کد خبر 233487
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵

چمران عزیز با عقیده‌ی پاک خالص غیر وابسته به دستجات و گروه‌های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم کرد. امام خمینی(ره)

به گزارش وبلاگستان مشرق، حمید داودآبادی در وبلاگش از شهید مصطفی چمران سخن گفت و تصاویر کمتر دیده شده‌ای را از وی به نمایش گذاشت:

خاطره اول:
بهمن 1358

عصر روز جمعه، چریک‌های فدایی در دانشگاه تهران مراسم داشتند. محل تجمع آنها در قسمت بالایی دانشگاه، طرف در شرقی روبه‌روی خیابان طالقانی بود.
گروه های چپی از جمله "سازمان کومه له"، حزب دمکرات"، و "چریک های فدایی" که در کردستان به بهانه خودمختاری و در اصل به نیابت از رژیم بعث عراق می جنگیدند و به وحشیانه ترین وضع ممکن سربازان، پاسداران و پیشمرگان مسلمان را قتل عام می کردند، از دکتر "مصطفی چمران" کینه شدیدی داشتند. در اکثر تظاهرات و مراسم شان علیه دکتر چمران شعارهای تندی می‌دادند. آنها چمران را عامل قتل عام فلسطینی‌های آواره در اردوگاه "تل‌زَعتَر" بیروتِ لبنان می‌دانستند. درحالی ‌که آن فاجعه، توسط نیروهای فالانژیست مسیحی لبنان انجام شده بود. آنها می‌گفتند:
- چمران آمریکایی ... جلاد تل‌زعتر ... جلاد خلق کُرد است

چریکهای فدایی در کردستان رویاروی خلق






حمله به کاروان ارتش در خیابانهای سنندج توسط چریکهای فدایی

 

همه ضدانقلابیون علیه چمران - مجله تهران مصور مرداد ۱۳۵۸

 

شهید چمران پیشاپیش رزمندگان اسلام در نبرد با ضدانقلابیون

 

جنوب لبنان - شهید چمران در سنگر دفاع از اسلام و مسلمین


خاطره دوم:
بهمن 1377

عازم لبنان بودم که یکی از دوستان گفت:
- بد نیست یه سر بریم پیش حاج آقا ... هر چی باشه اون از قبل انقلاب لبنان بوده و با موقعیت اون جا به خوبی آشناست.
درست می گفت، ولی کاملا نه! تعریف موضع گیری های او را علیه امام موسی صدر و شهید چمران زیاد شنیده بودم. خوش نداشتم بروم و با او بحثم شود. به اصرار دوستم، به اتاق حاج آقا (که جدیدا ملقب به دکتر شده و در تلویزیون تفسیر به رای تاریخ می کند. انگاری برای بچه های دبستانی قصه شب می گوید!)  رفتیم و بالاجبار نشستیم پای صحبت هایش.
از همان اول شروع کرد علیه شهید چمران حرف زدن. نه تنها لفظ شهید، که حتی عنوان مرحوم هم برایش به کار نمی برد. خیلی تند علیه او صحبت می کرد. وقتی علت این موضع تندش را پرسیدم، با شدت گفت:
- چمران ضد امام خمینی بود.
با تعجب پرسیدم: "جدا؟ واقعا شهید چمران ضد امام بود؟"
- بله. چمران با امام مخالف بود.
- آخه چطور؟ یعنی شما بر چه اساس این رو می گید؟
- خودم شاهد بودم که چمران عکس امام رو پاره کرد.
- چی؟ چمران عکس امام رو پاره کرد؟
- بله پاره کرد.
- ببخشید حاج آقا، عکس رو پاره کرد یا از دیوار برداشت؟
- چه فرقی می کنه. چه کند، چه پاره کرد.
- خب پاره کردن عکس با برداشتن آن از دیوار، خیلی فرق داره.
- نه چه فرقی می کنه؟ اون با امام مخالف بود و می گفت نباید عکس امام روی دیوار باشه.
- یعنی چی که عکس امام نباید روی دیوار باشه؟ کی بود؟ کجا بود؟
- چند سال قبل از انقلاب. توی لبنان. توی همون مدرسه جبل عامل در شهر صور که با موسی صدر راه انداخته بودن.
- خب قضیه چی بود؟
- چی می خواستی باشه؟ من یه پوستر بزرگ امام زدم به دیوار مدرسه صنعتی جبل عامل که چمران اون رو پاره کرد.
- پاره کرد؟
- چه اصراری داری شما بر الفاظ. حالا کند، برداشت یا پاره کرد. نفس کار مهمه که گفت عکس امام رو این جا نزنید. همین ثابت می کنه که چمران ضد امام بوده.
- خب برای این ادعاش چه دلیلی داشت؟
- یه دلیل بی خود. می گفت اگه عکس امام به دیوار این جا باشه، ساواک شاه نسبت به این جا حساس میشه و دیگه نمیشه کار کرد.
- خب مگه اشتباه می گفت؟
- خب معلومه که اشتباه می گفت. برای همین عکس امام، کلی جوون توی زندان های شاه شکنجه شدن. اون وقت اون توی لبنان می ترسید یه عکس امام به دیوار باشه.

متعجب و مبهوت از این استنباط مورخ که مثلا قرار است تاریخ مبارزات امام خمینی (ره) را برای نسل های آینده روایت کند، از اتاق بیرون آمدم.

چند سال بعد بر حسب اتفاق، میان کتاب های منتشر شده، چشمم به اسنادی از ساواک درباره امام موسی صدر و شهید چمران افتاد که حاکی از این بود که:
"اخیرا تصاویری از خمینی بر دیوارهای مدرسه صنعتی جبل عامل که توسط موسی صدر و چمران اداره می شود نصب شده."
دستور این بود که بر روی افراد مذکور دقت بیشتری شود و شدیدا زیر نظر گرفته شوند.

 

تصاویر منتشر نشده از پیکر شهید چمران 


 

برادر بر بالین شهید چمران

 

غاده جابر همسر چمران به همراه فاطمه  (دختر شهید نواب صفوی) بالای پیکر شهید چمران

 

یاد امام به خیر که در وصف شهید چمران فرمود:

بِسْمِ ‏الله الرََّّحْمنِ الرََّّحیمِ
انالله وانّاالیه راجعون
شهادت انسان‌ساز سردار پرافتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن به ملاء اعلی، دکتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولی‌عصر ـ ارواحنا فداه - تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.
تسلیت از آن‌رو که ملت شهیدپرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه‌های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران، حماسه می‌آفرید و سرلوحه‌ مرام او اسلام عزیز و پیروزی حق بر باطل بود. او جنگجویی پرهیزکار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت. و تبریک از آن‌رو که اسلام بزرگ چنین فرزندانی تقدیم ملت‌ها و توده‌های مستضعف می‌کند و سردارانی همچون او در دامن تربیت خود پرورش می‌دهد. مگر چنین نیست که زندگی، عقیده و جهاد در راه آن است.
چمران عزیز با عقیده‌ی پاک خالص غیر وابسته به دستجات و گروه‌های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم کرد.
او در حیات با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.
هنر آن است که بی‌هیاهوهای سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش به خیر. اما، ما می‌توانیم چنین هنری داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند. من این ضایعه را به ملت شریف ایران و لبنان، بلکه به ملت‌های مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق و به خاندان این مجاهد عزیز تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند تعالی رحمت برای او و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم.
اول تیرماه شصت
روح‌الله الموسوی الخمینی


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • امیر ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    عجب! خدا همه ی خدمتگزاران اسلام و مسلمین رو که در راه خدا شهید شدن بیامرزه... از جمله چمران.... نکته ی مهم اینه که امروز، ما مراقب زبانمان باشیم و در مورد دیگران طوری صحبت نکنیم که بعدها به خاطر کفته هامون شرمنده باشیم....
  • mohammad ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    درود بر ابرمرد تاریخ ایران واسلام.لطفا اسم اون روحانی دکتر رو هم بگید.
  • محمدرضا ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    هرکس به خلوص چمران عزیز در تبعیت از امام شک کنه با الفبای انقلاب و تاریخ آن آشنا نیست اما اگر این فرد شخص با سابقه ای در انقلاب باشه دیگه موضوع فرق می کنه ! در غبار فتنه این بصیرت است که حق را از باطل تمیز می دهد . این افراد به ظاهر وابسته به نظام فتنه گرانی هستند که کینه شهدای ما را به دل دارند و این کینه ریشه در انحرافات گوناگونی دارد که در خوش بینانه ترین شکل آن می توان به حسادت و انحصارطلبی اشاره کرد اما خوب است امثال این آقا را زیر ذره بین گذاشت و ارتباطات او را بررسی کرد . راستی کدام عامل نفوذی ساواک در مدرسه جبل عامل گزارش نصب شدن عکس امام را داد؟! کسی که زیاد از چمران و امام موسی صدر خوشش نمی آمد؟ چمران ، مرد خدا،مرد مبارزه در میدان جهاد اکبر و سرباز بی ادعای امام زمان بود که کرسی استادی دانشگاه های معروف آمریکا را به اهلش سپرد و عازم کربلاهای خونرنگ ایران شد تا در کربلای دهلاویه بر سروسالارش ابا عبدالله (ع) اقتدا کند .هیچ خیانتی ننگین تر از غبارآلود کردن چهره پاک شهدای عزیزمان نیست، هر چند با پارس سگ هایی که برای ماه حسادت می کنند ، ماه از درخشش و تابندگی در آسمان دست برنمی دارد . یا علی
  • رضا ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    شهید چمران و خیلی از شهدا همان مردان بی ادعایی که رفتند و شهید شدند برای این خاک برای استقلال و آزادی. خدا کند در کشور ما هیچ وقت شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی فراموش نشود شعاری که ما براش بهترین پاک ترین بی ادعا ترین جوان های مملکت دادیم.در این دوران که مملکت ما زیر فشار های شدید امریکای آدم خوار هست اگر ما آن آرمان هایی که ما در اول انقلاب داشتیم و کسانی که برای این خاک خون دادند را فراموش کنیم یعنی خیانت به شهیدان و از دست دادن ایران و تقدیم آیران در سینه طلا به دشمنان ایران.
  • جواد ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    هنوز نگفتني ها درباره چمران بسيار است، بسيار! هنوز بسياري نمي دانند كه چه كسي در فرودگاه مهراباد به صورت چمران سيلي زد و او بخاطر امام دم نزد! و چه كسي بود كه وقتي چمران رفت، گفت: چه خوب شد! راحت شديم! چمران همانقدر كه ما طلبه ها قال الباقر و قال الصادق مي گوييم، قال موسي صدر مي گفت! و هنوز خيلي ها نمي دانند كه چرا سالها و حتي امروز تاريخ چمران از سال 57 قرائت مي شود و كمتر به حضور چندين ساله او در لبنان پرداخته مي شود؟ اما يك نكته مسلم است كه چمران را شخص امام خميني در ايران نگاه داشت و اگر پشتياني امام نبود چه بسا امروز نام چمران نيز از تاريخ انقلاب حذف شده بود!
  • رضا ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    آه
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    0 0
    هنوز نه بداره نه بباره ! بزار بیاد ! تا بعد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس