کد خبر 233615
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶

دبیر انجمن روانشناسی بالینی، افزایش اعتماد به نفس،افزایش تعلقات گروهی،آرامش بیشتر و روحیه بهتر را از جمله تأثیراتی دانست که ماه رمضان و روزه‌داری بر سلامت روح و روان افراد می‌گذارد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس،‌ مهرداد کاظم‌زاده در مورد تأثیراتی که ماه رمضان بر سلامت روح و روان افراد دارد گفت: حوزه سلامت گسترده‌ است و شاید عمده‌ترین بحث در این مورد سلامت جسم باشد اما طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت سلامت انسانها چهار بعد دارد.

وی ادامه داد: بنابراین انسانی سالم است که در چهار بعد سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالم باشد و انتظار داریم فرد سالم علائم مشخصی از این ابعاد را داشته باشد.

کاظم‌زاده تصریح کرد: در بحث سلامت روان فرد باید فاقد علائم بیماری روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب و ترس‌های روانشناختی باشد و در بعد سلامت اجتماعی باید جایگاه فرد در روابط اجتماعی، موفقیت‌های اجتماعی و شغلی بالا باشد.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی در مورد سلامت معنوی نیز گفت: در بحث معنویت، ابعاد نگرش جهان‌بینی، حوزه‌های ارزشی و اخلاقی که در معنا‌بخشی به زندگی فرد مؤثر است مطرح می‌شود.

کاظم‌زاده گفت: زمانی که فرد از خود می‌پرسد چه کسی است و به کجا می‌رود در ذهنش الگویی شکل می‌گیرد و جایگاهش مشخص می‌شود و ارتباط خود را با خدا بهبود می‌بخشد.

وی گفت: جامعه ما مذهبی است و اکثریت مردم به ابعاد مختلف ارزش‌های اخلاقی اهمیت می‌دهند اما متأسفانه به لحاظ دانشگاهی و علمی سلامت معنوی کمتر مورد توجه قرار دارد و اختلاف نظر در تعاریف وجود دارد.

کاظم‌زاده در تعریف سلامت معنوی گفت: باید فرد تکلیف خود را در حوزه‌های اعتقادی بداند و نسبت به اینکه چه ارزش‌هایی در زندگی دارد به آگاهی رسیده باشد این مسئله با ارزش‌هایی که ظاهراً به آن اعتقاد داریم در تعارض قرار می‌گیرد چرا که دیدگاه‌های متفاوتی در جامعه وجود دارد و به نوعی کپی‌برداری از گذشته است.

وی گفت: برای اینکه تعارضی در مسائل اعتقادی در جامعه ایجاد نشود باید باورها و ارزش‌ها را بررسی کنیم. ماه رمضان از این جهت مهم است که الگوهای رفتاری مشخصی را در این ماه انجام می‌دهیم که به واسطه اینکه خوددارانه است بر روی رفتار خود کنترل و مدیریت داریم و ذهنمان نسبت به این مسائل آگاهی بیشتری دارد در نتیجه نسبت به جامعه و حضور خدا به درک بیشتری می‌رسیم.

کاظم‌زاده گفت: امساک در ماه رمضان در ابتدا باعث آرامش افراد می‌شود چرا که فرد مطمئن است رفتاری را انجام می‌دهد که دستور خداوند است و به واسطه این ارتباط، خدا عنایت بیشتری به فرد دارد.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی ادامه داد: همچنین به جهت باورهای اعتقادی که در این ماه، مهمان خداوند هستیم در ذهنمان این باور ایجاد می‌شود که می‌توانیم رابطه خود را با خدا محکمتر کنیم. در نتیجه اعتماد‌ به نفسمان افزایش می یابد چرا که احساس می‌کنیم توانمند‌ شده‌ایم.

وی ادامه داد:زمانی که فرد در ماه رمضان روزه می‌گیرد و امساک رفتاری دارد، فردی می‌شود که حقوق اجتماعی دیگران را رعایت می‌کند و گاهی در فعالیت‌های اجتماعی مانند امور خیریه نیز شرکت می‌کند.

کاظم‌زاده گفت: افرادی که روزه می‌گیرند روحیه بهتری دارند و ارتباطات انسانی افراد بیشتر می‌شود. مطالعات نشان داده با افزایش تعلق گروهی احوال روانشناسی فرد نیز بهبود می‌یابد.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی گفت: مطالعات متفاوتی بر روی جمعیت‌ها انجام شده و نتایج این مطالعات در حوزه روانشناختی تغییر باورها و نگرش‌ها و افزایش روحیه بهتر و کاهش اختلالات روانشناسی را در ماه رمضان تأیید می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس