کد خبر 220139
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تاکید بر اینکه حذف ایران از بازار جهانی پتروشیمی قیمت‌ها را متلاطم و بازار سیاه ایجاد می‌کند، گفت: برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و ممکن است در آینده از این انرژی در تولید برق و بخار پتروشیمی‌ استفاده کنیم.

به گزارش مشرق، عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با فارس،‌ اظهار داشت: رابطه سیاسی ایران و آمریکا با پیش‌دستی آمریکا یک رابطه تحریمی شد و آمریکا داوطلبانه کشور و صنعت ما را تحریم کرد.

وی افزود: ما در آن زمان توسعه چندانی در پتروشیمی نداشتیم و ظرفیت نصب شده کمتر از 15 میلیون تن در سال بود، اما امروز ظرفیت نصب شده پتروشیمی به بیش از 60 میلیون تن در سال رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تأکید کرد: اعلام تحریم جدید نیست و همواره بوده است و بی‌تأثیری آن نیز به زبان آمار به اثبات رسیده است، کما اینکه در دل این تحریم توسعه چشمگیری نصیب ما شد.

وی با تأکید بر اینکه ما به تعبیر آنها دچار مشکل فلج‌ ناشی از تحریم نخواهیم شد، تصریح کرد: پیام ما به آنها آن است که تحریم‌ها باعث شناسایی آسیب‌ها در ساختار و تبدیل آن آسیب‌ها به نقاط قوت و توانمندی‌های جدید و ارتقاء دانش و فناوری و توانمندی‌های اقتصادی جدید شدیم.

*80 درصد قطعات و دانش فنی پتروشیمی بومی شده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره واردات تجهیزات و مشکلات آنها در اثر تحریم گفت: بازارهای آمریکایی همواره به روی محصولات ما بسته بوده است و از سوی دیگر در پتروشیمی کجا از آمریکا استفاده کردیم که امروز آسیب ببیند؛ اتفاقا از این بابت از اقدام آمریکا خوشحالیم، چرا که تحریم باعث شد، روی روابط و پشتیبانی آمریکایی‌ها حساب نکنیم.

بیات اضافه کرد: هیچ کدام از تکنولوژی پتروشیمی‌های ما بعد از انقلاب آمریکایی نیست و قطعات یدکی ما نیز ارتباطی با آمریکا ندارد و همین طور دانش فنی، کاتالیست و خوراک نیز با آمریکا مرتبط نیست.

وی با بیان اینکه در ساخت قطعات یدکی حتی به بسیاری از کسانی که دانش فنی را از آنها می‌گرفتیم نیز وابسته نیستیم، گفت: قبلا در مورد قطعات ساده وابسته بودیم، اما الان بیش از  80 درصد قطعات دانش فنی، گازهای استاندارد و امثال آن بومی شده و در خدمت صنعت قرار دارد.

*صف خرید محصولات پتروشیمی‌های تحریم شده/حاضریم به آمریکایی‌ها کاتالیست بفروشیم

بیات در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت بازارهای صادراتی ایران گفت: نخست باید بگویم که ما در کشور جهت‌گیری توسعه ارزش افزوده داریم و بخش قابل توجهی از تولیدات ما یعنی نزدیک به  60 درصد آنها در داخل کشور در زنجیره ارزش تبدیل به کالا شده و نیاز شهروندان ایران و دیگر کشورها را تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: برای خرید داخلی محصولات بعضی از پتروشیمی‌هایی که تحریم شدند، با تقاضای شدید و صف خرید مواجه هستیم و از سوی دیگر نیازمند بازارهای اروپا و آمریکا نیستیم، اگرچه اروپایی‌ها می‌دانند جایگزین بعضی محصولات ایرانی با کیفیت تولید شده توسط ما در دنیا وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی افزود: در بعضی پتروشیمی‌ها که در لیست تحریم قرار گرفته، سالهاست از کاتالیست تولید داخل استفاده می‌کنیم و مازاد بر نیاز خودمان نیز به صورت انبوه تولید می‌کنیم، چنانکه حاضریم حتی به شرکت‌های آمریکایی نیز این کاتالیست‌ را که قبلا وارداتی بود، بفروشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به  16 میلیون تن محصولات مازاد بر نیاز کشور به بیش از  60 کشور صادر شد، گفت: حجم صادرات ما ممکن است رو به افزایش و یا حتی در صورت مصرف در صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی بر اساس برنامه‌ها رو به کاهش باشد.

*ممکن است برای تامین برق و بخار از انرژی صلح آمیز هسته‌ای استفاده کنیم

بیات گفت: سال گذشته  12 میلیارد دلار محصول صادر کردیم که منابع حاصل از آن یا در فاینانس‌های خارجی و یا در پروژه توسعه‌ای خود واحدها بر اساس یک مدل نهادینه شده در کشور مصرف شده است.

وی افزود: پتروشیمی هیچ ارتباطی با مسئله هسته‌ای کشور ندارد و درآمد مازادی ندارد که صرف این مسئله شود؛ علاوه بر آنکه صلح‌آمیز بودن مسائل هسته‌ای ایران اثبات شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: البته ممکن است برای تولید بخار و برق پتروشیمی‌ها از انرژی صلح‌آمیز و ارزان قیمت‌تر هسته‌ای استفاده کنیم و مثلا استفاده از این انرژی جایگزین پتروشیمی مبین که با سوزاندن انرژی فسیلی، برق و بخار تولید می‌کند و در لیست تحریم قرار گرفته است، شود؛ اگرچه هنوز نیازی برای رفتن به این سمت حس نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: بسیاری از بازارهای ما تحت نفوذ آمریکا و اروپا نیست و  نه تنها الان بلکه با توجه به سالهای طولانی آینده برای این کشورها به صرفه نیست که محصولات ما را جایگزین کنند.

*تسریع حرکت ایران در راستای زنجیره ارزش پتروشیمی

بیات تأکید کرد: برنامه ما برخلاف تصور آمریکایی‌ها حرکت در راستای زنجیره ارزش پتروشیمی است و تلاش می‌کنیم با تغییر جهت کاری کنیم که ایران رهبری صادرات محصولات مصرفی تولید ایران را که از محصولات پتروشیمی ساخته شده‌اند برعهده بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر هم تحریم نباشد، رویکرد ما همین است، اما با تحریم ممکن است سرعت ما بیشتر شود و بتوانیم کمک‌های بیشتری از جانب مردم به مجلس و مسئولان دریافت کنیم.

*بمب هسته‌ای ایران توسعه صنعت نفت و پتروشیمی است

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل هدف گرفتن صنعت پتروشیمی ایران از سوی آمریکا گفت: آمریکا دستیابی به بمب هسته‌ای را بهانه کرده، اما واقعیت آن است که بمب هسته‌ای ایران توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است.

وی توضیح داد: مردم روستاها روزی در این کشور با فلاکت زندگی می‌کردند، کما اینکه بنده خودم روستازاده هستم و به یاد می‌آورم باید برای گرمایش به سختی از بیابان‌های اطراف هیزم جمع‌آوری می‌کردم، اما امروز در روستاهای ما گاز و برق رفته است و آمریکا با همین توسعه مخالف است.

بیات اضافه کرد: توسعه مگر جز رفاه، آسایش و امنیت مردم ایران و دیگر نقاط جهان را فراهم می‌کند، پس باید تأکید کنیم که آمریکا با آسایش مردم ایران و جهان مخالف است و این یک سیاست استعماری است.

وی افزود: زمانی در رژیم سابق وقتی گوشت به صورت هفتگی وارد منازل می‌شد، ما مجبور بودیم به آن نمک زیادی بزنیم و آن را در پارچه بپیچیم و از سقف آویزان کنیم، تا شاید سالم بماند اما الان بهترین انواع یخچال و کالاهای خانگی با تکیه بر محصولات پتروشیمی در ایران تولید می‌شود و الان به جای آن زندگی سخت، آسایش مردم فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تأکید کرد: بر اساس گفته‌های مقام معظم رهبری آمریکا انرژی هسته‌ای را بهانه کرده که جلوی پیشرفت و توسعه ایران را بگیرد چرا که وقتی مردم موفقیت حکومت مردم‌سالار دینی را بگیرد، دیگر حکومت سرمایه‌داری جایی نخواهد داشت.

*به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم/پولی نداریم که به بخش هسته‌ای اختصاص یابد

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای آمریکایی‌ها در استفاده از منابع پتروشیمی در توسعه فعالیت هسته‌ای ایران گفت: بخش هسته‌ای ایران به منابع مالی کلان نیاز ندارد، چرا که صلح‌آمیز است و از سوی دیگر ما در حال حاضر در پتروشیمی در برنامه توسعه پنجم برای 71 طرح مجوز داده‌ایم که از 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و اجرای این برنامه به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و خود پتروشیمی به منابع خود برای توسعه این صنعت بیش از هر جای دیگری نیاز دارد.

بیات تأکید کرد: علاوه بر منابع حاصل از فروش و صادرات محصولات پتروشیمی باید از منابع دیگر و فاینانس‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم، چرا که در برنامه ششم توسعه (آینده) برای نصب 55 میلیون تن ظرفیت جدید به  43 میلیارد دلار منابع نیاز داریم.

وی افزود: اهداف کلان برنامه توسعه هفتم را تنظیم کرده‌ایم که برای رسیدن به آنها به  50 میلیارد دلار منابع دیگر نیز نیاز داریم که سر جمع از الان تا 10 یا 15 سال آینده به  200 میلیارد دلار منابع نیاز خواهیم داشت.

*حذف ایران از بازار جهانی محصولات پتروشیمی بازار سیاه ایجاد می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در ادامه تأکید کرد: نیاز بازار جهانی بر اساس آمارهای بین‌المللی بیش از برنامه‌های توسعه همه کشورهای دنیا در صنعت پتروشیمی است، یعنی اگر کل برنامه‌های در دست اجرای پتروشیمی را جمع کنیم و نرخ رشد تقاضا را نیز در نظر بگیریم، تقاضا بسیار بیشتر از ظرفیت‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 25 درصد از کل تولید محصولات پتروشیمی خاورمیانه در ایران تولید می‌شود که حذف آن می‌تواند قیمت‌گذاری را متلاطم کرده و حتی بازار سیاه تولید کند.

بیات با اشاره به تناقض رفتار، گفتار و اقدام در سیاست‌های آمریکا گفت: این تناقض به صورت یک رویه دائمی درآمده است، چنانکه از یک طرف در مذاکرات هسته‌ای می‌گویند تحریم‌های پتروشیمی را برمی‌داریم و از طرف دیگر تحریم‌های جدیدی در محصولات پتروشیمی وضع می‌کنند.

وی تصریح کرد: نکته اصلی آنجاست وقتی آمریکا سالها پتروشیمی را تحریم کرده و می‌بیند علیرغم تحریم آنها، توسعه صنعت پتروشیمی به قوت خود باقی است رفتار متناقضی از خود بروز می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: در سالهای اخیر به خصوص از سال 84 به این طرف بیش از 50 طرح پتروشیمی و 38 میلیون تن ظرفیت نصب شده جدید داشته‌ایم که به معنای رشد سالیانه  16 درصد است و هیچ یک از واحدهای ما به دلیل تحریم روی زمین نمانده است.

وی افزود: همین امسال بعد از تعطیلات نوروز، هفته‌ای یک طرح در دست افتتاح داشتیم و آمریکایی‌ها می‌دانند انگار که بمب هسته‌ای ایران توسعه پتروشیمی، نفت، گاز، سد، راه و امثال آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس