کد خبر 229626
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵

یک متخصص تغذیه روزه داری را برای حفظ سلامت با اهمیت دانست و گفت: در صورتی که خوراک روزه داران منطبق با دانش تغذیه و اصولی باشد روزه داری می‌تواند به سلامت و نشاط بدن کمک کند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، احمد درستی در خصوص فواید روزه‌داری برای انسان، گفت: هنگام تغذیه خون فراوانی به دستگاه گوارش سرازیر می‌شود به همین دلیل پس از پایان غذا خوردن، بی‌حالی و کاهش توان فعالیت فکری به سراغ انسان می‌آید اما روزه‌داری موجب می‌شود تا با استراحت به دستگاه گوارش، خون کافی به سراسر بدن به خصوص دستگاه مغزی و عصبی برسد و به سلامت بدن و نیز ایجاد فرصت کافی فکری و همچنین عبارت سازنده کمک کند.

درستی، اندکی بی‌حالی و احساس گرسنگی در روزه‌داری را طبیعی دانست و افزود: در صورتی که افراد سالم باشند، اندکی بی‌حالی و ضعف را تجربه می‌کنند که تحمل آن خیلی سخت نیست ولی فشارهای غیرطبیعی بر بدن را باید با مشاوران و متخصصان تغذیه در میان گذاشت.

وی گفت: بدن انسان مقداری چربی به عنوان ذخیره انرژی نگه می‌دارد که ممکن است مقداری کارتنوئیدهای مصرف شده توسط فرد را در خود ذخیره کند که تغییر رنگ‌ می دهند و به شکل فشرده درمی‌آیند و با روزه داری امکان استفاده از این ذخیره انرژی فراهم می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: افرادی که چاق نیستند و اضافه وزن ندارند می‌توانند چربی‌های زمان‌مند خود را بسوزانند و پس از پایان روزه‌داری چربی لطیف و تازه را جایگزین کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر بیماری‌های خاص و افرادی که در معرض بیماری‌ سوء تغذیه هستند، گفت: دین اسلام نیز روزه گرفتن را برای افراد ناتوان مضر می‌داند.

وی به افرادی که بدون میل وعده سحری روزه می‌گیرند اشاره کرد و گفت: این افراد ممکن است که روزهای ماه رمضان را بدون مشکل بگذرانند اما از نظر دانش تغذیه، سیری شکمی اهمیتی ندارد و مهم سیری سلول‌ها است که ضعف در آنها باعث بروز سوء تغذیه و کاهش انرژی در بدن می‌شود.

درستی در این رابطه افزود: نخوردن سحری همچنین موجب تورم بدن و چاقی ظاهری و نیز تجمیع مواد زائد حاصل از سوخت چربی در بدن می‌شود که خستگی در پایان روز، افت قند و کاهش یادگیری و دقت در افراد را به همراه می آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس