کد خبر 229679
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲

حجت‌الاسلام قرائتی اخلاص، استقلال مالی، آموزش آسان، اهداف بزرگ، محبت، مشارکت و همکاری و برنامه‌ریزی متناسب با یک فعالیت عمومی را از مهم‌ترین اصول مدیریت امور قرآنی دانست.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، همایش مدیران مؤسسات قرآنی سراسر کشور، امروز شنبه 15 تیرماه 1392 با حضور حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد قرآن، «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی و مدیران مؤسسات قرآنی سراسر کشور برگزار شد.

در این همایش، حجت‌الاسلام قرائتی طی سخنانی با اشاره به اینکه کار قرآنی باید خدایی باشد، گفت: صاحب قرآن خدا است و باید کار قرآنی هم با اخلاص بوده و برای رضای خدا باشد، همچنین در کار قرآنی تلاش کنید درگیر رقابت و مسائلی از این دست نشوید.

اخلاص و همکاری رمز موفقیت در امور قرآنی

وی با اشاره به اینکه در کار قرآنی نباید به دنبال پول و مادیات باشیم، اظهار داشت: برای فعالیت‌های قرآنی نباید به دنبال پول و مادیات بود، زیرا در این صورت اخلاص کار از بین می‌رود، به عنوان مثال، نظر شما را به این جمله جلب می‌کنیم، «دنیا برای ما»، ما اگر این جمله را برعکس بخوانیم می‌شود «ما برای دنیا»، پس نباید در اینگونه برنامه‌ها به دنبال پول باشیم.

قرائتی  با اشاره به اینکه اخلاص در کار، سبب رضای خدا و سرانجام یافتن کارها می‌شود، گفت: مهم‌ترین چیز برای انجام کار قرآنی اخلاص است و رضای خدا هم در همین اخلاص یافت می‌شود؛ امیرالمؤمنین روزی در خانه‌ای میهمان بود، اما به منزل خود رفت، غذا خورد و سپس عازم میهمانی شد، حضرت زهرا از او پرسید شما میهمان هستید پس چرا غذا می‌خورید؟ امیرالمؤمنین پاسخ داد؛ من گرسنه بودم، از این رو نمی‌خواستم برای غذا به میهمانی بروم.

وی با اشاره به اینکه اخلاص در کارها کم شده و اغلب انسان‌ها فقط برای دنیا دعوا می‌کنند، گفت: هنگام انتخابات هزاران نفر برای کدخدا شدن احساس تکلیف می‌کنند، اما برای کار الهی، هیچ‌کس تکلیفی حس نمی‌کند.

قرائتی پس از اخلاص در کار، مشارکت در فعالیت‌ها را از دیگر عوامل موفقیت برشمرد و گفت: برای بهتر شدن کارها با هم مشارکت کنید، زیرا گاهی استقلال در کار سبب موفقیت نمی‌شود و یا ممکن است شما شناخته‌شده نباشید و با شما همکاری نکنند، از این رو همواره با یکدیگر مشارکت داشته باشید و به دنبال استقلال نباشد.

در کار قرآنی زیر بلیت کسی نباشید

وی با توصیه مدیران مؤسسات به عدم پذیرش هر نوع کمک از هر فردی اظهار داشت: برای انجام کارها، هر پولی را قبول نکنید و بررسی کنید که این پول از چه راهی کسب شده، همچنین اگر به شما کمک می‌کنند، چه توقعات و خواسته‌هایی از شما دارند، پس ضروری است زیر بلیت کسی نروید.

قرائتی با اشاره به اینکه برای پول نباید همواره به دنبال نهادها و سازمان‌های دولتی باشیم، گفت: تلاش کنید مؤسسات شما مستقل باشد، حال اگر کمک‌های دولتی به شما رسید بهتر است، اما کمکی هم نرسید باز کار خود را بتوانید ادامه دهید.

وی در پایان با توصیه مجدد مدیران مؤسسات به اینکه نباید در کار قرآنی به دنبال پول باشید، گفت: تلاش کنید رابطه شما با رئیس‌جمهور، وزرا و رؤسا رابطه‌ای نباشد که بگویند ما شما را اداره می‌کنیم، البته اگر فعالیت‌ها به گونه‌ای باشد که هنگام دریافت پول، کارها مطلوب‌تر شود و در صورت عدم دریافت پول، خللی در برنامه‌ها ایجاد نشود، اشکال ندارد، همچنین شما مدیران مؤسسات باید خودتان مطالعه داشته باشید و با مفاهیم و تفسیر قرآن کریم آشنا باشید.

این معلم قرآن با اشاره به اینکه باید در انجام کارها، افکار انسان گسترده و وسیع باشد، گفت: نگاه خود را بزرگ و وسیع کنید و همواره برنامه‌های خود را برای همه تنظیم کنید، به عنوان مثال؛ هنگامی که می‌خواهید صدقه بدهید، نگویید برای سلامتی خودم، بگویید برای دفع خطر از تمام موجودات هستی، در این صورت کار شما رنگ الهی می‌گیرد و کاری که رنگ الهی بگیرد ماندگار می‌شود.

آیات کاربردی قرآن را به مردم آموزش دهید/ اصرار سبب اکراه می‌شود

وی با توصیه مدیران مؤسسات قرآنی به آسان کردن یادگیری قرآن گفت: در کارها و برنامه‌های خود اصرار بیش از حد نکنید، زیرا اصرار سبب اکراه شده و ممکن است سبب دلسردی افراد بشود، همچنین آیاتی را در قرآن استخراج کنید که به درد مردم بخورد و یادگیری آن هم آسان باشد.

این استاد قرآن کریم در ادامه با اشاره به اینکه نباید جلسات قرآن طولانی باشد، گفت: در برگزاری جلسات تلاش کنید زمان جلسات طولانی نباشد، همچنین خانم‌ها هم در جلسات خود از لباس‌های تیره استفاده نکنند، زیرا رنگ‌های تیره سبب خستگی روح می‌شود.

قرائتی با اشاره به اینکه آیات و آموزه‌های قرآن شیرین است، اظهار داشت: قرآن کریم کلام شیرینی است و باید هنر ما این باشد که شیرینی آن را به مردم بچشانیم، حتی در مواردی که ممکن است سختی‌هایی به همراه داشته باشد، باید تلاش کنیم این سختی‌ها را مرتفع کرده و یا با بیان فواید یادگیری قرآن، تحمل سختی‌ها را آسان کنیم، به عنوان مثال؛ هنگامی که می‌خواهند به طفلی آمپول تزریق کنند، دقایقی او را آماده کرده و به او می‌گویند این آمپول برای سلامتی توست و درد آن شاید یک دقیقه بیشتر طول نکشد، پس ضروری است در کار قرآن از گفتار و پیام‌های خوب و محبت‌آمیز استفاده شود.

المیزان تفسیر مناسبی برای آموزش عمومی قرآن نیست

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه باید بیان تفسیر آیات آسان باشد، اظهار داشت: تلاش کنید قرآن کریم را برای مردم درست تفسیر کنید و از تفسیرهای معتبر و به جا استفاده کنید، به عنوان مثال؛ برای فهم قرآن، تفسیر نمونه تفسیر مناسبی است و برای آموزش قرآن تفسیر نور، اما مشاهده می‌شود برخی برای آموزش از تفسیر المیزان استفاده می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس