کد خبر 232725
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۱

تلويزيون عربستان سعودی به پخش تصاويري از وزير جديد، پسر پادشاه کنونی عربستان پرداخت كه در حال سوگند خوردن در جمع مسؤولان بلندپایه سعودی است كه در ميان آنها "شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز" ولي‌عهد کنونی نيز حضور داشت.

گروه بین‌الملل مشرق -  اواسط تابستان پارسال، خبرگزاري رسمی عربستان سعودي (واس) بیانيه ‌ای از سوی دفتر سلطنتي "عبدالله بن عبدالعزیز"، پادشاه عربستان سعودی با این مضمون منتشر کرد: "ما عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه مملكت عربستان سعودي هستيم، فرمان ما اين است: " تبديل رياست گارد ملي به وزارت گارد ملي و انتصاب "شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزيز آل‌سعود" به منصب وزير گارد ملي".

بعد از ظهر همین روز تلويزيون عربستان سعودی به پخش تصاويري از وزير جديد، پسر پادشاه کنونی عربستان پرداخت كه در حال قسم خوردن در جمع مسئولان بلند پایه سعودی كه در ميان آنها "شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز"، وزير دفاع و ولي عهد عربستان نيز حضور داشت.  

اين خبر بدون شك خبری مهم بود. خاندان پادشاهي در عربستان سعودی و به ویژه شاهزادگان جوان این خاندان از مدت ها پیش درگير نبرد و منازعه بر سر قدرت شده بودند و جناح ملک عبد الله در خاندان سعودی خواهان به قدرت رسیدن شاهزاده متعب بن عبد الله، وزير جديد گارد ملی و یکی از شاهزادگان نسل سوم سعودی در منصب پادشاه این کشور هستند. دلیل این امر را می توان در موارد زیر ملاحظه کرد:

- كسي که می خواهد كشور را در آينده اداره کند، باید كسي باشد كه ميان جناح هاي درگير به طور مشخص وزارت دفاع، گارد ملي و وزارت  كشور دارای قدرت و نفوذ باشد.



- ملك عبدالله تلاش کرد، راه را برای پسرش هموار کند، به همین دلیل پسران برادر خود، "فهد بن عبد العزیز آل سعود"، پادشاه سابق عربستان را از پیش رو برداشت که در این میان می توان به "شاهزاده محمد بن فهد"، امير منطقه الشرقيه و پيش از وي "شاهزاده عبد العزيز بن فهد"، وزير كشور و "شاهزاده سلطان بن فهد"، رئيس سازمان جوانان این کشور اشاره کرد. پادشاه عربستان سعودی همچنين "شاهزاده خالد بن سلطان"، دیگر برادر زاده خود و پسر ولی‌عهد اسبق این کشور را که مهمترین و جدی ‌ترین رقيب جدي شاهزاده متعب و معاون وزير دفاع عربستان سعودی به شمار می آمد، را نيز به منظور آماده سازي شرايط براي دستيابي متعب به كرسي حكومت، بدون اینکه هيچ رقيبي پیش رو داشته باشد، را از سمت خود بركنار كرد.  



گام بعدي مورد انتظار، ادغام وزارت دفاع با وزارت گارد ملي تحت رياست شاهزاده متعب، پسر ملك عبد الله است كه اين امر ممكن است پس از مرگ سلمان يا حتي پيش از آن صورت بگيرد.

در این راه تنها یک رقيب بزرگ برای شاهزاده متعب باقی می ماند که مانعی برسر راه وی جهت دستیابی به حکومت به شمار خواهد آمد و آن کسی جز "شاهزاده محمد بن نايف"، وزير كشور عربستان سعودی ایست كه بسيار مورد قبول کشورهای غربی و آمريكا است و پيش بيني مي شود، در صورتي كه متعب بر تخت پادشاهي در عربستان سعودی بنشیند، شاهزاده محمد بن نایف بهترین گزینه براي تصدی پست ولي عهدي است و به این طریق می توان نارضایتی های او را نیز از بین برد.



اين امر با كوچك کردن حجم وزارت كشور به نفع وزارت گارد ملي همراه می شود، به طوري كه خبرهایی نيز از ادغام سازمان امنيت تاسيسات، نيروهاي ويژه و گارد مرزي به وزارت گارد ملي به گوش می رسد. 
 
اما معاون دوم رئيس مجلس وزيران کشور عربستان سعودی، کسی جز "شاهزاده مقرن بن عبد العزیز" نیست كه فردي ضعيف از حیث توان بدنی و جسمانی به شمار مي آید، به همین دلیل هر پستي كه به وي داده شود، پستي موقتی است، حتی پست اخيري نيز كه به وي داده شد، به اين منظور بود كه جناح ملك عبدالله زمان مناسب براي ايجاد تغييرات لازم را به دست آورد.





اما نظر شهروندان عربستانی درباره تبديل نهاد گارد ملي به وزارت گارد ملی و انتصاب شاهزاده متعب، پسر پادشاه عربستان سعودی به عنوان وزير اين وزارتخانه چيست؟

فعالان اجتماعی در صفحات فیس بوک و توئیتر تبديل نهاد گارد ملي به وزارت گارد ملی را بخشي از روند متازعات و درگيري های خانوادگی جاری در خاندان سعودی میان شاهزاده های نسل دوم و سوم این خاندان برای رسیدن به قدرت دانسته اند.

"بدر الرشيد"، یکی از این فعالان، اين اقدام پادشاه سعودی را بیانگر تعدد و کثرت جناح ها در داخل حكومت سعودی و دوري منافع شاهزادگان سعودی از منافع شهروندان عربستانی دانسته است.

"عبد الله العوده" اظهار مي كند كه ملت مي تواند نقش مهمي در مشاركت ملي براي حمايت از كشور داشته باشد وگرنه درگيري های خانوادگي ميان شاهزادگان سعودی همچنان ادامه پيدا مي كند. 



در همين حال "مضاوي الرشيد"، کارشناس امور عربستان سعودی به اين نكته اشاره می کند كه وزارت دارايي عربستان سعودی باید در دست يكي از افراد عامه باشد که هیچ ارتباطی با خاندان حاکم سعودی نداشته باشد، چراكه هيچ يك از شاهزادگان سعودی به يكديگر اعتماد ندارند.

"وليد ابو الخير"، يكي از فعالان حقوقي به نام عربستانی، در واکنش به این اقدام پادشاه سعودی به حالت تمسخر می گوید، بد نیست، ملک عبدالله سازمان اطلاعات و امنیت سعودی به ریاست "شاهزاده بندر بن سلطان" را نیز به وزارتخانه تبديل کند.

"سلطال العجيمي"، دیگر فعال عربستانی نیز گفت: تغییرات صورت گرفته در کشور تماما تغییرات صوری است و مردم در عربستان تنها دکور هستند و حکومت همچنان هيچ ارزشي براي خواسته ها و مطالبات مردمی قائل نمی شود. كشور در دست خاندان سعودی شماری از مناصب و پست ها است كه آنها را بر اساس قدرتشان ميان خود تقسيم مي كنند.



بنابراین درگيري ميان شاهزادگان سعودی، درگیری بر سر کسب اجازه رسیدن به منصب مورد نظرشان است.. تبديل گارد ملي به وزارت تنها به این معنی است که شاهزاده متعب در مسير دستيابي به حكومت و رسيدن به عرش به جاي پدرش عبد الله گام بر مي دارد.

اين اقدام شاه سعودی تمسخر بسیاری از مردم عربستان را به دنبال داشته است، "علي الشقير"، یکی از این شهروندان است که درباره این اقدام ملک عبد الله مي گويد: اسم: متعب بن عبدالله، مسئوليت: عبدالعزيز بن فهد ده ها سال پيش.

"ايمان القلاف"، یکی دیگر از شهروندان عربستانی با ابراز تعجب از سرعت گرفته شدن اين تصميم و اجراي آن در حکومت سعودی، مي گويد: ايجاد وزارتخانه اي جديد با اين سرعت واقعا جای سوال دارد. حال اين كه من برای کاری اداري در وزارت آموزش عالي از ماه ژوئن تاكنون در رفت و آمد و پیگیری هستم، هيچ اقدامي در خصوص آن انجام نشده است!

"منال الشريف"، فعال عربستانی اين تصميم پادشاه عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده و می گوید: فكر كنم، ما تنها كشوري هستيم كه بيشتر تصميمات در آن در اثر يك واكنش يا طی اقدامی كاملا غير قابل پيش بيني اتخاذ می شود. این موجب شده تا بسیاری از مسئولان امور محلي امروزه از سمت های خود استعفا دهند.

"وليد ابوالخير" از روحیه بزرگوار وزير كشور تشکر می کند که پذيرفته در حکومت آینده سعودی مرد دوم حكومت باشد. وی در این ارتباط می گوید كه تبديل رياست گارد ملي به وزارت يكي از مواردي است كه ما مشتاقانه منتظر آن بوديم!!

"مستنير"، یکی از فعالان اجتماعی عربستانی از زبان پسر شاه سعودی می گوید: پدرم امروز يك وزارتخانه جديد به من هديه داد.

"قاسم الرويس" نیز می گوید: شاهزاده متعب يكي از وزيران كشور بود كه وزارتخانه ای به نام خود نداشت، به همین دلیل آن را برای خود به وجود آورد، امري كه عبد العزيز بن فهد نتوانست آن را برای خود ایجاد کند.



"عبدالرحمن الشهري" وزارت گارد ملي را وزارت جشنواره "الجنادريه" دانست و در نهايت "عبدالله بن عباد" می گوید: اين تصميم تنها از سوي يك نفر گرفته شده است، از سوي متعب بن عبد الله براي انتصاب و روي كار آمدن خود متعب بن عبدالله در این وزارتخانه.

اما سوال این است که آيا تبديل رياست گارد ملي به وزارت گارد ملی به معناي وجود دو وزارت دفاع در کشور عربستان سعودی است؟

یکی از فعالان اجتماعی عربستانی در این ارتباط مي گويد: هيچ جاي دنيا به جز عربستان سعودی را نمي توان سراغ گرفت که در آن دو وزارتخانه با ده ها نیروی نظامی و سلاح های سنگين وجود دارد.

"عبدالله مالكي" به شيوه اي متفاوت اين سوال را مطرح مي كند كه آيا كشوري در جهان به جز عربستان سعودي وجود دارد كه دو وزارتخانه جنگ داشته باشد، دقيقاً درباره وزارتخانه صحبت مي كنم؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ب ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    ای بابا چه فرقی می کنه کی بشه همشون ... هستن
  • رضا ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    من که اصلا نخواندم این مقاله را چون خاندان نکبت سعودی ارزش این ندارد که آدم چشم مبارک برای اینجور موارد خسته کند ولی باید بگم که نگران نباشید در زیرزمین کاخ سفید شازده پسر های زیادی را در آب نمک برای اینجور کار ها خوابانده اند.
  • محمدی ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    سگ زرد برادر شغاله
  • حیدر ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    آفرین!
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    چرا همشون چاقن !؟
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    این آخری چه ژستیم گرفته !
  • میترا ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    پدرم امروز يك وزارتخانه جديد به من هديه داد. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مشرق ! همه ی گزارشت 1 طرف این جمله طلایی ! 1طرف ! واقعا زیباترین توصیف از مناسبات قدرت در این کشور همینه ! فقط باید این دعا را بلندتر بلندتر و بیشتر و بیشتر بگوئیم اللهم عجل لولیک الفرج
  • سيد ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    ميدوني كي ميشه و غربيا هم دوس دارن اون بشه و اونم ميييييييييشه ؟؟؟؟ اوني كه دستور كشتار ايرانيا رو توي برائت از مشركين تو حج سال 67 (فك كنم 67) داد
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    غضنفر های مشرق !!
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    مهدی هم گزینه بدی نیست زیراایشون همسنگ شاهزاده های سعودی ست وارتباط تنگ خانوادگی هم که باهم دارند.
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    کی به این شتر سوار ها میگه پادشاه ؟؟؟؟
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    نظرت بوی نژادپرستی میداد منفی دادم شترسواری به خودی خود کار بدی نیست ! همونطور که اسب سواری کار بدی نیست
  • رضا ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    به تاریخ مراجعه گنید میخوانید گه سلسله خاندان اهل سعود قبل از انگه به پادشاهی برسند از قطاع الطریقی/زورگیری/ راهزنی و چوروچپاول گاروانهای مسافرین و بازرگانانیگه در صحرا ها طی طریق مینمودند اغاز یافته است و ازاثر بالا دستی و داشتن گروپ های مسلح بااعمال قدرت خود را به سلطنت رسانیدند.وتا امروز پادشاهی در انجا بصورت موروثی از یگی برای دیگری انتقال می یابد.
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    خاور میانه مملو از حاکمانی است که توسط قدرت های غربی حاکم شده اند
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    هم اردوغان و هم ملک عبدالله اجیر شده شیطان بزرگ هستند
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    دولت ترکیه هم رابطه خوبی با عربستان ندارد اما...
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    چیز عجیبی نیست سعودی هستند ، ما خودمونم خانواده رفسنجانی داریم که رقابت تنگاتنگی با این خاندان داره
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    الموت لال خلیفه الموت لال سعود>>>
  • محمد حسین ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    طبق اخباری که ما داریم شاهزاده متعب درگذشته است.
  • سهیل بشردوست ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    خر همون خره پالونش عوض میشه
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    چاق یک مریض است مجرم که نیست
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    عربهای خلیج فارس هنوز در دوران جاهلیت سیر میکنند
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    اللّهم عجّل لولیکَ الفرج
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    عرب جاهلیت و سوسمارخور !
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    ایران که باغ پسته باباش نیست ...!
  • ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    انشااله فروپاشي آل سعود ووهابيت درعربستان نزديك است؛چون ظاهرا طبق روايات (عبدالله)آخرين پادشاه اين سلسله است؛بنابراين بايد آرزوي پادشاهي رابه گور ببرند...
  • ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    ایشالله آقامون میاد تا به پادشاه بعدی نرسه... اللهم عجل لولیک الفرج.......
  • اتحاد ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    حرف دهنتو بفهم درودبرهاشمي
  • عبدالله ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    يك مشت حرامزاده وهابي انگليسي تمام مسلمانان را به جان هم انداختن تا اينكه شكم و زير شكمشان تامين شود ايران بايد اماده باشد زيرا كويت و قطر و امارت و بحرين و ال سعود ايران را مانع دنيا پرستي خود ميدانند.
  • امير ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    0 0
    سر نگونى ال سعود!!!! توهم زديد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس