دبير شوراي فرهنگي دفتر مقام معظم رهبري گفت: دفاع لازم است اما زماني مفيد است که با تهاجم پيوند بخورد و مهمترين استراتژي ما بايد تهاجم فرهنگي در فکر دشمنان باشد.

به گزارش مشرق به نقل از برنا، حجت الاسلام و المسلمين رضا غلامي دبير شوراي فرهنگي دفتر رهبر انقلاب در همايش ديپلماسي فرهنگي و جنگ نرم به بررسي همگرايي و يک پارچه‌سازي راهبردها و دستگاه‌هاي فرهنگي در خارج از کشور در مقابله با جنگ نرم پرداخت و گفت: اخلاص و توجه به نيروي با تقوا و با ايمان الهي از مهم‌ترين ابزارهاي مقابله با جنگ نرم است و اين جمله به هيچ وجه شعاري نيست بلکه يک واقعيت است و ما هر جا از آن غافل شده‌ايم خسران ديده‌ايم.

وي با تاکيد بر اينکه يک ملت اسلامي اگر تمام ابزارهاي قدرت را داشته باشد اما از نيروي متعهد، ضعيف باشد دچار مشکل خواهد شد، افزود: رهبر فرزانه انقلاب در فرمايشات خود بارها بر نگاه جبهه‌اي به عرصه جنگ تاکيد داشته‌اند.

دبير شوراي فرهنگي دفتر مقام معظم رهبري ادامه داد: در نگاه جبهه‌اي به عرصه جنگ، برخي عوامل بسيار مورد تاکيد است که از جمله آنها شناخت دقيق جبهه مهاجم و برنامه‌ريزي آن‌ها، برخورداري از يک برنامه استراتژيک و واحد همچنين ايجاد هماهنگي ميان ستاد با روابط ديني است.

غلامي برقراري سطحي عالي از همکاري و تعامل با انگيزه ديني را از ديگر ويژگي‌هاي حضور در جبهه فرهنگ عنوان کرد و گفت: پايان دادن به هر گونه عناصر نفوذي و تعيين اصول و محکمات و مراقبت از حفظ آن از ديگر تاکيدات مورد توجه در جبهه عرصه فرهنگ است.

وي در ادامه به مهم‌ترين راهبردها و راهکارها در مقابله با تهاجمات فکري و فرهنگي در جبهه جنگ نرم اشاره کرد و افزود: دفاع لازم است اما زماني مفيد است که با تهاجم پيوند بخورد و مهم‌ترين استراتژي ما بايد تهاجم فرهنگي در فکر دشمنان باشد.

دبير شوراي فرهنگي دفتر مقام معظم رهبري با تاکيد بر اينکه هر جا موفق بوده ايم استراتژي تهاجم در فکر دشمنان توسط مديرانمان اعمال شده است، گفت: ارائه قوي و جذب انديشه ناب اسلام و همچنين نقد انديشه‌هاي غرب بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي در ادامه به دو نوع ديپلماسي لازم براي مقابله با جنگ نرم اشاره کرد و افزود: ديپلماسي نخبگاني و عمومي از اين دو نوع است که البته گاهي ديپلماسي نخبگاني به دليل شرايط خاصش همراه با انديشه‌ها نمي‌شود که بايد به سراغ ديپلماسي عمومي رفت و در سال‌هاي اخير نيز رهبر فرزانه انقلاب به اين نوع ديپلماسي بارها تاکيد و نظر داشته است.

غلامي با اشاره به اينکه ديپلماسي عمومي به ابزارهايي نياز دارد، گفت: از جمله اين ابزارها نيروي انساني و همچنين تشکل‌ها هستند که در ديپلماسي نخبگاني اين تشکل‌ها بسيار مورد توجه و کار قرار مي‌گيرد.

دبير شوراي فرهنگي دفتر مقام معظم رهبري در ادامه مهم‌ترين ابزار استراتژي تهاجم را تئوري فکر کردن عقايد و تفکرات نظام اسلامي دانست و خاطرنشان کرد: براي اينکه اين اتفاق بيفتد ما نياز به دو شبکه توليد فکر و محتوا و همچنين شبکه توليد و ترويج نياز داريم که هر کدام اگر ضعيف عمل کند ما نمي‌توانيم در عرصه تهاجم موفق باشيم.

وي ادامه داد: البته بايد در شبکه تبليغ و ترويج اين نکته را مد نظر داشته باشيم که اگر تنوع در آثار توليدي وجود نداشته باشد کار آيي لازم را نخواهد داشت و ما دچار مشکل خواهيم شد.

غلامي با بيان اينکه نيروي انساني در حرکت‌هاي انقلابي از جمله مقابله با جنگ نرم حرف اول را مي‌زند، گفت: ما بايد در نيروي انساني سرمايه‌گذاري قوي انجام دهيم که راهکار آن حفظ نيروهاي خوب و انقلابي همچنين شناسايي نيروهاي مهم و خاص است.

دبير شوراي فرهنگي دفتر مقام معظم رهبري در پايان به فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب در جلسه خصوصي که در سال 86 برگزار شده بود، اشاره کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب در آن جلسه فرمودند مساله فرهنگ به معناي واقعي کلمه يک جنگ به حساب بياوريد البته شايد اين حرف تکراري باشد و من تاکيد مي‌کنم چون هر چه بر اين صحبت‌ها تاکيد مي‌شود متاسفانه در عمل ضعيف انجام مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس