کد خبر 232238
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶

فهرست بیست فیلم برتر تاریخ سینما و برگرفته از کتاب های مصور را سال 2012 مجله پیست مگزین منتشر کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از کافه سینما، رابطه سینما و کتاب های مصور بسیارنزدیک است.بسیاری از قهرمانان محبوب کتاب های مصور روزی بر پرده سینما می آیند و علاقه مندان خود را بیش از پیش شاد می کنند..اقتباس های سینمایی مختص کتاب های مصور ابرقهرمانانه نیست.چنانچه در ا ین گزارش خواهید دید دو فیلم این سیاهه ابر قهرمان با نیروهای فوق طبیعی ندارند.

فهرست بیست فیلم برتر تاریخ سینما و برگرفته از کتاب های مصور را سال 2012 مجله  پیست مگزین منتشر کرد:


20-پسر جهنمی :ارتش طلایی(گیرمو دل تورو،2008)
هرچند قسمت نخست «پسرجهنمی»(دل تورو،2004)خواسته های چندانی را براورده نکرد،ادامه آن دارای طراحی بی نظیری بود و پویایی جالب شخصیت اصلی را داشت که از هر جنبه ایی قسمت دوم را بهتر از قسمت نخست می کرد.
 
 
19-دنیای ارواح(تری زوئیگوف،2001)

اقتباس تری زوئیگوف ازنوول مصور دانیل کلوس درباره دو شخصیت«ایندو» و «ربکا»به ترتیب با نقش آفرینی تورا برچ و اسکارلت ژوهانسون است که پس از دوران دبیرستان زندگی در حومه شهر را دنبال می کنند.زمانی که «ایندو» با «سیمور»(استیو بوشمی)آشنا می شود،او را هم روحیه ی خود در شهری می بیند که «ایندو» در آنجا احساس بیگانگی می کند.
 
 
18-کاپیتان آمریکا:نخستین انتقامجو(جو جانستن،2011)
کاپیتان آمریکا که احتمالا بهترین فیلم «مارول» از زمان نمایش«مرد آهنی» است،ایده ی ابر قهرمان را برمی گزیند و با دستمایه قرار دادن نبرد کاپیتان آمریکا با نازی ها به فیلمی تاریخی تبدیل می کند و صحنه را برای «انتقامجویان»(جاس ودون،2012) می چیند.
 
 
17-سوپرمن(1978،ریچارد دانر)
نقطه ی اوج مهمی است از این لحاظ که برای فیلم های ابرقهرمانان استاندارد تعیین کرد،استانداردی که سال ها تغییر نکرد. نقش آفرینی کریستفر ریوز در قالب سوپرمن ،هنوز محبوب ترین شخصیتی است که لباس قرمز و آبی را برتن کرده است.،گرچه در آن دوران این فیلم به نظر پرشور واغراق آمیز می آمد،هنوزسوپرمن یک طرح کلی است که بیشتر فیلمهای خوب برگرفته از کتاب های مصور از آن پیروی می کنند.
 
 
16-شهر گناه(فرانک میلر، رابرت رودریگز،کوئنتین تارانتینو،2005)
علی رغم حضور چند کارگردان «شهرگناه» سبک دارد.این مدیون کم رنگ نبودن نقش کارگردان و نویسنده کتاب مصور«فرانک میلر» است که با رودریگز همکاری می کند.این دو، داستان سه شخصیت شرور را در دنیای نوآر و سیاهی به سرانجام می رسانند ،دنیایی که خط میان خیر و شرش نازک و همواره جذاب است.
 
 
15-بتمن(تیم برتن،1989)

سبک ترسناک تیم برتن برای فیلم های بتمن کارکرد خوبی داشت.حس طنز تلخ او،تلقی جک نیکلسن از شخصیت جوکر را بهتر کرد.در حالی که بتمنِ مایکل کین باورپذیر بود و در کنار فیلم های کریستفر نولان شاید بهترین.
 
 
14-پرسپولیس(مرجان ساتراپی و ونسان پارونو ،2007)

این مستند داستانی(docudrama) سیاه وسفید وتاثیرگذار ،داستان مرجان جوان است.نظر به این که او در دوران انقلاب اسلامی ایران در سال های 1970 بزرگ می شود ،خود را می شناسد و با میراث ایرانی خود آشنا می شود.«پرسپولیس» بامزه ،تاثربرانگیز و تاثیرگذار است.
 
 
13-جاده ایی رو به تباهی(سام مندس،2002)
سام مندس در این برداشت ِ قدرنادیده از فعالیت های خانواده یی گنگستر، با تمرکز به خانواده و روابط درون آن ( که پسر خانواده تصادفی سیاهی دورن پدرش را می بیند،)کارگردانی تحسین برانگیزی را ارائه می دهد. تام هنکس و جود لا در یکی از نادر ترین نقش آفرینی های تلخ خود،بی نظیر هستند.اما پل نیومن در آخرین نقش افرینی سینمایی خود استثناء است.
 
 
12-مرد آهنی (جان فاورو،2008)
کارگردان جان فاورو و بازیگر رابرت داونی جونیر،ابرقهرمانی بی نهایت خونسرد را خلق می کنند.طبیعتِ با تکبر و در کل با ابهت داونی جونیر ،مرد آهنی را یک سرو گردن بالاتر از دیگر ابر قهرمانان قرار می دهد و به راستی داستان ارِیژینالی را برای ما روایت می کند که افت نمی کند و علاقه ما را تا پایان حفظ می کند.
 
 
11-بتمن شروع می کند(کریستفر نولان،2005)

هرچند تیم برتن گام هایی را به سوی یک فیلم تلخ بتمن برداشت ،کریستفر نولان کاملش کرد.او با آوردن بتمن به دنیای واقعی و ساختن داستانی اریژینال و خلاقانه که روشن می کند چرا قالب های دیگر تا حالا امتحان نشده،از کارگردان فیلم های مستقل به کارگردانی هالیوودی تبدیل شد.
 
 
10-نگهبانان(زاک اسنایدر،2010)

زاک اسنایدر تلاش کرد کتاب مصوری ظاهرا غیر سینمایی رابه فیلم تبدیل کند و در کل موفق شد.او با وفادار ماندن به بیشتر دیالوگ های کتاب و تغییرنکاتی از داستان که اجرایش در فیلم لازم نبود یکی از بی نظیرترین مونتاژ های سکانس افتتاحیه تمام دوران را ساخت.اسنایدر تلاشی شجاعانه و قدرنادیده برای تیدیل کردن کتابی غیرسینمایی به فیلم انجام داد.
 
 
9-کیک-اس(متیو وون،2010)

ژانر کتاب های مصور همیشه ارزش یکبار هجو شدن را دارند.«کیک-اس» در نمایش آثار به پاخاستن ونبرد با جنایت در دنیای واقعی تحسین برانگیز است.همچنین انبوهی از ابر قهرمانان جدید و جذاب خلق می کند که ریشه در واقعیت دارند.
 
 
8-مردان ایکس2:اتحاد مردان(برایان سینگر،2003)
قسمت نخست «مردان ایکس» ،فیلم های برگرفته از کتاب مصور را دوباره به ژانری پذیرفتنی تبدیل کرد اما مردان ایکس2،ژانر را مهم کرد.آمیختن شخصیت های محبوب با ایده های تبیعض نژادی ونژاد پرستی،ازمردان ایکس 2 فیلمی تلخ و پرمفهوم اما بامزه وبرگرفته از کتاب های مصور ساخت.
 
 
7-شکوه آمریکایی(شری اسپرینگر برمان ورابرت پوسینی،2003)

کتاب های «شکوه آمریکایی»نوشته هاروی پکر از این جنبه جالب اند که پکر اعتقاد داشت حتی معمولی ترین و ظاهرا غیر پیچیده ترین زندگی ها ارزش ثبت شدن دارند.«شکوه آمریکایی»در نمایش این تئوری تحسین برانگیز عمل می کند زوئیگوف از صحنه های واقعی ِِبکر و روایت های غیر واقعی و حتی داستانی  مصور بهره می گیرد تا فیلمی منسجم از زندگی جذاب اما معمولی نشان دهد.
 
 
6-اسکات پیلگریم علیه دنیا(ادگار رایت،2010)
تقریبا حیرت انگیز است که ادگار رایت پیش از این فیلمی برگرفته از کتاب های مصور نساخته بود.مجموعه تلویزیونی او«فضایی» به فرهنگ کتاب های مصور می پرداخت در حالی که سبک های تدوین و کارگردانی پرجوش و خروش ِرایت،فیلم های «شان مرده»(shaun of the dead) و «Hot Fuzz »را به لحاظ بصری خیره کننده کردند.اما اقتباس رایت از مجموعه کتاب های مصور وشش جلدی برایان لی اُمالی ،آمیزه ایی جذاب از هر فرم سرگرم سازی،داستان بی نظیری از عشق های گذشته و قابلیت هایی بود که اجازه می داد عشق بر هر مانعی فائق آید.
 
 
5-پسر پیر/رفیق قدیمی(پارک،چان-ووک2003)

هرچند این درام حادثه ایی و بی نهایت خشن شاید معمولی به نظر برسد،«پسر پیر»زندگی مردی را دنبال می کند که پانزده سال بی آنکه خود دلیلش را بداند ،در حبس بوده و سپس آزاد شده تا انتقام بگیرد.این فیلم زیبا و دردناک است و نشان می دهد چگونه«انتخاب های مان» زندگی ما را به کل تغییر می دهد .
 
 
4-مردان سیاه پوش(بری ساننفلد،1997)

به دورانی برگردیم که ویل اسمیت اکران فیلم های فصل تابستان را زیر سلطه داشت.یکی از بهترین فیلم های پول پاروکن ِ او «مردان سیاه پوش » است.این فیلم تقریبا به تقلیدی از مجموعه«پروند ه های ایکس» (کریس کارتر) می مانست در حالی که حادثه و کمدی را با تیم بی نظیر ویل اسمیت و تامی لی جونز می آمیخت.مردان سیاه پوش به یمن گروه بازیگران نقش مکمل و بی نقص شامل تونی شلهوب،دیوید کراس و وینسنت د.انفاریو یکی از معدود فیلم های موفق پول پاروکن و بی همتای تابستان است.
 
 
3-مرد عنکبوتی(برایان سینگر)

نخستین قسمت از مردان عنکبوتی داستان اریژینال بسیار خوبی بود،دنباله اش به سراغ حادثه،شرح کامل شخصیت ها و خلق تبهکاری دردسرساز و همدلی برانگیز رفت.توبی مگوایر در نقش مرد عنکبوتی کاراکتری دو وجهی می سازد که به همان اندازه در لباس مرد عنکبوتی خوب است که شخصیت عادی اش.
 
 
2-تاریخچه خشونت(دیوید کراننبرگ،2005)

فیلمنامه نویس جاش اُلسن با حفظ طرح کلی داستان و تغییر کل داستان جسارت نشان داد.او و کارگردان دست به ریسکی بزرگ زدند شخصیت جذاب تام استال (ویگو مورتنسن) و تمام اعضای خانواده او را پدید آوردند.کراننبرگ در نیمه نخست، فیلم را مفرح و تقریبا روایتی ایده آل از زندگی در شهری کوچک می سازد و در پایان با وجود شخصیتی اضطراب اور که هرگز تسلیم نمی شود،جهنمی تاریک برای اعضای خانواده استال درست می کند.
 
 
1-شوالیه تاریکی(کریستفر نولان،2008)

آنچه «شوالیه تاریکی» را به بهترین فیلم برگرفته از کتاب های مصور تبدیل می کند ،درام تلخ قاتل زنجیره ایی نولان است که برحسب اتفاق برگرفته از کتاب مصور است.هیث لجر شخصیتی را ایفا کرد که پیشتر جک نیکلسن او را کلاسیک و اسطوره ایی ساخته بود.نولان در صف آرایی خود از هرچیزی بهره گرفت از بازیگران بی نقص ،موسیقی متنی ساده و به یاد ماندنی،کارگردانی و تدوینی شگفت انگیز تابهترین فیلم برگرفته از کتاب مصور را بسازد.در این لحظه فقط می توانیم شخص نولان را عامل در صدر جدول قرار گرفتن شوالیه تاریکی تصور کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس