کد خبر 238021
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰

استاد دانشگاه و کارشناس مسایل فرهنگی گفت: نیمی از مردم ایران در زمان جنگ اول جهانی از بین رفتند و مسئول مستقیم این فاجعه تاریخی هم انگلیس است. امسال صدمین سال این اتفاق مهم است و ما نباید آن را فراموش کنیم.



به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، در بیست و یکمین قسمت از مجموعه برنامه «راز» که هر شب از ساعت 23:30 به روی آنتن شبکه چهارم سیما می‌رود با حضور مجید شاه حسینی مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی به موضوع «از توهم تا توطئه» پرداخته شد.

 

* غربی‌ها می‌گویند ایران توطئه‌اندیش است

 

در این برنامه مجید شاه حسینی مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه‌ ما معتقدیم در دنیا توطئه وجود دارد، گفت: در قرن نوزدهم فردی میکروب شناس نظریاتش را بیان کرد که در اواخر عمر به روان‌پریشی متهم شد چراکه می گفتند چطور چیزی با چشم دیده نمی شود می تواند انسان را از پا درآورد پس از یک قرن متوجه شدند که نظریات او صحت داشته است و این مصداق جهل جامعه است. تئوری توطئه نیز مصداق خاموش کردن سیستم ایمنی بدن است بسیاری از فضاهای روشنفکری از سرجهل تئوری توطئه را رد می‌کنند حتی در همسایگی ایران دو کشور باهمین طرز تفکر اشغال شده است.

وی با تأکید بر اینکه ما در فضای روشنفکریمان باید هوشیار نسبت به این اندیشه‌ها باشیم، اظهار داشت: غرب هرجا به ضررش باشد این تئوری را رد می‌کند و هرجا که به نفعش باشد آن را حفظ می‌کند. «دیوید آدامز» در یک فیلم، ایرانی‌ها را وحشی دانسته و چهره‌ای کاملآ سیاه از آنها ارایه داده است.

شاه‌حسینی گفت: در این مستند به نام سفر به ایران چه تصاویری از ایرانی‌ها ترسیم می‌شود و در یک شبکه‌ به ظاهر علمی که هیچ ربطی به این مسایل ندارد پخش می‌شود، همین نشان می‌دهد که غرب هرکجا از منافعش احساس خطر کند، از تئوری توطئه استفاده می‌کند.

وی در ادامه افزود: سناتور جوزف مک‌کارتی این تئوری که سرخ‌ها علیه‌شان درحال توطئه هستند را مطرح می‌کند و از توطئه برعلیه آمریکا و تهاجم فرهنگی می‌گوید براساس همین نظریه نیز کمیته تشکیل می‌شود، در ماجرای مک‌کارتی نقل شده که چندین هزار نفر کارمند خانه‌نشین شدند.

شاه‌حسینی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از افرادی که در این بین دچار مشکل شد، چارلی چاپلین بود، افزود: علاوه بر او چندین کارگردان و بازیگر مشهور هالیوود خانه‌نشین شدند، بنابراین آنجا که منافع آمریکا اقتضا کند حتی به شهروندان خودش هم رحم نمی‌کند.

 

* memritv یک سایت جاسوسی

 

شاه‌حسینی درباره سایت و شبکه خبری memritv که تمام برنامه‌های تصویری خاورمیانه توسط آن رصد و دسته بندی می شود گفت: این شبکه برنامه های ایران مثل برنامه راز را نیز رصد می‌کنند و درباره آن اظهار نظر می‌کنند مثلا می‌گویند امشب در برنامه راز حرفی علیه ما زده شد.

 

وی افزود: این شبکه پانزده سال است که تمام کنکاش‌ها و برنامه‌های ما را ضبط می‌کند و برعلیه خود ما استفاده می‌کند.

شاه‌حسینی با تأکید قاطع براینکه اگر اسم این کار توهم توطئه نیست پس چیست،گفت: فیلم‌هایی که در دهه هشتاد ساخته شده تصویر بدی از اسلام به جهان نشان داده شده به طور مثال فیلم جیمز کامرون مصداق همین موضوع ایران هراسی است. بنابراین حرف من این است که آنجایی که به ضررشان می‌شود سریع بر علیه ما موضع می‌گیرند.

شاه‌حسینی گفت: غربیان از برنامه کودک ما هم می‌ترسند و آن را نقد می‌کنند. فیلم اسب جنگی اسپیلبرگ مربوط به جنگ جهانی اول است که یکی از قربانیان اصلی این جنگ مردم کشور ما هستند.

 

*نیمی از مردم ایران در زمان جنگ اول جهانی از بین رفتند

 

وی افزود: نیمی از مردم ایران علیرغم بی طرفی کشورمان در دوران جنگ اول از بین رفتند و مسئولیت مستقیم این فاجعه انگلستان است.

 

شاه حسینی گفت: هم وطنان ارمنی ما هنوز درباره اتفاقی که در دوران عثمانی در بیش از 90 سال پیش افتاده مراسم دارند ولی ما حتی نمی دانیم نیمی از مردم ما در جنگ اول از بین رفتند.

وی گفت: عمق فاجعه به حدی است که مردم همین طور کنار خیابان دسته دسته از بین می رفتند و حتی یکی از مستشرقان نقل کرده بود که برخی از این افراد با علف هایی در دهان که نشان از قحطی شدید آن سالها بود جان با خته بودند.

 

*امسال صدمین سال این اتفاق ناگوار را فراموش نکنیم

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید امسال که صدمین سال این اتفاق بزرگ است بهانه ای باشد برای نشان دادن عمق جنایات غرب و مخصوصا انگلیس علیه ایران و ما باید نسبت به این مسایل مهم بی تفاوت نباشیم.

وی با بیان اینکه غرب قسمتی از تفکر روشنفکران ما را تخریب کرده و این نشان از عدم مطالعه ما دارد، افزود: ما دوران دفاع مقدس را داریم و معتقدیم که شهدا دست آورد این جنگ هستند و از آنجایی که معتقدیم با میلیون‌ها جوان پاک مقابل قدرت‌‌‌های جهان ایستاده‌ایم حالا باید قدر بدانیم و نامردی است اگر فیلم‌های ضد جنگ بسازیم.

طالب‌زاده در پایان با ارایه راهکاری برای برپایی کنفرانسی در تهران با موضوع توطئه گفت: باید یک فکر جدیدی در چنین برنامه‌هایی داشته باشم تا سال آینده که سالگرد جنگ جهانی اول است با حضور خارجی‌ها آن را برگزار کنیم.

شاه‌حسینی نیز در پایان گفت: انرژی هسته‌ای که مسئولین نظام بر آن پافشاری می‌کنند بخشی از قدرت ما است اگر ضعیف باشیم سوژه خوبی برای غرب می‌شویم باید در صدمین سالگرد جنگ جهانی اول این موج را راه‌اندازی کنیم تا برای سال دیگر دستمان در مقابل تحرکات و هجمه‌های غرب پر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جوان ایرانی ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    واقعا این سواله چرا باید این مساول مهم تا الان از چشم ایرانی ها پنهان بمونه !!! اینها از اساس با ایرانی ها مشکل دارند !
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    من میخواستم به سهم خودم از روشنگریهای برنامه راز تشکر کنم.متاسفانه با اینکه 25 سالمه ولی تا پخش این برنامه نمیدونستم که نیمی از هموطنانم نزدیک به صد سال قبل در جنگ جهانیه اول کشته شدند نمیدونم از کم اطلاعیه خودم باید خجالت بکشم یا از ضعف اطلاع رسانی نهادهای فرهنگی یا دولت!! هولوکاست ایرانی!! درد اصل واقعه یه طرف، بی اطلاعیه منه ایرانی یه طرف! :(

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس