
** تشکيل کميسيون در معاونتهاي وزارت براي رفع مشکل بخش خصوصي
وي همچنين از تشکيل کميسيون در بخشهاي ريلي، دريايي و هوايي با حضور معاونانش و نمايندگان مربوطه بخش خصوصي به منظور ارائه راهکار حل مشکلات خبر داد و گفت: در چنين جلسهاي شوخي است که بگوييم مشکلات را حل کردهايم. در واقع مشکلات را شنيديم و بايد کميسيونهايي در هر يک از بخشهاي حوزه حمل و نقل با حضور نمايندگان بخش خصوصي و معاونان مربوطه وزارت راه برگزار شود تا بتوان راهکاري براي حل اين مشکلات ارائه کرد. من نيز مصرانه اين جلسات را براي به ثمررسيدن پيگيري خواهم کرد.
بهبهاني درباره مشکلات جاده پارچين، اظهار کرد: خودمان از معترضان بوده و معتقديم بايد جاده پارچين کشيده شود. رييس جمهور نيز معتقد است که ساخت جاده پارچين هيچ مشکلي براي صنايع پارچين ايجاد نميکند، لذا پيگيريها و مکاتبات در اين زمينه در حال انجام است.
** مشاوران خارجي پروژهها را دست و پا شکسته تحويل ميدهند
در ادامه، نماينده اتاق بازرگاني تهران از نامناسببودن سطح خدمات سرويسهاي بهداشتي فرودگاه امام(ره)، صف کيلومتري پارکينگ ورودي و خروجي اين فرودگاه و منتظر ماندن مسافران براي استفاده از آسانسور و حمل بارشان با پله انتقاد کرد که بهبهاني در اين باره پاسخ داد: زماني که من فرودگاه امام خميني (ره) را تحويل گرفتم، اين فرودگاه هيچي نداشت. فرهنگ مشاوران خارجي با ما همخواني ندارد و پروژه را دست و پا شکسته تحويل ميدهند. به طور مثال سرويسهاي بهداشتي اين فرودگاه براي خارج طراحي شده بود، نه براي ايران. اين فرودگاه در ابتدا 12 سرويس بهداشتي داشت که پيشنهاد 60 سرويس داده شد که 30 مورد آن به اتمام رسيده است.
وزير راه و ترابري افزود: سه موکت پاره به عنوان نمازخانه انداخته بودند که در حال حاضر نمازخانه اين فرودگاه دستهگل شده است. همچنين فاز دوم اين فرودگاه، مسجد، پارکينگ و هتل اين فرودگاه در حال ساخت است.
** اگر پول داشتيم به پيمانکاران بدهکار نميشديم
وي درباره دغدغههاي سرمايه گذاري در حوزه حمل و نقل، رقابتهاي نابرابر در برگزاري مناقصهها، عدم پرداخت به موقع دستمزد به پيمانکاران، ايجاد انگيزه سرمايهگذاري و همچنين ميزان نرخ بازده سرمايهگذاري در اين بخش اظهار کرد: اگر پول داشتيم، اکنون وضعيت اينچنين نبود که به پيمانکاران بدهکار باشيم. در اين راستا معتقدم بايد پيمانکاري به صورت کنسرسيومي باشد تا مشکلات کاهش يابد.
بهبهاني درباره بالا بودن ميزان تلفات رانندگي در تصادفهاي جادهاي، گفت: اين موضوع به دليل اين است که سيستم حمل و نقل در کشور ما جا نيفتاده و در حال حاضر سهم حمل و نقل جادهاي بسيار زياد، تراکم در آن بالا و لذا غير قابل قبول است.
وي با اشاره به جابجايي 90 درصدي بار توسط جاده اظهار کرد: علت بالا بودن سهم جاده ارزان بودن آن است. البته همه بخشهاي ريلي، جادهاي و هوايي نيز ارزانقيمت هستند، به طوري که در حال حاضر کساني که از اتوبوس استفاده ميکردند، قطار سوار شدهاند و کساني که از قطار استفاده ميکردند هواپيما سوار ميشوند، در حالي که هواپيما براي کارهاي ضروري است.
** جادهها را 20 ساله طراحي ميکنيم، اما 2 سال هم کار نميکند
او با انتقاد از اينکه ميزان بار، بيحساب روي جادهها حمل ميشود، اظهار کرد: جادهاي را براي 20 سال طراحي ميکنيم، اما به دليل حمل بيش از حد بار روي آن، دو سال هم کار نميکند. بايد ميزان جابهجايي بار جادهاي به بخش ريلي منتقل شود که اين امر با هدفمندي يارانهها درست خواهد شد.
وي درباره افزايش هزينههاي بيمه اظهار کرد: هزينههاي بيمه به دليل محدوديتهاي بينالمللي افزايش يافته که بيمه بايد تمهيداتي در اين راستا در نظر گيرد؛ به گونهاي که حمل و نقل ريلي بيشتر تشويق شود.
بهبهاني همچنين درباره نبود تعميرگاههاي حرفهاي در بنادر کشور، گفت: اين موضوع نيز توسط مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي پيگيري خواهد شد و توسعه مييابد.
وي از پايين بودن قيمتها و تعرفه حمل و نقل جادهاي انتقاد و اظهار کرد: قيمت و تعرفههاي جادهاي را صفر در نظر گرفتيم، در حالي که اين بخش هم هزينه دارد و بايد تعرفهها و قيمتهاي آن افزايش يابد.
** آمادگي عراق براي ادامه خط ريلي شلمچه - بصره
بهبهاني يکي از پايانههاي فعال کشور را پايانه مرزي شلمچه عنوان کرد و گفت: راهآهن خرمشهر - شلمچه به اتمام رسيده و در حال حاضر ناوگان باري در اين خط تردد دارند. طي چند ماه قبل نيز در مذاکره با وزير راه عراق درخواست کرديم اين مسير را به بصره ادامه دهند، اما اين وزير که با انفجار چند بمب در نزديکي محل نشست تلاشهايي در نشان دادن وضعيت نابسامان آنجا داشت، گفت که در کميسيون وزيران عرب قول دادهام که به ايران وصل نشويم، اما در حال حاضر اين وضعيت تغيير کرده و آمادگي براي ساخت خط ريلي شلمچه به بصره در کشور عراق وجود دارد.
وي بخش ترانزيت را اولويت اول اين وزارتخانه عنوان و اظهار کرد: همه تلاشها اين است که ترانزيت ريلي فعال شود.همچنين پس از برگزاري جلسات کارگروه ترانزيت و شرکت همه ارگانهاي دخيل، روانسازي در بخش ترانزيت نيز صورت گرفته و برخورد مسوولان گمرک در حال حاضر بسيار متفاوت از ماههاي گذشته است. همچنين رييس جمهور معتقد است بايد بار ترانزيت در مبدا ورودي بندر پلمپ شود و در خروجي تحويل داده شود.
** رييس سازمان هواپيمايي پذيرفت که بايد به همه شرکتهاي هواپيمايي به يک چشم نگاه کند
در ادامه نيز نماينده اتاق بازرگاني تهران از تبعيض اين وزارتخانه در برخورد با شرکتهاي هواپيمايي خصوصي و دولتي، خروج ناوگان توپولوف از کشور و نحوه تامين ضرر و زيانهاي دولتي براي اين دستور حکومتي انتقاد کرد و برخورد فيزيکي رييس سازمان هواپيمايي کشوري با مديرعامل تابان در مجلس شوراي اسلامي را هتک حرمت به بخش خصوصي عنوان کرد و گفت عليرغم درخواست 120 نماينده مجلس براي برکناري نخجواني دليل اصرار وزارت راه بر استمرار حضور وي در اين سمت چيست؟ که وزير راه پاسخ داد: تذکرات لازم را به رييس سازمان هواپيمايي کشوري دادهام و ايشان نيز پذيرفتند که بايد به همه شرکتهاي هواپيمايي به يک چشم نگاه کند. اتفاق ناگواري در مجلس پيش آمد که ايشان هم عذرخواهي کرد و اين را به پاي جوانيشان بگذاريد؛ چرا که با افزايش سن در حالي که توانايي جسماني کاهش مييابد، کولهباري از تجربه کسب ميشود.
وي با اشاره به ضربالمثل لطفعلي خان و آقامحمد خان مبني بر مقايسه زور بدني و زور مغزي، اظهار کرد: اگر در پيري زور بدني نيست، زور مغزي عالي است و هميشه توانايي مغزي انسانهاست که کارايي دارد.
** معرفي معاونان وزارت راه
بهبهاني در پايان معاونان خود را که در اين جلسه حضور داشتند به نمايندگان بخش خصوصي معرفي و هر يک را اينچنين توصيف کرد: آقاي صاحبمحمدي - مديرعامل راهآهن کشور؛ با کولهباري از تجربه. آقاي مجيدي ـ مديرعامل جديد شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور؛ السابقون و السابقون وزارت راه و ترابري. آقاي افندي زاده - رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي؛ استاد دانشگاه، توانمند، خوش فکر و قانوندان. آقاي صدر - مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي؛ السابقون و السابقون وزارت راه و ترابري که از 25 سال پيش با وي در وزارت راه و ترابري آشنايي داشتهام.
آقاي پرورش - مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما)؛ فردي بسيار پابهکار که از ابتداي پذيرش در هواپيمايي جمهوري اسلامي آغاز به فعاليت کرده و تا به مديرعاملي اين شرکت رسيده است. آقاي نخجواني را هم که ميشناسيد!