رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اقتضای توحید آن است که مسلمانان علاوه بر اطاعت از خداوند، اطاعت پیامبر اکرم(ص) و ولی امر را هم قبول داشته باشند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس،  آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی دوشنبه شب در نوزدهمین جلسه درس اخلاق رمضان خود در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با اشاره به پاسخ امام صادق(ع) به یکی از یاران خویش مبنی بر مقایسه میان اجر و ثواب اعمال بندگان در زمان تشکیل حکومت صالح توسط امام و غیر آن، اظهار کرد: ایشان این امر را مانند تفاوت صدقه پنهان و آشکار دانسته و فرمودند همان طور که صدقه پنهانی ثواب بیشتری دارد زمانی که حکومت حق تشکیل نشده باشد اعمال مومنان هم اجر افزون‌تری خواهد داشت.

وی افزود: بعد از آن و در پی سوال دوم شخصی که مخاطب امام بود ایشان فرمودند «مرگ طبیعی کسی که با ایمان کامل و اعتقاد به اصل ولایت از دنیا برود او را به مقام شهدای بدر و احد می‌رساند».

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به سفارشات و تاکیدات ائمه اطهار(ع) به شیعیان مبنی بر پیروی از ولایت گفت: آن بزرگواران بارها تاکید فرمودند که این کار مقام شیعیان را از شهدا هم بالاتر خواهد برد.

وی ادامه داد: امیدوار بودن به ظهور امام عصر(عج) لازمه انتظار حقیقی است و در روایت است که اگر فردی در سپاه حضرت کشته شود معادل 25 شهید و اگر دشمنی را از پای درآورد معادل 20 شهید اجر می‌برد.

آیت‌الله مصباح یزدی نعمت اعتقاد به ولایت را بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی دانست و خاطرنشان کرد: کسی که معتقد به این اصل و مطیع ولی امر خود باشد به یقین هیچ گاه دچار ضرر و زیان نمی‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود شرایط روز در زمینه نشر افکار و عقاید را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: امروز که اندیشه‌های نیک و باطل به راحتی به وسیله ابزارهای گوناگون به هر کس در هر نقطه عالم می‌رسند و در چنین شرایطی مسئولیت کسانی که موظف به تربیت جوانان هستند بیشتر شده و آنها هم باید از ابزارهای روز برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

وی ارتباط با خداوند را گوهری دانست که موجب سعادت آدم می‌شود و افزود: آنچه سبب می‌شود انسان بتواند اشتباهاتش را جبران کند امید به خداوند است؛ در روایات است که اگر شخصی گناهانی داشته اما اصل ایمان را تا لحظه مرگ حفظ کرده باشد در قیامت مشمول شفاعت پیامبر اعظم(ص) قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی ارتباط قلبی با خداوند را مورد توجه قرار داد و گفت: این ارتباط در حقیقت همان راه کمال و سعادت بشر است که هرچه وسعت یابد و تکمیل شود آدمی را به نجات می‌رساند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: اعتقاد به توحید دارای مراتب و درجاتی است و هر چه این درجات ارتقا یابند رسیدن انسان به بهشت هم آسان‌تر خواهد بود البته باید توجه داشت که توحید دارای شاخه‌هایی نیز هست و انسان باید در همه زمینه‌های آن رشد یابد.

وی اعتقاد به ربوبیت تکوینی و تشریعی خداوند را از جمله شاخه‌های توحید دانست و تصریح کرد: اینکه انسان همه قوانین حاکم بر عالم و نیز دستورات خداوند را قبول و لازم‌الاجرا بداند در این دو مسئله اعتقادی کامل‌تر خواهد یافت.

آیت‌الله مصباح یزدی مسئله ولایت را مورد توجه قرار داد و افزود: در روایت سلسلة‌الذهب از امام رضا(ع) نقل است که فرمودند من هم جزو شروط ایمان و توحید هستم و این در حقیقت اعتقاد به ربوبیت تشریعی خداوند را می‌رساند زیرا اقتضای توحید آن است که مسلمانان علاوه بر اطاعت از خداوند، اطاعت پیامبر اکرم(ص) و ولی امر را هم قبول داشته باشند؛ امروز هم که دوران غیبت کبری است ولایت فقیه در همان جایگاه قرار دارد و باید مورد اطاعت قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش‌های ائمه اطهار(ع) به منظور احیای اصل ولایت و تربیت مسلمانانی که این امر را قبول داشته باشند گفت: یکی از وظایف اهل بیت(ع) این بود که مسئله ولایت را در جامعه گسترش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پس از شهادت امام علی(ع) اوضاع جامعه اسلامی بسیار وحشتناک بود به طوری که امامان جماعت مساجد مجبور به لعن امیرالمومنین(ع) در هر نماز بودند و شیعیان آن حضرت به جرم محبت و دوست داشتنش شکنجه و شهید می‌شدند.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: در این شرایط بود که تدبیر عالی اهل بیت(ع) به وسیله عواملی همچون تقیه سبب حفظ مکتب تشیع و اسلام ناب شد وگرنه دشمنان چیزی از دین حقیقی باقی نمی‌گذاشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس