کنگره جديد بايد در مورد اهداف استراتژيک بلند مدت راديويي و تلويزيوني بين‌المللي ايالات متحده و چگونگي بهتر شدن براي رسيدن به اهدافش تحقيق و تفحص کند.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، "هله سي ديل" (Helle C. Dale) کارشناس ارشد مرکز ديپلماسي عمومي در داگلاس و "سارا آليسون" افسر ارشد مرکز مطالعات سياست خارجي، موسسه بين المللي مطالعات بنياد هريتيج است. وي تدوين استراتژي جديد پخش، در ديپلماسي رسانه اي آمريکا را امري ضروري توصيف مي کند و مي نويسد:

يکي از اسرار پيرامون ايستگاه‌هاي‌ راديويي و تلويزيوني بين‌المللي ايالات متحده اين است که چرا با وجود افزايش هزينه صرف شده در هر سال اعتبار آنها کمتر و کمتر مي‌شود. همانطور که افزايش بودجه براي انجام اين قبيل عمليات افزايش مي‌يابد خدمات راديويي و تلويزيوني ايالات متحده در بخش‌هايي از جهان که از ارزش بسيار زياد استراتژيک براي اين کشور برخوردار است به عقب تر مي‌رود.
کنگره جديد بايد در مورد اهداف استراتژيک بلند مدت راديويي و تلويزيوني بين‌المللي ايالات متحده و چگونگي بهتر شدن براي رسيدن به اهدافش تحقيق و تفحص کند.

اهميت امواج کوتاه
در صداي امريکا (VOA)، يکي از سرويس‌هاي راديويي کلامي که چند مورد آن به تعطيلي کشيده شدند، در ماه اکتبر چهار زبان اصلي ديگر تقريبا از اين شرايط فرار کردند. اين زبان‌ها چندان کم اهميت نيستند در حاليکه شنوندگان زيادي دارند و زبان‌هاي جهاني به شمار مي‌روند: اسپانيايي، فرانسه (به آفريقا)، ماندارين و اندونزيايي از اين قبيل هستند.
بنا به آمارهاي "اينترمديا" (شرکتي که در مورد مخاطبان، زير نظر هيئت مديره پخش بين‌المللي آمريکا (BBG) تحقيق و بررسي مي‌کند) در اتيوپي 69 درصد از شنوندگان بيان مي‌کنند که آنها به صورت هفتگي به امواج کوتاه گوش مي‌دهند.
در زيمبابوه، اين تعداد 84 درصد است و در برمه 91 درصد. در افغانستان تقريبا 40 درصد مي‌گويند آنها به پخش برنامه‌هاي دري صداي آمريکا يا راديو آزاد اروپا گوش مي‌کنند.
به عبارت ديگر، در حالي که مخاطبان جهاني امواج کوتاه، در 20 سال گذشته کاهش يافته‌اند، کشورهاي تحت سيطره آن، براي سياست خارجي ايالات متحده مهم هستند و رسيدن به آنها از طريق ديگر ابزار سخت است. در ديگر مناطق کليدي به عنوان مثال، آسياي مرکزي، قفقاز، چين و کره شمالي، امواج کوتاه راديويي تنها رسانه موجود در شرايط کنوني است چرا که ابزار ديگر و رسانه‌هاي ديگر را دولت کنترل مي‌کند. راديو آزاد آسيا، که در چين برنامه پخش مي‌کند (بيشتر به تحريک دولت چين)، اقداماتش به طور کامل در امواج کوتاه خلاصه مي شود.
دليل ارائه شده براي واپس گرايي مديريتي راديو و تلويزيون، کسري بودجه، در بودجه سال مالي 2011 است. اما واقعيت اين است که بودجه پخش راديويي و تلويزيوني بين‌المللي ايالات متحده بيش از 100 ميليون دلار در طول پنج سال گذشته افزايش يافته است.
پس مساله چيست؟
اين کاملا قابل فهم است که اعضاي کنگره، هنگامي که از بسته شدن قريب الوقوع اين زبان‌ها مطلع شدند، شروع به ابراز نگراني شديد از هيئت مديره پخش بين‌المللي آمريکا (BBG) کردند. نگراني‌هاي مشابه، بخاطر طرح‌هايي براي بستن تنها ايستگاه ارسال انتقال موج کوتاه، متعلق به دولت ايالات متحده در گرين ويل کاروليناي شمالي افزايش يافت.
خوشبختانه، هر دو برنامه توسط BBG جديد، تحت رياست "والتر ايساکسون" مورد پسند قرار گرفته‌اند. با توجه به تصدي اداره اين دفتر در ماه جولاي، هيئت مديره جديد، بررسي استراتژيک بلند مدت را آغاز کرد. اين مساله شديدا براي جلوگيري از تجهيزات مهم ايالات متحده از تصميم‌گيري‌هاي خودسرانه و کوتاه مدت اتخاذ شده تحت مديريت قبلي براي پوشش کمبودها و پشتيباني از حمايت جانبدارانه تلويزيون، اينترنت و راديو مورد نياز بود.
سند استراتژيک BBGدر حال حاضر يک برنامه پنج ساله است که از سال 2008 به شدت بر روي اينترنت، رسانه‌هاي اجتماعي، فنآوري‌هاي جديد و ايستگاه‌هاي تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي متمرکز شده است. سرمايه‌گذاري در فن‌آوري‌هاي بالا، دليل اصلي در کاهش مداوم سرمايه‌گذاري در راديو است.
با اين حال همانطور که رسوايي "ويکي ليکس" (WikiLeaks) نشان مي‌دهد، اينترنت همچنان براي نفوذ، نه تنها توسط دولت‌هاي خارجي مانند چين يا ايران بلکه توسط "آنارشيست‌هاي اطلاعاتي" مانند جوليان آسانژ با برنامه‌هاي خصمانه‌اي(!) که براي ايالات متحده تدارک ديدند، به شدت آسيب پذير است.
يکي ديگر از دلايل کم توجهي به راديو، نسخه برداري غيراخلاقي در ميان سيستم‌هاي پخش اخبار است. به عنوان مثال، تا همين اواخر هيچ اشتراک روزنامه‌نگارانه و تجهيزات فني در بين سرويس صداي آمريکا در آمريکاي لاتين و راديو و تلويزيون مارتي نسبت به کوبا وجود نداشت. حتي امروز، نهادهاي سخن پراکني ايالات متحده در خاورميانه، تلويزيون الحره و شبکه فارسي صداي آمريکا، کارگرداني مي‌شوند و عملکردشان کاملا مستقل از يکديگر است.
عليرغم داشتن اولويت بالا در طرح استراتژيک فعلي BBG، سرويس‌هاي پخش خاورميانه‌اي آمريکا اغلب تحت انتقاد شديد از نظر کيفيتي، محتوايي و حمايت‌هاي جانبدارانه هستند.

توصيه ها
کنگره بايد:
• از بازنگري استراتژيک BBG حمايت کند. اين بخش بايد توسط کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان و ارتباطات راهبردي کنگره و ديپلماسي عمومي کميته هاي پارلماني براي دستيابي به منافع فعال تحت نظارت قرار بگيرد.
• توقف هرگونه فساد بيشتر پخش راديويي و امکانات BBG، همانطور که ديگر رسانه‌ها تحت بازرسي قرار مي‌گيرند. نابرابري تکنولوژيکي بين بخش‌هاي مختلف درخواست‌هاي مخاطبان جهاني از جمله راديو موج کوتاه و متوسط در کنار تلويزيون و اينترنت برطرف شود.
• اين تقاضا که، شوراي امنيت ملي احتياجات مورد نياز کنگره براي تجزيه و تحليل ديپلماسي عمومي بين دولتي و سازمان يا ارتباطات راهبردي را تکميل کند.

ارزيابي مجدد استراتژي
کنگره جديد بايد از اين بررسي استراتژيک از زماني که اداره آن را در ژانويه به عهده گرفته است حمايت کند. اشتباهات سنا در مورد راديو و تلويزيون بين‌المللي ايالات متحده از تابستان امسال مورد توجه قرار بگيرد؛ اما حداقل در مجلس، رئيس کميته امور خارجي از بررسي دقيق راهبردي و متعاقب آن، پخش استراتژي جامع قدرت قرن ،21 حمايت کند.
اين بايد شامل تنظيم دوباره تجهيزات و به طور ايده آل، يک ساختار حاکميت جديد و موثرتر باشد. در نهايت، اين کار بايد با يک سازمان يا مرکز ارتباطات استراتژيک درون دولتي، که مي‌تواند به وضوح رابطه بين سياست خارجي ايالات متحده و اهداف امنيت ملي و اهداف استراتژي بين‌المللي پخش را تعريف کند، هماهنگ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس