کد خبر 235204
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴

نمی دانم. آیا امروز اثری از آن مزار خواهران گمنام در بیابان های بین بستان و دهلاویه به چشم می‌آید یا نه؟! معلوم نیست چرا امروز دیگر از آن مکان و محل دفن خواهران گمنام هیچ اثری نمانده و حتی از آنها حرفی هم زده نمی‌شود؟!

به گزارش وبلاگستان مشرق، حمید داود ابادی در وبلاگ خاطرات جبهه نوشت:
مقبره خواهران گمنام بستان را مشاهده می‌کردید که به دست نیروهای پلید بعثی می‌افتند، آنها را اسیر می‌کنند، به اردوگاه خود می‌برند، مورد شکنجه و آزار قرار می‌دهند و بعد از ضرب و جرح، زنده به گور می‌کنند. بعد از آزاد سازی این منطقه این جنایت بزرگ به وسیله یکی از اسرای عراقی فاش می‌گردد.  این صحنه تکان دهنده‌تر از صحنه های قبل بود و غیرت و مبارزه را به اوج خود می رساند.



سال62 به اتفاق برادرم و جمعی از برادران در نزدیکی هویزه بر سر قبر خواهران گمنام رسیدیم. به خدا قسم وقتی به این منطقه رسیدیم تمام برادران شروع به گریه کردند و خاک آن محل را با دستان خود فشردند و با خدای خود عهد بستند تا انتقام خون این عزیزان را نگیرند از پا نخواهند نشست.
و آنچنان ناله سر می دادند و آنچنان زجه می زدند که هر کس از آنجا عبور می کرد فکر می کرد از اقوام نزدیک این مرحومین هستند.
و آنها خواهرانی اهل سوسنگرد و از روستای اطراف آن بودند و در میان آنها دختر بچه 7 ساله و پیرزن 70 ساله هم مشاهده می شد و این ها را باید همه مردم ایران در نظر داشته باشند که چه خونها در راه انقلاب ریخته شده و در همان سالها مراسمی بسیار با شکوه در مسجد بستان برایشان برگزار کردند.



گلستان‌ زینب‌
: نام‌ دشتی‌ است‌ بین‌ راه‌ سوسنگرد ـ بستان‌، بعد ازپل‌ سابله‌. آرامگاه‌ بیش‌ از بیست‌ تن‌ از خواهران‌ شهیدی‌ که‌، حسب‌نقل‌، در هجوم‌ دشمن‌ بعثی‌ به‌ شهر مظلوم‌ بستان‌ در استان‌ خوزستان‌ به‌طرزی‌ فجیع‌ و ناجوان‌ مردانه‌ به‌ شهادت‌ رسیده‌اند و به‌ طور پراکنده‌ دراین‌ محل‌ دفن‌ شده‌اند.


تابستان 1363
یکی از روزها، کاروانی از خانواده‌ی شهدا برای بازدید از جبهه آمد. در آن میان چشمم به یکی از بچه-‌محل‌هایم خورد. «داود جعفری» همراه آن کاروان بود. از دیدن او خیلی خوشحال شدم. از برادر عبادی اجازه گرفتم و همراه آنها به مزار خواهران گمنام رفتم. آن‌طور که می‌گفتند، هنگامی که نیروهای عراقی شهر بستان و سوسنگرد را اشغال کرده بودند، اهالی شهر «حمیدیه» مقاومت زیادی از خود نشان داده بودند و حاضر نشده بودند از نیروهای متجاوز عراقی استقبال کنند. همین مسئله باعث ‌شده بود که عراقی‌های وحشی از آنها کینه به دل بگیرند و با هجوم به اهالی، بیش از 20 دختر جوان را اسیر کنند و به اردوگاه خود در نزدیکی بستان ببرند.
بعد از آن که در عملیات طریق‌القدس، شهر بستان و روستاهای اطراف آن آزاد شد، یکی از سربازان عراقی که در آن عملیات به اسارت ایرانی‌ها درآمده بود، ماجرای اسارت آن دخترها را لو داد و با حضور در منطقه، کنار اردوگاه تاکتیکی خودشان در حوالی رود سابله، محلی را نشان داد که پس از کند و کاو، پیکر بیش از 20 دختر که پس از آزار و اذیت فراوان، زنده به گور شده بودند، کشف شد. از آن زمان به بعد آن‌جا به نام «مزار خواهران گمنام» معروف شد.
کتاب از معراج برگشتگان – حمید داودآبادی – صفحه 411



و نمی دانم. آیا امروز اثری از آن مزار خواهران گمنام در بیابان های بین بستان و دهلاویه به چشم می آید یا نه؟!
معلوم نیست چرا امروز دیگر از آن مکان و محل دفن خواهران گمنام هیچ اثری نمانده و حتی از آنها حرفی هم زده نمی‌شود؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی از نی ریز ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    2 1
    شرمندگی کمترین جمله است در برابر شما! آزادگان تاریخید.نام شما چنام که معصومین فرموده اند برای اهل آسمان معروف تر از اهل زمین است.جه حاجت به نام و بزرگداشت برای میهمانان سفرۀ فاطمۀ زهرا و زینب کبری علیهما السلام؟گمنامی هنر اولیای الهی است. صدای قهقهۀ مستانۀ شما هنگامی که عند ربکم یرزقون هستید مایۀ غبطۀ ما درگیران و چسبیدگان به زمین است. شرمنده ایم................
  • احسان ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    3 0
    بنیاد حفظ چرا ساکته؟؟ مظلومیت تا کی ؟؟
  • احمد سواعدی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    2 1
    ایستادگی شیر زنان بستان و سوسنگرد را مردم ایران هیچ وقت از یاد نخواهند برد . مقاومت مردم سوسنگردو بستان در برابر سه حمله ی ددمنشانه رژیم بعثی و پاک کردن وجب به وجب خاک منطقه از لوث صدامیان بر هیچ کس پوشیده نیست . آن زمانی که رهبر معظم انقلاب فرماندهی جنگ را در منطقه به عهده داشته اند همراهی مردم سوسنگرد.بستان و ایستادگی آنان را رهبر معظم بارها و بارها بیان نموده اند . چگونه ممکن است دلاوری های استان خوزستان ، استان دعبل خزاعی ، شیخ انصاری ، شیخ حویزی ، استان آیت الله جزایری و شیخ شوشتری و علی بن مهزیار اهوازی توسط نویسندگانی که طعم جنگ را نچشیده اند و از دفاع مقدس فاصله گرفته اند به فراموشی سپرده شوند شما مطمئن باشید که استان ما ، همچون ستاره ای در آسمان دفاع مقدس می درخشد بیش از یک سوم شهدای دفاع مقدس همچون شهید چمران ، شهیدعلم الهدی و دیگر همرزمانشان در خاک پاک این منطقه به فیض شهادت نائل شده اند و مطمئن باشید که نام شهر بستان و سوسنگرد (دشت آزادگان)به عنوان شهر رشادت و شهادت و مقاومت هیچگاه از تاریخ اسلام وایران و جغرافیای دفاع مقدس با نوشتن این جمله های کذایی و خلاف واقع لکه دار نخواهد شد.
  • مجتبی مختاری ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    2 0
    یا زینب (س) من اخرین روزهای جنگ به دنیا امدم تا الان هیچ وقت یه همچین روایت رو نمیدونستم البته پیگیر داستان جنگ و تاریخ هم خیلی بودم چندتا نکته تودلمه که بگم خدایی خیلی گریه کردم 1،چرا اون پشت میز نشینی بعضی از اقایان نظام جمهوری اسلامی ایران این چیزها رو تو کتابهای درسی ما وارد نکردن ؟ 2،خداوکیلی اگر کشورهای که الان میدونینم جنایت کار هستن برای یک حیوان سگ که تو جنگ امریکا بوده چندتا فیلم و کتاب و اینا ساختن حضرات برن ببینن شاید به اندازه یه قطره اشک این خواهران گمنام به غیرتشون بر بخوره این وزارت ارشاد و دستگاهای فرهنگی و اموزش و پرورش تا الان چه کارنامه ای دارن که با این داستانها بشه توی یک ردیف گذاشت خدا وکیلی یک 1000 اینها جهاد کردیم تو راهشون ? خدایا غلط کردم ببخش منو که به بعضی حضرات اشرافی گرا تکیه کرده بودم تا الان برای شنیدن قصه ها علی اکبرهای انقلاب
  • فدائی رهبر انقلاب اسلامی امام سید علی خامنه ای IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    درود بر مخلصان صددرصد و جانبازان بی درصد و شهیدان از قافله شهدا جامانده .سلام بر رهبر معظم انقلاب اسلامی امام سید علی خامنه ای و درود بر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس