تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵

دانشمندان اقیانوس‌شناسی در امریکا ترکیباتی را در یک گونه میکروب اقیانوسی یافته‌اند که می‌تواند منجر به رفع سیاه‌زخم شود.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، اقیانوس‌های جهان می‌توانند نویدی برای تولید داروهای آتی باشند که اثرات مقاوم باکتری‌ها در برابر دارو را از بین می‌برند.

ویلیام فنیکال از موسسه اقیانوس‌شناسی Scripps در سن‌دیه‌گو اخیرا ترکیباتی را در یک میکروب اقیانوسی کشف کرده که پتانسیل قابل‌توجهی را برای رفع سیاه‌زخم از خود نشان داده است.

گونه‌ باکتری Streptomyces از لحاظ ساختاری و شیمیایی متمایز از دیگر آنتی‌بیوتیک‌هایی است که تاکنون کشف شده‌اند و این به معنای امکان تولید طیف جدیدی از داروهاست.

افزون بر رفع سیاه‌زخم، محققان معتقدند این باکتری روزی درمان‌های جدیدی را برای بیماری‌هایی از قبیل MRSA ارائه خواهد داد.

کریس کافمن از محققان مرکز Scripps نخست در سال 2012 میکروارگانیسمی که این ترکیب را تولید می‌کند را از بسترهای نزدیک به سواحل آن سوی سانتاباربارا در کالیفرنیا جمع‌آوری کرد.

تیم فنیکال در مرکز بیوتکنولوژی دریایی و بیوپزشکی مزبور از تکنیک تحلیلی موسوم به «طیف‌سنجی» برای رمزگشایی از ساختار غیرمعمول یک مولکول باکتری اقیانوسی مزبور استقاده کردند.

آزمایش اولیه این ترکیب که anthracimycin نامگذاری شده، پتانسیل آن به عنوان قاتل سیاه‌زخم و MRSA را تایید کرد.

سیاه‌زخم، بیماری عفونی است که اغلب به عنوان سلاحی زیستی از آن یاد می‌شود.

به گفته فنیکال، کشف ترکیبات جدید آنتی‌بیوتیک کاملا نادر است و موفقیت اخیر نشان می‌دهد که ترکیبات دریایی از لحاظ ژنتیکی و شیمیایی منحصر‌به‌فرد هستند.

آنتی‌بیوتیک‌ها تاکنون زندگی میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند، اما با افزایش مقاومت باکتریایی در مقابل داروها، داروهای جدیدی باید تولید شوند.

این کشف یادآوری می‌کند که اقیانوس‌ها و بسیاری از نواحی تفحص‌نشده آن‌ها، منبع وسیع مواد جدیدی است که می‌توانند روزی منجر به درمان طیفی از بیماری‌ها شوند.

اوایل ماه جاری میلادی، دانشمندان دانشگاه اوهایو مدعی شدند که بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین دریاچه زیرزمینی قطب‌جنوب حاوی هزاران باکتری و ارگانیسم‌ پیچیده مختلف است.

جزئیات این مطالعه در نشریه آلمانی Angewandte Chemie منتشر شد.