کد خبر 220309
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹

سومین روز اعتراضات در ترکیه به رغم درخواست مقامات این کشور از معترضین برای پایان دادن به اعتراضات، امروز هم پس از یک آرامش نسبی از سر گرفته شد.

به گزارش مشرق به نقل از  فارس، درگیری‌ میان نیروهای پلیس ترکیه و معترضان در استانبول و آنکارا به رغم دعوت به آرامش نخست‌وزیر این کشور، همچنان ادامه دارد.
 
 باوجود اینکه خیابان‌های استانبول در مقایسه با روزهای پیش، از آرامش نسبی برخوردار است اما معترضان در برخی مناطق این شهر و «آنکارا» حضور دارند. میدان تقسیم مرکز تجمع معترضان طی چند روز گذشته بوده است.
 
بر اساس این گزارش، تظاهرات‌کنندگان در منطقه «تونالی» در آنکارا با آتش زدن اشیای مختلف، اعتراض خود را به پلیس نشان می‌دهند و پلیس ضد شورش نیز با استفاده از گاز اشک‌آور و پودر فلفل تلاش می‌کند تا آنها را متفرق کند و مانع سنگ انداختن معترضان به سوری دفتر «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه شود.  
 
گزارش شده که معترضان در شهر ازمیر ترکیه با برگزاری تظاهرات در ساحل دریای اژه خشم خود را نسبت به اقدامات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کردند.
 
معترضان با سنگ نیروهای ضد شورش را هدف قرار دادند و با سر دادن شعارهایی علیه دولت، برخورد خشن نیروهای امنیتی علیه معترضان در استانبول و آنکارا را محکوم کردند.
 
این درگیری ها در ابتدا در استانبول آغاز شد اما بتدریج به شهرهای ازمیر، آنکارا، آنتالیا و قونیه هم کشیده شد.
 
«معمر گولر» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که در جریان درگیری های دو روز گذشته تظاهرات کنندگان با نیروهای پلیس در استانبول و دیگر شهرهای این کشور،  79 نفر زخمی شدند که 53 نفر معترض و 26 نفر از نیروهای پلیس بودند.
 
به گفته وزیر کشور ترکیه، در جریان این درگیری ها 939 معترض نیز بازداشت شدند.
 
وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که این 939 بازداشتی توسط نیروهای پلیس در بیش از 90 مورد تظاهرات اعتراضی که طی روزهای جمعه و شنبه در 48 شهر در نقاط مختلف این کشور برگزار شد، بازداشت شدند.
 
سازمان عفو بین‌الملل نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن شرم‌آور خواندن استفاده پلیس ترکیه از خشونت بی‌رویه علیه تظاهرات‌کنندگان در استانبول، اعلام کرد که تاکنون دو نفر کشته و بیش از هزار نفر زخمی شده‌اند.
 
این درگیری‌ها خشونت‌بارترین درگیری‌ها از سال 2002 تا کنون به شمار می‌آید که حزب «عدالت و توسعه» به رهبری «رجب طیب اردوغان» قدرت را در این کشور به دست گرفته است.
 
این درگیری‌ها از جمعه گذشته در اعتراض به طرح دولت ترکیه برای تبدیل بوستان تاریخی «قیزی پارک» به یک مرکز فرهنگی و تجاری در استانبول آغاز و به برخی شهرهای دیگر از جمله، ازمیر و آنکارا نیز کشیده شد.
 
«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه دیروز در سخنان خود اعتراض‌های استانبول را بحرانی ساختگی و غیرقابل توجیه دانست.
 
وی افزود: برای تظاهرات کنندگان، حفظ محیط زیست اهمیتی ندارد و طرح‌های توسعه میدان «تقسیم» در شهر «استانبول» به رغم تمامی این اعتراض‌ها ادامه خواهد یافت.
 
اردوغان به توسل بیش از حد پلیس به زور علیه معترضان اعتراف کرده و گفته است که در این زمینه تحقیق خواهد کرد.
 
با هدف آرام‌سازی اوضاع در ترکیه و جلوگیری از گسترش دامنه ناآرامی ها به دیگر شهرهای این کشور ، وزارت کشور ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد درباره ادعاهای مطرح شده درباره تندروی نیروهای پلیس این کشور در مقابله با جمعیت تظاهرات‌کننده در میدان «تقسیم» در شهر استانبول تحقیق کند.
 
نخست‌وزیر ترکیه گفت: معارضان دروغ‌هایی را برای شعله‌ور کردن آتش اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی شایع کرده‌اند.
 
 اردوغان در سخنان امروز خود نیز اتهامات معارضان خود را رد کرد و گفت که دیکتاتور نیست بلکه خادم ملت است.
 
وی افزود: آنها به ما اتهام می‌زنند که می‌خواهیم بوستان «قیزی پارک» را برای ساخت یک مرکز تجاری تخریب کنیم اما این درست نیست بلکه طرح ما ساخت یک موزه است. ما نمی‌خواهیم این بوستان را در میدان تقسیم تخریب کنیم بلکه می‌خواهیم پایگاه سلطان «سلیم دوم» را بسازیم. ما می‌خواهیم قلعه عثمانی را که «آتاتورک» تخریبش کرد، بسازیم و مساجد را باز کنیم و صدای اذان را به رغم خشم برخی بلند کنیم زیرا ما در اکثریت هستیم.
 
اردوغان تصریح کرد: من کسی بودم که در دوره‌ای که شهردار استانبول بودم، از عدم قطع درختان دفاع می‌کردم و مرا زندانی کردند. وی گفت که اکنون برخی تلاش دارند تا فضای کودتا را به ترکیه باز گردانند.
 
از سوی دیگر، «عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه نیز درگیری‌های در میدان تقسیم استانبول را نگران کننده توصیف کرد.
 
در مقابل احزاب معارض دولت ترکیه را به تکروی و سیاست‌های مداخله جویانه در دیگر کشورها متهم می کنند. «کمال قلیچدار اغلو» رئیس حزب جمهوری خواه اصلی‌ترین حزب معارض دولت ترکیه گفت که ملت آزادی و دموکراسی می‌خواهند.
 
وی افزود: این اعتراضات علیه دیکتاتوری اردوغان است و مردم روش سرکوبگرانه وی را نمی‌پذیرند.
 
«شکری کوچرک شاهین» روزنامه نگار ترکیه‌ای نیز دراین باره به الجزیره گفت: این یک هشدار از سوی مردم است که دولت باید آنرا به خوبی متوجه شود.
 
وی تاکید کرد که پیام این اعتراضات این است که هرچیزی که اردوغان می‌خواهد، مورد قبول مردم نیست.
 
«عمر خشرم» خبرنگار الجزیره از ترکیه گزارش داد که این اعتراضات نتیجه افزایش حساسیت سیاسی در فضای ترکیه در پی اختلافات درباره مسائل مهمی همچون بحران سوریه و بحث قانون اساسی جدید است.
 
به عقیده تحلیلگران، اگرچه بسیاری تلاش کرده‌اند تا اعتراض‌های مردمی در ترکیه را اعتراض به کندن  چند درخت و آسیب به محیط زیست تعریف کنند و آن را در آن قالب جای دهند، اما برای کسانی‌که به امور واقف هستند، کاملا روشن و واضح است که این اعتراض‌ها ریشه در کجا دارد؟
 
دولت ترکیه همچنین برای جلوگیری از گسترش اعتراضات دسترسی کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی را نیز مسدود کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس