کشورهای نوظهوری مانند امارات متحده عربی که برای هویت‌سازی به رویکرد غربی چنگ انداخته‌اند همچنان سرگردان و بی هویت باقی خواهند ماند. یک روز به فکر جعل هویت می‌افتند و بادگیر ایرانی را به نام خود می کنند. روزی دیگر، خرسند می شوند که انگلیس برایشان برج دبی را ساخته است.

گروه فرهنگی مشرق - دبی تا قبل از سال ۱۸۳۳ میلادی دهکده‌ای از توابع مشایخ ابوظبی بود، در سال ۱۸۳۳ شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به همراه ۸۰۰ نفر از خویشاوندان و وابستگان و همراهان خود، از امارت ابوظبی به این دهکده کوچ کردند و از آن تاریخ دوران حکمرانی قبیله آل مکتوم و تأسیس شیخ‌نشین دبی آغاز شد. پیش از این تاریخ، دبی یک روستای کوچک بیش نبود و هیچ امتیازی نسبت به سایر روستاهای اطراف خود نداشت. احمد محمد عبید شاعر و محقق عرب می‌گوید که ریشه کلمه دبی، "دَبا" است  و منظور از دبا نوعی "ملخ" بوده‌است. در حال حاضر، دبی پایتخت تجارتی امارات به شمار می‌آید. این شهر در کنار شهر دیره، بنادر مهمی برای تولیدکنندگان غربی محسوب می شود. این شهر، اهمیتش را به عنوان یک مسیر تجاری در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به دست آورد. شهر دبی تجارت آزاد طلا دارد و بندر "جبل علی" در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده و بزرگ‌ترین بندر دست‌ساز بشر در جهان است. اما دبی به صورت فزاینده‌ای در حال پیشرفت به عنوان مرکزی برای صنایع خدماتی از قبیل فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری می‌باشد.


  بازدید شیخ محمد بن راشد آل مکتوم از ماکت پروژۀ فالکن سیتی دبی لنـد
 
 
نمایی از شهر دبی؛ نکته قابل توجه درخصوص این شهر توریستی، وجه قالب سرمایه داری و استثمار مدرن توسط کشورهای غربی می باشد. در حال حاضر این شهر عربی به آزمایشگاهی برای پیمانکاران اروپایی و آمریکایی و معماران غربی بدل شده است
 
ساخت و ساز در دبی خیلی سریع‌تر از کشورهای غربی پیش می‌رود و علت این است که نیروی کار ارزانی از آسیا در اختیار گرفته‌است. یکی از مهم‌ترین علل پیشرفت در ساخت و ساز این است که دبی در حال متنوع ساختن اقتصادش است. در واقع دبی نمی‌خواهد به درآمد نفت که تصور می‌شود تا سال ۲۰۱۵ تمام شود، تکیه کند. از جمله اقداماتی که دبی را برجسته کرده، ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع ۸۲۸ متر و ساخت جزایر مصنوعی می‌باشد.

برج العرب برای مدتی نماد دبی بود و هنوز می‌توان اثر آن را در پلاک‌های قدیم امارت دبی دید. اما پس از مدتی دبی نماد خود را از برج العرب تغییر داد. تعداد بسیاری معتقد هستند این تغییر به دلیل شکل برج العرب است، زیرا در صورتی که برج العرب را از پشت نگاه کنید، آن را شبیه یک صلیب می‌بینید.
 
در حال حاضر، گردشگری یکی از استراتژی‌های مهم امیرنشین دبی برای سرازیری دلار به امارات متحده می‌باشد. گردشگری دبی بیشتر بر خرید است اگر چه جذابیت‌های مدرن و تاریخی نیز دارد. در سال ۲۰۰۷ میلادی شهر دبی هشتمین شهر پربازدید جهان بود. انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۵ میلیون گردشگر به دبی سفر کند. دبی همچنین به "پایتخت خرید خاورمیانه" مشهور است و به تنهایی بیش از ۷۰ مرکز خرید بزرگ را در خود جای داده‌است.


  در سال 1388،ریزش اصلی‌ترین طبقه برج خلیفه که بلندترین برج جهان لقب گرفته بود فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری را حیرت‌زده کرد. طبقه چشم‌انداز برج خلیفه دبی اصلی‌ترین طبقه رصد شهر برای جلب گردشگران و سرمایه‌گذاران از سراسر دنیا محسوب می‌شد که تنها پس از 35روز از مراسم افتتاح برج فروریخت
 
اما نکته قابل توجه درخصوص این شهر توریستی، وجه قالب سرمایه داری و استثمار مدرن توسط کشورهای غربی می باشد. در حال حاضر این شهر عربی به آزمایشگاهی برای پیمانکاران اروپایی و آمریکایی و معماران غربی بدل شده است. این گروه با طرح های بلندپروازانه خود که هیچ تناسبی با نیازهای اساسی شهر در حوزه ساخت و ساز و محیط زیست ندارد، تنها به افزون طلبی و رویاهای کودکانه شیوخ عرب پاسخ می دهد. در حقیقت نظام سرمایه داری غرب، با کنار هم قرار دادن دلارهای نفتی و آمال و آرزوهای این شیوخ به چنین پاسخی برای اهداف خود رسیده است و سرمایه موجود به سمت سودجویی نامحدود و نامشروط در حرکت است و چیزی آن را محدود نمی کند و این همان ویژگی بارز نظام سرمایه داری است، یک رابطه استثماری و ابزاری، نسبت به طبیعت و انسان ها.


  جزایر مصنوعی امارات؛ نواقص فنی و خطا های فاحش اجرایی که شاید تنها پس ازصرف هزینه های میلیاردی خودنمایی کرد
 
دبی که در سالهای ابتدایی قرن بیست ویکم با افزایش گسترده پروژه های ساختمانی خود توانسته بود توجه جهان را به خود جلب کند، با آغاز بحران اقتصادی جهانگیر در سالهای 2007و 2008 میلادی، دچار سقوط شدیدی در بازار ساخت و ساز شد. در سال های رونق و رشد ساخت،به ویژه در سال های 2004 تا 2006 ،دبی شاهد پدیداری سبک های گوناگون معماری در ساختمان های خود بود که بیشترشان، تعبیر مدرن از معماری اسلامی را یدک می کشیدند. مهمترین دلیل این روند که در کشورهای عربی و به ویژه دبی پیگیری می شد، حضور دفاتر برتر معماری و مهندسی دنیا در این بازار رو به رشد و پر رونق بود. در همین دوران، دبی همچنین توانست رکوردهایی از بزرگ ترین ها و بلندترین های دنیا را هم از آن خود کند. از جمله اینها می شود به بلندترین ساختمان دنیا، "برج خلیفه" با ارتفاع 828 متر و بزرگ ترین مرکز خرید از لحاظ مساحت کلی،(دبی مال با مساحت یک میلیون و 124 هزار متر مربع)بزرگ ترین آبنمای دنیا،"دبی فانتین" به طول 275 متر و پرتاب 150 متر و بزرگ ترین هتل ساخته شده دنیا، "برج رز و ریحان" با 333متر اشاره کرد.


  تعبیر دیگری از دبی که بسیار از آن سخن گفته می شود، تصنعی بودن شهر است که هرگز به یک شهر واقعی با هویت واحد نمی ماند

هدف اصلی یعنی جلب توجه جهانی برای جذب بیشتر گردشگران و نیز سرمایه های بین المللی به میزان زیادی موفقیت آمیز بود. هرچند سرعت رشد دبی و دستاوردهای آن، می تواند به لحاظ کمی تحسین برانگیز باشد؛ اما از نظر کیفی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. شتاب بیش از حد در انجام پروژه های دبی، همواره مطالعات اولیه بررسی های بنیادین را فدا کرده است. در سال 1388، ریزش اصلی‌ترین طبقه برج خلیفه که بلندترین برج جهان لقب گرفته بود فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری را حیرت‌زده کرد.

طبقه چشم‌انداز برج خلیفه دبی اصلی‌ترین طبقه رصد شهر برای جلب گردشگران و سرمایه‌گذاران از سراسر دنیا محسوب می‌شد که تنها پس از 35روز از مراسم افتتاح برج فروریخت. این برج که 828 متر ارتفاع و 160 طبقه دارد، بلندترین آسمانخراش دنیا شناخته شد و ترسیم‌کننده برترین مکان برای جلب سرمایه‌گذاران و گردشگران از سراسر جهان و نیز مهم‌ترین مکان درآمدزایی برای دبی محسوب می‌شد. اما این واقعه، تمامی برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلند‌مدت جلب سرمایه‌ برای دبی را پیرامون این برج در‌آمدساز ساقط کرده است. به همین دلیل دستاوردهای دبی که از نظر اندازه ای کمی کارفرمایان را راضی و توجه رکوردداران را جلب می کند، عمدتا دارای کیفیت شایسته ای نیست.
 
 
 
سرقت آشکار میراث ایرانی با نصب پرچم امارات؛رونمایی از تندیس بادگیر ایرانی در کشور امارات

در این تنوع ملال آور، شهر تبدیل به نمایشگاهی از ساختمان شده است که هیچ خط مشی مشخصی را دنبال نمی کند. دبی به تعبیری تبدیل به زمین مشترک کارفرمایان و معماران شده است. قانون بازی را صد البته کارفرمایان پایه ریزی می کنند که لزوما دارای شایستگی و صداقت نیستند. اکثر کارفرمایان با تفکراتی ساده انگارانه، خریدار حجم ها  و نمادهای عجیب و غریبی می شوند و با نام های اغوا کننده ای همچون برج های "رقصان"و "گردان" همچنان به جلب توجه جهانی می پردازند و عده ای نیز این گونه پروژه های پرطمطراق و عجیب را به نام "سبک دبی"  می شناسند. 


تعبیر دیگری از دبی که بسیار از آن سخن گفته می شود، تصنعی بودن شهر است که هرگز به یک شهر واقعی با هویت واحد نمی ماند. این تعبیر تا حدی به کمرنگ بودن نگاه فرهنگی به معماری و استفاده ابزاری از آن، برای افزایش سرمایه های متمرکز در بخش ساختمان مربوط می شود. استفاده افراطی از شیشه که محل اعراب اقلیمی هم ندارد، مزیت بر علت است. شهر پر است از آیکون های منفرد و مغشوش. 

واقعیت این است که کشورهای مستعمره(استعمار مدرن) هیچگاه پایگاه تمدنی مشخصی ندارند و همواره به یاری استعمارگران که همچنان مایل نیستند هویت مستقلی به این سرزمین ها بدهند و بسیار می کوشند که مهر بردگی را همچنان بر پیشانی آنها نگاه دارند به سازه های با تکنولوژی های پیشتاز و بناهایی با پسوند بلندترین می نازند؛ صفتی که بسیار زودتر از تصور، مندرس و ناکارآمد می شود چرا که آنچه در گذشته است و افتخار آن به قدمتش است در پس است و متغیر نمی شود ولی آنچه در پیش است و به پیشرو بودن مفتخر است به سادگی با پیشرفت تکنولوژی عقب خواهد ماند و از مرکز توجه دور خواهد شد.


  تعبیر دیگری از دبی که بسیار از آن سخن گفته می شود، تصنعی بودن شهر است که هرگز به یک شهر واقعی با هویت واحد نمی ماند. این تعبیر تا حدی به کمرنگ بودن نگاه فرهنگی به معماری و استفاده ابزاری از آن، برای افزایش سرمایه های متمرکز در بخش ساختمان مربوط می شود

به همین دلیل کشورهای نوظهوری مانند امارات متحده عربی که برای هویت سازی به چنین رویکردی چنگ انداخته اند همچنان سرگردان و بی هویت باقی خواهند ماند. یک روز به فکر جعل هویت می افتند و بادگیر ایرانی را به نام خود می کنند. روزی دیگر، خرسند می شوند که انگلیس برایشان برج دبی را ساخته است و آن را نماد می کنند اما از آنجا که با پیشرفت سریع تکنولوژی آن به سرعت از نظرها می افتد برج خلیفه(انتقادهای بسیاری در رابطه با میزان اتلاف انرژی متوجه پروژه های دبی از جمله مهم ترین آن "برج خلیفه"  است)را نماد خود معرفی می کنند، وقتی کویت برجی بلندتر می سازد از آن هم سرخورده می شوند و جزایر مصنوعی جهان را پیش می کشند و خلاصه چنان دچار تغییر می شوند که به جای نماد سازی و هویت سازی همچون  یک شهر بازی مضحک به عنوان تجربه ای بی بنیان و سرگردان در چشم جهانیان معرفی می شوند.اما آنان که خود را سرفراز از پایه گذاری تمدن در جهان می دانند محکم و استوار بر عرش نشسته اند و همچنان که زمان می گذرد بر پایداری و اعتبار ایشان افزوده می شود. 



طبق آمار بدست آمده اکثریت جمعیت شهر دبی را ساکنان غیر محلی شکل می دهند که عدم توجه به فضاهای شهری، تاثیر سو و مستقیمی بر زندگی و روحیه اجتماعی آنان گذاشته است و می توان آن را یک افسردگی اجتماعی نامید. این موضوع، نشانگر خلاء احساس تعلق ساکنان چند ملیتی آن، به شهر است. در دبی و سایر شهرهای امارات متحده عربی علاقه مفرطی به ماشین‌های آخرین مدل  وجود دارد. اما دبی روزهای سختی را می‌گذراند. هنگامی که دبی کانون اقتصاد نفت و مرکز بازار شکوفای املاک بود، خارجی‌ها به خصوص بریتانیایی‌ها در این بازار داغ سرمایه‌گذاری کردند. خارجی‌های تازه ثروتمندشده در این دوران آخرین ماشین‌های اسپرت ایتالیایی و آلمانی را برای تکمیل کردن سبک زندگی میلیونری‌شان خریدند و بعد بحران اقتصاد جهانی رخ داد و حباب ثروت همه این افراد ترکید.
 
 
شمار زیادی از زیباترین ماشین‌های ساخته‌شده تا به حال از هنگام سقوط مالی دبی در هر سال بوسیله افراد خارجی‌ و محلی به حال خود رها ‌شده‌اند چرا که آنها در مواجهه با بدهی‌های کمرشکن گریخته‌اند. صاحبان هراسان این ماشین‌ها که توان پرداخت بدهی‌های سنگین‌شان را ندارند و با حداکثر سرعت خود را به فرودگاه می‌رسانند، ماشین‌های‌شان را در پارکینگ فرودگاه رها می‌کنند و با پرواز بعدی از دبی خارج می‌شوند و هرگز باز نمی‌گردند.  و این ها تنها بخشی از مصادیق بی هویتی در این شهر شیخ نشین می باشد.


سخن پایانی اینکه، در تمدن های کهن، اغلب انسان ها به سنت های حکیمانه ای که ریشه های قدسی داشت، ارزش بسیاری قائل بودند. ولیکن نظام سرمایه داری، دائما با گدشته دور و نزدیک افراد در ستیز است و تقید به گذشته را به عنوان یک ضد ارزش معرفی و شخصیت اورا به یک عنصر بازاری بدل می کند. "اریک فروم"، فیلسوف یهودی (آمریکایی و آلمانی تبار و از روانشناسان مدافع تفکرات اومانیست) هر چند خودش مدافع سرمایه داری است، اما در کتاب "داشتن یا بودن" می نویسد: "انسان مدرن، شخصیتی بازاری است، به این معنا که من همانم که شما می خواهید و از خودم هیچ هویت ثابتی ندارم. اگر هویت انسان در دوره مدرن ،سیال نباشد، نمی توان در او مرتب احساس نیاز به وجود آورد".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 281
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 44
  • سید موسی ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    8 23
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ [٩٠:١] سوگند به اين شهر،﴿١﴾ وَأَنتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ [٩٠:٢] و حال آنكه تو در اين شهر جاى دارى؛﴿٢﴾ وَ وَالِدٍ وَمَا وَلَدَ [٩٠:٣] سوگند به پدرى [چنان‌] و آن كسى را كه به وجود آورد؛﴿٣﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ [٩٠:٤] براستى كه انسان را در رنج آفريده‌ايم.﴿٤﴾ أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ [٩٠:٥] آيا پندارد كه هيچ كس هرگز بر او دست نتواند يافت؟﴿٥﴾ -------------------------------------------- يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُّبَدًا [٩٠:٦] گويد: «مال فراوانى تباه كردم.»﴿٦﴾ أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ [٩٠:٧] آيا پندارد كه هيچ كس او را نديده است؟ -------------------------------------------- أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ [٩٠:٨] آيا دو چشمش نداده‌ايم؟﴿٨﴾ وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ [٩٠:٩] و زبانى و دو لب.﴿٩﴾ وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ [٩٠:١٠] و هر دو راه [خير و شر] را بدو نموديم.﴿١٠﴾ فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ [٩٠:١١] و[لى‌] نخواست از گردنه [عاقبت‌نگرى‌] بالا رود!﴿١١﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ [٩٠:١٢] و تو چه دانى كه آن گردنه [سخت‌] چيست؟﴿١٢﴾ فَكُّ رَقَبَةٍ [٩٠:١٣] بنده‌اى را آزادكردن،﴿١٣﴾ أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ [٩٠:١٤] يا در روز گرسنگى، طعام‌دادن:﴿١٤﴾ يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ [٩٠:١٥] به يتيمى خويشاوند،﴿١٥﴾ أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ [٩٠:١٦] يا بينوايى خاك‌نشين. **************************** وقتی برادران و خواهران مسلمانمان در سومالی و یمن و سوریه و عراق و ... در گرسنگی و مشقت زندگی سپری می کنند... و شیوخ عرب سعودی و اماراتی با پولهای نفتی این ریخت و پاشها رو می کنند... واقعا تدبر در آیات سوره بلد نشان می دهد قرآن برای تمام زمانهاست... و سرنوشت این انسانهای دنیاپرست را هم خداوند در ادامه بیان فرموده است: عَلَيْهِمْ نَارٌ مُّؤْصَدَةٌ [٩٠:٢٠] بر آنان آتشی سرپوشیده احاطه دارد [که هیچ راه گریزی از آن ندارند.]
  • ايراني ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    12 18
    بابا مشرق جون بذار خارجي ها حالشون رو بكنن . حالا يه مشت هالو گير اوردن ببين تو مي توني نونشون رو آجر كني . به گفته كسينجر : نفت ارزشش بالاتر از اينه كه دست عرب باشه . بذار پس اونهايي كه قدر اين نعمت(نفت) رو مي دونن ببر و بخورن . اينها هم به خونه هاي قشنگ و بزرگ!!! ميرسن
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    26 18
    همین ملخ اباد که داری اسمشو مبری اگه همین فردا اراده کنن با پول میتونه کلی نیروی تروریستی از کشورهای نا امن جهان جمع کن بفرسته مرزهای ایران اونومقع ببین چگونه کشور ملخ خور قدرتشو با پولش به رختون میکشه اونوقت من تو باید بریم ملخ بخوریم چون دیگه مثه سوریه کشوری برامون نمونده
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    19 12
    ناشناس شما یا نمیدونی ملخ چیه یا تروریست کیه یا قدرت یکم تاریخ بخون نسبت به کشورت مطلع باش اساساً ترس خوب نیست اگه شما رو باد اونا لرزونده پتوی خودتو سفت بچسب ما هستیم چون خون برادرای شهیدمون هنوز تو رگامون جریان داره و تا آخر هستیم
  • علی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    16 18
    ناشناس این ها خیلی حقیرترازین هستندکه بتوانندایران رامثل سوریه ناامن کنندکه اگرمی توانستندتاحالا این کارراکرده بودند.اربابانشان که نتوانستند هیچ غلطی بکنند
  • سپیدار ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    28 8
    ملخ خور!!! اولا مسخره کردن کاره درستی نیست دوما گربه دستش به ماهی نمی رسه می گه بو می ده سوما تو تهرانی خبر از شهرستان نداری کدوم امکانات زندگی و تفریحی تو رو خدا واقع بین باشین کاش ما هم ملخ خور بودیم
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    5 28
    ساختمان وسط بیابون. خنده داره
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    4 4
    مطمئنی می تونه ؟ اصلا می دونی مساحت این کشور چقدره و فاصله اش با نزدیک ترین پایگاه نظامی ایران چقدر هست؟
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    16 1
    ما بعنوان مسلمان حق توهین به هیچ قومی و ملتی نداریم عرب و عجم، ملخ خور و غیر آن و .... ، همه و همه از توطئه های بیگانگان جهت ایجاد تفرقه در بین ملتهاست
  • میثم علوی ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    6 11
    ناشناس عزیز!!! قطعا تو نه ایران ، نه مردم ایران و نه تاریخ ایران را نمی شناسی ! ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس خیلی چزها را ثابت کرد که امثال حضرتعالی تا سالها از درک آن هم عاجزید .
  • احمد ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    4 12
    ارزش یک کشور به پشتوانه مردمی و عقبه ملت تاریخ سازشه آقای ناشناس . این کشور طی هزاران سال خوب سرد و گرم چشیده بزرگتر امارات هم بیاد غلطی نمی تونه بکنه همان طور که در 8 سال جنگ تحمیلی بستگان همین ملخ خورها با پشتیبانی تمام عیار غرب هیچ غلطی نتوانستند بکنند .
  • مجید ساویه ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    14 5
    بهترین کشور عربی همین امارات است چون:اولا بسیار زیبا است ثانیا مردمانشان با فرهنگ هستند و مثل عربستانی ها وحشی نیستند(سلفی ها و وهابی ها).
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    26 6
    می سوزی که میبنی اونا تونستن و ما نتونستیم؟!
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 0
    واقعا كه متن بالا را قشنگ خووندي
  • ابی ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    21 8
    همین سوسمار خورها با تفکر و ایده های صحیح ملخ آباد و سوسمار آبادخودشون رو به بهشت تبدیل کردن و ما بهشتون رو به شوره زار!!!!!!!!!!!!
  • محمد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 22
    ملخ آبادی که اندازه کوچکترین استان ایران هم نیست، ایران(کشور شیران) با گذاشتن پاهای قدرتمندش روی این کشور(شهر) اون رو باخاک یکسان میکنه اونوقت ببینیم کسی هست که پول خرج کنه واسه تروریستها تو جنگ هشت ساله ایران،‌مگه فقط عراق بود که با ایران میجنگید؟چندین کشور اروپایی با تجهیزات پیشرفته با ایران میجنگیدند حالا فکر کن تروریستهای احمقی که تو سوریه دارند کشت و کشتار راه میاندازند و اسلحه گرفتن و شلیک رو هم درست بلد نیستند میتونند به ایران حمله کنند؟
  • habib ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    4 12
    درعوض ماعزت وشرف داریم آقای ناشناس تو هم می تونی اینها رو بدهی پول بگیری
  • محمد ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    5 21
    واقعا مصنوعی بودن از در و دیوار دبی می باره، اصالت نداره ، تو این سرزمین همه دارن ادای مدرن بودن رو در میارن، دو دستی پول نفت تقدیم کشورهای غربی میکنن تا براشون تاریخ بسازند............
  • بنده خدا ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 6
    اولا اراده اصلی دست خداست ناشناس ... والله خیر الماکرین دوما به اذن خدا این کشور صاحب داره و ما هم بوق نیستیم سوما کل دنیا و ابرقدرت ترین کشورش!! نتونستن هیچ غلطی بکنن چه برسه این ملخ آباد!!! ما امام زمان (عج) داریم یاعلی
  • محسن ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    5 5
    آقای ناشناس با این طرز تفکرت همین الان هم باید بری ملخ بخوری مگر ما جنگ هشت ساله رو با اون همه دشمن پیروز نشدیم مگر شهر هرت که هرکی اراده کنه علیه ما هر کاری بکنه اسرائیل با اون همه امکاناتش و حامیاش هنوز نتونسته کاری بکنه. ضمنا شرایط سوریه با ما کلی متفاوته
  • سعیدی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 2
    سلام رشد مجازی ملخ اباد بخاطر بی کفایتی ما ایرانیان که از فرست سوزی ما وسوء استفاده ملخ خورا اینها را به این شکل در اورد البته همه مجازی هستن وبا بالا و پائین شدن اقتصاد جهانی انها هم بیشتر رو به انقراض میروند
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    4 2
    ملخ خور یعنی چی؟ منظورت به مردم است؟ خوب اینکه نشانه فقر تاریخی طبیعی این سرزمین است. تا قبل از نفت. مردم فقیر آن سامان چه تقصیری دارند؟ الان هم این آبادانی از همت همان مردم است. شاید خیال می کنید شیوخ تن پرور خودشان این بناها را ساخته اند؟ اینها دسترنج مردم از گوشه و کنار دنیاست. باید از خدا بخواهیم برگردد به همانها نگوییم ملخ خور.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    9 2
    حالا كه فعلا ما در برابر اونا شديم ملخ آباد.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 3
    دوبی یک بشکه نفتم نداره
  • محمود ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 2
    ببین ملخ خور امارات شهاب 3 نمی خواد یک لنگه کفش بندازی کپ کردن ایران سوریه نیست اگه بود سال 88 کارش تموم بود
  • ایرانی ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 3
    " من و تو " نه متشکر خودت ملخ بخور . مگه در جنگ هشت ساله دشمن با تمام پول و قدرت و امکاناتش نیومد تو میدون چی شد ؟ فهمیدن و بفهم که مردانگی و غیرت و ایثار باید داشته باشی تا بزرگ باشی و پیروز . باید با خدا باشی تا ارزش داشته باشی .
  • وحید ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 1
    هرکسی اختیار مالشو داره
  • kia ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 3
    اقا اگه هر ایرانی یک سطل اب بریزه تو امارات اونجا رو اب میگیره تا برسه ادمکش اجیر کنه ما که عرب وهابی و.... نیستسم اینجا ایران داداش من
  • م ص ر ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 1
    ناشناس جون که اینطوری رفتی تو آمپاس و گرخیدی، اگه اینا میتونستن با ایران چنین کاری بکنند لحظه ای درنگ نمیکردن دوست عزیز، چون اونقدر از ایران و ایرانی میترسن که شدن مشتری دست به نقد تسلیحات و ... از کمپانی های تسلیحاتی...در ثانی مگه ایران فقیره که چنین احمقایی بیان و پولشون رو به رخ ما بکشن؟ چشمت به چند تا برج و زرق و برق افتاد اصالت و قدرت و وجود خودت رو فراموش کردی؟ به همین زودی وا دادی؟
  • به نام خدا ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    10 0
    همین که میتونن پولشون رو مدیریت کنن یعنی از ما بلد ترن مگه این مملکت پول نداره ؟
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    12 1
    جالبه که آرزوی خیلی از ایرانیها رفتن به همین ملخ آباده
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    بنده خدا اراده دست خداست شکی نیست اما عقل من وتو چه میشه اگر ماها کم عقل کنیم وسرنوشت خودمونو عوض کنیم چه ربطی به خدا داره(ان الله لا یغیرمابقوم حتی یغیرومابانفسهم) این هم توجه داشته باش ماها ایرانیها نباید فرصت دست دیگران بدهیم واز فرصتهای خوب خودمون استفاده بکنیم پس با تعقل انسان به کمال میرسد نه احساسات.متوجه شدی بنده خدا!!!!
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 1
    متاسفم -نکنه پولداری تو دبی بهت ساخته عزیزم؟
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 6
    کشوری که اکثر مردمش از خودش نباشن، دلبستگی به اون کشور هم ندارن. اونوقت اگه ایران به همین ملخ آباد حمله کنه، نه تنها هیچ توریستی دیگه پاشو اونجا نمیذاره، بلکه خود ساکنین مثلا دائمش هم دیگه رغبتی به موندن ندارن
  • حمید ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    زیادی بدبینانه بود!
  • حسین ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    6 5
    اگه الان شاه بود قشم و کیش دبی را میکردن توکیسشون.
  • آرام ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    9 0
    یکی از دوستای من یک هفته رفته بود دبی تازه برگشته و میگه تازه فهمیدم زندگی یعنی چی شاد بودن یعنی چی طفلی از وقتی برگشته افسرده شده حالا شما تو همین تهران قدیم بزنید ببینم این برج هایی که ساخته شدند اصالتشون چیه؟
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    6 0
    اونا میدونند دارن چیکار میکنند
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 5
    بخدا خسته شدم دیگه از تاریخ دزدی این امارات . چرا مسئولان کاری نمیکنند ؟ پدران ما با شرف زندگی کردند و فرهنگ ما را ساختند حالا اینها که پدرانشان دزد و غارتگر بودند در طول تاریخ اومدن دارن حیثیت و فرهنگ مارو میدزن . با پول هرکاری میکنن . تورو خدا یه کاری بکنید که بعدا جلو فرزندان و نواده هامون شرمنده نشیم . این گزارش خوبه مشرق ولی گزارشی که به زبان فارسی باشه تاثیر زیادی نداره چون اکثر ایرانیها اینهارو میدونن . باید به زبان عربی و انگلیسی منتشر بشه تا همه دنیا این دزدهای جان و مال و ناموس سابق و دزدهای فرهنگ و مفاخر امروز بشناسن .
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 2
    امارات هرچی داره از آزادی سرمایه گذاری داره . فقط کافیه جزایر ایرانی برای سرمایه گذاری آزاد کرد تا ببینید که چطور چندین برابر امارات پول درمیاریم و دیگه نیازی به نفت نداریم .
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 4
    فسقلی تر از این حرفاست. عددی نیست. همین برجشونم (برج خلیفه) با قرض و قوله تمومش کردن. دغل و سرنا . همش باده ... یکی سر سوزن خرجشونه.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    4 0
    آموزه های دینی به ما می گویند به دیگران توهین نکنیم هر چند روش و سلوک آنان را دوست نداشته باشیم. ای کاش ما هم می توانستیم در جذب سرمایه گذاری اول هموطنان خودمان بعد خارجیها موفق باشیم.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    هرکسی کو دورماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    بادگیر ایرانی chera sabtesh nemikonim???????
  • محمد رضا ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اون آرزوی امثال توئه که برا کشورت اینطور جبهه نمیگیری که برای اجنبی هایی که دنبال تاراج تاریخ پرشکوه کشورت هستند رگ گردنت میزنه بیرون!
  • نیما ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    کاش و ای کاش که ما هم مثل همین استعمار شده های عرب از سرمایه هامون عین آدم استفاده می کردیم که کشورمون اینطور عقب مونده بدون امکانات و فقیر نباشه. کاش.
  • اراکی ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 6
    آنهایی که می گویند ما چرا پولمون را مدیریت نمی کنیم بدانندکه دبی به اندازه ما دانشگاه نداره...دبی بزرگترین طرحهای واکسیناسیون تاریخ را اجرا نکرده...دبی صنعت هواوفضا نداره...دبی چرخه سوخت هسته ای نداره...دبی کارخانجات خودروسازی و هواپیماسازی و واگن سازی نداره...دبی پوشش سراسری آب لوله کشی و گاز طبیعی نداره...دبی راه آهن سراسری نداره...دبی هشت سال در جنگ جهانی سوم نجنگیده...بازم بگم؟
  • نیک ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    15 0
    اون چیزی که ایرانی را بدبخت کره این غرور کاذبشه..! بجای اینکه تعقل کنیم که چرا اونها به اینجا رسیدن فقط بلدیم مسخره کنیم. ملاک ما باید وضعیت فعلی کشورها باشد نه گذشتشون. امریکا 250ساله تاسیس شده ببینید به کجا رسیدن باید علتش پیدا کنیم... علت اینکه امارات به اینجا رسیده را پیدا کنید. چرا ایران با داشتن قدمت 2500 ساله هنوز اندرخم یه کوچه گیر کرده؟؟ 1_خودخواهی 2- تنگ نظری3-غرور کاذب 4-سطح فکر پایین 5- قانون گریزی 6- توجه به منافع شخصی کوتاه مدت بجای توجه به منافع عمومی دراز مدت ....7- توجه به جرییات بجای کلیات....و غیره اینها چند نمونه از خصلتهای بد ما ایرانی ها میباشد- ایینه چون نقش تورا بنمود راست خود شکن ایینه شکستن خطاست....
  • manamhamintor ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    jenabe vahid zaheran shoma motavejeh payam ayate nashodin albate shoma fekr mikonin ke ekhtiare maleto dari vali onike ekhtiare hame chi be dasteshe yeki digast be ghole ghadimia shab deraze dadash, sabr kon ta barat mosajjal beshe
  • آلپر ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    عطار هفت شهر عشق را گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم...ملخ خورها و سوسمارخورها ، بی فرهنگها ، بی تاریخ ها ، غرب زنده و بطور کلی هیچ و پوچها کجایند و ما ی پر از ادعا ، ادعای تاریخ و فرهنگ و تمدن ..کجا...آنها لیاقت داشتند که پولشان را مدیریت کنند و مملکت خویش را آباد سازند اما ما گفتیم می توانیم اما نه تنها نتوانستیم بلکه عقب گرد هم زدیم...حال آنها با پولشان کاری کردند خیلی از ممالک دنیا حسرتشان را می کشند اما ما هنوز اندر خم صادرات انقلابمان درجا می زنیم.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 1
    سلام.. در پاسخ به وحید... پس مالتو آتیش بزن... انسان یک موجود اجتماعی است و نمیتواند هرکار دلش بخواهد انجام دهد... خوشم میاد یه تعدادی منفی دادن..یعنی حق و باطل تو همه مسایل هست
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    ما هم مستعمره انگلیس بودیم فقط صداشو در نمیارن. قرارداد ننگین 1919
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    امارات واقعا الگوی موفقی از کاهش وابستگی به درآمد نفتی است. اکنون وابستگی اقتصاد امارات به نفت کمتر از 10 درصد است. اما اقتصاد ایران هر روز بیشتر به نفت وابسته میشه که با تحریم اینحوری سقوط کرده. حالا شما از روی حسودی یا بغض یا نفرت تاریخی میخوای هر اسمی مثل ملخ آباد یا هرچیز دیگری دوست داری بگو
  • امين ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مگه الان در سيستان و بلوچستان درگيري نداريم مگه پارسال گروه پژاك را به زانو در نياورديم مگه اسراييل را در جنگ33،22،8 روزه به خون نكشيديم آيا كوريد و نمي بينيد.... بعد عاقبي داريد....
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    8 1
    افکار متحجرانه شما و امثال شما(مشرقیها) باعث شد اونجا آباد و وطن ویران شود. کمی فکر کنی متوجه میشی.!
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 1
    کسی جلوتو نگرفته برو بخور.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    سومالی و یمن و سوریه و عراق ... در گرسنگی و مشقت زندگی سپری می کنند .... ایران هم میگفتی!!!
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    منظورت از عزت و شرف چیه؟ یک سری به همین عراق بزن ببین چه جوری باهات رفتار می کنند!!!
  • محمد مسلمان ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    الحسود لا یسود ما از این مردم دبی بیشتر منابع درامدی داریم هم اب شیرین وکافی هم معادن هم نیروی کار ارزانتر ما باید ببینیم انها چطور به این مرحله رسیدهاند ببینیم ایا در این پروژهاشون دزدی هم شده ما اب وهوای بهتری هم نسبت به انها داریم در ضمن چون برادران مسلمان ما در امارات جمعیت کمی دارن نسبت به انها بی احترامی نکنیم اسراییل با این جمعیت خیلی کمش نزدیک هفتاد سال قدس را از دستمان گرفته وهیچ کاری برای ازادی ان انجام ندادیم انما المسلمون اخوه این ناز ونعمت هم گذرا است به ان رشک نورزیم انها حسرت یک اب وهوای کوهستانهای ایران را می خورند به نعمتهای خودمان راضی باشیم
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    آره راست میگید. بیان توی تهران یک چرخی بزنند شهرسازی اصیل و معنی دار را از ما یاد بگیرند!!!!!!!!!!!
  • مجتبی ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    سلام: خوب کار کردن و از یک بیابون که توش شن و عقرب بود یکی از بهترین شهرهای دنیا رو ساختند...ما چی ... مدیریت داشتند و پول ... ما چی پول داشتیم کجا رفت سه هزار میلیارد... درست که غربی ها هم کمک کردند ... ولی انصافا ما چه قدر پول بردیم دبی ...کسی هست که بگه چرا ایرانی ها سی میلیلرد پول بردن اونجا و در کشورشون نگه نداشتند... چرا
  • سید عابدین ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    از همین ملخ اباد طبق امار رسمی در سال 15 میلیارد دلار ( وامار غیر رسمی 25 میلیارد دلار ) به مقصد ایران کالا وارد میشود که اگر برای انها فقط چند درصد ناقابل سود داشته باشد میلیون ها دلار میشود بجای افسوس فرهنگ و تمدن نداشته دیگران بیاییم خودمان را اصلاح کنیم
  • فرهاد از همدان+کرمانشاه ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    جناب سپیدار شما از جانب خودت حرف بزن. . در ضمن خودت را هم ما خطاب نکن.شما یک نفر بیشتر نیستی دوست داری ملخ خور باشی باش اما به بقیه نسبت نده.تو شهرستان زندگی می کنم اما یه سر سوزن خاک ایران و مردم با صفای ایران را با 4تا برج که چه عرض کنم با کل امارات و دنیا هم عوض نمیکنم.
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    واقعا برات متاسفم
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    محمد رضا سخت نگیر. این یک واقعیته. مردم را به زور نمیتوان به بهشت فرستاد. میگی نه برو فرودگاه خودت ببین.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    8 0
    تعجب من از مردم گدا گشنه هموطنم ايرانياس نون ندارن بخورن گوجه فرنگي كيلويي 3تومن و گوشت 30 تومني ميخرن ولي همه رو ملخ اباد و سوسمار خور ميخونن تاكي ميخوايد پز پيشينيانتون رو بدين؟ شما اگه عرضه داريد شكم مردم رو سير كنيد .هزينه هاي ازدواج رو پايين بياريد و هزينه تحصيل واموزش وبهداشت عمومي و رفاه اجتماعي رو كاهش بديد اينقدر روضه نخونيد اونها انقدر عرضه داشتند كه كشورشان را آباد كرده اند ما چه كرده ايم؟ توسير كردن شكم هم مونديم چه برسه به بهداشت و مترو و رفاه شهروندي و ... . ملت فكر ميكنند با اين وضعيت ما راه ژاپن و المان ر ا ظي ميكنيم و درحال پيشرفت هستيم مهم عمرجوانان ماست كه داره هدر ميره مهم پدراني هستند كه اجاره خونه داره پدرشونو درمياره بريد وضعيت دانشجويان دكتري رو در اين كشورها ببينيد اونوقت ميفهميد نداشتن خوابگاه متاهلي در تهران براي يك دانشجوي دكتري يعني چي، يك نگاهي بيندازيد به سطح رفاه اجتماعي در كشورهاي دنيا بعد قضاوت كنيد. "يك دانشجوي دكتري از يكي از دانشگاههاي سراسري شهر تهران"
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    ملت عزيز ايران شما همه رو ملخ وسوسمار خور بخونيد گروه اقتصادی مشرق- گزارش صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم در کشورهای جهان، ایران را با نرخ تورم 30.6 درصد در رتبه چهارم دنیا از لحاظ تورم بالا قرار داده است. این آمار بر اساس نرخ تورم اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی کشورها است که در آوریل 2013 (فروردین 1392) منتشر شده است. آمار نرخ تورم ایران هم مربوط به تورم اسفندماه سال 1391 است. رقم فعلی تورم در کشورمان 35.9 درصد است که با فرض عدم تغییر تورم سایر کشورها، رتبه کنونی ایران به سوم می‌رسد.
  • PHOENIX KING ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    آقای وحید، اگر این واقعاً نظرت باشه اون دنیا یقتو بدجور میچسبن، احمق.
  • PHOENIX KING ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    بیشعور اگر این ملخ خورها ... این کارو داشتن مطمئین باش تا الان اسرائیل شارژشون میکرد که این کارو بکنن. چرا فکر نکرده زرتو پورت میکنی؟؟؟
  • عبدالله ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    لفظ ملخ آباد یا سوسمار آباد و ... لفظ مناسبی نیست. این لقب ها را «پان ایرانیست ها» به سپاه اسلام می دادند
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    سهم نفت از كل درآمدهاي كشور در 8 سال رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد، كاهش مستمر داشته است. حتي تا قبل از تحريم. سرمايه‌گذاري خارجي در كشور نيز در ساليان اخير رشد داشته است. قابل توجه شما!!
  • علی ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    شما خودت فهمیدی که یک بشکه نفتم نداره؟! پس چرا "امارات متحده عربی" عضو اوپک هستش؟! یه کشوری که زیر 5 میلیون جمعیت داره، به اندازه ایران درآمد نفتی داره!
  • کوروش م ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 1
    تیتر بسیار جالبی زدی مشرق
  • کوروش م ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 1
    تیتر جالبی بود .فقط بعضی از هموطنان ما اگر به کشور غریبه انتقاد شود غیرتی و ناراحت می شوند ولی اگر به وطن خودشان توهین شود خوشحال می شوند.
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ای کاش همه اینجوری فکر میکردن..ما فقط یاد گرفتیم از همه ایراد بگیریم..ادعا هم میکنیم که مسامانیم و فرهنگ چند هزارساله داریم...امروز کی هستیم و چه کار میکنیم؟؟؟حتی حداقل ها رو هم نتونستیم بسازیم.
  • جواد ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ملخ آباد یا سوسمارخور همان اسمی بوده که بر روی اینها بوده است و سابقه ی تاریخی دارد. اگر ما همین اسامی تاریخی را برای اینها به کار میبردیم، امروز کار به جایی نمیرسید که اسامی تاریخی و میراث تاریخی ما را جعل کنند.
  • بنده دلسوز خدا ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ترا به خدا اين همه پر ت و پلا ننويسين ؟ دبي را يك امريكايي كه قبلا" در ايران سفير امريكا بود بعد از بازنشستگي اش اونجا را كه بياباني لم يزرع و تقريبا" بي صاحب بود و چند تا طايفه و دو سه تا شيخ داشتن رفت و با مذاكراه و اغوا كردنشون شروع كرد به سرمايه گذاري و پيشنهاد بندر ازاد تقريبا" خاور ميانه را دادو با وامگرفتن از دولت امريكا و چند سرمايه گذار امريكايي تونست اونجا را راه بندازه و رشد خيلي كمب داشت تا اينكه انقلاب ما صورت گرفت . پس از اون يه عده كه مال و منالي داشتن و هوس بيزنس ازاد را داشتن شروع شد . و از هم مهمتر و اساس اصلي پول هاي دبي همين ايران پر افتخار و سراسز كنج و معادن و... و مورد بعدي شروع تحريم هاي ايران بود كه راه دور زده ان را در نزديكي كشورمان دبي بود . اين شد كه از همه طرف
  • سپیده ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    تا مصداق شادی و زندگی از دید شما چی باشه اون چیزهایی که شنیدیم از این شهر چیزی جز فساد و هرزگی نیست کاش تو تعریف شادی و زندگی, دین خدا رو هم ببینیم انگار نه انگار قیامتی هم هست
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    احسنت هموطن احسنت بعضی ها پیشرفت رو تو شهرهای هرزه ای مثل دبی میدونن
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    چون اونایی که پول رو بردن دبی بی غیرتند چون نسیت به کشور و جوانان بی کار بی غیرتند چون مرغ همسایه غازه چون به روز حسرت ایمان ندارند
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مگه دروغه ؟ خودشون بهش افتخار میکنن .
  • پوریا ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    البته فکر نمیکنید کمی هم عرضه داشتند؟
  • فارس ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    به حکم اسلام سایت شما باید فیلتر بشه....به خاطر کلمات شوونیستی و ناسیونالیستی یه مشت شاه پرست احمق....پیامبر شما همان آقای زرین کوب دو قرن سکوت ضد اسلامیه...بر کوس بدبختی ایرلنیان میکوبید که آی!...عربها کشتند و بردند!....ملی گرایی مخالف اسلام است.....عربها هم عرضه دارن پولدار شدن...ما فارسها هم به جای رستم یلی بود درسیستان دست به کار بشیم...پتانسیلهای ما بیششتر از اعراب هست...هرمزگان با فاصله چند کیلومتری از امارات بسیار بسیار سرسبز تر هست...یک کلام مرگ بر پان ایرانیسم...درود بر اسلام...مرگ بر ملی گرایی عرب و فارس
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    حالا چون نوشتي يك دانشجوي دكترا از يكي از دانشگاههاي سراسري تهران، يعني حرفت درسته؟!!! بقيه كه ميان اينجا هم بيسواد نيستن.
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    لطفا یکم هم ایران رو تصنعی بسازید بابا چقدر بابت این ساخت و ساز حرفه ای تون باید پز بدیم گناه داره مردم دبی دلشون میسوزه . راستی گربه دستش به گوشت نمیرسید میگفت بو میده . جدیدا هم از شدت فقر گوشت خود گربه حلال شد.
  • متین ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    اونا چیو تونستن؟ ما چیو نتونستیم؟
  • تیزبین ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مثل اینکه نمی دونی 50 میلیون نفر زیر خط فقرند فقربیاید فساد هم می اید
  • ایرانی ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    وقتی میگی ملخ خور اونها هم میگویند ایرانی سیرابی خور ایرانی کله پاچه خور ایرانی دونبلان خور این گفتمان در سطح سایت شما که ارزشی هستید نیست
  • امین ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    خیال می کنید الان تو سیستان و بلوچستان این کار نمی کنند . من خودم ماموریت اونجا میرم هنوز داریم خون بچه های سپاه و نیروی انتظامی ریخته میشه سر سوزنی اخبارش نمیاد ولی شما تو شهرتون در کمال امنیت راحت می خوابید آب تو دلتون تکون نمی خوره . چه شبهایی تو بیابون تا صبح بیدار بودم تا ترورسیت های اجیر شده اینها نیاد خوابتون رو به هم بزنه
  • رضا ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 7
    جناب آقای ناشناس ، تویاخبرنداری یاخودت رو زدی به بی خبری. اگه ایران وایرانی می خواست سواری بده که الان وضعش بقول معروف کویت بود . پس فرق ما واونا درهمینه بیچاره! یعنی نوکری کردن و از زندگی دنیایی لذت بردن (همان سواری دادن خودمان) مردم ما وقتی انقلاب کردند به همه ی این لذت ها پشت پا زدند،وتوی هشت سال جنگ هم همینو ثابت کردندمگه به رسول خداکه (سلام ودرود خداوند بر ایشان واهل بیت پاکش باد) نگفتند اگه باما باشی بهترین زندگی رو برات تهیه می کنیم ، مگه به امام حسین (علیه السلام )که همه ی دار وندارش رو تو طبق اخلاص گذاشت نگفتند فقط بیعت کن تا بهترین زندگی رو برات فراهم کنیم، چی فرمودند؟حضرت فرمودند، هیهات منِِِِ الذلة ؟ کمی بیندیشیم بعد حرف بزنیم
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    جان کلام همین بود که گفتید...
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 0
    زنده باد دبي ... مرگ بر كساني كه چشم ديدنش رو ندارن
  • آریایی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 1
    مسئولینه ایرانی یاد بگیرن...حالا ایران شده ملخ آباد در برابره اونا.......
  • وحید ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    PHOENIX KING ادب مهمترین شاخه انسانیته و نشانه خانواذه ایست که در آن بزرگ شدی. منظور من از اختیار مال لین بود دلیلی نداره اونا پولاشونوجاهایی خرچ کنن که دوس ندارن چون این فقط در دین ماست و نمیشه از اونا به خاطر این کارشون ایراد گرفت. و آتیش زدن مالم به خودم ربط داره و ضررش برا منه نه جامعه ربطیم به زندگی اجتماعی انسان نداره. امان از درد بی سوادی
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    یک موشک در روز جنگ ! همه خارجی‌ ها : الفرار ! حتی آن برده تفلکیه بنگلادشی !!!
  • وحید ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    PHOENIX KING نحوه صحبت هر انسانی نشانه نحوه تربیت او در خانواده است
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ماکه ناراضی نیستیم هم پول داریم هم ایرنی هستیم هم خارج از کشور زندگی میکنیم هم میگیم کی رئیس جمهور تون بشه کی نشه .. هم با کسی دشمن نیستیم.. هم سهم خود مون رو از ...میگیرم.. هم سختی های دینداری و مسلمون بودن را قبول نمیکنیم...و هم ....
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    چه کسی گفته هر کسی اختیار مالش رو داره؟ در اموال ما حقی مشخص برای سائل و محروم هست که متعلق به ما نیست. وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ(المعارج/24) و آنها که در اموالشان حق معلومي است... لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ(المعارج/25) براي تقاضاکننده و محروم،
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    چرا منفی نگری ؟ چرا حسادت ؟ همین ملخ خور ها کاری کرده اند که عده ای از کشور به اصطلاح اسلامی خودمان که در آن که منبع سر شاری از منابع طبیعی است و صدها خیریه و هزارن هزار فقیر و بی بضاعت دارد ،خون مردم بدبخت را می مکند و تبدیل به دلار می کنند و هر سال چندین میلیون دلار را به جیب همین ملخ خور ها می ریزند ؟؟؟!!! وافعا جای بسی تاسف لطفا سوره یا آیه ای هم برای این پیدا کنید
  • قنبري ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    كاملا" با نويسنده محترم موافقم به اضافه اينكه ابتداء همين ملخ اباد با سياست انگيليسيها جهت خوش گذرانيهاي غير اخلاقي و بي بندوباريهاي احاد مردم منطقه حتي اروپائيها بنا شد به معني كه هر كسي از دورترين نقاط جهان براي دادوستد از كالاهاي قاچاق - و قاچاق انسانها - و دختران فراري وووو غيره گرفته تا دادوستد غير قانوني و قاچاق اطلاعات امنيتي و امروزه هم محل فراخوان تروريستها و اموزش انهاست درواقع يك شهر بي هويت و بي درو پيگر با انواع و اقسام مليتها صرفا" جهت كارهاي خلاف بنا شده ... و اما با اين وجود چون به حد انحطاط پيش رفته و اگه يادتون باشه چند سال پيش هم با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادي اروپا و تاثير ان بر اين جزيره بيشتر سرمايه گذاران اعلان ورشكستگي كرده و مراكز خود را به قيمت پائين فروخته و فرار كردن و ديگر ملخ اباد سودهي ندارد و يواش يواش به شهر ارواح تبديل ميشود و دوباره به ملخ اباد قبل مشهور ميشود .
  • اسمال ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    30 یا 40 سال دیگشونو ببین که هیچ نفتی هم وجود ندارد
  • اسمال ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    اگه خیلی دلت برای وطنت میسوزه بعد فارغ التحصیلی برو تو یکی از مناطق محروم کشور و تا اخر عمرت به مردم محروم کمک کن........
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    امثال تو ضد نسینلیسم ایرانی‌ ! ایرانزمین را به انگلیسی ها و به پیتر بزرگ روسیه برای تاراج به آنها سپردند ! خدا را شکر که هم سپآه داریم هم ولایت هم ستاد خاتم ال انبیه !!!
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    برو خودتو سیاه کن؟ بر اسسا کدوم امار اینو می گی؟ می دونی چند درصد از بودجه امسال از محل فروش نفت تامین میشه؟ میدونی قیمت نفت چند در نظر گرفته شده تو بودجه؟ نه تو دولت خاتمی نه دولت احمدی نژاد هیچ کار واقعی واسه کندن از درامد نفت نشده .. دولت هاشمیو که ولش کن
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    حالا تو باور کردی که نرخ تورم یکساله سی و اندی بیش نیست؟ مواد غذایی رو کار ندارم اما 10 کالای اساسی رو در نظر بگیر ببین در یکسال چند درصد تورم داشته ...بعد همین کارو برای 50 کالای مهم ( غیر خوراکی) انجام بده ...بعد بشین فکر کن یعنی چه ضریبی برای اینها در نظر گرفته شده که میانگینشون با چند تای کالای دیگه که زیاد افزایش نداشتن رسیده به سی و اندی! اگه نرخ واقعی اعلام بشه که احتمالا رده اول هستیم!
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    جه بی ادب چرا فحش می دی؟! راست میگه دیگه.
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    عجله نکن در آیندهای نه چندان دور......
  • پریا ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    گدا برو به فکر پول بی ارزش ایران باشه که شده رتبه چهارم تورم جهانی و بی ارزش ترین پول ملی گدا گشنه
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    یدی مرد نبودید کامنت منو بزارید فکر کردم یک ریزه وجدان بیدار و یک ارزن مردی دارید ولی ثابت کردید حرف حق شنیدن دردآورتراست از این همه فحش که چاپ کردید پس از رو برید
  • مهدی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    جناب آقای نویسنده مطلب ، به جای مسخره کردن دیگران برید دنبال راه کار برای بهبود اوضاع کشور "گربه دستش به گوشت نمیرسید میگفت پبف پبف بو میده" تقدیر دنیا اینه که هر چی به کسی بیشتر حسادت کنه بیشتر پیشرفت میکنه
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    1 0
    واقعيت اينه كه خيلى داريم عقب ميمونيم
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    برو بابا مشرق پی کارت تو رو سنه نه
  • سارا ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    1 1
    ایرانی های مغرور، ایرانی های فقیر، ایرانی های جنگ زده، ایرانی های بی هویت هنوز هم دارین ننگ خریت رو به دوش میکشین.همون خریتی که باهاش انقلاب کردین..آره این همون ایرانی هست که دارین بهش افتخار میکنین. احمق هایی که غرور کورشون کرده. از کدوم تمدن 2500 ساله حرف میزنی. بزار بهت بگم تمدنی که همش جنگ بوده همش قدرت طلبی بوده .واسه کودن هایی مثل تو که به بهانه ی کشور دوستی طی 2500 سال تکه تکه شدن.... 2500 سالی که همش با غارت شاه های ایرانی بوده. فتح کشور های مختلف.کشتن مردم.دزدیدن اموال مردم. آره این تمدنی هست که دارین بهش افتخار میکنین.پس لیاقتتون همین هست. همین وضع کنونی... ایرانی ها فقط بلدن مسخره کنن. ثانیه ای فکر نمیکنن که چرا. چطور اینطور شد؟ مثل میمون ادای مردم های دنیا رو در میارن و از خودشون هنری ندارن. آره تا ابد با هیمن ننگ زندگی کنید چراکه بیش از این لیاقت ندارین...
  • مجید ساویه ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    واقعا راست میگی.
  • شايلى ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    بورو دبى چيه ما تو ايران خود مون هم مونديم چه برسه دبى
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    بیچاره تو که ایرانو عقب مونده میدونی و امارات رو پیشرفته . یه بار دیگه متن رو بخون ببینی پیشرفته هستن یا نه . البته چنین مطالبی برای امثال شما یاسین خوندنه
  • مصطفی ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    در پاسخ به نظر زیبای سید موسی و عزیزان دیگر باید عرض کنم که کاش کشورهای عربی اینچنینی فقط غرق دنیای مادی خود بودند متاسفانه همین کشورها پولهای فراوانی را صرف میکنند تا آتش اختلاف بین مسلمانان را زیاد کنند و آب به آسیاب دین ستیزان و استعمارگران دنیا بریزند تا با خوش خدمتی به آنها سودهای اقتصادی و هویت تقلبی فراهم کنند
  • ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    ٢ماه در همين ملخ آباد بودم با خيلي از ادما صحبت كردم چه اسيايي چه اروپايي چه عرب حتي ايراني در كل عمرم هيچ وقت انقدر ارامش نداشتم هيچ وقت به اين اندازه به من احترام نگداشته بودن حتي در شهر و مملكت خودم هيچ وقت به اين اندازه ناراحت نشدم كه اينجا كجا و اونجا كجا هيچ وقت به اين اندازه محبت ادم ها رو حس نكرده بودم هيچ وقت انقدر نظم و امنيت نديده بودم هيچ وقت انقدر مسلمون واقعي نديده بودم اينجا همه مسلمون هستن ولي فقط هستن. واسه اولين بار وقتي كار اشتباهي ميكردم احساس گناه و عذاب وجدان ميكردم هيچ وقت انقدر انگيزه كار نداشتم هيچ وقت انقدر دوست پيدا نكرده بودم حتي در همين مدت كوتاه صفت هاي خوبي كه من از ايراني ها فقط شنيدم در اين مدت كوتاه خيلي حتي بيشترش و از مردمي كه اونجا زندگي ميكردن ديدم --------------- يه خاطره جالب هم بگم دقيقا خيابون كنار همين برج خليفه ميخواستم از خيابون رد بشم چواغ عبر سبز بود منم رفتم هنوز ٢ متر جلوتر نرفته بودم كه چراغ ماشين ها سبز شد و عابر قرمز قسم ميخورم تا زماني كه من از خيابون كامل رد نشدم و تو پياده رو نرفتم هيچ ماشيني از جاش تكون نخورد حتي ١ ثانتي متر وقتي من كامل رد شدم تازه همه ماشين ها شروع به حركت كردن با اينكه ١٠ متر هم از من فاصله داشتن حالا تو ايران ؟ اون صحنه خوشحال نشدم فقط خجالت كشيدم اگر يه روز يكي از اين راننده ها بياد ايران . تو يه هتل بودم هتل نسبتا مدرن در يك منطقه خيلي خوب كه كاملا ايران باستان بود معماريش و دوره هخامنشي و نشون ميداد حتي مجسمه هايي كه اونجا بود كامل كپي از تخت جمشيد بود يه روز تو رستوران با اشپزش صحبت ميكردم بعد گفت هندي هستي گفتم نه ايراني گفت جالبه فكر نميكردم ايراني باشي چون تا الان تو اين هتل با ايراني انگليسي صحبت نكردم همه مسافرهاي ايراني كه اينجا ديدم با اشاره منظورشون و ميرسوندن فقط. تو اين ميون ولي به چشم خودم شعور خيلي پايين عرب ها رو ديدم به چشم عقده اي بودن عرب ها رو ديدم. فقط دبي و براي پز دادن ساختن تمام اين احساسات خوب و لذت بخش تا وقتي هست كه عرب نديده باشي البته خيلي به ندرت ميتونيد عرب ببينيد انقدر كه اروپايي و هندي و پاكستاني و فيليپيني ميبينيد اصلا عرب نميبينيد مگر تو كافه و فستيوال ها كه ميان پز ميدن
  • رضا ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 1
    بزار پول جمع کنن و اسلحه این اعراب بالاخره ظهور نزدیکه و آقامون به این چیزا احتیاج داره اون آمریکای الاغ هم نمیفهمه اسلحه هایی که داره به این اعراب میفروشه به زودی خودش رو به آتیش میکشه ولشون کنید بزارید کارشون رو بکنند خدا داره آماده میکنه مقدمات ظهورو هنر خدا اینه که موسی رو تو خونه فرعون بزرگ میکنه یادتون نره
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    ما ایرانی ها خیلی در تاریخ گیر کرده ایم و به گذشته خود میبالیم این موجب خواب و غرور ما شده است. روزی که ما تمدن میساختیم احتمالا همین حرفها در مورد ما هم زده میشده است. باید خود را به جرگه تمدن سازی برسانیم حال اگر روش دیگران را قوبل نداریم باید بروش خود عمل کنیم اما این اوج بی هنری است وقتی خودمان ساکنیم و هیچ کاری نمیکنیم به دیگران که در حال حرکتند ایراد بگیریم
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    1 0
    دبی یکی از ایالات امرات متحده است و درامد نفتی ندارد اما کشور امارات از دیگر شیخ نشینها دامد نفتی دارد ضمنا عربها در حال حاظر مالم بسیار از شرکتها و برندهای مطرح دنیا هستند فکر کنم دیگر نیازی به نفت ندارند
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    خوب راست میگه ملخ خور ملتی است که از ابتدای 2013 تا حالا بیشترین مهاجر رو به استرلیای گوسفند چرون داره و بیشترین فرار (دقت کنید فرار) مغز ها!!! رو در جهان داره کاش ما هم ملخ خور بودیم از هیچ همه چی میساختیم
  • انسان دردمند ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    خوب بود گزارش نویس محترم رسالت نویسندگی را حفظ می کرد و بدون غرض و بی طرفانه وبا دیدی مثبت می نوشت تا مفید واقع شود.از تجارب خوب دیگران باید درس گرفت و بکار بست باید از ظرفیتهای مملکت خود در جهت رفاه وحل مشکلات مثل دیگران استفاده کنیم عربها که تمدن ندارن وسوسمار خورند غربیها که استعمارگر ووحشینددیگران چه وچه هستند فقط ما متمدن ودارای تاریخ پس چرا اینطوری هستیم .حق داریم از دنیا خبر نداریم دیگه. اگر هم مطلع بشیم منفی نگاه می کنیم ای کاش این فرهنگ عیب جویی و حقیر دانستن دیگران وغرور کاذب را کنار بگذاریم ومتواضعانه با دیگر انسانها برخورد می کردیم بابا کسی با ما سرجنک ندارد ما با دیگران وخودمان سرجنگ داریم نیم میلیون ایرانی در امارات دارند نون می خورند وکسی به آنها نگفته شما چه وچه هستید.علارغم مسایل سیاسی که با ما دارند .واقع بین باشیم ومحترمانه به دیگران بنگریم تا محترم باشیم.
  • علی ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    من عاشق دبی هستم خیلی دلم می خواد برای زندگی برم اونجا
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    علی آقا دوستمون گفته دوبی نفت نداره نگفته که امارات متحده نفت نداره
  • سپیدار ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    از کرامات شیخ ما این است شیره راخورد و گفت شیرین است برادر من !شما چند نفرین ؟ الحمدالله که چشم مسئولین به دهان شما نیست وگرنه برنامه چشم انداز بیست ساله باید کلا گل گرفته می شد... ملخ !! گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد وچرا؟ در قفس هیچ کسی کرکس نیست !
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    محمد رضا جون زیاد حرص نخور . برات خوب نیست . کامنتها رو بخونی متوجه اصل موضوع میشی
  • سپیدار ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    سلام دوست من : خوب اومدی ...هزار مثبت
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    اری انسانی که بی هویت شد اشتهایش سیری ناپذیر و دایم اتغییر می شود.شبعها قصیر و جوعها طویل عجب تعبیری دارد مولای متقیان ظاهرا دو کلمه است اما دنیایی معنی در ان نهفته است.می فرماید اکثر مردم سر سفره ای نشسته اند که زود اشباع می شوند اما هیچگاه سیر نمی شوند .شکم و زیر شکم.اگر بیش از اندازه تنول شود شکم می ترکد و اگر انزال منی و شهوت از چند ثانیه بیشتر شود همراه با ان جان بدر می رود .همین یک جمله مولای متقیان اگر مبلغین ما روی ان کار کنند البته انهایی که خود گرفتار و اسیر ان نشده اند .می تواند در دگر گونی فرهنگی خیلی تاثیر گذار باشد.لا اله الا الله.
  • gffhg ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    اینو گل گفتی
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    اونا با حمایت ارباباشون (مثلث آمریکا-انگلیس-اسراییل) تونستند . ما با دست خالی جطور بتونیم؟
  • بنده خدا ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    ناشناس جان درست فرمودی و اگه دقت میکردی قسمت "ماهم بوق نیستیم" تفسیر همون چیزیه که شما فرمودید البته منظور من رو درست متوجه نشدی و بهترین مثال اینه که در آزادسازی خرمشهر باهمه اینکه رزمندگان تلاش کردند و خون دادند ولی امام خمینی (ره) فرمودند"خرمشهر را خدا آزاد کرد" واین یعنی اینکه ماهمه وسیله ایم و همه چیز دست خداست. یاعلی
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    مشرق گرامی گفته اند خود انتقادی خوب است اما دیگر قرار نیست خودمان را میمون و بی هویت و کور و ... خطاب کنیم! بعضی کامنتها تحقیرآمیز است. ما هم برای خودمان مردمی هستیم.
  • علی اکبر ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    فعلا که همین ملخ اباد یکی از ثروتمند ترین کشورها جهان است.
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اسمال آقا... مگه ایران منطقه غنی هم داره؟؟؟یکم فکر کن بعد نظر بده!منطقه غنی اگه وجود داره نام ببر با دلیل. هر جا تو ایران خدمت کنی داری به مردم محروم دنیا خدمت میکنی.تعصبت رو بذار کنار و با چشای باز نگا کن!
  • نوید ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    نچ نچ نچ نچ!!!! چــــــــــــــــــــــــــــــــقدر تکان دهنده!!!! حالا این حرف ها را بی خیال!! ادبت و شعور و فهمت رو هم دیگه چند؟؟؟
  • بی نام ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    این ها فقط ظاهر سازی است . آنان چیزی از خود ندارند . آنان مستعمراتی بیش نیستند . آنان در سطح بین الملل جرأت ابراز سخنی ضد اسرائیل یا غرب را ندارند . آنان سرمایه های خود را در غرب گذاشته و از سود آنها این کارها را میکنند . اگر جنگی شود باید زیر پرچم امریکا بروند کما اینکه دیدیم که کویت چگونه با بی حیائی پرچم امریکا را بر فراز کشتیهای خود بر آفراشت تا از حملات ایران در امان باشد . اینها مال غرب است و غرب هر گاه ار اده کند هر دخل و تصرفی میتواند در شؤونات زندگی آنان انجام دهد .
  • یا ضامن اهو ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    نه که کیش برای مردم ایران ای ملت جهان مارو هم دریابید.
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    الحق که روی طالبان رو در تسمخر و تکفیر دیگران کم کردید!! الحق که همان اصول گرای تندرو ای هستین که سیاست و اقتصاد کشور رو به گندابی رسوندین که رکودار تورم بیکاری و بی اعتباری پول ملی در جهان شده الحق که شما اصول گرای ایرانی هستید!!
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    روی میمون رو کم کردیم..توی خیابون جوانانان چنان لباس های بی هویت و نصفه لباس هایی می پوشن که مایه خنده و تمسخر توی کشورهای دیگه هست البته جرات ندارن آنجا این طوری باشن.. در رانندگی که مثل وحشی ها هستیم البته باز هم فقط در داخل ایران در شهرسازی و معماری هم که روی افریقا رو سفید کردیم افضاح به تمام معنی آنهم بدون رعایت کردن اصول زلزله
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    جز این کارها و تمسخر و موبیدن رقیب و دشمن کار دیگری هم بلدی؟؟ عرضه ساختش رو قطعا که ندارین...فقط مثل بچه 5 ساله تمسخر کنید...
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اگر روزی افرادی مثل امثال این نویسنده در ایران قدرت رو به دست بگیرن شک نکنید ظرف یک سال تمام کشور میشه استان امارات و عربستان.....
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    فقط کافیه مرز رو باز کنن و سربازی اجباری و پادگانی رو بردارن کسی توی ایران باقی نخواهد ماند....
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    من با نویسنده موافقم
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    چه جنجالی به پا کرده این ملخ آباد
  • عباس ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    هروقت مشرق حقیقت رو میگه، یک عده سریع شروع میکنن به ناسزاگویی
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 1
    امارات،نماد بارز خودباختگی فرهنگی
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    حسود هرگز نیاسود !!!
  • پري ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    تنگ نظري تا اين حد
  • یاس ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    بهتره به دیگران توهین نکنیم اگه تونستن تو کویر پول پارو کنن نازشستشون شما چرا ناراحتی هر چی نباشه هم کیش ما هستن ماکه با برادر دینی مون این طوریم با دنیا جای خود داره به جای درس عبرت گرفتن دق کردن کار ادمای ضعیفه .اونا دارن خاک رو کیمیا می کنن و ما افتادیم به جون هم اصول گرا اصلاح طلب بابا جوونا فدا شدن قربونت
  • علی ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    در پاسخ به ناشناس دوم! فکر کردید که از کجا صاحب اون برندها شدند؟ وقتی یه کشوری کمتر از 5 میلیون نفر جمعیت داره، و امرا (در اصل پادشاهان) همه امور رو در دست دارند، و با هم متحد هم هستند، امیر یک امیر نشین، صاحب چاه نفت در یک ایالت دیگه ست! با اون پول، برای خودش توسعه میده، به اسم خودش، و برای خودش، و سود ناشی از اون هم به حساب خودش هست!
  • علی سلیمانی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    ین همه کامنت بی ادبی هست چرا کامنت های خالا ازتوهین من چاپ نمیشه!باید توهین توکامنت باشه تا تایید بشه!!؟؟ی
  • علی سلیمانی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    ین همه کامنت بی ادبی هست چرا کامنت های خالا ازتوهین من چاپ نمیشه!باید توهین توکامنت باشه تا تایید بشه!!؟؟ی
  • اسمال ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    پس موقع مرگت هم اونجا بمونو هی وطن وطن نکن
  • مهدی راستگو ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    برادر وحید واقعا امان از بی سوادی!
  • ایرانی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    به جای این همه دزدی به فکر مردم بودن تا الان سرور جهان بودیم مثلا انقلاب کردیم !!!!! با لا شهرو دیدن حتما این بود پیام انقلاب ما دقت کنید
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    خواهد شد تو روایات هست.سفیانی وارد سوریه میشه و بعد از سوریه ، عراق ، مصر و سپس ایران و متاسفانه از اون به عنوان مصائب بزرگ یاد شده.
  • رند ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    مگه ملخ اباد قبلی با اربابان و نوچه ها و کلی ملخ ابادی ها قبلا پولشن رو تو جنگ خرج نکردند ..الان اون ملخ رو نیست وما هنوز تو خونه خودمونیم ..اگه خودمون بزاریم ..
  • احمد ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اونا ملخ آباد بی هویت رو الان کردن شهر تاپ دبی ! شما شیراز اصفهان قم کرمان مشهد و... رو چ کردید ؟
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    این ور خلیج فارس ما چند تا شهر داریم که نیاز به توضیح نداردولی اونور اب چند تا کشور داریم به اون زیبایی حالا حرف حساب شما چی
  • محمد ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    سلام. ممنون از آیات زیبایی که از قران نوشتین. هر قسمتی از قران برا انسان درسی دارد و برا زمان خاصی هم این درس محدود نمی شود در مورد اعراب(امارات) باید گفت که تونسته و این خلاقیت رو داشته که با پول نفت و گازش کشورش رو بسازه و فکر کنم در این کشور با توجه به برنامه هایی هم که دارن فقیر هم نباشه که جای بسی تحسین است. در مرد در عراق و سوریه و .. باید گفت که خودشون مقصرند بقول حضرت علی فقر به علت نادانی و ناآگاهی افراد است که به علت نادانی شون هست که کشورشون رو به بمبستان و میدان جنگ تبدیل کردن و خودشون رو خودشون با دستشون تو بدبختی و فلاکت انداختن
  • توهم عظمت ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    تحقیر ابزار انسانهای حقیر
  • توهم عظمت ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    تحقیر ابزار انسانهای حقیر
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    ای متوهم بی چاره...کشور به فقر و فلاکت کشیده شده لابد این هم جزو مقدمات ظهوره...!
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    ببخشید قیمت یک کیلو گوشت + نان شب تو فرانسه چقدره؟؟؟ اوضاع احوالتون خوبه انشاالله؟؟؟ چه خبر؟
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    دبی پدرای شرمنده از خوونواده نداره...دبی متجاوز به عنف نداره...دبی ریاکار سالوس مذهب نداره...دبی خیلی چیزها نداره!
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    خانم سپیده شماها که انقدر ادعا دارید بفرمایید چرا مملکت ما جزو افسرده ترین های جهان قرار گرفته؟؟؟
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    عزت...شرف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کو؟کجاست؟نشونم بدین؟
  • میثم ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    وطن فروش
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    6 0
    زنده باد جمهوری اسلامی ایران
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    اصلا در این متن به کسی اهانت نشده.بلکه ریشه کلمه دبی تشریح شده.دقت کن دیگه
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 0
    راست میگه
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 0
    در این گزارش توهینی صورت نگرفته،بلکه ریشه کلمه دبی از قول یکی از شعرای عرب تشریح شده اخوی
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    فکر کنم منظورت از این فرهنگی که میگی،غربزدگی و خودباختگی فرهنگیه.مجید جان تحلیلت غلطه
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    توهم
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    2 1
    دبی خیلی بی هویته
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    ملخ خور نه، ملخ آباد
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اصلا اینطور نیست
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    مگه به سرازیرکردن پول به جیب اربابان غربی،میگن مدیریت؟؟!!!
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    من با محمدرضا موافقم.تو رو خدا یه کم غیرت داشته باشید
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    کاملا واقع بینانه بود
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مثل بحرین که دو دستی داد به انگلیس و آل سعود و آل خلیفه
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    زندگی بدون دین،این همون زندگی رایج در مراکز فساد دوبی هست
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    دارند با کله میرن تو چاه
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    وقتی روشنگری به تحجر تعبیر میشه.مشرق متحجر نیست،بلکه حقیقتو فریاد میزنه و این فریاد برای عده ای ناخوشاینده
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ملخ آباد توهین آمیز نیست
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    هوشمندانه بود
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ملخ آباد با ملخ خور خیلی فرق داره
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اصلا اینطور نیست
  • ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    فقط نویسنده اجازه داره توهین کنه ؟؟ نچ نچ !!!! کاش معنی شعور رو می فهمیدی نوید .....
  • ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    فقط نویسنده اجازه داره توهین کنه ؟؟ نچ نچ !!!! کاش معنی شعور رو می فهمیدی نوید .....
  • ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    3 1
    ایرانی ها فقط بلدن مسخره کنن
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    امارات و ژاپن و ترکیه و .. کشورهای مستقلی نیستند و تا حدی که امریکا بهشون اجازه بده میتوانند پیشرفت کنند مثلا امریکا به این کشورها اجازه تولید راداهاری پیشرفته می دهد؟ این مثل این می ماند که نجاست را رنگ کنی و بعد بگی به به عجب چیز قشنگی دارم
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    متاسفانه همین طوره، آرزوی خیلی از جوونا و هموطنای ما اینه که چند روز تعطیلی شونو برن دوبی خوش بگذرونن. قدیمی ترا میگفتن تا 20 ، 30 سال پیش از کشورهای حاشیه خلیج فارس تابستون برای تعطیلات میومدن شیراز و اصفهان به خاطر هوای خوبشون. ولی حالا جوونای ما میرن اونجا پولشونو میریزن توجیب امارات. متاسفانه تو این چند وقت کشور ما در زمینه جذب گردشگر خوب کار نکرده و همسایه جنوبیمون بهتر از ما بوده. خدا پدر و مادر اون سرمایه دارای ایرانی رو بیامرزه که به جای دوبی اومدن توایران خودمون تو مشهد و کیش و ... مرکز تفریحات و خرید واسه مردم درست کردن. ما باید تا میتونیم تلاش کنیم عقب نمونیم... یا علی
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    من موافقم مسخره کردندرست نیست. داداش ما باید خودمون باید تلاش کنیم، باید کاری کنیم که مثل گذشته اماراتی ها به ما غبطه بخورن،متاسفانه همه ما منتظریم یکی دیگه واسمون بیاد یه کاری بکنه. خودمون باید بجنبیم. کاری هم نداره. فقط باید با هم یکی بشیم . اگه میخوایم بسازیم همین جا تو وطنمون بسازیم، اگه میخوایم مسافرت بریم میتونیم به جای دوبی و آنتالیا بریم کیش و مشهد و اصفهان. اگه میخوایم یه جفت جوراب بخریم ، یه جوراب ایرانی بخریم، اینو که میتونیم دیگه. چند وقت پیش تو بازار دیدم ظروف چینی و آرکوپال ساخت امارات میفروشن ، یعنی صنعت ما انقدر ضعیف شده که امارات به ایران که دومین تولیدکننده ظروف چینی در جهانه ظرف صادر کنه، معلومه که نیست ولی ما با خرید جنس خارجی به خاطر ارزونتر بودن یا کلاسش ممکنه ضعیفش کنیم. داداش من، من مطمعنم اگه با هم باشیم کاری میکنیم که کل ایران بهشت بشه . زنده باد ایرانی.
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بله ایرانیان از با فرهنگ ترین ملت های جهان هستند و هیچ گاه به خود اجازه توهین به سایر ملل را نمی دهند. از دوست عزیز خواهش میکنم نظرات خودشون رو محترمانه تر بگن. فکر کنید اگر یک اماراتی نظرات این صفحه رو بخونه در مورد ما چی فکر میکنه؟؟؟؟
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    3 1
    ایرانی ها فقط بلدن مسخره کنن
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 1
    چرا بعضی ها از شنیدن حقیقت ناراحت میشن!!! مشرق داره واقعیت رو میگه
  • کیوان زرین ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 2
    دوبی به معنای واقعی یک قربانی در سیاست های استعمار نوین کشورهای غربی است
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    2 1
    مدیریت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خیلی خنده دار بود
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    آرزوی عده ای قلیل
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 1
    اصلا بدبینانه نبود
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    دقیقا مثل بحرین
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    وقتی که زندگی از اعتقادات دینی تهی بشه، نتیجه اش میشه مثل دوستِ آرام
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    جاهلیت مدرن در کشورهای عربی
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    پیشنهاد خوبیه
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اصلا توهین آمیز نبود
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اصلا الگوی موفقی نیست
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اصلا متحجرانه نیست.من که خیلی استفاده کردم
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    هیچ کسی نگفت که ما مدینه فاضله هستیم
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    چون مرغ همسایه غازه
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    تیتر قشنگی بود
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    دقیقا همینطوره
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اصلا عرضه نداشتند،چون فقط یک مصرف کننده هستند.فقط
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بی ربط
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اصلا اینطور نیست
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    راست میگه
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مستعمره شدن حسودی نداره
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مشرق،از ناسزاها خسته نشو.راهتو ادامه بده
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    منم موافقم
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    وطن فروش
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ممنون مشرق
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ایران در مسیر پیشرفت قرار داره. به امید روزهای پرافتخار در آینده
  • مرصادی ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    وای به روزی که بخواهیم به امارات و نمایش مضحک توسعه در این کشور مستعمره،غبطه بخوریم
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    با مطالعه کامنت ها و دیدن برخی توهین ها به خوبی متوجه شدم که گفتن حقیقت چقدر هزینه داره.آفرین به صداقت مشرق
  • معمار مسلمان ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    من هیچ وقت به یک کشور بی هویت(هر چند به ظاهر خیلی سرمایه دار) غبطه نمیخورم.به امید پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی ایران
  • رضا ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    دبی خانه ای روی آب
  • ارامش ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    واقعا براتون متاسفم دبی خودش هیچی نداره بیشترش از سرمایه گذاری های ایرانی هاست وقتی شماها هستن دیگه نیازی به دشمن نیست مغزتونو شستشو دادن ابر قدرت هاش تو قدرتمون موندن چه بسه به این ملخ اباد
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    خیلی جالب بود.
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    بادگیر شهر یزد است که با پرچم خودشون به مردم نشون میدهند ، واقعاً همه خوابند
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    متاسفم برات که بهشت رو دوبی میبینی.متاسفم
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    بعضی ها در وطن فروشی،دارن با هم مسابقه میدن
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    اصلا اینطور نیست
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    هرکسی در آب بیند نقش خویش
  • شایان ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    کاملا منطقی و واقع بینانه بود
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    این یعنی خودباختگی فرهنگی
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    کاشکی میدونستن
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    کسی توهین نکرد
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    ما اصلا درجا نمیزنیم.زنده باد ایران
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    به این میگن طفره رفتن
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    پیشنهاد خوبیه
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    برو بابا
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    واقعا کوروش راست میگه
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    خوب شد تو قاضی نشدی.بی ادب
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    بی ربط
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    ایران در مسیر پیشرفت
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    مجبور نیستی بای مشرق.برو منچ و مارگله بازی کن،اینجوری خیلی بهتره
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    منم کاملا موافقم
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    چون حقیقت تلخه
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    و بی هویتی
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    مشرق،کارت درسته
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    مستعمره های قرن بیست و یک
  • زری ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    نه تا اون حد.آخه کجاش تنگ نظری بود.انصاف داشته باش
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    1 2
    اگر افراد مناسبی بعد از انقلاب روی کار می آمدند ایران الان حداقل کره جنوبی بود واگر مسولین قبل از انقلاب روی کار بودند حداقل ژاپن
  • ناصر ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    ببینید با همه شما عزیزانم درست یاغلط ما خیلی اشتباداریم ولی دلیل نمیشه بگیم دیگران درستند .اگر درست باشند میگیم درستندو اگر غلط باشند میگیم غلطند .یاحق
  • ابراهیم ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    0 1
    سلام به نظر من مردمی که هنگام سلام کردن بینی خود را میبوسند بهتر است انها را به چهار پایانی وصلت دهیم که به هم میرسند نظر شما چیه
  • شیما ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    0 0
    خیلیییییییییییییییییییییییییییی خوشگله
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    مردم ایران دارن آرزو میکنن یبارم که شده تو عمرشون برن این ملخ آبادی که شما میگین
  • عادل ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    ابراهیم خان، منطقت در این حده که قومی رو به خاطر رسم و رسومشون به چهارپا تشبیه کردی؟؟؟ البته از بعضی ایرانیا بیش از این انتظاری نیست!!!
  • عادل ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    4 0
    جناب مشرق!!! فکر نمی کنی تو بکار بردن لفظ "ملخ آباد" زیادی بی ادبی کردی؟؟؟ ای کاش ما هم ملخ خور بودیم اما کمی از فرهنگ اونا رو داشتیم!!! آمار عبور از چراغ قرمز و مصرف مواد آرایشی و علل مرگ و میر و تصادفات و بقیه آمار مشابه ایرانیا رو که شما بهتر از من می دونید... خواهشا فقط ادعای فرهنگ برتر رو نکنید...
  • منتظری ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    سلام دوستان. خوب یا بد ! نوروز و تابستان و هر فرصتی که پیش بیاید می دانید چقدر ایرانی به دبی می روند تا پول هایشان را خرج کنند. کاش به جای این حرف در جنوب ایران همین گونهسرمایه گذاری می شد تا همه ببینند که ما چقدر از آن ها جلو می زنیم.
  • مهرزاد ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    3 1
    من توي دبي زندگى مي كنم به نظرم خيلي شهر خوبيه اما مثل ايران نميشه...
  • شایان ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    3 1
    من متولد دبی هستم و یران دوست دارم عقیده ی من اینه که مدم هر کشور میتونند با لفظ و گویششون فرهنگ وشعور اون کشور رو نشون بدهند ...وای از نظر من مردم امارات خونگرم تر هستند وسطح فرهنگشون بالاتره امیدوارم که کشورمم روزی مثله اونجا بشه ولی اینو همیشه یاددتون باشه که نمیشه همه رو مثله هم قضاوت کنیم یا همه رو مثله هم جمع ببندیم .
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    1 1
    شماها داره حسودیتون میشه که عربا پیشرفت میکنن بهد میاین این چیزارو مینویسین
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    1 0
    اقای متین اونا تونستن از هیچی همه چی بسازن اما ما...
  • محمد بن راشد آل مکتوم ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    1 0
    سلام علیکم، بهتره به جای این حرفها یه کم فرهنگ یاد بگیریم، مثلا یه مورد این که ایرانی ها دزد تشریف داریم و به همه دنیا ثابت شده، اگر تو دبی مقداری طلا گم بشه 2 حالت داره یا صاحبش پیدا میشه و یا فسیل میشه والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته. فی امان الله
  • علی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    1 3
    با سلام خدمت شما من از شهر یزد شهر (بادگیرها) هستم به نظر من اگر ما قبل از نظر دادن یه کمی تحقیق و مطالعه داشتیم متوجه میشدیم که کشور امارات با جمعیتی قریب5میلیونی که اکثر این جمعیت هم اتباع مرفع خارجی(ایرانی ، اروپایی ، آمریکایی و000)هستند که با کوچکترین احساس هرگونه نا امنی این کشور را باتمام سرعت خالی میکنند واون موقع است که ای5میلیون به کمتر از50هزار نفر تبدیل خواهد شد حالا بعضی از ماها این کشور را بافرهنگ کشور بزرگی باجمعیتی قریب80میلیونی ومساحت بیش از20 برابرواکثرآ ایرانی اصیل و...مقایسه میکنیم . واقعا جای تآسف داره
  • علی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    1 0
    ببینید و بسوزید
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 2
    برو بابا همین ملخ آباد وقتی برشکست شد اگر پول نفت ابو ظبی به دادش نرسیده بود کارش تموم بود. ایران با یه موشک وسط دوبی کار همشون تمام می کنه .
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 1
    دوست عزیز بیشتر اماراتی ها اوروپایی و آمریکایی اند و گر نه اینا هنری ندارند .تو فکر کردی ایناییکه جزیره می سازن کیان؟ خودشون نمی تونن ساختمان 2 طبقه بزنن
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    0 1
    راست می گی ولی مطمین باش وقتی کوپنشون خرج شه دوباره دوبی زمین می خوره
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    8 1
    حقدر بد كفتين از اين شهر !!! شما با حسادت به هيج جايي نميرسي نويسنده عزيز!!! حسادت تا كجا !!! قبول كن كه ما الان خيلي عقب تريم از اين كشور !
  • علیخانی ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    4 3
    خدایش این زیبایها حق ابادان بود
  • محمد ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    5 2
    هر بچه اي كه تو امارات به دنيا بياد ماهي 6000 درهم (6ميليون) و اگر به سن 18 سال برسه ماهي 10000 درهم بعلاوه ماشين و خونه بهش ميدند اين يارانه اي دولت امارت به هموتانش هست ...
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    11 0
    من نه وطن فروشم نه عاشق امارات ولی به نظر من با حسادت نمیشه به هیچ جا رسید فعلا که اگه همینجوری پیش بره تهران 100 سال دیگه هم نمی تونه به مدرنی شهر دوبی برسه
  • فرزاد ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    10 1
    خیلی دلم میخواد برم دبی.عجب حالی میده
  • Rs IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    2 0
    از زمین تا آسمان تفاوت فرهنگی وجوددارد به کسایی که توهین می‌کنید وشماها......
  • nesteren IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
    3 1
    بسیار زیباست این دبی.حالا چه مصنوعی باشد چه نباشد.شما ها هم تمام کنید این طرز فکراتون.و صحبت هاتون.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    2 2
    کلا فک کنم یه 500 تا دونه موشک شهاب لازم داره تا دبی رو شخم بزنه و دوباره برای پرورش ملخ مناسبش کنه یا رب مدار که گدا معتبر شود
  • امیر حسین IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    3 1
    این نتیجه اقتصاد شفاف است پیشرفت بهرحال امارات رشد کرده چون در تعامل با دنیاست وو و اینکه بیش از حد خودشون رشد کردن ا نتیجه کره جنوبی اقتصاد دهم دنیا
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
    3 2
    گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده شما هم اگر میتونید شهری مثل دوبی بسازید به خدا اگر ما به تصنعی بودنش گیر بدیم کسایی که نتونستن به آرزوهاسون برسن خودشون به چیز های الکی خوش میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس