که مسیحیان، اهل تسنن و کردها را می کشند.
قرضاوی در این خطبه به حزب الله، ایران و نوری مالکی به شدت حمله کرد و گفت که آنها به مبارزه با اهل سنت و قتل آنها می پردازند.


 اختلاف با علمای الازهر


قرضاوی با اظهارات تند و بی پروای خود در رابطه با مسائل داخلی مصر و جهان اسلام مورد انتقاد علمای مصر و الازهر قرار گرفته است و بارها او را به دلیل این اظهارات مورد شماتت قرار داده اند.
در ماجرای یکی از اظهارات تند، قرضاوی به تعریف و تمجید فراوان از حسن البنا(موسس اخوان المسلمین) پرداخت که این موضوع واکنش هایی را  در داخل مصر در بر داشت.

قرضاوی در توصیف حسن البنا گفته بود:
«او از معدود افرادي است كه ارزش آن براي امت ما در طي دورها شناخته مي شود و براي حركت از جمود به سمت قيام تلاش كرده است، حسن بنا آمد و براي ادامه حيات از روح خود در امت بزرگ ما دميد و از خون خود درخت آن را آبياري كرد تا رشد كند و امتداد يابد.» تعریف و تمجید قرضاوی از «حسن البنا»(موسس گروه اخوان المسلمین) خشم برخی از علمای الازهر را برانگیخت.

شیخ محمد شحات الجندی، عضو مجمع گفتگوهای اسلامی در این باره گفت:
«بر ماست که به قرضاوی یادآوری کنیم که اشخاص الگو و پیشوای ما نیستند بلکه اسلام پیشوای ماست، اسلام دینی است که به اجتماع بین مسلمین دعوت می کند نه تفرقه میان آنها و بین مردم مساوات برقرار می کند و به توسعه و رفاه دعوت می نماید.» الجندی اضافه کرد:«قرضاوي بنا را به صفات بزرگي تشبيه كرد و اين در حالي است كه او مي بايست در ابتدا مردم را به اخوان المسلمين دعوت كند و در اين شرايط مصلحت كشور را به هر چيزي ترجيح دهد و مردم را به راه و روش بنا بازگرداند.


همچنین شیخ عبدالحمید الاطرش(رئیس سابق گروه فتوای الازهر)، قرضاوی را به دلیل چنین حمایتی از حسن البنا مورد عتاب قرار داد و به کلام خداوند متعال استناد کرد که«فلا تزکوا انفسکم».

دومین اختلاف جدی قرضاوی با علمای مصر در ماجرای ایراد خطبه وی در زمان بازدید اردوغان از مصر بروز کرد.
شيخ محمد البسطويسي رئيس اتحاديه ائمه جماعات و روحانيون مصر در حاشیه این ماجرا گفت: شيخ يوسف القرضاوي را از سخنراني در الازهر منع خواهيم كرد.
روزنامه "اخبار اليوم" به نقل از البسطويسي نوشت: «وزير اوقاف مصر از القرضاوي خواسته است خطبه نماز جمعه آتي الازهر را هنگام سفر رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ايراد كند.»

وي افزود: «اتحاديه ائمه جماعات به دلايل مختلف با سخنراني القرضاوي مخالف است. مهمترين اين دلايل اين است كه نفوذ قطر در مصر از طريق القرضاوي زياد نشود و دليل دوم اين است كه وي وابسته به اخوان المسلمين است و اعطاي خطبه به وي به معني تشويق وابستگي هاي سياسي در ميان روحانيون است.»


قرضاوی و رابطه با اسرائیل


اگرچه ژست ضد صهیونیستی قرضاوی بسیار مورد توجه جهان اسلام قرار گرفته است. در سال های اخیر اسنادی از رابطه قرضاوی با رژیم صهیونیستی منتشر شده است که قرضاوی تا کنون هیچ موضعی در برابر این شایعات نگرفته است.

ماجرا از زمانی جالب شد که در سال 2010 میلادی کتابی در فرانسه با عنوان« قطر؛ دوستی که برای ما شر می خواهد» منشر شد که در آن داستان تاسیس شبکه الجزیریه قطر و اهداف آشکار و پنهانی آن و نقش خبیثش در تحریف بهار عربی سخن گفت.
«نیکولا پو» و «ژاک ماری بورژیه» به عنوان مولفان کتاب، از رابطه پنهانی میان امیر قطر و یوسف قرضاوی از یک سو، و میان موساد و کنگره آمریکا از سوی دیگر سخن گفتند.

مولفان این کتاب در اثبات ادعای خود در خصوص بازدید قرضاوی از تل آویو، به سخنان نائب رئیس مجلس الجزایر و همسر سوم قرضاوی، «اسماء بن قاده» استناد می کنند که تاکید کرده بود که قرضاوی در سال 2010 به طور پنهانی به اسرائیل رفته است.

بن قاده از رابطه میان شیخ با دستگاه اطلاعاتی اسرائیل سخن گفت و اینکه این رابطه پنهانی به واسطه امیر قطر برای استفاده از موقعیت دینی شیخ در جهان اسلام جهت استمرار خط صهیونیستی آمریکایی، در کنست اسرائیل به وجود آمد.
نکته اعجاب برانگیز برای رسانه های عرب آن بود که شیخ حتی پس از انتشار تصاویر دیدارش با خاخام های یهود هیچ عکس العملی در رد این گفته همسرش نشان نداد و با سکوت از کنار ماجرا گذشت.
 
در سال های اخیر اسنادی از رابطه قرضاوی با رژیم صهیونیستی منتشر شده است که قرضاوی تا کنون هیچ موضعی در برابر این شایعات نگرفته است.

و این چنین است که یوسف قرضاوی با اتهام جدی رابطه با رژیم صهیونیستی همچنان به اظهارات تفرقه انگیز خود ادامه می دهد و به خیال خود به مقابله با رژیم صهیونیستی نیز می پردازد.

اما تناقض جدی در اعمال قرضاوی آن هنگامی ظاهر می شود که او ضمن خط بطلان کشیدن بر آرمان امت واحده، مهم ترین دشمان رژیم صهیونیستی را تنها به اتهام شیعه بودن حذف می کند و به خوبی به نقشه صهیونیست ها تحقق می بخشد.




منابع و مآخذ:


  - http://shia-online.ir/article.asp?id=15324&cat=4

- http://www.csmonitor.com/World/Middle-East/2011/0218/Egypt-revolution-unfinished-Qaradawi-tells-Tahrir-masses
 
 - http://www.scribd.com/doc/51219918/The-fatwa-of-Shaykh-Yusuf-al-Qaradawi-against-Gaddafi
 
 - http://islamicfoundationofthemaldives.org/node/207

  -   - http://www.aliraqnet.net/home/index.php/ilan3/1850-2013-04-26-18-49-04
 
 - http://www.qaradawi.net/news/6666--q-q-.html
 
 - http://www.qaradawi.net/news/6668-2013-06-01-04-45-05.html
 
 http://www.gololy.com
 
 - http://www.memri.org/bin/articles.cgi?Page=archives&Area=sd&ID=SP218309
 
 http://www.assdae.com


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وحید برزگر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿النساء: ١٣٨﴾ به منافقان بشارت ده که مجازات دردناکی در انتظار آنهاست!
  • علی ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    لعنت خدا بر دشمنان اسلام اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    اجر مشرقیون عندالله باشد انشاءالله.ممنون
  • نیمه پر لیوان ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    چند نکته مشرق نگفت که من میگم اگر مشرق تایید کنه 1.سلفی ها به شدت با قرضاوی مشکل دارن حتی کتابی دارن به نام رد القرضاوی چون قرضاوی یه میانه رو هست 2.قرضاوی تنها عالم مشهوربود که ازانرژی هسته ای ایران دفاع میکرد ومیکنه 3.تمام مشکلات با قرضاوی زمانی شروع شد که ازمخالفان سوریه حمایت کرد که کاری درست بود به نظرم اما فتوای جهادش کار درستی نبود4. ازفلسطین هم حمایت میکنه 5.اما در مورد رابطه با اسراییل غاصب عکس اولی که سایت مشرق گزاشته دقت کنین روی پیراهن خاخام یهود ستاره داوود بایه ضربدر که نشانه یهود ضد صهیونیست مثل اونایی که با احمدی نژاد دیدار میکردن6. میدونم تایید نمیکنی مشرق
  • دوست دار انقلاب ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    قیافشم به اسمش می خوره...لعنت خدا بر شیخ فتنه گر
  • علی ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    پیروان شریح فاضی باید سقط شوند.
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    رافضی خواندن شیعه ها و مرتد دونستن اونها و ریختن خون هزاران شیعه بی گناه در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان و اخیرا مصر و لبنان توسط فتواهای این شیخ را هم بگو جناب نیمه پر لیوان
  • مصطفی ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    هر نظری مبنی بر حذف اشخاص یا جوامع به خاطر داشتن عقیده ای یا دینی یا آیینی شیطانی است.اهل بیت حتی اگر هیچ فایده ای نداشته باشند وحتی فقط به عنوان الگو هایی دروغین مطرح باشند باز هم راه زندگی شرافتمند و صحیح را نشان میدهند.مشکل فلسطین ومصر نداشتن همین الگوهاست.درواقع نداشتن حسین (ع) وراه اوست.
  • حسن ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    "نیمه پر لیوان عزیز" که نماد خوشبینی هستی این خوشبینی به ساده لوحی نزدیک نشود. حتی اگر ایشان "از انرژی هسته ایران دفاع میکرد" باز هم فرق نمی کرد. ایشان مصداق واقعی و عینی شعر معرف "تحسین خبیث" است. و لاغیر
  • ناشناس ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 1
    خدایا با نشان دادن چهره دلربای مهدی (عج) بر گستره زمین دهان یاوه گویان را اگر مصلحت میدانی ببند
  • علي ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    كي گفته خوارج مردن؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ata ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    ما هم حزب اللهی هستیم ایشا الله ولی شما باید در انتخاب عکس ها دقت کنید. در عکس اول بهودیها علامتی روی سینه آنها نصب است که نشان می دهد از یهودیان ضد صهیونیست هستند. البته از نظر بنده بهودیان همگی صهیونیست هستند مگر دز این راه بمیرند.
  • ایرانی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    قرضاوی از دشمنان سر سخت شیعیان هست . راستی این حدیث رو از پیامبر شنیده : پیامبر خدا(ص) به امام على(ع) فرمود: «اى على! هر که مرا و تو را و امامان از نسل تو را دوست بدارد، باید خدا را بر حلال‌زادگى خود، ستایش گوید؛ زیرا ما را دوست نمی‌دارد، مگر حلال‌زاده و ما را دشمن نمی‌دارد، مگر حرام‌زاده».
  • lion2007 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    مجسمه شریح بن حارث کندی، مشهور به شریح قاضی فتوای ننگین قاضی شریح ،که روسیاهیش در تاریخ ماند ! این فتوا باعث شد که عده ی زیادی از مردم نابخرد ،جنگ با حسین را جهاد فی سبیل الله بدانند و برای شرکت در ثواب کشتن حسین به کربلا حمله ببرند!! بسم الله الرحمان الرحیم حسین ارکان مسلمین را شقه شقه کرده وبا امیر المومنین یزید بن معاویه ،به مخالفت پرداخته است،برای من خروج او از اسلام محرز شده وحکم من ، جنگ با او ست وقتل او برای حفظ شریعت اسلام واجب است. امضا: قاضی شریح منبع (کتاب الفین نوشته ی علامه ی حلی
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    دیدی که نظرت را گذاشت پس سلام بر مشرقیان
  • رسول ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    احتمالا مغز شما هم مانند سلفی ها و وهابی ها شستشو داده شده است . تناقض کاملا اشکاری در مواردی که گفته اید وجود دارد . شما گفتی که قرضاوی از مخالفان سوریه حمایت می کنه و این خوبه بعد گفتی که قرضاوی از فلسطین حمایت می کنه . سوال من اینه که پس چرا سوریه شهرک هایی مجهز در اختیار فلسطینیان در داخل سوریه قرار داده است ؟ آیا اسد مخالف فلسطینیان است که این کار را انجام داده است ؟ سوریه که یکی از محورهای مقاومت است در جنگ 33 روزه مخازن اسلحه خود را برای حزب الله باز گذاشته بود تا انها در مقابل حمله رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند و حتی از کمک نظامی هم به حزب الله خبر داده بود . در ثانی اسد همواره از ارمان فلسطین و حزب الله دفاع کرده است . حالا چگونه می شود که قرضاوی حامی فلسطین باشد و اسد که در مقابل قرضاوی است هم حامی فلسطین ؟ برو بگرد جواب رو پیدا کن . سوال دیگر در مورد اینکه قرضاوی از مخالفان اسد حمایت می کند چه کسی با چه پولی مخالفان اسد را که بخش عظیمی از ان ها از کشورهای دیگر امده اند کمک می کند ؟ مسلما رژیم صهیونیستی و امریکا و همپیمانان انها کما اینکه سلاح ها و خودروهایی که ساخت رژیم صهیونیستی از مخالفان به دست امده است . پس قرضاوی هم از مخالفان اسد حمایت می کند و هم از اسرائیل . چرا هیچ گاه این اقا حکم جنگ با اسرائیل را صادر نمی کند ؟ چرا هیچ گاه از حزب الله به خاطر مقابله با اسرائیل حمایت نکرده است ؟ نکته ی دیگر این است که اقای قرضاوی با این کارهایش نه تنها سبب ریخته شدن خون هزاران انسان بی گناه شده بلکه نسل های اینده سوریه را با مشکلهای زیادی روبرو خواهد کرد . برای شما متاسفم که از کشتار مردم به دست فتواهای این اقا حمایت می کنید . خوب توجه کنید که اگر شما اینگونه فکر می کنید پس در گناه کشتار مردم بیگناه سهیم خواهید بود . قرضاوی زنا را ترویج کرده است . مگر زنا گناه کبیره نیست پس حمایت از کسی که گناه کبیره را رواج می دهد سهیم شدن در گناه کبیره را در پی خواهد داشت . لعنت خداوند بر قرضاوی و حامیانش باد .
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    یه چیزی.مواظب فتنه دونتون باشید!
  • محمد صادق ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    متن زیر از کتاب خود "شیخ"است: وأما وجود الصهاينة فهو وجود دخيل غاصب معتد أثيم، يستحيل أن يدوم. فهو حتمًا إلى زوال. وما ربك بغافل عما يعملون {وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون} (الشعراء:227). یعنی:وجود صهیونیست ها مادامی که هست تجاوزگر است و به سوی زوال پیش می رود.- عن كتاب "القدس قضية كل مسلم" للشيخ القرضاوي من فکر می کنم فتنه گر اصلی همان زن "شیخ"است همانطو رکه پسرش گفته همانطور که ما هم وهابی ها را دشمن می دانیم وهم اسراییل قضیه مهم این وسط حماقت و ابزار شدن وهابیت است چرا که اکثر آنها منافق هستند والحمدالله الذی جعل اعدائنا من الحمقا
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    ناشناس بی نمک!!
  • مجید ساویه ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    شیعیان خار چشم وهابیون به ویژه شیخ قرضاوی است
  • سینا ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    قرضاوی = صهیونسیت مسلمان نما
  • mycolony ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    بسم رب الحسین .. . این سوریه رو میدونید جدای از وظیفه ی اسلامی بازم هم باید حمایت کرد! وظیفه ی انسانی ! حالا چرا! جنگ ایران و عراق ، اقدامات حافظ اسد ، پدر بشار اسد ، برای ایران نقش بسیار پر رنگی داشت! فراموش نکنید حمایت بشار اسد از سیاسیت های ایران و در اختیار قرار دادن خاکش برای نقل کمک ها به کرانه باختری و حزب الله و .. . حالا یه عده شیخ مفتی وهابی و سلفی و گاها سنی میان یه سری اراجیف میگن! جدی نگیرید خدا با ماست ، و پیروزی از آن ماست این وعده ی الهی است مرسی رو فراموش نکنید که چرا پایین کشیده شد!! این وعده ی خداست .. .
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    نیمه پر درست گفته مشکل مطالب ناقص مشرقه مشرق باید از زمانی هم که قرضاوی از طرفداران سرسخت تقریب مذاهب بود و با تقریبی های ایران از جمله ایه الله تسخیری رابطه خوبی داشت شروع میکرد بعد میرسید به تحولات سوریه و چرخش 180 درجه ای نظرات او و البته بررسی دلائل این موضوع
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    سیه فکر تاریک اندیش
  • علیرضا ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    عاشق این مقاله های تحلیلی و مفصل تو هستم مشرق جون
  • علی گندابی ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    مشرق پس چرا عکس اولی رو که این برادر میگه دیدار قرضاوی احمق با خاخام های ضد صهیون برداشتی؟ نکنه آره
  • شعبان ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
    0 0
    دگماتیسم، خشک مغزی، تعصب و ... از طرف هر کسی و با هر آیینی باشد جز فساد و تباهی به بار نمی آورد. نمونه این آدمها رو زیاد داریم. سخت گیری و تعصب خامی است تا جنینی کار خون آشامی است
  • کریم ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    البته حالا اینها توی یک پارادوکس گیر کردند اون هم اینکه قرضاوی از اخوان حمایت میکنه ولی همه اهل سنت و حکومتهای دست نشانده آمریکا در کشورهای عربی با اخوان مخالفت کردند و از ارتش اون کشور حمایت می کنن و این یعنی (اشتغال ظالمین به ظالمین) اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • سید عابدین ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    کسی که با علی (ع) مشکل دارد قطعا شقی الولد است
  • مردودی انتظار ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    اللهم عجل فی فرجه
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    شیخ القرتاوی!!!!!!!!!
  • seyed ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    به قول فردوسی رحمت اله علیه به دل هرکه کین علی داد جای ز مادر بود عیب آن تیره رای نباشد جز از بی پدر دشمنش که ایزد به اذر بسوزد تنش
  • حمید شمسی ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    جانم فدای امیرالمومنین علی (علیه السلام)
  • جمالی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    این قرضاوی دلال اسراییل است که در لباس مفتی خود را نشان می دهدتا مسولین کشورهای اسلامی را به دریوزگی اسراییل دعوت کند چه گمراهند جاهلینی که از او تبعیت میکنند
  • ت م ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    این قرضاوی انسانی کودن و احمق است .
  • حسین ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    0 0
    این ملعون پیر شباهت زیادی به معاویه دارد و جهنم در انتظارش است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس