پس از مدت‌ها کشمکش میان آمریکا و روسیه، ادوارد اسنودن پیمانکار جنجالی سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا، از روسیه پناهندگی گرفته تا اسنودن به برگ برنده پوتین تبدیل شود.

گروه بین‌الملل مشرق - ماجرا از آنجا آغاز شد که "ادوارد اسنودن" پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا، در ماه ژوئن سال جاری میلادی از جاسوسی آمریکا از بسیاری کشورها و مقامات جهان پرده برداشت. این جاسوسی‌ها در قالب برنامه وسیع تحت عنوان پریزم (PRISM) از مردم سراسر جهان بویژه اروپا انجام شده است.

PRISM برنامه مشترک فوق‌محرمانه‌ای بین آژانس امنیت ملی‌ آمریکا (NSA)، اف‌‌بی‌آی و سیا است که با چندین شرکت ارائه دهنده خدمات فنآوری و مخابراتی برای دریافت اطلاعات کاربران این شرکت‌ها منعقد شده است. ادوارد جوزف اسنودن که از کارمندان یکی از شرکت‌های طرف قرارداد (NSA) بود در ماه ژوئن اطلاعات بسیار محرمانه‌ای را در اختیار روزنامه‌های واشنگتن‌پست و گاردین قرار داد.

اسنودن کیست ؟

ادوارد جوزف اسنودن در ایالت کارولینای شمالی آمریکا متولد شده و دانشجوی رشته کامپیوتر در کالج آروندل مریلند بود که موفق به اتمام دوره تحصیلش نشد. در سال 2007 وارد ارتش آمریکا شد و شرکت در جنگ عراق یکی از آرزوهای او بود اما طی تمرینات نظامی از ناحیه هر دو پا دچار شکستگی شد و پس از آن به عنوان نگهبان یکی از ساختمان‌های محرمانه متعلق به سازمان امنیت ملی در دانشگاه مریلند، وارد سیستم اطلاعاتی-امنیتی ایالات متحده شد. اندکی بعد اسنودن به بخش امنیت IT سازمان سیا منتقل شد.

اسنودن پس از آن با پوشش دیپلماتیک به ژنو رفت و مسئولیت نگهداری و حفظ شبکه‌های رایانه‌ای سازمان سیا در این کشور شد. وی در سال 2009 سیا را ترک کرد و به یکی از مجموعه‌های متعلق به سازمان امنیت ملی آمریکا در پایگاه‌ نظامی این کشور در ژاپن منتقل شد. وی به مدت سه ماه نیز مدیر سیستم‌های رایانه‌ای در پایگاه سازمان امنیت ملی در هاوایی مشغول به کار بود و پس از آن به هنگ‌کنگ رفت و به افشاگری علیه سیستم اطلاعاتی آمریکا پرداخت.

اسنودن چه اطلاعاتی را به چه انگیزه‌ای افشا کرد؟

پس از انتشار این اطلاعات، وی به گفتگو با نشریات معتبر جهان پرداخت و از برنامه جهانی آمریکا برای جاسوسی از شهروندان کل جهان پرده برداشت. اسنودن در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل فاش کرد سازمان سیا برای شنود ارتباطات شهروندان اروپایی، با سازمان اطلاعات فدرال آلمان (BND) همکاری می‌کند.

اسنودن در افشاگری خود از همکاری شرکت‌های ارتباطی و مخابراتی و همچنین ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (نظیر شبکه‌های اجتماعی، گوگل، اپل، یاهو) با آژانس امنیت ملی آمریکا خبر داد که اطلاعات حساب‌های کاربری اعضا و مشترکان خود را در اختیار این آژانس قرار می‌دهند.

یکی از اسنادی که توسط جوزف اسنودن منتشر شد نشان می‌داد که بر اساس برنامه جاسوسی پریزم، شرکت‌های مربوطه بعد از دریافت درخواست از دادستان کل آمریکا و رئیس اطلاعات ملی آمریکا، هر گونه اطلاعات درخواستی را در قالب چندین فایل به واحد فنآوری ردیابی اطلاعاتی اف‌بی‌آی (Data Intercept Technology Unit) می‌دهد و سپس این اطلاعات به NSA منتقل می‌شود. این اطلاعات شامل ایمیل‌ها، مکالمات ضبط شده، نامه‌نگاری‌ها، اطلاعات فردی و ... است.

مردم بسیاری از کشورهای جهان در حمایت از اسنودن و مخالفت با نقض حریم خصوص توسط آمریکا، تظاهرات کردند.

به گزارش مشرق، اسنودن از لحاظ شخصیتی فردی به شدت حساس نسبت به حریم خصوصی است و بر روی لپ‌تاپ وی همیشه برچسب‌هایی متعلق به سازمان‌های مدافع آزادی اینترنت و حریم خصوصی دیده می‌شد. اسنودن در فضای مجازی ردپای بسیار کمی از خود برجای گذاشته است و تنها اطلاعاتی که می‌توان پس از افشاگری‌هایش از وی بدست آورد، اطلاعاتی محدود درباره خانواده‌اش است و دیگر هیچ. حتی عکس‌های موجود نیز منحصر به چند تصویر قدیمی است.

اسنودن برنامه افشاگری خود را از ابتدای سال 2013 میلادی و با برقراری ارتباط با یک فیلمساز و دو خبرنگار روزنامه‌های گاردین و واشنگتن پست آغاز کرد. وی از طریق پست‌الکترونیک و با زبانی رمزنگاری شده با نام مستعار با این خبرنگاران در تماس بود و پیش از افشاگری به آن‌ها گفته بود که قطعا با دردسری بزرگ مواجه خواهد شد. اسنودن به خبرنگاران هشدار داد تا زمانیکه این اطلاعات منتشر نشده است، جان آن‌ها در خطر خواهد بود چرا که آن‌ها تنها افراد مطلع هستند و نیروهای امنیتی آمریکا به راحتی آن‌ها را خواهد کشت.

اسنودن در ماه می به بهانه درمان بیماری از محل خدمت خود در هاوایی مرخص شده و بدون برجای گذاشتن ردپایی از خود، به هنگ‌کنگ می‌رود. دو هفته بعد و در 6 ژوئن نیروهای امنیتی که تازه به اتفاقات رخ داده پی برده بودند وارد خانه اسنودن می‌شوند اما اثری از وی پیدا نمی‌کنند. اسنودن همان روز اطلاعات دریافتی از برنامه جاسوسی پریزم را از طریق واشنگتن‌پست و گاردین افشا می‌کند.

سه روز بعد اسنودن هویت خود را آشکار می‌کند و از ایسلند درخواست پناهندگی می‌کند اما سفیر این کشور در چین تاکید می‌کند که کشورش نمی‌تواند با درخواست اسنودن موافقت کند. وکیل اسنودن تلاش برای دریافت پناهندگی را آغاز می‌کند و در همین حال وزیر امنیت سابق هنگ‌کنگ به اسنودن توصیه می‌کند که هنگ‌کنگ را ترک کند یا اینکه احتمالا به آمریکا مسترد خواهد شد.

در اوج کشمکش‌ها بر سر اعطای پناهندگی یا استرداد اسنودن به آمریکا، دیمیتری پسکوف،‌ رایزن رسانه‌ای پوتین اعلام کرد روسیه درصورت دریافت درخواست پناهندگی از سوی اسنودن تمایل دارد درباره آن مذاکره کند.

اسنودن در مورد انگیزه‌هایش از افشای برنامه جاسوسی آمریکا می‌گوید: می‌دانم رسانه‌ها دوست دارند به مناقشات سیاسی بعد شخصی ببخشند و می‌دانم که دولت آمریکا از من تصویر یک شیطان را خواهد ساخت. واقعا می‌خواهم تمرکز اصلی مردم برروی این اطلاعات و مدارک محرمانه باشد به این امید که شهروندان در سرتاسر جهان به این بیاندیشند که می‌خواهند در چه جهانی زندگی کنند؟ تنها انگیزه من از این افشاگری آگاه کردن مردم از این بود که چه‌کارهایی به نام آن‌ها و علیه آن‌ها درحال انجام شدن است.

وی در گفتگو با گاردین تصریح کرد که زندگی خوب و راحت خود را قربانی این کرده‌ است تا مردم جهان آگاه شوند و نمی‌توانسته به دولت آمریکا این اجازه را بدهد آزادی‌های اساسی انسان‌ها در سراسر جهان را با دستگاه‌های عظیم جاسوسی که ساخته شده یا در حال ساخته شدن است، از بین ببرد.

افشاگری اسنودن ضربه‌ای به برنامه جاسوسی آمریکا بود

اما جنس اطلاعات منتشر شده از سوی اسنودن با افشاگری‌های پیشین (وبسایت ویکی‌لیکس و بردلی منینگ نظامی آمریکایی) تفاوتی عمده داشت. در افشاگری‌های پیشین، تنها "اطلاعات محرمانه محض" منتشر می‌شد اما اسنودن این‌بار روش‌ها و شیوه‌های جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی – امنیتی آمریکا را افشا کرد. در واقع اسنودن افشا کرد که سرویس‌ها اطلاعاتی آمریکا به بهانه تأمین امنیت مردم این کشور، برنامه‌های جاسوسی خود را تا قلب اروپا و شنود و رصد ارتباطات شهروندان اروپا گسترش داده است.

این افشاگری‌ها گرچه همواره با بدبینی‌هایی نسبت به ساختگی بودن آن و پروژه «اطلاعات‌سوزی محدود» همراه بوده است، اما واکنش مقامات امنیتی و سیاسی را در پی داشت. مایکل هیدن رئیس سابق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی افشاگری‌های اسنودن را بسیار حائز اهمیت توصیف کرده است چرا که به دلیل افشای شیوه‌های دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات، ضربه بزرگی به جامعه اطلاعاتی آمریکا وارد آورده است و ممکن است اطلاعات بیشتری را به چین و روسیه هم داده باشد.

به اعتقاد هیدن ماجرای اسنودن در سال‌های آینده بر فعالیت‌ دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت و چین و روسیه از همه راه‌های ممکن برای بهره‌برداری از اطلاعات و تجهیزات همراه اسنودن استفاده خواهند کرد.

اسنودن پس از افشاگری، از هنگ‌کنگ به روسیه و فرودگاه مسکو رفت اما به دلیل باطل شدن مدارکش از سوی دولت آمریکا اجازه ورود به خاک این کشور به وی داده نشد. یک‌ ماه و نیم اقامت اسنودن در فرودگاه مسکو سوژه رسانه‌های جهان بود و وکیل وی تلاش می‌کرد از یکی از کشورهایی که درخواست پناهندگی به آن‌ها ارسال شده بود، پناهندگی بگیرد.

اسنودن به 21 کشور جهان درخواست پناهندگی ارسال کرده بود که از کشورهای بولیوی، ونزوئلا و اکوادور با درخواست وی موافقت کردند اما اسنودن مهره‌ای نبود که پوتین و روسیه از آن به راحتی بگذرند و تقدیم کشورهای دیگر کنند.

بازی پوتین با مهره اسنودن با آمریکا آغاز شد و پیام‌های مقامات آمریکا برای استرداد وی به این کشور برای رئیس‌جمهور روسیه ارسال ‌شد. اما تجربه چالش‌های قبلی روسیه و آمریکا بویژه در مسئله سوریه و سپر دفاع موشکی آمریکا نشان می‌داد روسیه از کنار این فرصت بی‌نظیر برای به چالش کشیدن آمریکا به راحتی نخواهد گذشت.

پاسپورت روسی صادر شده برای اسنودن

در پی اعطای پناهندگی روسیه به اسنودن، زمستان روابط واشنگتن و مسکو سردتر از گذشته شده و اوباما نیز دیدار خود با پوتین را به همین دلیل لغو کرده است. از سوی دیگر روسیه نیز از لغو این دیدار ابراز تأسف کرده و آن را دلسردکننده خوانده است.

نمایندگان کنگره آمریکا نیز به شدت از اقدام روسیه خشمگین شده‌اند و از دولت خواسته‌اند به این اقدام واکنش شدید نشان دهد. جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه از دولت خواسته است روابطش با روسیه را مورد بازبینی اساسی قرار دهد و از ناتو نیز خواسته تا به پیش‌روی و استقرار سامانه‌های موشکی در شرق اروپا ادامه دهد.

اسنودن، برگی دیگر در دستان روسیه

پس از یک‌ماه و نیم کشمکش پوتین در "اقدامی نمایشی" از اسنودن خواست تا دیگر اطلاعات خود را افشا نکند – و صرفاً بصورت محرمانه داشته‌های خود را تحویل اطلاعات روسیه دهد!-. پوتین همچنین تاکید کرد اجازه نخواهد داد اسنودن به روابط کشورش با شرکای آمریکایی خود لطمه وارد کند.

نهایتا روسیه با اعطای پناهندگی یکساله به اسنودن، این مهره باارزش را در دستان خود نگاه داشت تا در آینده در مذاکرات خود با اوباما، با دستی پُرتر از قبل حاضر شود. اهمیت اطلاعاتی، نرم‌افزاری و سیاسی اسنودن به حدی بالا بود که حتی ایران نیز می‌توانست – هرچند به عنوان ژستی سیاسی و تبلیغاتی – اعلام کند حاضر به دادن پناهندگی به اسنودن است. اما مقامات دستگاه دیپلماسی که چندان توجهی به این مسائل ندارند و تولد نوه ملکه انگلیس برایشان بااهمیت‌تر از موضوع اسنودن است، این فرصت را به سادگی از دست دادند.

تاکنون کشورهای غربی معاند، حتی به بی‌ارزش‌ترین چهره‌ها و مهره‌های سوخته سیاسی ضد ایرانی پناهندگی اعطا کرده و می‌کنند و از آن به عنوان توپخانه‌ای علیه جمهوری اسلامی بهره می‌گیرند و البته پس از تمام شدن تاریخ مصرفشان به گوشه‌ای پرتاب می‌کنند، اما وزارت خارجه کشورمان یک ماه و اندی فرصت داشت تا بر روی امواج پرونده اسنودن سوار شود و برای یکبار هم از حالت انفعالی خارج شود، اما نشد.

بسیاری از «تئوریسین‌های توطئه»، پرونده‌های نظیر اسنودن را «پروژه اطلاعات‌سوزی محدود و کنترل شده» برای انحراف افکاری عمومی جهان و تمرکز بر نقطه اشتباه می‌دانند که در بازه‌های زمانی مختلف و با هدف‌های تعیین شده انجام می‌شود.

این گروه، هم‌زمانی رسانه‌ای شدن افشاگری‌های اسنودن با مذاکرات سازش تشکیلات خودگران فلسطین با اسرائیل و پیروزی‌های ارتش سوریه در جنگ داخلی از جمله توجیهات رسانه‌ای – تبلیغاتی برای ظهور پدیده‌ای به نام اسنودن در بازه زمانی کنونی و تمرکز چندماهه براین مسئله و با هدف پیش‌برد اهداف آمریکا در مسائل دیگر به دور از توجه رسانه ها و افکار عمومی جهان می‌دانند.

گفتنی است سابقه افشاگری‌های اطلاعاتی طی سال‌های اخیر بر ضد دولت آمریکا پیش از اسنودن، به جولیان‌ آسانژ مدیر وبسایت ویکی‌لیکس و بردلی منینگ افسر ارتش آمریکا باز‌می‌گردد که اطلاعات محرمانه‌ای را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده بود و اکنون در انتظار محاکمه و احتمالا محکومیت حبس طولانی مدت قرار دارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ع ی ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 1
    بسیار کامل و جامع و عالی آفرین درباره علت عدم پیشنهاد ایران هم دو نکته به ذهن من میرسه: 1.ایران در صدد کاهش فشار و بهبود رابطه با سوی غرب است. 2.آمدیم و اسنودن میگفت من همه جا میرم،الا ایران،اون موقع چه خاکی به سر اوباما میریختیم؟!
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 0
    دولت احمدی نژاد میداد ولی دولت روحانی عمراً مگه نزدیکان نافرم عاشقه رابطه با آمریکا میذارن؟بچه شدی؟!!
  • امین سیف ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 3
    دلیلی ندارد به اسنودن پناهندگی بدیم...دیگه از ماجراجویی در سیاست چه نصیب ما شده هست؟...پناهندگی بدیم که از اونور اسرائیل بهانه بیشتری برای فشار به کنگره امریکا برای تبدیل تصویب تحریم های ماهانه به تحریم های هفتگی یا روزانه داشته باشه؟؟؟ یک کم باید تدبیر داشت...روسیه اگر این اقدام رو می کنه قدرتمند هست هرچند همون روسیه هم احتمالا الان پشیمان شده...
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    4 2
    همه اینا فیلمه بابا
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 1
    همه میدونن که عدم ثبات و فضای هیجانی مردم و سیاسیون ایران برای پناه دادن به اسنودن مناسب نیست. (10 روزنگهش میدران بعد هم با افزایش فشارهای داخلی و خارجی به بهانه عید فطری چیزی آزادش می کنن!). دولت جدید هم که رویه دیگه ای داره.
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    این توان دادن پناهندگی به اسنودن را نداشت آنهم در شرایط کنونی. ضمنا مقامات ایران می دانند که محال است یک جوان سی ساله و تازه کار به این راحتی اطلاعات فوق سری آمریکا دسترسی یابد آنها را افشا کند. از مهمتر اینکه افشاگری اسنودن مطلقا تاثیری بر عملکرد آمریکا نداشت و تنها چهره قدرتمندتر و مخوفتری را از این کشور به نمایش گذاشت. همانطور که خواسته آمریکا بود. بنابراین اینقدر با خوشبینی در این مورد حرف نزنید.
  • م م م ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    4 0
    ا ایا پیشنهاد پناهندگی به اسنودن از طرح هلوکاست بدتر است 2اسنودن اگه جزیزه ای یک نفره هم یه او پیشنهاد بشه میره چه برسه به ایران که ... در ضمن اگر ایران این کار را میکرد اولا امریکا در مورد پناهندگی به دل دزدهای فراری تجدید نظر میکرد ثانیا امیدی برای دشمنان امریکا برای ابراز مخالفت وپناهندگی به ایران میشد ولی افسوس که ما تو این روز ها یک مراسم مهم دیگه در پیش رو داریم واون مراسم ختنه نوه انگلیسه؟ پسره یا دختر؟ مراسمی واسش پیدا میکنیم
  • حسین ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    راستی شامباسکومبولی ملکه چطوره؟
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    واقعا عالي بود ع ي ، از نظرت كيف كردم ... مخصوصا بند 2
  • سروش ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 1
    کلامت کاملا منطقیه. دنیا میز تنیس غرب و شرقه و ایران هم تنیس سیاست رو بلد نیست چون تنیس بازیی است که تکنیک های فردی جالب و منحصر به فردی داره و اگر بخوایی در تکنیک تقلید کنی دستت رو راحت می خونند برای همین از احمدی نژاد بی زار بودند چون با قاعده خودش بازی می کرد نه با قواعد اونها آقای جلیلی هم همین طور هستند. اما دول دیگر با قوانین اونها به میدان می رند نه با قوانین خودشان.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 1
    ایران بیم دارد که آمریکائیها به این بهانه به منافعش ضربه کاری وکشنده بزند (ترس)
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    قرار بود که ایران موج سواری کنه عیبی هم نداشت که اسنودن بگه ایران نمیاد چون اون که نمی تونه همزمان در چندین کشور پناهنده بشه بلاخره باید یک جا روانتخاب کنه وباشه
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    2 0
    در امریکا تبلیغات سنگین باعث شده ایران دشمن درجه یک آنها تلقی شود و افکار عمومی ذهنیت نامناسبی در مورد ایران و حتی مردم ایران داشته باشند حالا اگر اسندون به ایران پناهنده بشه نظر افکار عمومی در موردش تغییر میکنه فکر کنید از ایران یکی پناهنده بشه به اسرائیل، مردم در موردش چی فکر میکنند؟ فکر میکنند حتما خائن هست
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 2
    ایران!! هه هه..خود ایران پناهده روسیه و پوتین شده.......اگر روسیه نبود که اسد ظرف یک سال سقوط کرده بود....
  • مصطفی زنجانی ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    من فکرمیکنم اسنودن که جاسوس زبده است حرفهای هم برای ماایرانی ها داشته باشد چراکه ازدوستان سیا درایران کم نیستند بنظرمیرسد چند صباحی بعنوان مهمان درکشورمان درخدمت وی باشیم بدنمی شود!!!!!
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    ایران همیشه محافظه کار بوده,نمونه اش در قضیه اقامت خانواده بن لادن,فکرنمیکنم بخواد همچین کاری کنه البته ونزوئلا,بولیوی,کوبا,چنین جراتی دارن!واتفاقا باعث افزایش محبوبیتشون در افکار عمومی مردم اروپا وامریکا میشه,چون اسنودن با این افشاگری از حق وحقوق وازادی فردی اونا دفاع کرده!
  • سعید ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 1
    این که او از ایران درخواست پناهندگی نکرده نشان دهنده وجهه غیر انسانی کشورمان در جهان است .... مشرق منتشر کن
  • صدر ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    اسنودن یه بازی جدید آمریکایی صهیونیستی بیشتر نیست
  • مختار ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 2
    ترسوی بدبخت از آدمایی که فقط به فکر شکمشون هستند حالم به هم میخوره
  • مختار ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    2 0
    آخه مثلا فکر کردی ایران اینقدر ضعیفه البت شاید تو ایرانی نیستی باید بهت بگم همه ی قدرت روسیه (که همانا همان شوروی پاشیده شده است) از کل کل های ایران به وجود اومده ایران داره به تمام جهان قدرت میده ایران چون ایمان داره قدرتش به سلاح و .. وابسته نیست ما اینو تو 10 سال دفاع مقدس دیدیم اگه شوما ندیدی برو بیبین
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    منم با نظر دوستان موافقم که ما قدرت همچین ریسکی رو نداریم بعدشم اسنودن درمورد مخابرات اونم به صورت کنتل شده اطلاع داره حالا اگه در مورد موشک ویا جنگنده بود به ما خیلی کمک میکرد ولی با پزش موافقم که حداقل مام مثل بولیوی پیشنهاد میدادیم هرچند ادواد روسیه آقای پوتین رو ول نمیکرد بیاد ور دل دولت سینه چاک آمریکا
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    سلفی بپر بیرون اینجا جای تو نیست
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    وقتی مدتی اسنودن معلوم نبود کجاست و جستجوی هواپیمای رئیس جمهور بولیوی بی فایده بود ، من فکر کردم شاید با هواپیمای احمدی نژاد به ایران آمده چه خیالی ایران و این کارها
  • وحدت ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    آها، پس به همین دلیله که میگویند مذاکرات ژنو در مورد سوریه بدون حضور ایران بی تآثیره. هر چی تو ذهنتون هست را همین جور دیمی و گتره ای میریزید بیرون . من میترسم این همه اطلاعات ناب رو که تو داری ، یه وقت بشی اسنودن شماره 2. هنوز نفهمیدی که معادلات خاورمیانه رو انگشت ایران میچرخه. هنوز نفهمیدی که سپاه قدس جوری غرب رو سرکار گذاشته ، که واسه سر سردار سلیمانی ، در کنگره وسنای امریکا بودجه وجایزه های نجومی گذاشتن. حمایتها وکمکهای روسیه وچین در جای خود قابل بحثه وهیچکس منکر اون نیست. اما این توهینی که به ملت و نظام ایران میکنی که پناهنده روسیه هستند، نشان از همان جهل ویا خشمت نسبت به حکومت ایرانه. نه واقعآ هنوز نفهمیدی... نفهمیدی که پوتین باید درس سیاست در مقابل رهبر ایران ، پس دهد. آخه اگر روسیه عضو شورای امنیت نبود از کدام موضع قدرت میخواست حرف بزنه ؟ نه واقعآ نفهمیدی ...
  • امین ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    به نظر من ایران حق داشت که به اون پناهندگی ندهد چون ممکن بود آمریکا به او پیشنهاد درباره هم کاری دهد تا در کشوری که در آن هست جاسوسی کند این را بدانید یک جاسوس همیشه جاسوس باقی می ماند .
  • م م م ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    فکر میکنیم الان همه دشمنان ما از منافق گرفته تااختلاس کننده به اونا پناهنده شدند
  • م م م ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    پوتینت چرا جلوی سقوط قذافی رو نگرفت؟ عرصه بین الملل زیاد اهمیت نداره وگرنه ایران روزی هزار بار باید سقوط میکرد مهم داخل سوریه است که دست ایرانه
  • امیر ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام دمش گرم که افشا کرده ولی من یه چیزیرو هر چی فکر میکنم جوابی پیدا نمیکنم چرا این طرف تو حرفاش یه حرفی حتی سر بسته در رابطه با قدرت و نفوذ صهیونیستا نزده(قبول دارید که صهیونیستا توی اکثر کشورای دنیا مخصوصا امریکا نفوذ فدرتمندی دارن و همچنین این که اینا که اینهمه نفوذ توی امریکا دارن یعنی هیچ کاری توی امور جاسوسی امریکا انجام نمیدن؟ نگید نه که باور نمیکنم)
  • میترا ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    اسنودن اگه واقعا 1 ازادیخواه بود که دلش واسه ازادی مردم سوخته!! افشا میکرد که این اطلاعاتی که امریکا بطور قانونی و غیر قانونی بدست مییاره چطور میره تو حلقوم پردازشگرهای اسرائیلی ! بزرگترین جاسوسی را اسرائیل از امریکا و اروپا میکنه ولی اسنودن و امثال اون هیچ وقت راجع بهش حرف نمیزنند
  • محسن ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    این ها همش بازیه جاسوس همیشه جاسوسه تو هر نقش و ادعایی که بکنه روسیه هم اینو میدونه شاید بخواد به عنوان پادزهر استفاده کنه جاسوس دوجانبه............
  • ع ی ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    عزیزم! اینا تا صهیونیست نباشند که به استخدام سیا در نمیان!
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    برو پوتینتو واکس بزن! پوتین کیلو چنده. اگر ایران نبود که سوریه قبل از سال اول سقوط کرده بود. ایران الان داره با تمام دنیا بجز روسیه و چین، میجنگه. برو حالشو ببر.
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    وجهه ی غیر انسانی!!!! بی معنی ترین اصطلاحی که تا الان دیدم یکی بسازه! باز بگو وجهه ی حقوق بشر ایران تخریب شده یه چیزی!
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    مطمئنا. وقتی روزنامه های آمریکایی منتشر میکنن یعنی فراماسونهای آمریکا میخان که اطلاعاتی رو منتشر کنن که سود خودشون توشه. فقط یه نمایش لازمه که مردم گیج بشن.
  • ایران اسمارت ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    عزیزان ایران درخواست پناهندگی داده.از طریق کشور ونزوئلا.دوما 100درصد خیالتون راحت اینا بازی خود امریکاس تا نحوه برخورد کشورارو ببینه و خیلی کاری دگ.باید بدونن ایران تو سیاست ده قدم جلوتر از این امریکاییها هستیم.تازه ایران نیازی به این اشخاص نداره عزیزم ماکه ده ها ساله داریم همین حرفای اسنودن رو به جهانین میزنیم ....
  • صابر میم ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    2 0
    "این را بدانید یک جاسوس همیشه جاسوس باقی می ماند" ایشون جاسوس نیست داداش افشاگره! در ضمن "این را بدانید یک جاسوس همیشه بعد لو رفتن دیگه جاسوس باقی نمیماند،سنگ قبرش باقی میماند!" آدمی مثل اسنودن در حد کل داشته های ما ارزش داره،با اوردنش به ایران جونش رو به خطر مینداختیم، دولتمردان کشورمون اثبات کردن که توانایی حفاظت از داشته های با ارزش کشور رو ندارن،میگید نه؟،یه بار دیگه ترورهایی که به سادگی تو کشور اجرا شدن رو مرور کنید!!!
  • صابر میم ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    داداش نون نمیدن که بمیری! سالانه،ماهانه،روزانه اش چه فرقی باهم دارن! اونا میگن کلا با وجود کشور مردم سالار دینی مخالفن،یا نون خور اونا میشیم یا از نون خوردن میندازنمون! آزادی و استقلال یعنی محتاج نون کسی نیستیم تا وقتی که خودمون گندم میکاریم!
  • صابر میم ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    "با افزایش فشارهای داخلی و خارجی" اهل باج دادن و عقب کشیدن نیستیم،جناب! پدر خانواده پسرشو بخاطر فشارهای داخلی و خارجی نمیبخشه!
  • صابر میم ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    این نهایت ضعف شماست که فک می کنید برای بودن حتما باید به یکی از بلوک شرق یا غرب وابسته بود! ایران اگه تو معادلات سیاسی (بغیر جهان واقعی اسلام) کمی ضعیفه فقط بخاطر نداشتن همپیمانان قوی هستش،اگه جهان اسلام یکپارچه بود الان این حرفو نمیزدی! خیانت های فتنه 88 نمی بود الان حرف واسه گفتن داشتیم!!!
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    خوب بود اما جامع نبود. در حالیکه به وزارت خارجه گیر داده که چرا به اسنودن پیشنهاد پناهندگی نداده اما نگفته که خود نویسنده یا سایر رسانه ها چه کاری برای پیشنهاد این موضوع به وزارت خارجه و به افکار عمومی کرده اند؟ مگر کسی دهن آنها را بسته بود؟ اگر واقعا اینهمه اهمیت داشت و می توانست منشا اثر باشد و به فکر آقایان می رسید، چرا سکوت کردند. آیا فقط حالا به ذهنشان رسیده است؟ آیا دیواری کوتاه تر از وازرت خارجه ندیدند؟ مگر در مورد روسیه وزارت خارجه مداخله کرد یا شخص رئیس جمهور؟ این قبیل کارها مربوط به وزارت اطلاعات و سطوح دیگر سیاسی است برادر من. ضمنا وقتی نویسنده خودش هم به جمع بندی نرسیده که آیا این یک سناریوی آمریکائی بوده یا نه، بر چه اساسی توصیه می کند وزارت خارجه وارد ماجرا شود؟ البته من شخصا آنرا توطئه نمی دانم و حتی اگر هم توطئه باشد توصیه می کنم از فرصتی که بوجود آمده باید استفاده کرد. البته نویسنده می توانست انگ جاسوسی را از وی بردارد و او را فعال سیاسی خطاب کند و آنگاه روی حقوق آزادی بیان وی تمرکز کند. ظاهرا نویسنده تصویر کامل و درستی از ماجرا و ابعاد آن ندارد.
  • علی ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    اگه ایران نبود سوریه درعرض چندماه سقوط کرده بود،واصلا اگرایران نبود روسیه درخاورمیانه میخواست چه غلطی کند؟وپوتین هم بایدمیرفت غازمیچروند!!
  • الهم عجل لولیک الفرج ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    به نظر من این فقط یک بازی اطلاعاتی است ولاغیر.مگر میشود یک افسر اطلاعاتی بدون این که سرویس های امنیتی مطلع شوند.امریکا را ترک و پس از گل و گشت با آزادی تمام با ساکی پر از اسناد محرمانه به روسیه سفر کند بدون این که آّب از آب تکان بخورد!!!!و بعد اوبا ما به روسیه برود و تقاضای پس گرفتن اسنودن را بکند!انگار که آمده باشه 2 کیلو میوه بخره؟
  • علی ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    هرچی به دهنت میاد همینجوری نگو لطفا!!
  • علی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    قدرتشو داریم،آقایون عرضشو ندارن!
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    سایت مشرق متوجه هستید مردم برای خرید یک قرص ناقابل چقدر بدبختی میکشند. دیگر از این پشنهادها نمی دهند.
  • زهره وند ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    عزیز ناشناس کارشناسهای ایران روسیه رو بعد از انتخاب دوباره پوتین از انقلاب مخملی نجات دادن در ضمن طی 45 سال جنگ سرد آمریکا مقابل شوروی 3 بار دکترین عوض کرد ولی فقط طی 10 سال اخیر آمریکا در مقابل ایران 11 دکترین عوض کرد
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    خب این اخبار اسنوگل و اینا به ما ربطی نداره. بزن اون کانال ببین سریال نداره.
  • 0000 ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    اره . اره . تو راست میگی.. ای بابا جاسوسه امریکاس و صهیونیم جهانیه .این چیزها رو هم فقط شما و بقیه طرفدارای جلیلی و احمدینژاد میفهمین و اون همه جاسوس و کارشناس چینی و روس که این بابا رو تو مشتشون دارن نمیفهمن
  • 0000 ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    اقای علی میشه این قدرت رو بشکافی ما هم زیارت کنیم...مشرق جان چرا یه گزارش در مورد داروی زد ایدز ساخت داخل نمیده حال کنیم اگه نشد مثلا هواپیمای قاهر یا ...اگه این متن منتشر شه احتمالا خیلیا میگن خائن یا فلان فلان خفه...باشه تلاشتون رو کنین مارو خفه کنین ولی شما از پتانسیل بدن انسان خبر ندارید وقتی تحت فشار قرار میگیره چه قدرتی پیدا میکنه
  • علیرضا ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    4 0
    ایران در موارد خاص از فقط از رهبری کسب تکلیف میکنه چون ما مو میبینیم و او پیچش مو. در مورد این یارو اسنودن هم باید گفت وقتی زودپز پر فشار میشه(جنبش وال استریت و بیداری اسلامی و...) یک سوپاپ داره که اونو برای تخلیه کمی فشار بر میدارن(اسنودن, ویکی لیکس و...). به اسم دقت کنید: ادوارد جوزف اسنودن; اسم وسط نام عبری جوزف یعنی یوسف هست یعنی احتمال داره که...
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    بهتره اروپا بهش پناه بده به ما چه .كم بدبختي داريم مگه.
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 1
    گور باباي اسنودن وامريكا مشكلات گراني واسرائيل و لبنان وبيكاري وجووناي مملكت خودمون مهمتره توروخدا يك گرفتاري ديگه رو واسه چي دعوت كنيم
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 1
    ما مهمهان دردسر ساز نميخواهيم
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    چرا بيربط ميگي
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    خوب شد كه احمدي نژاد جو گير نشد ودعوتش نكرد به آمريكا وسياستش اصلا نبايد اطمينان كرد
  • ناشناس ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    حمایت روسیه هم بی تأثیر نبوده ولی دلیل عدم سقوط روسیه کمک های ایران و خیلی بیشتر از ما کمک های خالصانه ی حزب الله.
  • ناشناس ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    خیلی لذت می بری به کشورت توهین کنی؟؟؟
  • ناشناس ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم. اسنودن بیاد یا نیاد مشکلات ما هیچ تغییری نمی کنه
  • ناشناس ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    احمدی نژاد مواضع تند می گرفت ولی این کارو با بررسی انجام می داد.حتما دیده به صلاح نیست
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    خوب شد اسباب خود بینی شکست.
  • یونس ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    2 1
    الان فیلم اسنودن رادیدم چه دل وجرات ای داشت افرین برتو
  • ابي ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    2 0
    امشب فيلم اسنودن رو ديدم خيلي تحت تاثير قرار گرفتم ادمي كه ميتونست با درامد بالا بهترين زندگي رو داشته باشه از عشق و زندگي خودش براي حفظ امنيت مردمي گذشت كه حتي حاضر نيستن يك شب به او پناه بدهند زمستان است هوا بس ناجوانمردانه سرد است اي تو كز دست محبت سوي كس يابي به اكراه اورد دست از بغل بيرون كه سر ما سخت سوزان است مسيحي هاي من اي ترساي پير پيرهن چركين سلامم را تو پاسخ گوي در بگشاي در بگشاي در بگشاي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس