کد خبر 236811
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸

«هاوک کوچ»، رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی گفت: منبع اصلی تأمین بودجه آکادمی اسکار همان یک شب مراسم اهداء جوایز اسکار است،به لحاظ مالی روی منابع دیگر چون موزه‌ها نمی‌توانیم حساب کنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس- «هاوک کوچ»، تهیه‌کننده 67 ساله آمریکایی یک سال پیش از سوی شورای آکادمی هنرهای تصویری و علوم اسکار به عنوان رییس جدید این سازمان انتخاب و معرفی شده است

پیش از او، «تام شراک» برای چهار سال این سمت را به عهده داشت.

کوچ از سال 2004 میلادی به عضویت شاخه تهیه‌کنندگان آکادمی اسکار در آمده بود. سپس برای سه سال در سمت خزانه‌دار و یک سال به عنوان معاون اول «تام شراک» فعالیت کرده بود.

پیش از این بین سال های 1977 تا 1979 میلادی نیز «هاوارد دبلیو کوچ»، پدر «هاوک کوچ»، ریاست این سازمان را برعهده داشته است.


نشریه سینمایی «هالیوود ریپورتر» در مصاحبه با «هاوک کوچ» از تجربیات یک ساله او می‌پرسد:

*شما برای سال‌های زیادی در سمت‌های مختلفی در آکادمی اسکار مشغول کار بودید، آیا زمانی‌که به این سمت انتخاب شدید چیز غافلگیر کننده‌ای برایتان وجود داشت؟

_من نمی‌دانستم که حقیقتا آکادمی به غیر روز برگزاری مراسم، 364 روز بقیه سال چه می‌کند! فکر می‌کردم که می‌دانم ولی حالا می‌بینم که سرمان خیلی شلوغ است، از آرشیو فیلم‌ گرفته تا اجرای برنامه‌ها و پیشبرد اهداف و هزاران چیز دیگر. من حقیقتا نسبت به این همه مشغله آگاه نبودم.

 

*پدرتان، «هاوارد دبلیو. کوچ» در دهه 70 ریاست آکادمی اسکار را به عهده داشت، تو شاهد این مطلب بودی. چه چیزی در این سمت برای شما متفاوت است؟

_زمانی‌که او رئیس آکادمی شد من در عرصه فیلمسازی مشغول به کار نبودم، حقیقتا خیلی سر از این کارها درنمی‌آوردم، در دهه 70 هنوز آکادمی اسکار خیلی وسیع نشده بود، تعداد اعضای آکادمی پس از آن حدود 40 درصد افزایش یافت، در حال حاضر کارهای بیشتری برای انجام وجود دارد، تصمیمات بیشتری باید اتخاذ شود، هم‌اکنون سر و سامان دادن کارها به فعالیت بیشتری نیاز دارد. 

 

* در میان کارهایتان طی یک سال گذشته چیزی هست که بیش از همه به آن افتخار کنید؟

_همیشه بر این باور بودم که باید به گونه‌ای باشد که افراد حتی از  نامزد شدن در رقابت‌های اسکار به خود ببالند تنها این نباشد که در شب مراسم اسکار یک نفر برنده و چهار نفر بازنده باشد. فکر می‌کنم که تا حدودی در این مورد نیز موفق بوده‌ام چون امسال در طول برگزاری هفته اسکار، خیلی‌ها مرا می‌دیدند و می‌گفتند: وای، این حقیقتا فوق‌العاده است که نامزد جایزه اسکار شویم. من در اینکه امروز تعداد زیادی نسبت به رقابت‌های اسکار به چنین حسی دست یابند نقش اعظمی داشته‌ام و به این مسئله می‌بالم.

همچنین ما توانستیم برای فیلمسازان جوان فرصتی به وجود آوریم که بیش از قبل خودشان اثبات کنند. اسکار ما یک اسکار تک بعدی نیست، امروز اسکار بیش از گذشته دارای تنوع است. من همچنین بسیار مفتخرم که بگویم، 14 نفر از اعضاء هیأت مدیره آکادمی اسکار را زنان تشکیل می‌دهند.

 

*پیش از این اعلام کرده‌اید که یکی از اهداف مهم در دوران مدیریتتان حفظ تنوع نژاد و جنسیت در آکادمی اسکار است، آیا محدودیتی در این باره وجود ندارد؟

_ نمی‌دانم که تا چه حد در این باره موفق خواهیم بود ولی نگاه ما به صنعت سینما یک نگاه کلی است، ما از خودمان می‌پرسیم که چرا نباید از افراد بیشتر از نژاد و جنسیت دیگر در آکادمی استفاده کنیم، به عقیده من اعضای جدید آکادمی از تنوع بیشتری برخوردارند آنچنان‌که گفتم ما در هیأت مدیره‌امان 14 زن کاردان داری، آنها فوق‌العاده‌اند، ما از نژادهای‌ دیگر نیز کسانی را داریم که آنها نیز در کارشنان فوق‌العاده‌اند. ما در مورد افراد پیر و جوان نیز متنوع‌تر از پیش هستیم. ما کسانی را شناسایی کرده‌ایم که باید در آکادمی حضور داشته باشند ولی قبلا این اتفاق نیافتاده است.من رابطه خوبی با صنعت سینما دارم و آنگاه نگاهشان به من است که ببینند من چه می‌کنم؟.

 

* برخی اعضا نگران این مطلبند که آکادمی اسکار در پروسه انتخاب اعضایش استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کند.

_ اگر شما پیشینه و کفایت هر یکی از اعضاء را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که استانداردها به هیچ وجه کاهش نیافته است.من ملاقاتی که با کمیته‌های انتخاب در هر یک از شاخه‌های آکادمی داشتم همواره بر این نکته تاکید کردم که در عین حال رعایت تنوع را در انتخاب‌هایتان، مواظب باشید که به هیچ وجه استانداردهای لازم مورد بی‌توجهی قرار نگیرد و همینطور هم شد و فکر نمی‌کنم که این مسئله به هیچ وجه درست باشد. 

 

*بودجه اصلی آکادمی اسکار از مراسم اسکار است. ولی برای هر مؤسسه‌ای این یک ریسک بزرگ است که تنها به یک منبع درآمد مانند آن تکیه کنند. آیا در برنامه‌هایتان قرار نیست که آکادمی به یک منبع درآمد دیگر نیز فکر کند؟

_ممکن منابع دیگری نیز وجود داشته باشد. ولی بعید می‌دانم چیز دیگری باشد که بتواند با این مراسم به عنوان یک منبع درآمدی رقابت‌ کند. موزه‌ها که در کل آنچنان در‌آمدزا نیستند، ولی به اعتقاد من موزه جدید اسکار می‌تواند به عنوان یک جاذبه برای شهر لس‌آنجلس و هالیوود محسوب شود.

 

*درباره خود مراسم اسکار، آیا در آینده شاهد تغییر خاصی در فرم برگزار این جشنواره خواهیم بود؟ مراسم جوایز گرمی و تونی هردو اخیرا تأکید بیشتری بر جوایزشان دارند و در مراسمشان تأکید بیشتری بر ابزار سرگمی دارند.

_ما سال گذشته در عرصه جذب تماشاچی موفق‌تر از سال‌های پیش بودیم. ما تماشاچی بیشتر و همچنین برنامه‌های سرگرم‌کننده بیشتری داشتیم. مراسم ما مراسم اعطاء جوایز است بنابراین باید در برگیرنده برنامه‌های سرگرم کننده نیز باشد. مراسم سال آینده نیز به مراتب سرگرم‌کننده‌تر خواهد بود ولی خبری از رقص و آواز نیست. 

 

*آیا فکر می‌کنید که امسال نیز اهدا هر 24 جایزه اسکار را به صورت زنده خواهیم داشت؟

_ما همه جوایزمان را دوست داریم، ما همه بخش‌های سینمایی را دوست داریم. اینکه مراسم چگونه آغاز شود و در طول مراسم جوایز چگونه اعطاء شود بسیار حائز اهمیت است. در مراسم گرمی 182 جایزه اعطاء می‌شود که حدود 6 تا از جوایز در مراسم داده می‌شود، این همه کاری است که آنها باید انجام دهند ولی 

ما اسکاریم، در تمام طی مدتی که این 24 جایزه اعطاء می‌شود مردم به صورت زنده در حال تماشای برنامه ما هستند و ما باید آنها را سرگرم کنیم.

 

 

*آکادمی سال‌های زیادی درباره تأسیس یک موزه سخن می‌گفت و این مطلب اکنون پس از سال‌ها دارد به حقیقت می‌پیوندد.

_در حقیقت ما اکنون یک فضا داشتیم و یک معمار بسیار حرفه‌ای در سطح جهانی به نام «رنزو پیانو» که در حال انجام کارهای مربوط به این موزه است. ما یک کمیته تشکیل دادیم که توانست طی بیش از یک سال نیمی از بودجه مورد نیاز را جمع‌آوری کند، ما همچنین از جانب سینماگران بسیار حمایت شده‌ایم و به طور کلی اعضای ما در این باره نیز ما را خیلی حمایت کرده‌اند، و همه اینها دست به دست هم دادند تا سرانجام ما به اینجایی که هم‌اکنون هستیم، برسیم. این موزه باید سال‌های پیش ساخته می‌شود ولی خوب در هر صورت اکنون این کار در حال انجام است.

 

*توصیه شما برای رئیس بعدی آکادمی چیست؟

توصیه‌ای که می توانم داشته باشم این است که برتری‌امان را حفظ کنیم، هر چه راسخ‌تر کارهای موزه را پیش ببریم، ضرورت ایجاب می‌کند که ما موزه‌امان را به گونه‌ای بسازیم که هم جنبه خلاقانه و هم جنبه مالی آن به خوبی مدیریت شود، تا زمانی‌که من در رأس آکادمی اسکار هستم، مطمئن باشید که همه چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت و سرگرم کننده‌ترین مراسم‌ها را خواهیم داشت ولی در عین حال نسبت به هر تغییری با انعطاف کامل برخورد خواهیم کرد. این مسئله از ابتدا نیز در رأس شعارهای من قرار داشته است، چون اعتقاد دارم که ما نمی‌توانیم در گذشته زندگی کنیم باید رو به سوی آینده پیش رویم.

 

*آینده شما چه خواهد بود؟ در حالیکه دوره شما به عنوان رؤسای اتحادیه تهیه‌کنندگان آمریکایی در کنار «مارک گوردون» به اتمام می‌رسد.

_من و مارک دوران ریاست‌مان ماه می سال آینده به اتمام خواهد رسید ولی مسلما ما به سیستم استودیویی در هالیوود مفتخر نیستیم. به عقیده من باید این فرهنگ در هالیوود تغییر کند باید بار دیگر احترام به تهیه‌کنندگان حقیقی سینما و تلویزیون بازگردد. ما به خوبی می‌دانیم که افراد (تهیه‌کنندگان) با چه مشقتی به ابزار لازم برای ساخت یک فیلم دست می‌یابند، با چه مشقتی آن‌ها را به کار می‌گیرند و با چه مشقتی بر آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای سالیان سال در این عرصه افرادی به اعتبار و شهرت دست یافتند که تهیه‌کنندگان حقیقی نبودند.

 

*پس از اتمام دوره‌اتان، آیا بار دیگر نامزد ریاست آکادمی خواهید شد؟

_ من به آکادمی اسکار علاقه خاصی دارم، اگر انتخاب شوم و از من خواسته شود که به این سمت بازگردم با کمال میل می‌پذیرم. چون می‌دانم اوقات بسیار خوبی را در این آکادمی می‌گذرانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس