کد خبر 227957
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴

جمعی از مشاهیر ایران این روزها میهمان خانه هنرمندان هستند،‌ از فردوسی طوسی گرفته تا ملک‌الشعرای بهار، سیمین دانشور ،‌جلال آل احمد و دکتر چمران که آماده‌اند تا با علاقه‌مندانشان عکس یادگاری بگیرند.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، گردهمایی جمعی از مشاهیر ایران که این روزها میهمان خانه هنرمندان ایران هستند،‌ بسیاری را به شوق دیدن آن‌ها روانه خانه هنرمندان ایران کرده است.

از فردوسی طوسی شاعر بزرگ ایرانی گرفته تا ملک‌الشعرای بهار، سیمین دانشور ،‌جلال آل احمد و دکتر چمران که آماده‌اند تا با علاقه‌مندانشان عکس یادگاری بگیرند. 

اما این که چگونه این مشاهیر ایرانی توانسته‌اند یک جا گرد هم جمع شوند به جنس آن‌ها مرتبط است که از سیلیکون ساخته شده‌اند.

این مشاهیر، صاحب تندیس‌هایی در اندازه واقعی هستند و مخاطبان می‌توانند به راحتی به آن‌ها دست بزنند و از غیر واقعی بودنشان مطمئن شوند.

این تندیس‌ها را علیرضا خاقانی ساخته است که حرفه اصلی‌اش ساخت اندام مصنوعی انسان است و در کنار کارش به ساخت مجسمه و تندیس‌هایی از جنس سیلیکون نیز مشغول است.او نمایشگاهی از مشاهیر ایران را در گالری بهار خانه هنرمندان ایران برپا کرده است.

فردوسی،‌ علی‌اکبر دهخدا،‌ دکتر حسابی،‌ غلامرضا تختی، شهریار، ملک‌الشعرای بهار، پروین اعتصامی،‌ احمد شاملو،‌ نیما یوشیج،‌جلال آل احمد، سیمین دانشور و دکتر چمران از جمله شخصیت‌هایی هستند که در کنار هم گرد هم آمده‌اند و فضای مناسبی را برای علاقه‌مندان به این مشاهیر ایران فراهم آورده‌اند تا آزادانه در فضای نمایشگاه قدم بزنند و با آن‌ها عکس یادگاری بگیرند.


* تندیس‌هایی که می‌شود به آن‌ها دست زد

علیرضا خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره ویژگی این آثار توضیح داد: تفاوت این آثار با موارد مشابه آن این است که دوام آن بسیار بیشتر است به طوری که مخاطب می‌تواند به راحتی به صورت این مجسمه‌ها دست بزند بی آن که نگران تغییر رنگ و خراب شدن ظاهر آن‌ها باشد.

 

 

وی با بیان این که حرفه اصلی‌اش ساخت اندام‌های مصنوعی انسان است گفت: در ساخت این اندام‌های مصنوعی که مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ نیاز است که دوام و مقاومت بالایی داشته باشد و از همین ویژگی نیز در ساخت مجسمه‌ها استفاده کردم.

* تجلیل از مشاهیر ایرانی با ساخت تندیس‌هایشان

خاقانی درباره انگیزه‌اش برای ساخت این آثار توضیح داد: این مجسمه‌ها را به دلیل علاقه شخصی‌ام به این مشاهیر ساختم و به نوعی این کار من نوعی تجلیل از این شخصیت‌‌های تأثیرگذار ایرانی است و خواستم نوعی یادآوری برای مردم باشد که بار دیگر نوشته‌ها و آثار این مشاهیر را بخوانند و انگیزه‌ای باشد تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوند.

 

 

او درباره مدت زمانی که صرف ساخت این آثار کرده است گفت: من از آن جا که حرفه اصلی من مجسمه‌سازی نیست،‌ این 10 مجسمه را ظرف مدت 6 ماه ساختم تا به نمایشگاه برسد.


* با 25 میلیون تومان صاحب تندیس‌های مشاهیر شوید

خاقانی درباره قیمت‌گذاری این آثار هم توضیح داد: این آثار سفارشی نیست ولی در اندازه واقعی برای فروش عرضه شده است که قیمت هر یک از این مجسمه‌ها 25 میلیون تومان است.


* «ستارخان» اولین تندیسی که ساختم و فروش رفت

این مجسمه‌ساز یکی از اهدافش را در ساخت این تندیس‌ها  راه‌اندازی موزه‌ای همچون موزه مادام توسو عنوان کرد و گفت: هر توریستی که تور اروپایی برود،‌ بازدید از موزه مادم توسو را در برنامه خود خواهد داشت و معمولاً نیز بازدید از این موزه، بسیار خاطره انگیز و به یاد ماندنی است و همگان با مشاهیر کشورهای مختلف دنیا از این طریق آشنا می‌شوند.

من هم در سفری که داشتم از این موزه بازدید کردم و احساس کردم می‌توانم چنین تندیس‌هایی را برای مشاهیر کشورمان بسازم و خواستم خودم را امتحان کنم که بعد از آن مجسمه «ستارخان» اولین تندیس سیلیکونی بود که ساختم و نگارخانه برگ آن را خریداری کرد و همین تأیید شدن و فروش اولین تندیس باعث شد که به ساخت دیگر شخصیت‌ها نیز فکرکنم و به دنبال آن 18 تندیس برای موزه نجف ساختم و اکنون فکر می کنم با راه‌اندازی یک موزه دائمی نظیر موزه مادام توسو می‌توان ضمن تجلیل از مشاهیر کشورمان،‌ به جذب مخاطب و توریست پرداخت و امکان آشنایی نسل‌های آتی و مردم دیگر کشورها را با مشاهیر کشورمان فراهم کرد.


 

* تلاش برای راه‌اندازی موزه‌ مشاهیر ایران

خاقانی راه‌اندازی موزه مشاهیر ایران را با تندیس‌هایی از جنس سیلیکون، اقدام بزرگی به لحاظ فرهنگی دانست و گفت:‌ برگزاری این نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران در راستای جذب حمایت‌ها برای سفارش ساخت این مجسمه‌ها و راه‌اندازی موزه‌ دائمی این آثار است که دور از ذهن به نظر نمی رسد.

او با بیان این که ساخت این آثار رفته رفته به کیفیت بهتری رسیده است گفت: کارم از ابتدا بی نقص نبود ولی بعد از ساخت 18 تندیس برای موزه نجف و مطالعاتی که در این زمینه داشتم، حالا خیلی راحت‌تر فرم و فیگورها را می‌سازم.

علیرضا خاقانی همچنین با اشاره به استقبال بسیار خوب مخاطبان از این نمایشگاه گفت: تندیس‌های این نمایشگاه با استقبال مردم مواجه شده است و در مقایسه با نمایشگاه‌هایی که رفته‌ام این استقبال خیلی خوب بوده است.

او درباره نظر خانواده این شخصیت‌های ایرانی درباره تندیس‌ها هم گفت: برخی از خانواده‌های این شخصیت‌ها از جمله برادر دکتر حسابی از نمایشگاه بازدید کرده‌اند و ابراز رضایت کردند.

علاوه بر علیرضا خاقانی،‌ مجسمه‌سازان دیگری نیز هستند که با این تکنیک به ساخت تندیس‌هایی از مشاهیر ایران مشغولند و حمید کنگرانی فراهانی یکی از آن‌هاست که تاکنون مجسمه‌های سیلیکونی بسیاری ساخته است و تعدادی از آن‌ها نیز در مجموعه‌های فرهنگی مختلفی از جمله خانه هنرمندان، موزه عبرت، موزه مجلس شورای اسلامی و ...نگهداری می‌شود.

عزت‌الله انتظامی، حمید سمندریان،‌ مرتضی ممیز،‌ محمود فرشچیان و علی نصیریان از جمله شخصیت‌های هنری است که او تاکنون ساخته است. 

نمایشگاه تندیس‌های سیلیکونی «مشاهیر ایران» ساخته علیرضا خاقانی تا 12 تیرماه در گالری بهار خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس