دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا گفت: با فروپاشي دروازه‌هاي شرقي بصره در عمليات کربلاي 5 زنگ خطر براي دو قطب استکباري آن زمان به صدا در آمد.

به گزارش گروه دفاع وامنيت مشرق به نقل از سپاه نيوز،سردار سرلشکر پاسدار دکتر سيد يحيي صفوي، دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا در تشريح زواياي مختلف عمليات پيروزمندانه کربلاي 5 اظهار داشت: شهداي گرانقدر اين عمليات در حقيقت حادثه کربلاي امام حسين (ع) را تمرين و مشق کردند تا حماسه‌اي جاويد براي تاريخ انقلاب به جاي گذارند.
وي تصريح کرد: شهداي عمليات غرور آفرين کربلاي 5 همه عاشورايي بودند آنهايي که در شلمچه و در کربلاي 5 جنگيدند و افتخار آفريدند، اگر در روز عاشورا هم حضور داشتند در کنار امام حسين (ع) ايستاده و شجاعانه با دشمنان دين حق مي‌جنگيدند.
سرلشکر صفوي با اشاره به جمله رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند " شلمچه قطعه‌اي از بهشت است" افزود: شلمچه قتلگاه حدود 7 هزار شهيد است و تکه به تکه و قدم به قدم اين مکان پر از آثار شهيدان عمليات‌هاي غرور آفرين و يادگار جانفشاني‌هاي فرزندان امام (ره) است.
وي عمليات کربلاي 5 را حاصل طراحي و اجراي هوشمندانه فرماندهان دلاور سپاه خواند ويادآور شد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با 28 تيپ و لشگر و با پشتيباني و حمايت نيروي هوايي ارتش، جهاد سازندگي، مهندسي سپاه، هوا نيروز و آتش تهيه‌ي 46 گروه توپخانه‌اي ارتش و سپاه عمليات را آغاز کرده و پيروزمندانه به اهداف مورد نظر رسيد.
سرلشکر صفوي با تشريح شکستن خطوط دفاعي عراق در منطقه عملياتي کربلاي 5 افزود: ارتش عراق با کمک مستشاران نظامي خارجي، تمام توان و تجربه خود را از سال 59 تا 65 براي ايجاد موانع مستحکم و نفوذ ناپذير در شلمچه و شرق بصره بکار برد و شکستن اين سد عظيم دفاعي توسط نيروهاي ايراني و فرو ريختن دروازه شرقي بصره دور از تصور دشمن و کاري منحصر به فرد اعجاب آور بود.
وي فروپاشي دروازه‌هاي شرقي بصره را زنگ خطري براي دو قطب استکباري آن زمان عنوان کرد و ادامه داد: آمريکا و شوروي (سابق) پس از کربلاي 5 فهميدند هيچ خط دفاعي نمي‌تواند مانع از پيشروي و فتوحات فرزندان شجاع، مؤمن و خردمند امام (ره) در سپاه، بسيج و ارتش باشد و مجبور به دادن امتيازاتي به ايران شدند.
دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم کل قوا در ارزيابي شرايط و اوضاع سياسي و بين المللي آن دوران گفت: در آستانه عمليات کربلاي 5 قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي بويژه آمريکا سياستي دوگانه را در رابطه با موضوع جنگ عراق و ايران دنبال مي‌کردند بنحوي که از يک طرف با اعزام مک فارلين به تهران در صدد گشودن باب مذاکره بوده و از طرفي ديگر به شدت رژيم بعث عراق را به تجهيزات نظامي و ادوات پيشرفته جنگي تجهيز مي‌نمودند.
وي موضع قاطع امام (ره) و تدابير ايشان را عامل مهم عدم توفيق آمريکايي‌ها در سياست‌هايشان عنوان کرد و يادآور شد: نگراني غرب از شکستن رژيم سياسي عراق و دادن امتيازاتي در قالب قطعنامه 598 به ايران در سال 65 از اثرات پيروزي رزمندگان اسلام در عمليات کربلاي 5 بود.
سرلشکر صفوي قرار گرفتن قواي ايراني در 15 کيلومتري شهر بصره را پيروزي بزرگ براي جبهه حق و بحراني عظيم در رژيم بعث توصيف کرد و افزود: عمليات فتح فاو و کربلاي 5 در فاصله زماني يکسال ( بهمن 64 تا بهمن 65) هم به لحاظ سياسي و هم نظامي موازنه قوا را به نفع جمهوري اسلامي ايران رقم زده و حکام سياسي عراق با از دست دادن مديريت جنگ و پذيرش تلفات، سنگين و 2 هزار و 650 نفر اسير ضربات مهلکي را بر پيکره رژيم خود احساس مي‌کردند.
وي عدم توفيق ارتش عراق، عليرغم پاتک‌هاي سنگين براي باز پس گيري شلمچه را عاملي براي تضعيف روحيه قواي عراقي و بدبيني مردم عراق به حکام بعثي دانست و گفت: ارتش عراق با بهره‌گيري از دو سوم قواي خود و با حجم بالاي آتش توپخانه‌اي و بمباران‌هاي مستمر، جنگ بسيار شديدي را از 22 دي ماه 65 تا اواسط اسفند ماه همان سال براي بازپس‌گيري مناطق عملياتي شروع کرد که نبرد جانانه فرماندهان شجاعي چون شهيد دقايقي، شهيد خرازي، شهيد حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالله ميثمي، شهيد حسيني، شهيد کلهر و حدود 400 فرمانده لشکر، تيپ و گردان سپاه، باعث عدم توفيق عراقي‌ها در ضد حمله‌هايشان شد.
اين فرمانده دوران دفاع مقدس اولين تاثير عمليات کربلاي 5 را انهدام ماشين جنگي عراق خواند و اظهار داشت: رهبري سياسي عراق ترجيح داد در مقابل تلفات سنگين اين عمليات، اراده سياسي ايران را که بر عراق تحميل شده بود بپذيرد بطوري که انهدام حدود 90 درصدي 55 تيپ زرهي و مکانيزه و تخريب 50 درصدي 67 تيپ ديگر در کنار ساير خسارات و تلفات عمليات، ماشين جنگي عراق را فلج و زمين‌گير کرد.
دستيار و مشاور عالي فرماندهي کل قوا در پايان با مثبت ارزيابي کردن نتايج سياسي و نظامي حاصل از اجراي عمليات ظفرمند کربلاي 5 گفت: عليرغم اين که در آن سال به خاطر بمباران جزيره خارک تنها 7 ميليارد دلار درآمد نفتي داشتيم ولي پيروزي‌هاي مکرر بويژه در کربلاي 5 صحنه سياسي و نظامي را تبديل به عرصه‌هاي موفقيت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران نمود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس