کد خبر 22041
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶

جشن خودکفايي ايران در توليد پلاسما به عنوان ماده اوليه محصولات خوني امروز با حضور وزير بهداشت برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، با پيشرفت‌هاي سريعي که در توليد پلاسما در کشور داشته‌ايم، توانستيم در توليد پلاسما که ماده اوليه محصولات خوني است به خصوص براي توليد IVIG و فاکتور 9 به خودکفايي برسيم و براي ساير فرآورده‌هاي خوني مانند فاکتور 8 و آلبومين نيز بخش عمده توليد اين داورها با پلاسماي ايراني انجام مي‌شود.

خودکفايي ايران در توليد پلاسما ما را به يکي از کشورهاي پيشتاز در توليد محصولات خوني در دنيا بدل مي‌کند و گر چه هنوز پالايشگاه‌ خون در کشور راه‌اندازي نشده است، ما مجبوريم براي تبديل پلاسما به فرآورده‌هاي خوني پلاسماي توليدي را به اروپا بفرستيم اما در زمينه توليد پلاسما نيز کشورهاي بسيار معدودي توان توليد دارند به همين علت ارزش خودکفايي در توليد پلاسما به هيچ وجه کمتر از توليد کامل اين فرآورده‌ها نيست.

امسال 120 هزار ليتر پلاسما فقط توسط سازمان انتقال خون توليد مي‌شود و سال آينده اين ميزان به 150 هزار ليتر افزايش مي‌يابد، بخش خصوصي نيز سال آينده به توليد 50 هزار ليتر پلاسماي استاندارد مي‌رسد؛ به اين ترتيب مي‌توانيم براي توليد ساير محصولات مشتق از پلاسما نيز از نظر ماده اوليه پلاسما به خودکفايي برسيم. در اين صورت بخش مهم پلاسماي توليدي براي IVIG و فاکتور 9 ارسال خواهد شد. اين دو همان فرآورده‌هاي پلاسمايي هستند که در توليد آن به خودکفايي رسيده‌ايم.

با توجه به ارزش ريالي بالاي پلاسماي مورد استفاده در توليد فاکتور 9 و IVIG ،خودکفايي در توليد پلاسماي مورد نياز بيماران کشور امري افتخار‌آميز است.

علاوه بر توليد اين محصولات مشتق از پلاسما، محققان کشور موفق به توليد فاکتور 7 و 8 نوترکيب هم شده‌اند که دستاورد مهم ديگري است که در آينده نزديک جزئيات آن اعلام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس