در سالهاي ابتدايي جنگ، مناطق جنوبي نزد و ايران و عراق در اولويت قرار داشت و از اين رو بيشتر عمليات هاي بزرگ ايران نيز در اين منطقه پايه ريزي و اجرا مي شد ، از طرفي استقرار نيروهاي ضد انقلاب و کوموله ها در مناطق غربي و شمال غربي باعث شده بود تا نيروهاي بعث

به گزارش مشرق به نقل از فردا، با اين همه ارتش و سپاه نيز با اعزام فرماندهان بزرگي نظير شهيد مصطفي چمران ، شهيد حاج ابراهيم همت و حاج محمد متوسليان به منطقه نشان مي دادند که نسبت به مناطق فوق بي تفاوت نيستند و انجام چند عمليات توانست موقعيت رزمندگان اسلام را در اين نواحي تقويت کند.

عمليات محمد رسول الله در تاريخ 12 دي ماه سال 60 در مناطق عملياتي مريوان، نوسود و پاوه و در ارتفاعات مرزي معروف به «تخت اورامانات» و با هدف پاکسازي و انسداد مسير هاي ورودي عناصر ضدانقلاب، و ارتقاي امنيت شهرهاي مرزي در منطقه اورامانات به اجرا درآمد.

از ديگر اهداف اين عمليات پيشروي در خاک دشمن بعثي و تصرف چندين ارتفاع و روستاي منطقه و تصرف شهر طويله عراق بوده است که با فرماندهي شهيد حاج ابراهيم همت و حاج احمد متوسليان در دو محور جداگانه همراه شد .

در عمليات محمد رسول الله ، رزمندگان مي‌بايست از دو محور مريوان به فرماندهي حاج احمد متوسليان و پاوه به فرماندهي شهيد همت وارد عمل شده و با آزادسازي بخشي از ارتفاعات منطقه ، در محدوده بين نوسود و مريوان ، و نيز انهدام دشمن، شهر طويله عراق و چند روستا را به تصرف درآورند.

همچنين محور مريوان به فرماندهي حاج احمد متوسليان، ماموريت داشت تا ضمن آزادسازي ارتفاعات شنگادور، توالي (پنج قله)، دره تاريک، جانبازان و ملقه پشقله، شهر طويله را تصرف و تامين کند.

حاج محمد ابراهيم همت نيز مأموريت داشت تا در محور پاوه پاکسازي شهر نوسود، ارتفاعات کل هرات، سرني، شوشمي و تعدادي از روستاهاي منطقه از وجود دشمن (عناصر ضدانقلاب و نيروهاي عراقي) را انجام داده و با ورود به شهر طويله در خاک دشمن پيشروي کند

به اين ترتيب رزمندگان اسلام پس از اقامه نماز مغرب و عشا به طرف اهداف تعيين شده حرکت کردند و پس از چندين ساعت کوهپيمايي، عمليات در بامداد روز بعد با رمز مبارک "لااله‌الا‌الله، محمد رسول الله" آغاز شد.

 

در محور پاوه، نيروهايي که از معبر "وزلي" وارد عمل شده بودند در حين عبور از کنار شهر نوسود - جهت عزيمت به ارتفاع سرني با عناصر ضدانقلاب درگير شدند و در نتيجه تعدادي از ضدانقلابيون کشته و تعدادي نيز اسير شدند. در ادامه، اگرچه اين نيروها به رغم هوشياري دشمن توانستند هدف خود را تامين کنند، ليکن فشارهاي دشمن موجب شد ارتفاع مذکور چندين بار دست به دست شود.

نيروهاي محور ملقه پشقله و جانبازان نيز موفق شدند هدف خود را به سرعت تصرف کنند و وارد شهر طويله عراق شوند.

در اين ميان، عدم سقوط ارتفاع "کل هرات" و حضور دشمن روي آن موجب شد تا به رغم موفقيت نيروهاي خودي در طرفين اين قله مشکلات جدي در تامين و تدارک نيروهاي خودي ايجاد شود.

از نتايج اين عمليات مي توان به انهدام کامل پايگاههاي دشمن در اطراف طويله و تصرف و تأمين شهرک طويله ، کشته و زخمي شدن بيش از 1000 نفر از دشمن به همراه اسارت بيش از 150 نفر از نيروهاي عراقي و انهدام 10 عراده توپ و 50 دستگاه انواع خودرو به اضافه 4 دستگاه تانک و نفربر عراقي اشاره کرد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس