
* وزیر فرهنگ باید از نگاه تنگ، مضیق و جناحی به حوزه فرهنگ پرهیز کند
وی با بیان اینکه در کنار خصائص عمومی کارگزاران جمهوری اسلامی همچون تقوا و تعهد و فعالیت دقیق و کافی وزیر فرهنگ باید با حوزه فرهنگ آشنا باشد، افزود: حوزه فرهنگ حوزهای نیست که افرادی را صرفا به علت اینکه گفته میشود فعالیتهایی داشتهاند که میشود منتسب به این حوزه کرد به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد منصوب کرد برخی افراد تصور میکنند که فعالیتهای فرهنگی داشتهاند اما وقتی وضعیتشان را بررسی میکنیم متوجه میشویم که به اوضاع فرهنگ آشنا نیستند و فعالیتهای فرهنگی آنها فعالیتهای عام است که بسیاری از افراد جامعه فعالیت مشابه داشته باشند.
پرویز ادامه داد: فرض کنید اگر کسی در یک حوزه تخصصی کتابی منتشر بکند به او نویسنده نمیگویند ممکن است فردی مهندس مکانیک باشد و کتابی در حوزه مکانیک بنویسد لذا به او نویسنده نمیگویند بلکه او را دکترای مکانیک اطلاق میکنند لذا نباید تصور شود که این افراد متخصص حوزه فرهنگ هستند.
این کارشناس فرهنگی با بیان نکته دوم پرهیز از نگاه تنگ، مضیق و جناحی به حوزه فرهنگ است، تاکید کرد: کسانی که در حوزه فرهنگ مسئولیت میگیرند باید سعه صدر داشته باشد و با آن سعه صدر مسایل را دنبال بکند و در کنار آن مراقبت کند اتفاقاتی که در جهت منافع مردم ایران نیست در این بخش نیافتد.
وی افزود: برخی اوقات این تصور غلط ایجاد میشود که سعه صدر به معنای برداشتن همه خطوط قرمز و اجازه دادن به افراد برای انتشار یا اجرای ساخت محصولات فرهنگی زیانبار برای جامعه است در حالی که سعه صدر بیتوجهی و وادادگی نیست اما برخورد فرهنگی ظرافتی میخواهد که شاید از عهده هر کسی برنیاید لذا باید تصمیمگیریهای مرتبط با افراد فرهنگی توام با توضیح و توجیه این افراد باشد و نه بر مبنای دستور و ابلاغیه بلکه بر مبنای تفاهم باشد.
* ضرورت انتخاب افراد شایسته و معتقد به عنوان مدیران وزارت فرهنگ
پرویز خصلت سوم و مهم برای وزیر فرهنگ را نیز انتخاب افراد شایسته به عنوان مدیران و مشاوران فرهنگ دانست و تصریح کرد: ما در گذشته ضربات فراوانی از ناحیه کسانی خوردیم که شایستگی کافی یا اعتقاد کافی به این حوزه نداشتند و مسئولیتهایی را برعهده گرفتند.
وی افزود: در دوره آقای مسجد جامعی با اینکه وزیر فرد شایستهای بود و در دوران معاونت وی در معاونت فرهنگی خیلی از دستاندرکاران حوزه فرهنگ از کار وی راضی بودند بعد هم که به عنوان وزیر معرفی شد در پست وزارت فعالیتش به گونهای نبود که نارضایتی زیادی ایجاد کند اما متأسفانه کسی را به عنوان معاونت فرهنگی انتخاب کرد که بعد از دوران کوتاه مسئولیتش به عنوان یک کارگر بیبیسی فارسی در انگلیس مشغول کار شده و در دوران فعالیتش در معاونت در خدمت نظام نبود لذا انتخاب افراد به عنوان معاونان و مشاوران از اهمیت زیادی برخوردار هست چراکه بسیاری اوقات وزیر شخصا انسان خوبی است اما بیدقتی که در انتخاب مدیرانش انجام میدهد، موجب لطمه زدن به حوزههای مختلف میشود.
* همه معاونتهای وزارت ارشاد مهم است اما معاون فرهنگی باید آدم پرتلاشی باشد
محسن پرویز در ادامه این گفتوگو در پاسخ به این سوال که کدام معاونت باید در اولویت کار وزیر فرهنگی آتی باشد، گفت: معاونتهای حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونتهای مهمی است؛ در وزارتخانه دو نوع معاونت وجود دارد معاونتهای تخصصی و معاونتهای پشتیبانی که البته در پی کاهش معاونتها در دولت دهم معاونتهای پشتیبانی به نوعی در هم ادغام شدند و کار این معاونتها کارهای پشت پرده است و کسانی که به امور مالی تخصص دارند میتوانند در این عرصه کار کنند.
وی افزود: اما معاونتهای تخصصی چون در منظر و مرآی مردم هستند اهمیت بیشتری پیدا میکنند و رجحان یکی بر دیگری هم درست نیست شاید اهالی سینما معاونت سینمایی و سازمان سینمایی را مهم بدانند و اهالی تئاتر معاونت هنری را و اهالی کتاب معاونت فرهنگی را اما نمیتوان هیچکدام را بر دیگری ترجیح داد اما نظر به اینکه حجم فعالیت و میزان فعالیتهای موجود در معاونت فرهنگی بیشتر است هر کس برای این معاونت انتخاب میشود قاعدتا باید آدم پرتلاشی باشد.
* در وزارت فرهنگ دولت دهم اتفاق تازهای نیافتاد/ایجاد سازمان سینمایی و معاونت قرآنی تاثیری نداشت
معاونت فرهنگی در دولت نهم، در ادامه با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت نهم پرتلاش بودند و در دولت دهم اتفاق تازهای نیافتاد و فعالیتهای قبلی ادامه یافت، تصریح کرد: در دولت دهم شاهد اتفاقی که مثال یک حرکت نویی باشد، نبودیم و اتفاقا در بعضی جاها هم اتفاقات نامناسبی افتاد.
وی افزود: در دولت دهم شاهد ایجاد سازمان سینمایی بودیم که به گمان من در کلیت عرصه فرهنگ ضرورتی برای وجود سازمان سینمایی احساس نمیشد و تغییری هم در این حوزه ایجاد نکرد یعنی مشکلات سینما با ایجاد این سازمان حل نشد کما اینکه شاهد چالش بین گروهی از اهالی سینما که در خانه سینما بودند و سازمان سینمایی بودیم و فیلمهایی که در دولت دهم ساخته شد نسبت به فیلمهایی که در دولتهای قبل ساخته میشد رجحانی نداشت بلکه در بعضی موارد اشکالات هم بیش از گذشته به آن وارد بود.
پرویز ادامه داد: اتفاق دیگر ایجاد معاونت قرآنی بود که باز این هم من حداقل توجیه نیستم که چقدر میتوانست مثبت باشد چرا که فعالیت قرآنی گستردهای در سازمان تبلیغات اسلامی صورت میگرفت و ما در واقع بخشی از آن را جابجا کردیم و در وزارت ارشاد متمرکز کردیم و سطح آن را به معاونت ارتقاء دادیم و حال اینکه چقدر این معاونت و این تشکیلات جدید مثبت بود من توجیه نشدم چراکه نمود این اتفاق در نمایشگاه قرآن و فعالیتهای قرآنی سطح کشور باید میبود که ظهور و بروزش نسبت به گذشته خیلی بیشتر نبوده است.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به فعالیتها در معاونت هنری در دولت دهم، گفت: البته در معاونت هنری هم شاهد گسترش بیشتر نمایشگاه مد و لباس بودیم که آن هم تأثیرگذار در جامعه نبود اما جای خالی آن هنوز احساس میشود و اگر جدی گرفته شود شاید مشکلی حل شود.
* مسئله کاغذ و ایجاد اتاق فکر در معاونتها اولویت کاری وزیر فرهنگ آتی
وی در بیان نتیجهگیری تاکید کرد: در عرصه فعالیتها در وزارت فرهنگ ما نکات مثبت و رو به رشدی را در دولت دهم ندیدیم و عمده فعالیتها، فعالیتهای گذشته بود که در برخی موارد علیالخصوص در معاونت فرهنگی با افت و خیز همراه بود و در کنار اینها یک سری مشکلات حاد در حوزههای مختلف روی داد که دولت هم نتوانست آنها را تمشیت بکند.
پرویز در بیان اینکه چه اولویت کاری برای وزارت فرهنگ در دولت یازدهم با اشاره به بحث کاغذ، تصریح کرد: در رأس مشکلات حاد در دولت دهم بحث کاغذ بود که در ابتدای افزایش قیمت دلار قیمت کاغذ نیز شاهد جهش بود و دولت در تنبیه سودجویان اهتمام نکرد و کسانی که کاغذ را با دلار 1200 تومان وارد کرده بودند به دو برابر قیمت کاغذ را فروختند و بعد این روند ادامه پیدا کرد و قطعا این چالش حوزه نشر که کماکان ادامه دارد یکی از مسایل اساسی است که دولت یازدهم باید به آن بپردازد.
وی نکته بعد را نبود اتاق فکر در بخشهای مختلف وزارت ارشاد دانست و افزود: به نظر من نبود اتاق فکر نقص بسیار بزرگی است و بهرهمندی از نظر کارشناسان با تجربه در حوزههای مختلف قطعا به دولت کمک میکند که البته منظور صرفا شنیدن صحبتها نیست بلکه بهرهمندی از نظرات هست؛ یعنی شنیدن و به کار بردن نظرات کارشناسان که تشکیل اتاق فکر و مشخص کردن نقاط ضعف و پرداختن به آنها جزء مسایل اساسی است که باید مد نظر قرار بگیرد.
* وزیر فرهنگ آتی باید برنامهریزی دقیق برای فتنههای آتی داشته باشد
محسن پرویز در پایان در پاسخ به این سوال که نگاه وزیر فرهنگ آتی به جنگ نرم و فعالیتهای فرهنگی پس از فتنه 88 چه باید باشد، گفت: با دور شدن از حوادث رخ داده در سال 88 و علیالخصوص انتخابات امسال فکر میکنم بسیاری از مسایل برای مردم مشخص شد یعنی اگر حتی تا همین روزها کسانی در صحت انتخابات 88 تردید داشتند طبیعتا توجیهی ندارند که در سیستمی که قرار است انتخابات مدیریت و مهندسی شود و منجر به انتخاب فرد خاصی شود هیچ توجیهی وجود ندارد که از دل این نظام آقای روحانی بیرون بیاید.
وی افزود: در همین حال اتفاقاتی که در منطقه رخ داد و مقام معظم رهبری اخیرا خیلی زیبا به این نکته اشاره کردند که هدف در سال 88 ایجاد شرایطی در کشور شبیه کشورهای منطقه و رخداده در مصر بود که موجب دزدیدن انقلاب مردم مصر شده است لذا با توجه به این مسایل کسی که در رأس مسایل فرهنگی قرار میگیرد با مشخص شدن ابعاد فتنه و برنامههای در نظر گرفته شده برای مردم ایران باید برنامهریزی دقیق برای برنامهریزیهای مشابه دشمن و فتنههایی که دشمن ممکن است برای ما داشته باشد، بچیند.