کد خبر 21739
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴

در حاليکه مردم جهان در آخرين روزهاي سال و در حال آماده شدن براي جشن سال نو ميلادي هستند، ارتش جمهوري خلق چين در اقدامي غيرمنتظره با انتشار تصاوير جديد، پيشرفته ترين جنگنده خود موسوم به J-20 را معرفي کرد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از سايت فارسي ميليتاري، ارتش چين در حالي در 27 دسامبر (3 روز پيش) اولين عکسهاي با کيفيت بالا از از اولين جنگنده مخوف خود منتشر کرده که مقامات آمريکايي چندي پيش درباره قدرت فزاينده موشکي ارتش چين ابراز نگراني جدي کرده بودند و همزمان کره ي جنوبي نيز از تقويت بيسابقه نيروهاي ويژه ارتش کره شمالي طي دو سال گذشته خبر داده است .
با وجود اينکه هيچ اطلاعاتي از اين جنگنده منتشر نشده ، کارشناسان نظامي رقيب نوظهور F-22 آمريکايي و T-50 روسي را نقطه اوج تجربه ي چين در همکاري 20 ساله خود با روسيه در زمينه توليد جنگنده ، بخصوص در زمينه موتورهاي جت ميدانند ، بطوريکه حتي خريد و انتقال تکنولوژي موتور جت AL-31F روسي جنگنده ي Su-27 توسط چين نيز پيش زمينه اي براي توليد موتور پيشرفته بومي WS-15 که به احتمال زياد قبل تپنده ي J-20 است ، ميدانند .
از طرفي ديگر ، برخي رسانه هاي روسي و مجله نظامي Janes از فروش مخفيانه ي موتور پيشرفته ي 117S به چين خبر ميدهند ، اين موتور در اصل براي استفاده در جنگنده ي نسل پنجم روسي T-50 توسعه داده شده .
در بخش تجهيزات الکترونيکي نيز ، بنابر تخمين کارشناسان ، تجهيزات الکترونيکي و شناسايي J-20 را حاصل تجربيات چين در ساخت جنگنده ي Su-30MMK که ساخت مشترک چين و روسيه است ميدانند و حتي احتمال بکارگيري نمونه ي ارتقا يافته ي تجهيزات الکترونيکي استفاده شده در Su-30MMK از جمله تجهيزات ارتباطي رمزگذاري شده باند VHF/UHF با برد 400 کيلومتر و باند HF با برد بيش از 1500 کيلومتر است .
همچنين با بکارگيري سيستم ناوبري TKS-C3 توسط J-20 ، اين جنگنده ميتواند با کنترل 15 جنگنده بطور همزمان در نقش يک آواکس ظاهر شده و شبکه ي محلي تبادل اطلاعات ميان گروهي از جنگنده ها برقرار کند .
همچنين احتمال ميرود اين جنگنده از آخرين سري رادارهاي ساخت شده ي داخلي موسوم به J-11b استفاده کنند ، گفته ميشود برد اين رادار در حدود 350 کيلومتر بوده و قابليت درگيري همزمان با 4 هدف هوايي و 4 هدف زميني را دارد .
کارشناسان نظامي جهان که با انتشار اين عکسها تقريبا به يقين رسيده اند که چين هم اکنون در حال تست جنگنده ي نسل پنجم خود است زمان تقريبي توليد انبوه اين جنگنده را بين سالهاي 2015 تا 2020 تخمين زده اند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس