در فیلم برف روی کاج‌ها سرسپردگی فیلمساز به تفکر فمینیسم باعث سقوط و تنزل فیلم گشته، دست وی را از همان ابتدا برای مخاطب رو کرده است. این نقص در فیلمسازی تهمینه میلانی نیز در حد وافر دیده می‌شود و مخاطب از همان ابتدا می‌فهمد که نظر کارگردان با کدام شخصیت است و با کدام شخصیت دیگر دشمنی می‌ورزد. در مثنوی مولوی در خصوص پیش‌داوری و غرضمندی اینچنین آمده است: چون غرض آمد هنر پوشیده شد/ صد حجاب از دل به سوی دیده شد.

گروه فرهنگی مشرق- برف روی کاج‌ها نخستین ساخته پیمان معادی، یکی از نزاع‌انگیزترین فیلم‌های جشنوارۀ سی‌ام فجر بود، فیلمی که با یک سال تأخیر از چهارشنبه 4 اردیبهشت به نمایش درآمد. حوزه هنری طبق اعلام قبلی، این فیلم را در سینماهای خود اکران نکرده است. فروش برف روی کاج‌ها پس از پنجاه روز نمایش در سینماهای کشور، از مرز یک میلیارد تومان گذشت.


برف روی کاج‌ها نخستین فیلم سینمایی پیمان معادی در زمستان 1389 فیلمبرداری شد و در بهمن 1390 در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم، موضوع خیانت مردان در زندگی زناشویی را دستمایه خود قرار داده است. مهناز افشار در این فیلم یک معلم پیانو است که به ناگاه متوجه می‌شود شوهرش با یکی از شاگردانش به خارجه رفته است. برف روی کاج‌ها یکی از شش فیلمی است که حوزه هنری در شهریور 1391 به دلیل موضوعات غیراخلاقی‌شان با اکران آنها در سینماهای زیرمجموعه خود مخالفت کرده بود.

***خلاصه داستان
رؤیا (مهناز افشار) و علی (حسین پاکدل) که دندانپزشک است یک زندگی معمولی دارند. رؤیا در خانه پیانو تعلیم می‌دهد. او یک شاگرد بیست ساله به نام نسیم (آناهیتا افشار) دارد که ناگاه ناپدید می‌شود. رؤیا شماره پرهام (زانیار خسروی) دوست نسیم را می‌یابد و از وی می‌شنود که نسیم مدتی است رابطه خود را با او بر هم زده و با شوهر شما ارتباط دارد. علی در این اوقات برای یک سفر کاری به خارجه رفته و رؤیا با پیگیری مطلع می‌شود که نسیم نیز با او همراه است. او دکتر بهروز (حسن معجونی) دوست شوهرش را ملامت می‌کند که چرا خانه‌اش را در اختیار آنها قرار می‌داده است. بهروز شوهر سابق مریم (ویشکا آسایش) است که از دوستان نزدیک رؤیا به حساب می‌آید. مریم اعتراف می‌کند که از ماجرا خبر داشته ولی نتوانسته او را مطلع کند. علی از خارجه زنگ می‌زند، پیغام می‌گذارد و عذرخواهی می‌کند.
رؤیا در میانه این حوادث با پسر جوانی در همسایگی‌شان به نام نریمان (صابر ابر) آشنا می‌شود و با او به تماشای یک کنسرت می‌رود. علی به خانه بازمی‌گردد و عذرخواهی می‌کند. رؤیا نیز ماجرای عشق جدید خود را برای علی بازمی‌گوید.



***مختصری درباره کارگردان و تهیه‌کننده
پیمان معادی، فرزند دکتر حسن معادی (وفات: اردیبهشت 1391) یکی از وکلای دادگستری است. او در تیر 1349 وقتی که والدینش در نیویورک اقامت داشتند متولد شد و پنج سال بعد به همراه خانواده‌اش به ایران بازگشت. معادی در رشته متالوژی در دانشگاه آزاد (شعبه کرج) تحصیل کرد و پنج فیلمنامه برای سینما نوشت که اغلب به فیلم‌های پرفروشی تبدیل شدند: آواز قو (1379)، عطش (1381)، کما (1382)، کافه ستاره (1384) و شام عروسی (1385). تهیه‌کننده سه فیلم نخست، محمدحسین فرحبخش بوده است، لکن کافه ستاره در «هدایت فیلم» تولید شد. فیلمنامه کافه ستاره اقتباس‌گونه‌ای است از رمان کوچه مَدَق نوشته نجیب محفوظ، کتابی که در سال 1378 توسط محمدرضا مرعشی‌پور به فارسی ترجمه شده بود.



معادی در سال 1386 در جلسه نمایش فیلم کوتاهی که ساخته بود با اصغر فرهادی آشنا شد. سپس توسط او برای بازی در فیلم درباره الی (1387) دعوت شد. موفقیت این فیلم ادامه همکاری این دو را سبب گشت. معادی با قبول نقش اصلی در فیلم جدایی نادر از سیمین (1389) موفق به کسب جایزه خرس نقره‌ای از جشنواره برلین (2011) شد.
طبق اطلاعات موجود در سایت IMDb پیمان معادی اخیراً در دو اثر خارجی بازی کرده که هنوز پخش نشده‌اند. نخست در سریال عدالت کیفری (2013)  محصول امریکا و سپس در فیلم آخرین شوالیه‌ها (2013) در نقش امپراطور ژاپن که در آن با مورگان فریمن، کلیوْ اُوِن و شهره آغداشلو همبازی بوده است. معادی به تازگی بازی در فیلم ملبورن نخستین ساخته نیما جاویدی را به اتمام رسانده است.
سید جمال ساداتیان تهیه کننده این فیلم، متولد 1335 در تهران است. او در سال 1378 با تأسیس مؤسسه «بشرا فیلم» تهیه کنندگی را با فیلم به من نگاه کن (شهرام اسدی) آغاز کرد و تاکنون هشت فیلم سینمایی تولید نموده که مشهورترینشان اینها هستند: به رنگ ارغوان (1382)، چهارشنبه سوری (1384)، دایره زنگی (1386)، شبانه‌روز (1387)، هفت دقیقه تا پاییز (1388)، انتهای خیابان هشتم (1389).



***نقد و نظر

در سکانس افتتاحیه، علی و رؤیا را در یکی از فروشگاه‌های هایپر استار می‌بینیم (که از فرط شلوغی، صدای بازیگران به درستی شنیده نمی‌شود). علی (حسین پاکدل) زنی از آشنایان را با مردی غریبه می‌بیند و به رؤیا (مهناز افشار) می‌گوید به آنها نگاه نکن شاید نخواهند ما را ببینند. لحظاتی بعد، آن زن جلو می‌آید و برادرش را که در خارجه بوده به این دو معرفی می‌کند. گفت‌وگوها ادامه دارد و تیتراژ شروع می‌شود. با این سکانس، کارگردان به خوبی به موضوع فیلم خود اشاره کرده است.
اما متأسفانه برف روی کاج‌ها یک فیلم فمینیستی است که خود را فقط به دفاع از حقوق زنان متعهد می‌داند. جناب فیلمساز به گمان خود، کلید یکی از مشکلات زنان را که خیانت مردان در ازدواج است را یافته و برای زنان نسخه پیچیده است. فیلم به ایشان اینطور توصیه می‌کند که در پاسخ شوهر خائن باید به او خیانت کرد. اما راه حل فیلمساز واضحاً غیراخلاقی است. زیرا خیانت اگر بد است تفاوتی نمی‌کند که بدوی باشد یا ثانوی. حافظ علیه الرحمه می‌فرماید:
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است/ کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم


 الف. خیانت مرد و زن، یکسان نیست
آیا خطای همسر باید مجوزی باشد تا طرف دیگر نیز همان خطا را مرتکب شود؟! صهیونیست‌ها فلسطینی‌ها را می‌کشند و در جواب منتقدان، به مظلومیت خودشان در واقعه هولوکاست استناد می‌کنند. واضح است که چنین استدلالی پذیرفته نیست، زیرا که ظلم دیگران مجوزی برای ظلم کردن ما نخواهد شد. در شرع مقدس بجز در مبحث قصاص نفس و عضو، فقط در پاسخ متکبر است که می‌توان مقابله به مثل کرد. لذا چنانچه کسی به شما ناسزا گفت یا به اموال شما آسیب رساند رفتار او مجوزی نخواهد شد تا شما نیز به وی دشنام دهید یا اموالش را تضییع کنید.

در خصوص دو شریک زندگی نیز واضحاً نباید اینگونه باشد چون در این صورت خطاها تشدید می‌شود و راه جبران و بازگشت مسدود خواهد شد. لذا آنچه که در انتهای فیلم نشان داده می‌شود غیرواقعی و غیرمنطقی است. زیرا خیانت مرد و زن معادل یکدیگر نیستند. به عبارت دیگر، خیانت زن شوهردار به هیچ عنوان نمی‌تواند مشروع و قانونی شود، در حالیکه چیزی را که فیلم «خیانت شوهر» می‌نامد، عملاً می‌تواند قانونی و شرعی باشد. زیرا تعدّد زوجات در ادیان اسلام و یهود، شرعی و قانونی است (در انتهای مقال به این مبحث پرداخته‌ایم).

یکی دو دیالوگ در فیلم هست که از طلاق غیابی رؤیا خبر می‌دهد ولی از اظهارات تهیه کننده و قرائن دیگر پیدا است که این از موارد اصلاحیِ فیلم است و در فیلمنامۀ اولیه وجود نداشته. جناب فیلمساز همچون فمینیست‌ها درباره تفاوت‌های فیزیولوژیک مرد و زن، تغافل کرده حقوق مساوی آنها را پیش‌فرض گرفته است و عملاً درباره آن سخن نمی‌گوید. حال اگر کسی این فرض را قبول نداشته باشد ارتباط خود را با فیلم از دست خواهد داد.
آخرین جملات فیلم، سخنان رؤیا به علی است در وقتی که او را شرمنده در خانه می‌بیند: «من دیشب با یک آقایی آشنا شدم و دیشب با هم رفتیم کنسرت. وقتی آمد دنبالم، یک حس عجیبی داشتم که خیلی وقت بود نداشتم». فیلم در همینجا تمام می‌شود و ما پاسخ علی را نمی‌شنویم. ظاهراً فیلمساز می‌خواهد به شرمندگی علی استدلال کند و بگوید: چشمت کور! جزای خائن همین است! در حالیکه اگر علی از حقوق قانونی خویش مطلع می‌بود می‌توانست از خود دفاع کند و رفتار رؤیا را نکوهش نماید و این البته آغاز یک ماجرای جدید است. اما جناب معادی که فیلمنامه را نیز نوشته در خصوص این حقوق جاهل بوده است، یا اصلاً تغافل کرده است.
    
ب. عدم سنخیت در ازدواج
ایراد دیگر فیلم، در ناهمگونی این زوج است. علی (حسین پاکدل) با ریش و موی کاملاً سفید، شصت تا هفتاد ساله می‌نماید و بایست از رؤیا (مهناز افشار) حدود سی سال بزرگتر باشد. فیلم برای این ازدواج نامتجانس توضیحی نمی‌دهد، گوئیا چنین سؤالی اصلاً نباید به ذهن مخاطب خطور کند.
جالب اینکه علی برای ازدواج دومش، دختری هجده تا بیست ساله (آناهیتا افشار) را برمی‌گزیند. این ازدواج نیز اغراق‌شده است و کارگردان به این ترتیب می‌خواسته بر هوسرانی این مرد تأکید کرده باشد. اما آیا مخاطب نباید بپرسد که این دو زن چرا باید از علی تمکین کنند و همسرانِ پیدا و پنهان او شوند؟
سه مطلب در این خصوص قابل ذکر است. آخرین دیالوگ فیلم که از زبان رؤیا بیان می‌شود حاکی از آن است که رؤیا و علی سابقاً روابط عاطفی خوبی داشته‌اند، که فیلم اصلاً به آن نپرداخته است. ثانیاً، یکی از مطالبات فمینیست‌ها جلوگیری از ازدواج اجباری دختران در سنین پایین و دفاع از همسن بودن زوجین است. برای نمونه می‌توان به سخنان شخصیت زیبا (لادن مستوفی) در فیلم تسویه حساب/ تهمینه میلانی (1388) اشاره کرد که در یکی از دیالوگ‌هایش علت دشمنی با جنس مرد را ازدواج در سن پایین عنوان می‌کند (از قضا، خانم مهناز افشار در «تسویه حساب» نیز به طور غیراتفاقی بازی کرده است). جناب معادی در فیلم برف از جناح فمینیست‌ها سخن می‌گوید. پس چگونه است که سنخیت در ازدواج برای او مهم نیست؟ ثالثاً که نریمان (صابر ابر) که رؤیا با او دوست می‌شود و با وی به کنسرت می‌رود نیز در حدود ده سال از رؤیا کوچکتر می‌نماید.
سنخیت در ازدواج نه‌تنها یک مسئله عقلی و عرفی، بلکه جزو قوانین تکوینی خداوند است که در قرآن بر آن تأکید شده است:
﴿الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبات (نور/ 26). زنان ناپاك نصیب مردان ناپاك می‌شوند و مردان ناپاك نیز بهره زنان ناپاك خواهند شد، زنان پاك برای مردان پاك خواهند بود و مردان پاك نیز روزی زنان پاك می‌گردند﴾.

ما به تجربه هم دیده‌ایم که یک مرد از زنان غیرهمجنس خود کراهت دارد؛ چه آنها از او بهتر باشند یا بدتر. طبق این قاعده تکوینی، هر مردی به خواستگاری هر زنی نخواهد رفت. لذا جناب فیلمساز یا تهیه کننده نمی‌توانند مدعی شوند که ما فیلم اجتماعی ساخته‌ایم و به مسائل شرعی کاری نداریم. زیرا سنخیت در ازدواج جزو مسائل تکوینی و قوانین جبری خداوند است، قوانینی که بشر طبعاً از آنها تخطی نمی‌کند.
فیلمساز برای واقعی‌تر شدن ماجرا می‌توانست قصه را بالعکس کند و خانواده‌ای را نشان دهد که در آن، مرد از زنش جوان‌تر باشد؛ مانند آنچه در فیلم شام آخر ساخته فریدون جیرانی نشان داده شد که محمدرضا گلزار از کتایون ریاحی خواستگاری کرد. در این صورت، بهتر می‌شد تصور کرد که این مرد جوان پس از مدتی از همسر مسن خود رویگردان شده و با یک دختر جوان ازدواج کرده است.

ج. روابط حلال یا حرام
به نظر فیلمساز، روابط قبل از ازدواج نسیم با پرهام ایرادی ندارد اما ازدواج علی با نسیم مانع دارد. این موضوع منظر غربی جناب فیلمساز را نشان می‌دهد. زیرا پرهام علی‌رغم آنکه شوهر نسیم نیست در اینجا مظلوم و صاحب حق دانسته شده. در قانون مدنی در این خصوص اینچنین آمده است:
ماده 1034 ـ هر زني را كه خالي از موانع نكاح باشد مي‌توان خواستگاري نمود.
ماده 1035 ـ وعده ازدواج ايجاد علقه زوجيت نمي‌كند، اگرچه تمام يا قسمتي از مهريه كه بين طرفين براي موقع ازدواج مقرر گرديده پرداخته شده باشد. بنابراين هر يك از زن و مرد مادام كه عقد نكاح جاري نشده، می‌تواند از وصلت امتناع كند و طرف ديگر نمي‌تواند به هيچ وجه او را مجبور به ازدواج كرده و يا از جهت صرف امتناع از وصلت، مطالبه خسارتي نمايد.
لذا باید گفت چیزی را که قانون خداوند و قانون مدنی جواز داده شما چه کسی هستید که منع کنید و خلاف آن را مجاز بدارید.

***محاسن فیلم
1.    از فیلمبرداری خوب محمود کلاری نباید گذشت. فیلمبرداری آگاهانۀ سیاه و سفید، حسّ خوبی به تماشاگر می‌دهد و این ابتکار خوبی برای این فیلم بوده است.
2.    استفاده از صدا در مکالمات تلفنی خیلی واقع‌نما و بدیع بود. دوربین همچون یک ناظر نزدیک به واقع، مکالمات را دنبال می‌کرد و صداهای آن طرف خط نیز با همان فاصله شنیده می‌شد، که اغلب مسموع و گاهی نیز مبهم بودند.
3.    سکانس افتتاحیه که در آن فیلمساز به موضوع فیلم خود اشاره می‌کند خوب و بدیع بود، گرچه فیلمبرداری در فروشگاه‌های هایپر استار را به دو دلیل نپسندیدم: اول به جهت تبلیغ کننده بودنش برای این فروشگاه خارجی، و ثانیاً برای سروصدای آزار دهنده‌ای که بر صدای بازیگران غلبه کرده است.

***ایرادها و نوقص
1.    تعهد آشکار فیلمساز به تفکر فمینیسم، فیلم را از موضع اعتدال خارج کرده، درام قصه را نیز به سطحی نازل افول داده است.
2.    در ازدواج‌‌های علی با رؤیا و نسیم، سنخیتی وجود ندارد. و البته در دوستی رؤیا با نریمان نیز تجانسی دیده نمی‌شود.
3.    ما از نظرگاه علی خبری نداریم و بجز چند جمله کوتاه از عذرخواهی‌های تلفنی و حضوری او، علت ازدواج مجدد و رفتارهایش را نمی‌فهمیم. انسان‌هایی که مرتکب خطاهای فاحش می‌شوند بسیار اندک‌اند. لذا اینکه ما همیشه در جانب رؤیا ایستاده باشیم و بخواهیم درباره علی قضاوت کنیم از نابخردی فیلمساز است که مخاطبانش را نیز مانند خود، ساده‌لوح پنداشته است.
4.    زمینه فکری فیلم، مسیحیت رایج در غرب (تک‌همسری) است. کارگردان اصولاً با شریعت اسلام بیگانه است و مسائل مبتلابه زنان مسلمان را مطرح نمی‌کند.



 

***جدایی نادر از اصغر
بگذارید از فیلم جدایی نادر از سیمین که اغلب شهرت معادی مدیون اوست، یادی بکنم. اینجانب یکی از طرفداران فیلم جدایی نادر از سیمین هستم و دو نقد مبسوط در دفاع از آن نوشته‌ام. به نظر بنده قوت فیلم جدایی نادر اولاً در اعتدال فیلمساز در نشان دادن صحیح زن مدرن و سنتی و رفتارهای آنها است، خصوصاً اینکه مشکلات خانواده نادر با خروج سیمین شکل می‌گیرد که می‌خواهد به دنبال آرزوها-یش به خارجه برود. اما درست در میانه فیلم ترمه فاش می‌کند که مادرش نمی‌خواسته به خارج برود. اعتدال فیلمساز در نشان دادن صحیح طرف‌های ماجرا و سعی در یافتن یکی از علل بحران‌های خانواده، فیلم جدایی نادر را نمونه و مثال زدنی کرده است.
اما در فیلم برف روی کاج‌ها سرسپردگی فیلمساز به تفکر فمینیسم باعث سقوط و تنزل فیلم گشته و دست او را از همان ابتدا برای مخاطب رو کرده است. این نقص در فیلمسازی تهمینه میلانی نیز در حد وافر دیده می‌شود و مخاطب از همان ابتدا می‌داند و می‌فهمد که نظر کارگردان با کدام شخصیت است و با چه شخصیت دیگری، دشمنی می‌ورزد. در مثنوی مولوی در خصوص پیش‌داوری و غرضمندی اینچنین آمده است: چون غرض آمد هنر پوشیده شد/ صد حجاب از دل به سوی دیده شد.


***جواز تعدّد زوجات
بسیارند کسانی که همچون متجددان از غربی‌شدن دفاع می‌کنند و نتیجتاً حرام‌های خدا را حلال می‌شمارند. اما عجیب اینجا است که کسانی نیز پیدا می‌شوند که برخی حلال‌ها مانند تعدد زوجات و مُتعه (عقد موقت) را حرام می‌کنند. این افراد را مانند فمینیست‌ها بنده در طبقۀ انبیاء کذبه قرار می‌دهم، کسانی که مردم را به عقل و فکر ناقص خودشان دعوت می‌کنند.
تعدّد زوجات در دین اسلام و یهود تشریع شده است و بسیاری از پیامبران خدا به این کار اقدام کرده‌اند، که از مشهورترین آنها حضرات ابراهیم، یعقوب، داوود و پیامبر اکرم ــ علیهم السلام ــ‌ هستند. در دین اسلام جواز این مسئله در آیه سوم از سوره نساء آمده است که به مردان اجازه می‌دهد تا چهار زن را به عقد خود درآورند لکن مرد باید در نفقه آنها، عدالت را رعایت کند. محبت یکسان داشتن به همسران عملاً غیرممکن است و خداوند این تکلیف را از دوش مردان برداشته است (نساء/ 129). زیرا یکی از نیازهایی که موجب ازدواج مجدد مرد می‌شود عدم تمکین زن در ازدواج است. لذا نمی‌توان از چنین مردی توقع داشت که میان زن ناشزه و زن مطیع به یکسان محبت کند.

مطابق آنچه که امام خمینی(ره) در کتاب تحریر الوسیله مرقوم فرموده تعدّد زوجات از حقوق مسلّم مرد است و به کسی دیگر واگذار نمی‌شود حتی اگر در ضمن عقد از سوی زوجه شرط شده باشد (تحریر الوسیله، ترجمه علی اسلامی، ج 3، ص 539، مبحث نکاح، شرط‌های مذکور در عقد ازدواج).

قانون تک‌همسری (monogamy) در مسیحیت امروزی عملاً ربطی به حضرت عیسی(ع) ندارد. زیرا که آن حضرت خود را یکی از انبیاء بنی‌اسرائیل می‌نامید (انجیل متی 15/ 24) که تورات موسی(ع) را قبول دارد و مطابق آن نیز حکم می‌کند (متی 5/ 17 تا 20 ـ متی 8/ 4). ریشه این بدعت‌ها به پولس بازمی‌گردد که در باب هفتم از نامه خود به مسیحیان قرنتیه آنها را از ازدواج منع می‌کرد و سفارش می‌نمود که «بعد از این آنانی که زن دارند مثل بی‌زن باشند»! (1قرنتیان 7/ 29) همین تجویزهای غیر شرعی پولس است که کشیشان کاتولیک را به نفی ازدواج کشانید.
جالب توجه این است که پولس در باب نهم از همین نامه به ایرادهای برخی از همین مسیحیان ساکن در قرنتیه که او را هر نوبت با زنی جدید می‌دیدند پاسخ داده و اینچنین نوشته است: «آیا اختیار نداریم که خواهر دینی را به زنی گرفته همراه خود ببریم مثل سایر رسولان [= حواریون]؟ ... چون ما روحانی‌ها را برای شما کاشتیم آیا امر بزرگی است که جسمانی‌های شما را درو کنیم؟» (1قرنتیان 9/ 5 و 11). این افراط و تفریط‌ها نشانه دور افتادن از اعتدال و صراط مستقیم است.
لذا باز هم خاطر نشان می‌کنیم که پشتوانه تفکر فیلمساز، مسیحیت رایج در دنیای غرب است. او یا از مسائل اسلامی و شرعی خبر ندارد یا در این خصوص تجاهل می‌کند. در هر دو صورت او نباید قبل از تحقیق و پژوهش کافی به ساخت این فیلم اقدام می‌کرد.

***وقایع جشنواره سی‌ام فیلم فجر
فیلم برف روی کاج‌ها نامزد سه جایزه از بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) در جشنواره فیلم فجر بود: بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، و بهترین بازیگر نقش اول زن (مهناز افشار)، که فقط دیپلم افتخار همین مورد آخر را برد. این فیلم همچنین در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) نامزد بهترین بازیگر نقش دوم زن (ویشکا آسایش) بود. اما برف روی کاج‌ها بر حسب آراء تماشاگران توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را نصیب تهیه کننده (ساداتیان) کند که ایشان نیز فی‌المجلس آن را به پیمان معادی اهداء کرد.
بیشترین موضوع مشترک در جشنواره سی‌ام فیلم فجر، مسئلۀ خیانت زناشویی بود. جناب معادی در جلسه نقد و بررسی فیلمش این خبر را از یکی از منتقدان شنید، گفت: «اگر من این مسئله را می‌دانستم باز هم این فیلم را می‌ساختم، چون خبرهایی از این دست در اطرافم زیاد می‌شنوم.»



به نظر می‌رسد که مقصود جناب معادی به طبقه روشنفکران است. لهذا امید می‌رود که مواعظ پیامبران این طبقه در آنها اثر کند. هرچند باید متذکر شد که این مسائل در طبقۀ دیندار و مسلمان وجود ندارد.
جناب معادی در توضیح انتخاب نام «برف روی کاج‌ها» برای فیلمش، سخنانی به این مضمون گفت که باید برف را از روی کاج‌ها تکاند یعنی بارها را باید از روی دوش برداشت. ایشان در ادامه توضیح داد که در بسیاری از اوقات شرم و حیا مانع است که انسان کارهایی را که صلاح می‌بیند انجام دهد. لذا من می‌گویم که باید خود را سبکبال کرد و به آن کارهای ممنوع دست یازید. مقصود ایشان رفتار رؤیا در این فیلم است که قبل از جدایی از علی، دوستی با نریمان را آغاز کرده بود!
با توجه به آنچه درباره محتوای مغشوش این فیلم مذکور آمد بار دیگر تأکید می‌کنیم که نسخه‌ای که فیلمساز برای علاج بیماریِ به اصطلاح «خیانت شوهر» پیچیده درد این خانواده را عملاً دوا نخواهد کرد بلکه جدایی آنها را تشدید خواهد نمود. درام ماجرا نیز شکل نگرفته است و کسانی که پیش‌فرض فمینیستی نداشته باشند با فیلم ارتباط نخواهند گرفت. به این ترتیب بنده این فیلم را که قصه‌اش به کلی مغشوش و معکوس است را مایلم سروته بخوانم: «کاج روی برف‌ها».

*** امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 113
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • یک مرد ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 3
    عملا در قران هم تک همسری وجود دارد که با تفسیرهای غیر واقعی به خودشان اجازه هر عمل غیر انسانی را میدهند...
  • ماهور ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    1 1
    از اين ژانر فيلمها به قدر چي بگم نفرت دارم
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    1 0
    تو این مملکت چیزی غیر از این مسائل نیستکه اصغر فرهادی و پیمان معادی یپردازن
  • یحی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    من این فیلم رو دیدم. باور کنید فارسی وان هم به این صراحت خیانت رو توجیه نمی کنه. افتضاحه. تا آخر فیلم باور نمی کردم اینطور تموم بشه و می گفتم حتما مثل بقیه فیلم ها یک جوری ماله کشی می کنند که یک سوء تفاهم بوده. نمی دونم ارشاد این فیلم رو دیده یا نع.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    1 0
    من روشنفکر نیستم یک شهروند معمولی هستم.اما من هم از این دست اخبار در اطرافم زیاد میشنوم
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    عزیز جان، این بابا که این فیلم ساخته داره میگه حرفای تو رو قبول ندارم!!! نه اینکه ازشون اطلاع ندارم !!! اینو بفهم!!
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    1 0
    از این جور فیلما متنفرم
  • م م م ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    روزی دانش اموزی از معلم پرسید:اجازه پدرم گفته ما از نسل میمون هستیم معلم گفت:مسایل خانوداگی شما به ما ربطی ندارد؟ راست میگه اطرافش زیاد دیده!ولی به ما چه ربطی داره نمیدونم شاید میگه حالا که ما شدیم پس شما بشوید
  • تاب ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    2 0
    اینجور فیلمهایی هستن که فرهنگ دینی ما رو به قهقرا میبرن وزندگیها رو تخریب میکنن واقعا این فیلمسازا جواب خدا رو چی میخوان بدن؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    2 2
    نقد بدی بود به نظر من.
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    1 0
    مسیر آینده سینمایه ما خیلی خطرناک و نگران کننده شده
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    1 2
    امیدارم این نظرو سانسور نکنید تا مطلعین جواب منو بدن و اگر اشتباه میکنم از گمراهی دربیام . مجاز بودن چند همسری برای مردان بدلیل شرایط اجتماعی اون زمان بوده ضمن اینکه اگر یک مرد چند همسر داشت پدر بچه ها مشخص بود ولی اون زمان در مورد زنان امکانپذیر نبود . اگر این منطق مجاز باشه پس در نتیجه برای چند همسری مردان در جامعه امروز که زنان شاغل هستند و علم پزشکی اونقدر پیشرفت کرده که اگر یک زن چند شوهر داشته باشه پدر بچه ها معلوم باشه ! حالا نظرتون چیه !؟ چند همسری برای مردان خوبه فقط ؟ منتظر جوابهای منطقیتون هستم .
  • بنده خدا ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    در این نقد، اینگونه بیان شده که پیمان معادی فلان است و بهمان (یعنی به همه اتفاقات در کنار فیلم نگاه کردید)، اما در مورد اصغر فرهادی نگاهی متعصبانه و روشن فکر مآبانه دارید و می فرمایید حساب اصغر فرهادی از بقیه جداست.. در اینجا خیلی جای اطاله کلام و تفسیر نیست، اما بسیاری از ایرادهای وارده به پیمان معادی و فیلمش، به صورت مضاعف و چندبرابر به اصغر فرهادی هم وارده. بنده همون طور که بعد از دیدن فیلم برف روی کاج ها، حس بدی داشتم، از دیدن فیلم جدایی هم ناراحت شدم که چرا فرهنگمون رو عده ای غرب زده مصادره کرده اند و هرچی فیلمشون بی سر و ته تر و غیر اسلامی تر باشه، از منظر روشن فکرانه ی دوستان(!) فیلم جذاب تره.. واقعا اگه ملاک مقایسه با بنیان های اسلامیه، استدعا دارم با همون دید اسلامی تون جدایی رو نگاه کنید و میزان تعارضاتش رو با این دین مبین هم ببینید.. به نظرم دفاع از فرهادی الان به یک پز روشن فکرانه تبدیل شده
  • leila ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    يك روز عزيزي به من گفت: عده اي به اسم مبارزه با تهاجم فرهنگي، به فرهنگ ما شبيخون زدند... آزادشدن ماهواره بهتر است از ساختن چنين فيلمهايي. مضمون اين فيلم چه فرقي با مضامين سريالهاي ماهواره اي دارد؟ بله؛ ما مجبوريم كه يك سري حقايق اطرافمان را بدانيم چون وجود دارند؛ اما اين كه درفيلم طرفدار انسان هاي خطاكار باشيم و جوري شخصيتشان را قوام دهيم كه بيننده با آنها و گناهان آشكارشان همذات پنداري كند و حق را هم به اين شخصيت هاي كذائي دهد درست است؟! حداقل مي شد درفيلم با نگاهي اكراه آميز به اين پديده نگاه كرد.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    آقایونی که هی دم از ازدواج موقت میزنن با صیغه شدن دختر یا خواهرشون مشکلی ندارن ؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    مگه معمولا تو عالم واقعیت آخرش معلوم میشه سوتفاهم بوده که اینجا هم اونجوری بشه ؟
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اینکه تو فیلم جدایی نادر از سیمین اون زن با ایمان حاظر نشد دست رو قرآن بذاره و اعتراف کرد به دروغش نشانه چیه ؟
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    الان شما همذات پنداری کردی ؟
  • موسی ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    این نظر شما مانند آن است که شما خانه تان را هم زمان به دو یا چند نفر اجاره بدهید!!!
  • راقم ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    بنده به همین دلایل دینی مدافع فیلم جدایی نادر هستم. به نقد این فیلم در صفحه فرهنگی/ صفحه سینمایی مشرق، که توسط این حقیر قلمی شده مراجعه فرمایید: آیا "جدایی نادر از سیمین" و "آرگو" یک حرف را می‌زنند؟
  • توکل ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    خلیفه دوم اتفاقاً به همین دلیل این حکم خدا و رسول خدا را لغو کرد. ماجرا را می توان از جانب زن های بی سرپرستی دید که کسی به سراغ آنها برای عقد دائم نمی رود، و یا مردانی که زن ناشزه دارند و نمی خواهند یا نمی توانند او را طلاق بدهند.
  • عادل ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    این "تک همسری در قرآن" دقیقا یعنی چی؟ یعنی قران گفته فقط یه زن حق دارید بگیرید؟ یا گفته چند زن هم میتونید بگیرید ولی با رعایت عدالت؟ سوال اول که قطعا جوابش منفی است. اما اگر منظورتان سوال دوم است، پس ضورت مسئله ای که شما نوشتید اشتباهه. ضمن اینکه منظورتون کیه که تفسیرهای غیر واقعی میکنه؟ علماء منظورتونه؟ ایا اگر مردی چند تا همسر بگیره، عمل غیر انسانیه؟ مجازاتش را شما چی میدونید؟ کمی در حرف زدن دقت کنید
  • عادل ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    دقیقا باهات موافقم. تازه جوری به این مسائل می پردازند که آخرش اسلام میره زیر سوال و سبک زندگی غربی را نجات بخش جلوه میدن.
  • عادل ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    این کار ارشاد مثل همون ضرب المثل قدیمیه که میگه: دشمن را ول کنید، یکی بره غضنفر را بگیره!!!
  • بانو ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    به نظرم قسمت بد این نقد همون مطالبی بود که درباره تعدد زوجین نوشته شده بود که از آگاهی خ کم نویسنده در این باره حکایت داشت! در مورد اون آیه قرآن کریم که حکم به صیغه داده شده تفاسیر بسیاری وجود داره که قبل از همه حکم به عفت پیشه کردن مردان و زنان متاهل و مجرد داده است. ضمن اینکه اگرچه به مردان این اجازه داده شده که تا چهار زن اختیار کنند به شرط رعایت عدالت!!(که این مورد تقریبا از محالات دوران ماست! چون مردان ما هنوز نمی دانند و بلد نیستند بین همسر خود و مادرشان عدالت را رعایت کنند چه برسد به رعایت عدالت بین چهار زن!!) اما بر هیچ زنی واجب نیست که با یک مرد چهارزنه زندگی کند! کاش به جای این کلی گویی های بسیار مشکل زا، کمی از حقوق زیر پا گذاشته شده حرف میزدیم! چند درصد از مردانی که به خاطر عدم تمکین همسرشان مجددا ازدواج کرده اند مهریه همسر خود را پرداخت کرده اند؟ چه مقدارشان نفقه را در شان همسرشان پرداخت کرده اند! مگر نه اینست که زن حق دارد تا مهر خود را دریافت نکرده تمکین نکند و مرد حق هیچ ظلمی را به او ندارد! ضمن اینکه در قرآن به این مساله حکم شده که اگر از همسر خود سیر شده اید و به زن دیگری تمایل دارید قنطارا قنطارا به همسر اول بپردازید تا حق او را رعایت کنید! بد نیست تفسیر قنطارا را مطالعه کنید! (قنطارا=به اندازه ی کوه احد طلا!) من نه از این فیلم طرفداری میکنم و نه از تفکرات کارگردانش! ولی شاخ و شونه کشیدن برای زنان در این جور موارد از موضوعاتی ست که نه قرآن و نه هیچ یک از پیامبران الهی و نه امامان ما هیچ کدام روا نمی دارند! علاوه بر تمام این مطالب یک زن مسلمان باید به خوبی بداند که نانی که از شوهر میخورد و پولی که از او میگیرد در صورت عدم تمکین بر او حرام است و این گونه میشود که لقمه حرام وارد زندگی خ از ما شده است!!!!
  • عادل ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اولا کی گفته دلیل این کار در زمان صدر اسلام، شرایط اجتماعی بوده؟ ثانیا کی گفته دلیلش اینه که اون زمان چون آزمایش D.N.A هنوز اختراع نشده بوده، پس مجاز بوده؟ ثالثا با عرض پوزش فراوان، شما خودتون حاضرید که ناموستون .... حرف شما بیش از 10 جور جواب دیگه هم داره.
  • عادل ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 1
    مجید جان، زن یا مردی که میخوان همسر صیغه ای بشن، باشد شرایط خاصی را داشته باشن. البته که شما هر راهکار قانونی دیگه ای را هم ارائه بدید، عده ای سودجو هستند که خرابکاری کنند. اصلا ربطی نداره به دختر یا خواهر "هر کسی". این قانون برای افراد خاصه منتهی آدم هوسباز همه جا هست. اگر مثلا زنی با داشتن 2 تا بچه، شوهرش بمیره و دیگه کسی نباشه سرپرستش باشه و ...، بهتره بره فاسد بشه یا بصورت قانونی، بشه همسر موقت یک مرد معین؟
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    نه خداوکیلی حلال باشه چه اشکالی داره؟! بابا از نظر اسلام ایرادی ندارد! حالا چه شده که ما از اسلام هم عبور کردیم؟! ببینید در روایات داریم که لعن می فرستند به افرادی که حلال خدا را حرام و یا حرام خدا را حلال می کنند! قدر تامل کنیم!
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    باز هم توهم توطئه
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    لابد ندارن بی غیرتا
  • فارا ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    با توجه به هزینه های بالا چنین ازمایشهایی کدامیک از از این شوهرها میخاد این هزینه رو قبول کنه.لابد بابد برای چنین مشکلاتی باید دادگاه مخصوص تشکیل داد و بعد.چندنفر چندتا پارچ اب بگیرن بریزن داخل یک ظرف .حالا هر کدوم با پارچشون اب خودشونو پس بگیرن میتونن؟لااقل یه ذره زحمت مطالعات دینی به خودتون بدین.در اسلام بن بستی نیست.هرچه هست صلاح انسان در انست
  • فارا ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    ازدواج موقت برای وقتیه که هر عقلی این اجازه رو میده.نه موقعی که واقعا همه چیز برای مرد اماده و صرفا به خاطر عدم پاکذامنی و بی حیایی مرد انجام میگیره.اسلام اینو قبول نداره.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    من این فیلمو ندیدم و نمیدونم که چقد درسته نظرات این شخصه منتقد.اما کاملا مشخصه که یه فرد کاملا بی شخصیته و کاملا نظرات شخصی و مشکلاتشو با فیلمساز توش دخالت داده و اصول نقدو رعایت نکرده.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    ببینید مشکل اصلی طیف اصولگرای ما این است که در گذشته مانده اند و همزان با تغییر در سطح پرسشها و نقدها تغییر نمی کنند چون جوابهایی که بلدند مربوط به فضا و افرادی است که در گذشته بوده اند به جای بروز رسانی خود می خواهند افراد را به عقب برگردانند، چه نخواهیم چه بد باشد چه اخلاقی نباشد اتفاقاتی دارد زیر پوست شهر می افتد در حالی شما از چند همسری دفاع می کنید که اگر دامادتان سر خواهر یا دخترتان هوو بیاورد همین شما عنان از کف می دهید، بنابراین نسخه پیچیدن در فضای ذهنی خود برای فضای واقعی این می شود که با واقعیت دور می شوید، صراحتا زنان را دیگر نمی توان به چند همسری و بد بودن خیانت برای او و روا بودن برای شوهرش توجیه کرد، دختران امروز این برخوردهای پدرانشان با مادرانشان را دیده اند و با استقلال مالی زیر بار زور مرد نمی روند شما باز بر اساس فضای قدیم تحلیل می کنید؟ در این فیلم هم خیانت زن بد دیده شده بود هم خیانت مرد، بد بودن خیانت زن در شاگرد پیانو و خیانت مرد در شوهر دیده می شد اما چرا این تلاش شما برای اثبات بد بودن خیانت مهناز افشار همدلی خواننده و بیننده را با خود همراه نمی کند و بر خلاف آن چه ظاهر نوشته شما که از خلاف بودن فیلم داد سخن داده می شود عملا حتی حساسیت شما را بر نینگیخت؟ مهناز افشار نمونه زنی همراه و بساز و نیک سیرت بود که از شوهرش خیانت دید شوهری که حتی اجار خانه را هم نمی داد و او با زیباییش به شوهرش وفادار مانده بود و با خیانت شوهرش افسرده شد و فیلم خواست به این زنان پاک سیرت بگوید دنیا تمام نشده است مردانی هم چون شما ساده و صادق هستند که می توانید با هم باشید در رابطه صابر ابر و مهناز افشار هیچ هوس دیده نمی شد ولی خیانتی که منفور بود از نظر شما و بر خلاف نظر شما که فمنیستی نیست در این فیلم دو خیانت ارائه شد خیانت زن شاگرد پیانو به پسر نامزدش و خیانت مرد دندانپزشک به زنش امیدوارم جنابعالی اگر به وجدان اعتقاد داری فکر نکنی که برداشتهای ذهنی شما حق مسلم است زمانی هم کلیسای کاتولیک مثل شما فکر می کرد اگر چند فیلم ببینید و بیشتر با گروههای مختلف مردم در تماس باشید از این تحجر ناخواسته و ویرانگر که دنبال سرکوب و قتل اندیشه است رها می شوید یا حداقل به بهانه های مختلف دست بهقتل و سنگسار اندیشه نمی زنید، شمنا برای خودشناسی خودتان توصیه میکنم کتابهای فروید را بخوانید تا ریشه این نقدهایتان را بیابید ---- مشرق این همه نوشتم منتشر کنی بدون سانسور بحث نظر است و عقیده
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    عادل جان چرا بحث سریع ناموسی میکنی من بخاطر همین نوشتم جواب منطقی بدین . در ضمن ناموس یعنی چی ؟ مرد ناموس زن به حساب نمیاد که زن بذاره شوهرش با زن دیگه ازدواج کنه ؟ ناموس یعنی چی از نظر تو ؟ ناموس حق تصمیم گیری نداره ؟
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    تا حالا 6 نفر منفی دادن یعنی مشکلی ندارن .
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    هرکسی میخواد لطف کنه و از یک زن مطلقه یا بیوه پشتیبانی کنه بهش کمک مالی کنه . مگه حتما باید عقدش کنه ؟ در ضمن خودتون بهتر میدونید که تو جامعه امروز ما جوانها و مجردها دنبال ازدواج موقت نیستن بلکه اکثرا افراد زن و بچه دار سراغ این قضایا میرن اونهم پنهانی پس یعنی الان آفته برای این جامعه ما .
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    عادل اگر مردی بصورت علنی و با رعایت کامل چند زن بگیره غیر انسانی نیست ولی اگر مخفیانه پنهانی این کارو بکنه کارش انسانی نیست دیگه .
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اسلام با این چیزا زیر سوال نمیره تازه باعث میشه بیشتر مطرح بشه .
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    در اسلام بن بست نیست دوربرگردان(کلاه شرعی) هست !
  • راقم ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    پنهانی بودنش به خاطر تبلیغات منفی فمینیست ها است که متأسفانه بر اذهان اکثر مردم اثر بد گذاشته. وگرنه در کشورهای مسلمان همسایه مشکلی با متعه و ازدواج مجدد ندارند. زیرا این جزو دستورات اسلام بوده و هست. کسانی که با این دستورات خدای تعالی مخالفت می کنند در جای دیگر به روابط حرام جواز می دهند. اگر کسی به حکم معتدل خداوندی رضا ندهد به افراط یا تفریط دچار می شود. در غرب زهد و عزوبت کلیسایی با لیبرالیسم جنسی به همزیستی مسالمت آمیز خود ادامه می دهند و این همان دو سوی افراط و تفریط است.
  • آقا ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    شما چون از منظر یک زن به ماجرا نگاه می کنید از شما توقع زیادی نمی رود.
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اغلب آثار سینمایی چند سال اخیر، حدیث نفس مرفهین بی درد است!!! وگرنه مردم نجیب، نه جیب دارند برای خریدن پیانو و نه وقت دارند، برای معاشرت پنهانی و تمایلات حیوانی و ..... این قبیل اعمال( نا بخردی است در این حد در بوق کرنا شود) از فرومایگانی عاطل و باطلی، سر می زند که وسعت تدبیرشان در حجم سیری ناپذیر شکم و شهوتشان خلاصه می شود.
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    چه نقد افتضاحی - اگه تو این فیلم مرده چهار تا زن داشت منتقد عزیزمون الان پیمان معادی و خوب جلوه میداد. حالا چون قضیه بر خلاف جریان آبه این جوری جوش آورده. ولی واقعا در مقابل این همه خیانته مردها ، یک بار هم یک خانوم زشتیه این کار و نشون بده . من فیلم رو دیدم. خیلی هم خوشم اومد. به نظرم خیلی جالب بود.
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    زن کی قبول می کنه شوهرش علنی زن بگیره که عدالت رو به اون مربوط می کنید
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    هرچی، سر جاش.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    در مورد آزمایش دی ان ای باید بگم که یه اشتباه مصطلح هست، این آزمایش تنها میتواند مادر را مشخص نماید ولی نمی تواند با یکسان بودن مادر، پدر را شناسایی نماید بیشتر اگه توضیح بدم اینجوری میشه که چنانچه دو زوج مختلف بر سر یک فرزند ادعا نمایند این آزمایش میتواند تشخیص دهد که فرزند کدام زوج است اما اگر مادر یکسان باشد خطای آزمایش زیاد است و عملا امکان تشخیص پدر میسر نیست
  • راقم ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    1. اصطلاح «اصولگرا» مرا به یاد سیاست می اندازد و گویا شما هم از این منظر دارید به قضیه نگاه می کنید، که خوشبختانه منظر بنده این نیست. 2. عقاید شما بسیار التقاطی است گاهی به مشهورات روزنامه ها می ماند و گاهی به عقاید عوامانه کوچه بازاری و در موارد بسیار به تفکرات فمینیست ها. اگر در روز قیامت از شما بپرسند که چرا اینطور التقاطی عمل کردید چه جوابی خواهید داشت؟ آن دینی که نمی تواند پاسخگوی نیاز انسان ها باشد مسیحیت است که برساخته پولس است و دخلی به حضرت عیسی ندارد. اما دین اسلام بسیار معقول و منطقی و معتدل است. انسان هرچقدر اهل تعمق باشد باز هم به عمق این دین مبارک نمی رسد. (بنده یک محقق ادیان و قرآن هستم و در متن فوق به قدر کافی به این موضوع پرداخته ام). 3. در کلمات قصار 124 نهج البلاغه آمده است که غیرت مرد، ایمان است و غیرت زن عین کفر. «غیرت» احساسی است که یک فرد به رقیب خود دارد. لذا اگر مردی به زنش غیرت بورزد که چرا با بیگانه ارتباط دارد برای او به ایمان محسوب خواهد شد اما اگر زنی به شوهر خود غیرت بورزد که چرا همسر دوم گرفته است این سخن کفر خواهد بود. به حکم امام خمینی(ره) (که در متن مذکور آمد) زن اگر موقع عقد نکاح شرط کند که مرد همسر دوم اختیار نکند این شرط باطل است. اگر اندکی فکر و تحقیق کنید به حکمت این احکام پی می برید. مثالی برای این ماجرا می آورم. تصور کنید که یک فیلمساز از بازیگری دعوت می کند تا در فیلم او بازی کند. بازیگر پس از مدتی، از ادامه بازی استنکاف می کند. تصور کنید که کارگردان بازیگر دوم را بیاورد و از ابتدا فیلمبرداری کند و در این حال بازیگر قبلی ننه من غریبم دربیاورد و جنجال بیافریند. آیا شما حق را به چه کسی می دهید؟ بیش از نود درصد کسانی که به ازدواج مجدد روی می آورند در زمره این مثال دسته بندی می شوند. 4. طبق آنچه که در متن از مواد 1034 و 1035 قانون مدنی آمد قول و قرار ازدواج تعهدی برای لزوم عقد ایجاد نمی کند. لذا اینکه نسیم روابط قبل از ازدواج خود با پرهام را به هم زده است این خیانت نخواهد بود. 5. مشکل بنده با پیمان معادی آن است که چرا با اینکه در فیلم معتدل جدایی نادر بازی کرده به جای آنکه از فرهادی تأثیر گرفته باشد از تهمینه میلانی که یک فمینیست افراطی است اثر گرفته است. فرهادی در فیلمش حق همه را می پردازد اما میلانی از ابتدای فیلم هایش جانبداری می کند و سعی وافر دارد تا مخاطب نیز مثل او فکر کند. سؤال این است که چرا در فیلم برف روی کاجها ما از علی چیزی نمی شنویم و از علت رفتارهای او چیزی نمی دانیم. اگر شما یک قاضی باشید با شنیدن این قصه به ظلم علی حکم می کنید یا به او اجازه دفاع از خود می دهید؟ جناب معادی از ابتدا حکمش را داده و علی را محکوم کرده است. 6. شما تیر در تاریکی می افکنید تا به خیال خود یکی از آنها به راقم اصابت کند. گاهی بنده را به تحجر و گاهی به عقده سرکوفته فرویدی متهم می کنید. الحمد لله که خداوند این بنده اش را از این انساب بری داشته است. متأسفانه بایست گفت که این رفتار تهمت آمیز شما درباره کسی که او ر انمی شناسید با عقایدی که در سینه شما جای گرفته هم سنخ است. خدای تعالی عاقبت همه مؤمنان را به خیر کند.
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    حلال بودنش به معنی این نیست که همه باید موقت ازدواج کنن! ازدواج دائم خواهر تو با یه معتاد هم حلاله، اما هیچ وقت این کارو نمیکنه!!
  • نصیر ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اگر شما اطلاعای از احکام اسلامی داشتی می دونستی که اون هوس بازان تسلیم نفس که شما از آنها با نام جوانان امروزی و آینده!!.. دختر یا پسر به راحتی با صیغه کردن به این امر مبارک و آینده نگرانه شان می پردازن!!.. و بعضا یک دختر با 100 نفر هم صیغه کرده...
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    هر کسی که در تنهایی پای فیلم های فرهادی مخملباف و..نشسته به خوبی می دونه این فیلم ها به هیچ عنوان حتی یک شاهکار هنری در ایران بر اساس فرهنگ ایرانی یا دینی نیستن. به قول فراستی اون تازه به دوران های بالا شهری فارسی حرف می زنن اما وقتی فرهنگشان ایرانی نیست ایرانی نیستن امریکایی فارسی زبان هستن و کاملا بر اساس مخاطب غرب گرا و برای داور جشنواره غرب گرا که سفارش فیلم نامه رو خودش داده ساخته شدن.... سپاس
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    این هنرمندان ما هم مثل مسئولامون انگار توی باغ نیستن این همه دختر و پسر که دارن صیغه می کنن چین پس!!؟؟؟؟
  • مردی از تهران ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 1
    چقدر از این زنهایی که به مرداشون انقدر غیرت نشون میدن حالم بهم میخوره بدبختهای غربزده برین ببینید جز زندگی حیوانی تو غرب چیزی دیگه پیدا میشه همش تقصیر صداوسیماست که انقدر زنهارو پررو کرد
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    ناشناس جان بحث نپذیرفت فرهنگ چند همسیر در بین ایران یک بحث است بحث حلال یا حرام بودن بحث دیگری استما یک عرف داریم که چند همسری را نمی پذیرد یک شرعی داریم که با شرایطی اجازه داده و یک قانون که باز مثل شرع است
  • سیاوش ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    چرامیگید مردها صیغه میکنند عزیزم مگر مردهازنهارو بزورصیغه میکنن تازن خودش نخوادمردنمیتونه صیغه کنه
  • سیاوش ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    نمیدونم هدف وزارت ارشاد چیه ؟میخوادمخاطب ایرانیروجذب کنه .میخوادمردم بطرف ماهواره نرن.معلوم نیست توی کلشون چی میگذره.؟وگرنه جلواین سینماگرارو ازادبگذاری هرشکری میخورن
  • سمیرا ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    نقد خیلی خوبی بود. دست مریزاد
  • بانوی دوم ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    البته بماند که این نگاه مردانه تان را راجع به خواهر و مادرتان توجیه خواهید کرد! اگر که این موارد خ خوب و حسنه است انشالله برای خواهر و مادرتان! و اگر خوب نیست غلط می کنید برای زنتان تجویز میکنید!
  • امیرانی ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    متأسفانه در این روزگار مهریه از جایگاه و مفهوم حقیقی خود خارج شده است. لذا بانوان محترم در این روزگار نباید از حق حبس ( ماده 1085 قانون مدنی) استفاده کنند و نکاح را به بعد از پرداخت مهریه موکول نمایند بلکه باید صداقت خود را به شوهر نشان دهند. البته بانوان غیر محترم می توانند هر کاری دلشان خواست انجام بدهند چنانکه دارند انجام می دهند. بالاخره این دنیا یک روزی تمام می شود و آن دنیا هم می رسد که در آن حق مظلومان گرفته می شود.
  • امیر ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اقای مشرق نظرات را طبیعتا دیدی خب یک خبر در مورد تعددزوجات برید اگر دغدغه دین دارید و مسلمان اید کتاب مطهری در این زمینه پیشنهاد میشه نظام حقوق زن در اسلام
  • امیر ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اقای مشرق نظرات را طبیعتا دیدی خب یک خبر در مورد تعددزوجات برید اگر دغدغه دین دارید و مسلمان اید کتاب مطهری در این زمینه پیشنهاد میشه نظام حقوق زن در اسلام
  • امیر ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اقای مشرق نظرات را طبیعتا دیدی خب یک خبر در مورد تعددزوجات برید اگر دغدغه دین دارید و مسلمان اید کتاب مطهری در این زمینه پیشنهاد میشه نظام حقوق زن در اسلام
  • امیر ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    نه آقا جان اینا با خیانت مرد مشکل ندارن میخوان یجوری زنای شوهر دار رو به خیانت کردن تشویق کنن این راهیه که توی سینمای فرانسه و ایتالیا و اسپانیا 40 سال پیش رفته شده
  • محمد ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    اونایی که هی ناموس ناموس میکنن جواب بدن: ازدواج موقت دو، سه، چهار، ده ماهه بهتره یا دوست پسر دختری و دم به دقیقه با یکی بودن؟
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    پس چرا رهبری علما و هر شخص دینی معتبر دیگه ای که می شناسیم چند همسر ندارند یا حتی شهید مطهری و امام هم چند همسر نداشتند در زمان پیامبر چند همسری مفسده ای نداشت ولی حالا داره مثل چیزی که در این فیلم اتفاق افتاد بماند که ازدواج پنهانی بازی با احساسات یک زن است.به نظرم عقد موقت هم در حال حاضر فقط باعث تقویت نفس سرکش حیوانی و از هم گسیختگی بیشتر خانواده ها می شود.
  • دانشجو ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    باید به ارشاد محترم گفت لطفا خیانت را سانسور کنید!!!!!!!
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    مشکل از اطرافته؟به ماچه
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    علاقه و یا شیفتگی برخی از فیلمسازان به فرنگ خیلی بیشتر از علاقه به فرهنگ است.
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    به عنوان یک طلبه عرض میکنم دلایل عدم ازدواج زنان بایک مرد بیش از 10 دلیله؟ یکیش اینه که گفتی؟ ولی اگر قبول کنیم با پیشرفت علم حکم عوض میشه ریشه دین زده میشه؟ ولی با حرفت موافقم که ازدواج دوم وموقت شرایط داره که تو قران واحادیث اومده؟ واین بستگی به شرایط خودش داره بهترین دلیل هم اینه که امروزه مراجع وروحانیون ماهمه یک همسر دارند؟اونا دین رو از ما بهتر میفهمن اما باید این رو هم دونست که حلال خدا رو حرام نکنیم وحرامش رو حلال ننمایم
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    0 0
    صیغه مال اون خانومیست که بیوه است ؟وشرایط داره همین که خانوم ازدواج موقت میکنه یعنی انسان است شرایط ازدواج دایم رو هم نداره پس با باید گناه کنه یا ازدواج موقت شما کدوم رو پیشنهاد میدید
  • کوروش مسلمان ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    واقعا متاسفم برای دیدگاه آقای معادی اونایی که مخالف عمل صیغه هستن : اینگونه رواج روابط نامشروع تو جامع چطوره ؟ اینکه داریم میبینیم هرکی با هر تعدادی که دوست داره دوست ورابطه داره بدون ذره ای نگرانی از مسئولیت ؟ اینکه خیلی ها مشکل با صیغه دارن اینکه اکثر افراد متاهل سن دار دنبال این موضوع بودن . اما واقعا برای یک جوان که امکان ازدواج نداشت و برتر هم این بود که خویشتن داری کنه اما نتونست چرا نباید این عمل انسان دوستان در چارچوب شرع خدا جایز نباشه ؟ دنبال جامعه سکولار دارای روابط قبل از ازدواج هستید اف بر شما . . . با همه این احوالات مهیا شدن ازدواج برای جوانان کاری که باید انجام بگیره و برای بی قید نشدن روابط در جامعه باید به سمت شرع قانون مند رفت در جواب کسی که گفته بود آیا به ازدواج موقت خواهر خود رضایی ؟ بگم بله واقعا خواهرتون اگه شرایط ازواج دائم نداشت شما راضی به زنا کار شدنش هستی یا صیغه شدنش ؟
  • داش علی ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    من هم با جناب مرد تهران موافقم الان ازدواج دوم گناه و جرم شده ولی زنها با این وضع زننده بیرون میان کار خوبیه!!!!!!!!!!!!!
  • هاشم ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    درسته تو اون زمان آزمایش dnaنبوده ولی چنان چهره شناس های داشتن با درصد بالا بچه رو درست به پدر بچه میدادند همونطور که تو قرآن خدا می فرماید چنان پیامبر رو شناختن که مادر بچه خودشو میشناسه و همچنین اگه تاریخ معاویه لعنت الله علیه رو بخونی میفهمی چطوری از بین 4 پدر چطور به پدر اصلیش میدنش. اما جدای از این مرد به ذات از قبول کردن یک نون خور اضافی خوشش نمیاد ولی زن نه چون خودش بچه رو به دنیا اورده هیچ وقت اونو از خودش دور نمیکنه اون وقت اگه هیچ کدوم از اون مرد ها که با اون زن بودن قبول نمیکنن و اون بچه باید با 4 پدر بی پدر زندگی کنه که نه حمایتش میکنن و هیچی و باید با فقر و تهمت زندگی رو سر کنه
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    "در ضمن ناموس یعنی چی ؟ مرد ناموس زن به حساب نمیاد که زن بذاره شوهرش با زن دیگه ازدواج کنه ؟" یعنی با این جمله ات کیف کردم! عادل خان جواب بده!
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    لایک! لایک! لاییییییییییک...
  • ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    هزار تا لایک! جناب "آقا" واقعا واست متاسفم با نظری که گذاشتی! نظرت نشون دهنده ی کوته نظریتـ ه!!!
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    واقعا! بدون هیچ اطلاعی از شرایط صیغه!
  • ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    من خانواده هایی رو میشناسم که زن میره یک نفر هم فکر خودش برای شوهرش پیدا می نه. پس نگید کدوم زنی حاضره شوهرش علنی ازدواج کنه. ضمنا دایی های من همه دوتا زن دارن!!
  • علي ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    1 0
    خيلي يك طرفه به قاضي رفتيد!!! البته حق داريد جامعه اي ك همه حق و حقوق زندگي مشترك براي مردها تعريف شده انتظار ديگ اي نمي شه داشت!! هر عملي عكس العملي داره اين قانون طبيعت !!!‌ عادت كرديم ب وجود زنهاي فداكار ... شايد بهتره ما مردها اندكي فداكاريمون رو نشون بديم و زني رو ك دوستش نداريم رو كنار خودمون تحمل كنيم تا كي قرار فقط زنها مردها رو از سراجبار تحمل كنند ...
  • میثم باقری ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    ترو خدا فیلمسازای ارزشی ایران و ببین دارن زمینه ساز فساد میشن قول میدم معادی چند سال دیگه فیلم 300 رو دوباره میسازه
  • مادر سه تا بچه ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 1
    براي اين حرفتون متأسفم كه فرموديد: بلدنيستند بين همسر و مادرشان عدالت را رعايت كنند. مشكل اكثر خانم هاي ايراني همينه كه عليرغم مسلمان بودن، هنوز درك نكرده اند كه مادر شأن و جايگاهي فراتر از همسر يا هركسي ديگري دارد و شما به عنوان يك انسان حتي اگر مسلمان هم نباشيد بايد اين را بفهميد. حسادت سم زندگي تمام خانم ها شده.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    مشکل اینه که تو جامعه مردان مجرد و زنان بیوه دار به سراغ صیغه نمیرن و بیشتر مردان متاهل به صورت پنهانی این کارو انجام میدن وگرنه برای کسی که شرایطشو داره اشکالی نداره .
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    دقیقا به نکته خوبی اشاره کردی . اگر هم کسی میخواد چندتازن بگیره باید اینقدر جیگرشو داشته باشه از اول با زنش قرار این کارو بذاره و رضایتشو بگیره نه اینکه پنهانی با زنهای دیگه بره .
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    هیچ فرقی نداره با هم چون هیچکدوم جای ازدواج دایم و پایدارو نمیگیره . هرکسی هم نمیتونه ازدواج کنه پاکدامن بمونه .
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    اتفاقا این شمایی که با خیانات آقایان مشکلی نداری و با خیانت خانمها مشکل داری در صورتیکه هردو غلطه .
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    1 0
    حقوق زن از نگاه یک مرد !
  • mohsen ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    اگر شما حتی شک کنید که در بین چند تا زن می تونید عدالت را برقرار کنید یا نه اون موقع نمی تونید چند زن بگیرید اون موقع من نمیدونم چرا توی این مسئله هیچ کی شک نمی کند
  • يك زن ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    چند همسري چه دائم چه موقت،مفهومي جز خيانت نداره، آقايون هم دنبال راهي مي گردن كه خيانتشون رو قانوني و موجه جلوه بدن. اما اين قوانين ظالمانه و ضد انساني در نفس كار تاثيري نداره.
  • یک ایرانی ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    1 0
    جناب آقاي راقم ، من متفکر ديني نيستم و خيلي هم در دين تحقيق و تفحص نکرده ام ولي اگر آن چبزي که شما در بند سوم اشاره کرده ايد واقعيت دارد ، حقيقتا بايد گفت اين همان اسلام طالباني ست. همان تفکر متحجرانه اي است که نه تنها يه پيشرفت اسلام در دنياي امروز کمک نميکند بلکه آنرا به قهقرا ميبرد. واقعا شما و امثال شمايي که حتما اعتقاد داريد در غرب به زنان همانند کالا نگريسته ميشود ، اين نگاه اسلام به زن را چگونه توجيه ميکنيد ؟ "اگر مردي به زنش غيرت بورزد که چرا با بيگانه ارتباط دارد براي او به ايمان محسوب خواهد شد اما اگر زني به شوهر خود غيرت بورزد که چرا همسر دوم گرفته است اين سخن کفر خواهد بود"... واقعا چنين عقيده اي نگاه مردسالارانه و کالا گونه به زن نيست ؟ من به هيچ وجه با تفکر فمنيستي هم عقيده نيستم و آنرا افراط گونه و عامل فروپاشی بنیان خانواده ميدانم اما آیا حقیقتا این که زنی بخواهد در زندگی زناشویی _ جایی که مرد و زن شریک زندگی هم هستند _از حقوق مساوی برخوردار باشد یک توقع فمینیستی است ؟؟ آری من نیز میدانم که مساوات به معنای عدالت نیست اما وقتی پای حقوق و نیازها و عواطف انسانی در میان باشد ، مساوات عین عدالت است ! از مشرق عزیز تقاضا و خواهش میکنم این نظر بنده را منتشر کنید.
  • حسین ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    قانون حمایت از خانواده چه کاری برای خانواده ها کرده میشه فقط یک مثال بزنید ؟ اما در عوض خیلی از خانم ها با استفاده از این قانون هم هوس بازی هاشونو ادامه میدن و هم یک حقوق ماهانه برای خودشون مهیا کردن به علاوه سرمایه ای که دادگاه ها در مرحله اول وصول مهریه به زنها میده طبق این قانون زنها هر وقت دوست داشتن ترک زندگی میکنند ! پس این قانونو میشه قانون حمایت از ازن نامید . این قانون به لطف نفوذ فمنیستها به مجلس تصویب شد . پس ساختن اینجور فیلمها طبیعیه ...!
  • محمود ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    احسنت عزیز بی غیر این هم نیست این مشکلات بطور واقعی در ای قشر ایجاد شده و اگر بررسی بشه این قشر چطور پدیدار اومد و چه کسانی این قشر ایجاد کردن و یک سری طرفدار برای خودشون ایجاد کردن و این موضوع خیانت که در جامعه ما و در این قشر به وجود اومده دقیقا موضوع که در غرب حال حاضر در حد خفخان وجود داره و سرایت کرده به خودشون چیزی که حتی روانشناسان و شاگردان فروید یهودی نمیتونن این بساط جمع کنن به نظر من مشکلات کلید ما نبود بنمایه های عمیق دینی در جامعه و بعد در زندگی و سبک زندگی مون .......
  • محمود ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    هر دو حالت همون اخر جملت
  • موسی ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 1
    خطاب به یک ایرانی بهتر است قبل از اینکه دهنت را باز کنی که چیزی بگویی می رفتی نهج البلاغه را باز می کردی که ببینی این جمله در آن هست یا نه. بعد که جمله را می دیدی سعی می کردی یک کمی از عقلت برای اول بار در زندگی ات کمک بگیری که حکمت آن را بفهمی. اگر نمی فهمیدی می آمدی مثل یک آدم مؤدب سؤال می کردی تا یک شیر پاک خورده ای پیدا شود و جواب تو را بدهد. حالا که این کارها را نکرده ای بهتر است به این سؤال فکر کنی که چرا معتقدم زن و مرد به لحاظ همه چیز با هم مساوی هستند؟ پس چرا جهاز تناسلی مرد با زن فرق دارد؟ آیا تو حتی نمی دانی که زن ها حمل کننده جنین هستند و در مدت بارداری فعالیت جنسی آنها به حداقل می رسد؟ اگر باز هم متوجه نشدی به یک روانشناس مراجعه کن.
  • سعيدرضا ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    نقد خوب بود آخرش به بيراهه رفت كه به نظر ميرسه جاش اينجا نبود...............
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    هست ولی اگه به اونها بپردازند میرن هتل ... پیش همکارشون
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    راست میگه خودتونو به خواب نزنید منم میبینم اگرچه به اندازه خیانت مردان نیست ولی آیا باید بشینیم تا خانواده های ایرانی بیشتر آسیب ببینن
  • م م م ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    به نظرم یک طرف ماجرا زن است وزن ومرد چیزی بیشتر از همدیگه گیرشون نمی اید
  • همان یک ایرانی ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    با سلام و تشکر از مشرق عزيز که نظر بنده را منتشر کرديد ، خواهش ميکنم اين نظر من را هم که در پاسخ به جناب آقاي "موسي" است منتشر کنيد. جناب آقاي موسي هر چند که در ابتداي عرايضم عرض کردم من مفحص ديني نيستم و از لفظ "اگر" استفاده کردم که مبادا در صورت عدم صحت آن جمله سخن گراني گفته باشم، و از قرار معلوم شعور فرهنگي و ادبي شما هم آنقدر قد نميدهد که علت به کار بردن لفظ " اگر" را متوجه شويد ، اما باز هم خوشحالم که خواندن پاسخ هتاکانه شما من را به تکاپوي بررسي صحت آن جمله انداخت و از اين بابت از شما ممنونم. اما در پاسخ به شما : اولا : لحن گستاخانه و بي ادبانه صحبت شما _که من نيدانم آيا متاثر از جهل و بي فرهنگي شماست يا تربيت خانوادگي تان_ چندان مناسب بحث و گفتگو در چنين زمينه هايي نيست ، لطفا اصلاح کنيد. ثانيا : کاش کمي بيشتر به مغزتان فشار مي آورديد گفته من را با دقت بيشتري مي خوانديد. من کجا گفته ام که مرد و زن به لحاظ همه چيز با هم مساوي هستند ؟! حرف من درباره نياز به برخورداري زن و مرد از [ حقوق مشترک ] در زندگي زناشويي ست.برداشت اشتباه شما به علت کج فهمي يا بيسوادي شماست. در ضمن دليل شما براي تفاوت زن و مرد هم در نوع خود بينظير است !... " پس چرا جهاز تناسلي مرد با زن فرق دارد؟ " البته زن ومرد از بسياري جهات باهم متفاوتند اما جالب اينجاست که شما مهم ترين آنرا در آلت تناسلي ميدانيد ! اگر بنا بر مقايسه جسماني است که حتما عقل ناقص شما هم گواهي ميدهد شباهت هاي زن و مرد بسيار بيشتر از تفاوت هاي آنهاست. ثالثا : اشاره کرده ايد به تغيرات هورموني زنان در دوران بارداري که به سبب آن ميل جنسي آنها کم شده و به دنبال آن مردان غیوری مثل شما از بزرگنرين لذت زندگي خود باز مي مانند و لذا واجب ميشود که به حلال خدا عمل کرده و همسري ديگر برگزينند ، حال آنکه زن بینوا سنگینی بار فرزند را بر دوش میکشد !! حال سوال اینجاست که این مرد مسلمان عزیز که خیلی هم علاقه مند به حلال های خداست! غریضه جنسی خود را از زمان بلوغ جنسی تا ازدواج چگونه کنترل میکرده است که اکنون در زمان بارداری همسرش نمی تواند؟؟ آیا واقعا شما آنقدر ضعیف النفس هستید که به جای حمایت از همسرتان در دوران بارداری اش به دنبال ارضا میل جنسی خودتانید ؟ در آخر من به خاطر تندی قلمم پوزش میطلبم اما جناب آقای موسی به هر حال جای شکرش باقیست که کسی مثل شما برای مطلب من جوابییه ای نوشته است. اما آیا به قول خودتان "شیرپاک خورده" هست یا نه ؟ الله اعلم !!
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    مرد اگر توی خونش محبت ببینه ، تمکین ببینه دیوانه است اگه بره زنه دیگه بگیره! واقعا تو تلویزیون وسینمای ایران بیش از حد و بدون دقت به این موضوع پرداخته میشه... بابا یکی به اینا بگه چرا میرید موضوعو به دین میچسبونید... اینهمه خیانت غیر شرعی... برید به اونا گیر بدید...
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    من کمی احساس کردم کسی که این مطلب رو نوشته کمی داره بی انصافی می کنه . واقعا بده که خیانت مرد رو زیاد بد نمی دونیم ولی خیانت زن اشد مجازات ! و یه چیزیو یادآوری کنم هی نگید دین این رو گفته دین اون رو گفته کمی فکر و هم به کار بندازید خوبه . برای تاثیر گذاری نقدتون میگم که معتدل باشید و به فیلم یک دفعه حمله نکنید . خودتون رو یک جوری نشون ندید که یک طرف قضیه هستید و اون طرف رو دارید می کوبید . من نمی دونم تحصیلات بده؟ سینما بده ؟ تئاتر بده ؟ روشنفکری بده ؟ که چجوریه احساس می کنم تفکرات بیشتر جوانان جامعه ی ما با نظرات این سایت نمی خونه. دلیل منطقی بیارید ماست مالی نکنید .پیش فرض واسه خودتون وقتی یک چیزو درست می گیرید نتیجش همین میشه. طرف صحبتم با نویسنده مطلب بود . منتشر نکردی هم نکردی .
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    بیچاره زنا
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    با بیان یه مطالب و توجیهشون و عادی و بی قبح نشون دادنشون می خوای جلوی آسیب خانواده رو بگیری!؟!
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    شما از هزار فکت و حقیقت ثابت نشده استفاده کردید و نتیجه گرفتید. ۱)مجاز بودن چند همسری مردان بدلیل شرایط اجتماعی بوده ۲) به این دلیل که پدر بچه ها مشخص بود ولی در مورد زنان امکان پذیر نبود.... هر کدوم این ها رو علاوه بر این که نمی شه ثابت کرد، تازه می شه رد هم کرد. اگر این جوره که شما می گید، چرا خدا زنا را حرام کرده و ازدواج و ازدواج موقت را حلال؟ به نظر می رسد به فکت های شما ربطی ندارد. چون هر دو در اون مورد برابر اند. اسلام چرا این همه بر نگاه نکردن به نامحرم تاکید دارد؟ با توجه به این که پدر بچه معلوم نمی شده و مادرش معلوم می شده، چرا خداوند بچه ها را به مادر منتسب نمی کرده و در قرآن می فرماید اون ها رو با اسم پدرشون صدا بزنید. برید ببینید دغدغه ی قرآن و روایات چیه؟ بحث عفاف و حیا و نصف دین و حجاب شهوت و ایناست یا این که نکنه خدای نکرده پدر بچه معلوم نشه!
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    عربا اون موقع نرمش نمی کردن خدا بهشون گفته نماز بخونن. اون موقع رژیم غذایی شون رو کنترل نمی کردن خدا گفته روزه بگیرن. مسافرت نمی رفتن روحیه کاری شون به مرور خراب می شده خدا گفته باید برین حج (مرخصی اجباری) شبا خوابشون نمی برده خدا براشون قصه ی پیامبرا رو می گفته. ... دیدی چه منطق خفنی دارم!
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    برعکس آن چه مدافعین این فیلم ها می گویند که این ها دغدغه های جامعه است و چه و چه، سینمای امروز نه تنها دغدغه های مردم که دغدغه های خود سینمایی ها را مطرح می کند. اتفاقا آن هایی که به اسلام بیشتر پایبندی دارند، از این مشکلات کمتر دارند. ۱۳۰۰ سال در ایران این دغدغه ها نبود. سینما به جایی نمایاندن دغدغه های و راهکار برای آن دغدغه سازی می کند و به جای بیان مشکلات، به مشکلات اضافه می کند. این موضوع در خود فیلم هم قابل مشاهده است، خانواده ای که مادر پیانو می زند و معلم موسیقی است و هیچ مراعاتی نسبت به حلال و حرام و محرم و نامحرم نمی شود.
  • مرتضی ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    در قران ایه ای هست که فرموده:ای همسران پیامبر...
  • هرمز چرم شیر ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    از سایت مشرق برای این گزارش حقیقت خواهانه و روشنگرانه کمال تشکر را دارم . فکر می کنم تقریباً اگر فیلم های جنگی را کنار بگذاریم بیش از 90% محصولات سینمای بی هنر ما دارای وجوه کامل فمینیستی است که هدفشان دگرگون کردن اساس سنت های سالم ایرانی و تحمیل تهاجم فرهنگ ضد انسانی سرمایه داری غرب است
  • سید ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    0 0
    بصراحت تو قانون اشاره شده که پرداختن به مسائلی مسل خیانت تو رسانه ممنوعه نمی دونم چطور این ارشاد داره اجازه می ده همچین فیلم هایی بیان روی پرده سینما بابا این که همون فیلم های من و تو فارسی وان و ... است که اونجا بهونه این بود که اونا فرهنگشون اینطوریه اینجا تو کشور اسلامی چی یگیم نمی دونم چرا اجازه می دیم همچین چیزهایی تو جامعه عادی بشه من اگه بخوام اعتراضم رو ارسال کنم باید چیکار کنم ؟ کسی هست راهنمایی کنه ؟ سایتی جایی که بتونم اعتراض کنم
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    0 1
    چرا هیچ قانونی جلوی خیانت مردا رو نمیتونه بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    سیستم فرهنگی مثل گاراژه البته بلانسبت گاراژ صاحب نداره
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    1 1
    اونایی که میگن مرد حق خیانت و چند همسری دارن خیلی بیشعورن متحجرها
  • سعید ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    شمایی که میگی من طرفدار جدایی نادر از سیمین بودم ! برو نقد استاد رائفی پور در مورد جدایی نادر از سیمین رو ببین اونوقت میفهمی چه جوری شیعه رو توی لایه های پایین فیلم زیر سوال برده بود
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    0 0
    این حرفا درست ولی خدا وکیلی کدوم عدالت........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس