کد خبر 2172
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۳

اعتصاب شاعر مصري،انتشار گزيده‌ ديگري از سروده‌هاي "محمود درويش"، رکوردشکني رمان موراکامي، داستان طنز زندگي صدام و ... از عناوين مهم خبرهاي مرتبط در حوزه کتاب و کتاب‌خواني است.

به گزارش مشرق، شبکه ايران نوشت: مهمترين عناوين و سر‌خط‌هاي مرتبط با "کتاب" را?مي‌توانيد، هر روز در شبکه ايران دنبال کنيد.

ارسال 1080 کتاب داستان به دبيرخانه جايزه جلال
دبيرخانه سومين دوره اين جايزه اعلام کرد که تا پايان هفته گذشته 1080 عنوان کتاب در بخش داستان به دبيرخانه اين جايزه ارسال شده است. اين در حالي است که در سال گذشته تعداد آثار ارسالي به دبيرخانه اين جايزه تنها 703 عنوان بوده است. در بخش نقد ادبي نيز 700 عنوان به دبيرخانه ارسال شده که 360 عنوان اثر بيش از سال گذشته است. در اين جايزه، کتاب‌هايي بررسي و داوري مي‌شوند که براي نخستين بار در سال پيشين به طبع رسيده‌اند. محورهاي مورد ارزيابي هيات داوران عبارتند از «داستان بلند»، «داستان کوتاه»، «نقد ادبي»، «مستندنگاري» و «تاريخ‌نگاري». همچنين ارزش جوايز نفرات اول هريک از رشته‌هاي اين طرح، نشان ادبي جلال آل احمد به علاوه 110 سکه بهار آزادي است.

"چرند و پرند" دهخدا در راديو فرهنگ
برنامه «کاغذ اخبار» کاري از گروه مطالعات فرهنگي است که دوشنبه ساعت 11:30 در ادامه بررسي تاريخ مطبوعات دوره‌ مشروطه در دو برنامه، نشريه‌ "صوراسرافيل" را بازخواني خواهد کرد. در اين برنامه زندگي «ميرزا جهانگيرخان‌صوراسرافيل» هم مرور خواهد شد. بر اين اساس مريم يگانه و حسن آزادي گويندگان «کاغذ اخبار» نخستين نوشته‌ دهخدا در ستون «چرند و پرند» صوراسرافيل را بازخواني مي‌کنند.

اعتصاب شاعر معترض مصري
"حمدي عيد" شاعر مصري به دليل بي‌توجهي "فاروق الحسني"؛ وزير فرهنگ مصر براي ملاقات با او در مقابل ساختمان وزارت فرهنگ اين کشور در قاهره دست به اعتصاب زد. اين شاعر به‌خاطر مصادره اموالش توسط هيات کاخ‌هاي فرهنگي مصر براي اشعار و ترانه‌هايي که سروده و همچنين اعتراضش که با بي‌توجهي وزارت فرهنگ روبه رو شد، دست به اين کار زده است. اشعار حمدي عيد توسط ارکستر ملي مصر براي موسيقي کودکان، تبديل به سرود شده و هر سال در مراسم مختلف پخش مي‌شود ولي هيچ پولي بابت آن به او پرداخت نشده است.

رونمايي از نسخه عربي کتاب "آنک آن يتيم نظر‌ کرده"
مراسم رونمايي از نسخه عربي اين کتاب، که توسط دکتر بتول مشکين فام به عربي ترجمه شده است، روز 16 مردادماه برگزار مي‌شود. اين کتاب که هم‌اکنون نسخه عربي آن در کشور لبنان منتشر شده، حاصل تحقيقات محمدرضا سرشار در متون معتبر تاريخي مرتبط با زندگي و سيره پيامبر ‌اسلام (ص) است که در قالب داستاني و به لحني شاعرانه منتشر شده است. بتول مشکين فام درباره ترجمه اين کتاب مي‌گويد: زماني که "آنک آن يتيم نظر کرده" را ترجمه کردم سال پيامبر بود و خدمتي کوچک بود که اميدوارم پيامبر از من بپذيرند.

انتشار 12 کتاب ترسناک از آر.ال. استاين در بازار کتاب
شهره نورصالحي که تاکنون 20 عنوان کتاب از آثار آر. ال. استاين نويسنده معروف ژانر وحشت را به فارسي برگردانده، هم‌اکنون ترجمه 12 کتاب ديگر از آثار اين نويسنده را در دست نگارش دارد. گفتني است اين نويسنده آمريکايي با تعداد زياد کتاب‌هايش نام خود را در کتاب رکوردهاي گينس به ثبت رسانده است. نورصالحي از اين 12 کتاب تاکنون به ترجمه جلد چهارم رسيده. همچنين به دليل ارتباط محتوايي اين کتاب‌ها، آثار به لحاظ زماني با يکديگر منتشر مي‌شوند.

زندگي رجبعلي خياط در يک مجموعه داستاني
مجموعه داستان «شب‌خوان شهر» که به قلم سميرا اصلان‌پور نوشته شده، مجموعه‌ داستان‌هاي "يک شهر، يک خياط" و "هفت دريا شبنم" اين نويسنده را که درباره رجبعلي خياط است،به همراه چند داستان ديگر دربر مي‌گيرد. اين کتاب تازه که قرار است تا ماه مبارک رمضان از سوي نشر شهر منتشر شود، در مجموع شامل 40 داستان درباره‌ زندگي رجبعلي خياط است که به گفته‌ اصلان‌پور، برخي از آن‌ها بيش‌تر به حکايت شبيه‌اند.

رکوردشکني آخرين جلد رمان موراکامي در کره جنوبي
جلد سوم اين رمان که با عنوان 1Q84 منتشر شده، درحالي از ديروز راهي کتاب‌فروشي‌هاي کره جنوبي شده، که بزرگ‌ترين کتاب فروشي آنلاين اين کشور از هفته پيش شروع به پيش‌فروش اينترنتي اين کتاب کرد و با ثبت سفارش 7 هزار نسخه‌اي، اين کتاب منتشر نشده را در راس پرفروش‌ترين اثر هفته قرار داد. داستان اين رمان در سال 1984 در ژاپن مي‌گذرد و موضوع‌هاي مختلفي را دنبال مي‌کند که مرگ و زندگي، خشونت و مذهب بخشي از آن هستند. شخصيت اصلي اين ماجراها يک زن تروريست حرفه‌اي و يک مرد رمان‌نويس هستند. هاروکي موراکامي اين رمان را با الهام از 1984 جوروج اورول 1Q84ناميده است. Q در زبان ژاپني معادل عدد 9 است.

رونمايي از ويژه‌نامه "مقاومت" با حضور نماينده حزب‌الله لبنان
اين ويژه‌نامه به مناسبت سالروز ولادت سيد‌حسن نصر‌الله و با حضور نماينده حزب‌الله لبنان و دبير کل دبيرخانه جمعيت حمايت از انتفاضه فلسطين در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي رونمايي شد. اين ويژه‌نامه شماره‌اي از نشريه الوحده محسوب مي‌شود که به انديشه‌هاي رهبر حزب‌الله لبنان در موارد گوناگون از جمله ولايت فقيه اختصاص يافته است. نشريه الوحدة با 30 سال سابقه هم اکنون در 120 کشور جهان توزيع مي‌شود.

ممنوعيت ورود هرگونه کالا و ماشين آلات چاپ از انگلستان
بهمن درّي؛ معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد طي دستوري به دفتر امور چاپ، صدور مجوز ورود و ترخيص هرگونه کالا و ماشين‌آلات چاپ از کشور انگلستان به کشورمان را ممنوع اعلام کرد. اين اقدام در راستاي مقابله با زياده‌خواهي‌هاي دشمنان انقلاب اسلامي به‌ويژه انگلستان که در حمايت از فتنه سال گذشته و نيز در تحريم کشورمان، فعاليت جدي داشته، اتخاذ شده است.

زندگي طنز صدام در "کمدي ماهي سرد"
اين کتاب عنوان داستاني بلند از شهرام شفيعي است که در قالب طنز و با محوريت زندگي صدام نوشته شده و انتشارات سوره مهر، آن را به چاپ مي‌رساند. نگارش اين داستان 2 سال پيش به اتمام رسيده، اما ناشر آن به تازگي مشخص شده است. "کمدي ماهي سرد" در حجم 400صفحه و روايتي تخيلي، هجويه‌اي بر زندگي صدام است که در آن به جنايت‌هاي ديکتاتور عراق و نقش وي در جنگ تحميلي عراق عليه ايران پرداخته شده است.

انتشار گزيده‌ ديگري از سروده‌هاي "محمود درويش"
اين گزيده از شعرهاي شاعر فقيد فلسطيني، با عنوان «تابستان عاشقان» با ترجمه‌ عبدالرضا رضايي‌نيا منتشر خواهد شد. اشعار ترجمه شده بر اساس مجموعه‌ها‌ي شعر متأخر محمود درويش تدوين شده و آن‌ها را از زبان مادري اين شاعر فلسطيني به فارسي ترجمه کرده است. مترجم در ارزيابي شعرهاي متأخر درويش مقدمه‌اي نوشته و رويکردهاي اين شاعر معاصر عرب در مجموعه‌هاي شعر آخرش را تبيين مي‌کند و شرح مي‌دهد تا از رهگذر آن، مخاطب به تفاوت دوره‌هاي شاعري محمود درويش پي ببرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس