کد خبر 236569
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵

در حالی که کشاورزان در فصل کشت و کار نیاز شدید به کود اوره دارند، هیأت دولت در مصوبه‌ای قیمت این نوع کود را 75 درصد افزایش داده که تا به دست کشاورز می‌رسد با 100 درصد افزایش قیمت مواجه می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، هیأت دولت در 18 تیر ۹۲ مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که بر اساس آن قیمت فروش هر کیسه کود شیمیایی 50 کیلویی درب واحد تولید به 30 هزار و 625 تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که سال گذشته قیمت هر یک کیسه 50 کیلوگرم کود اوره 17 هزار و 500 تومان بود.

هزینه حمل نیز معمولاً کیسه‌ای 7 هزار تومان است و با این حساب هر کیسه کود اوره نزدیک به 40 هزار تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.

به گزارش فارس، این افزایش قیمت که به تازگی توسط دولت ابلاغ شده است، نسبت به سال گذشته موجب افزایش 100 درصدی قیمت کود اوره شده است، در حال حاضر فصل کشت گیاهان و محصولات کشاورزی است و از آنجایی که کود اوره بیشتر برای رشد رویشی گیاه مصرف می‌شود، استفاده آن در این فصل رواج بیشتری دارد.

کشاورزان برای افزایش محصول خود نیازمند به استفاده از کود اوره هستند و طبق نظر کارشناسان هر یک کیلوگرم کود اوره موجب افزایش 10 کیلوگرم محصول می‌شود و در صورتی که از این کود استفاده نشود، به همان میزان باعث کاهش محصول خواهد شد.

وزارت جهاد کشاورزی با شرکتهای پتروشیمی کشور قرارداد بسته است تا 2.5 میلیون تن کود اوره در سال جاری برای توزیع به کشاورزان تحویل دهد. اخیراً وزیر جهاد کشاورزی در اعتراض به مصوبه دولت نامه‌ای به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در اعتراض به افزایش قیمت کود اوره نوشته است.

عباس بنازاده مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران معتقد است که افزایش قیمت کود اوره مشکلات بسیاری را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت و موجب افزایش هزینه آنها می‌شود.

بنازاده می‌گوید: افزایش قیمت کود اوره با توجه به نرخ تضمینی پایین محصولات کشاورزی باعث زیان کشاورزان می‌شود و ممکن است آنها را از کشت محصولاتی نظیر جو، ذرت و گندم باز دارد.

وی همچنین با اشاره به شروع کشت ذرت در خوزستان گفته است، کشاورزان برای شروع کشت، نیاز به کود اوره دارند و افزایش ناگهانی قیمت کود، کشاورزان را در تنگنا قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، توسعه کشت ذرت که به عنوان نهاده دامی استفاده می‌شود، بسیار ضروری است و سالانه 7.5 میلیون تن نهاده دامی از کشورهای دیگر وارد می‌شود و گرانی کود اوره محدودیتی برای کشت این محصول خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس