کد خبر 215804
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲

بهای جهانی طلا در هفته گذشته 117 دلار کاهش یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از نامه، بازار جهانی طلا روزهای خوبی را سپری نمی کند و روزانه قیمت این فلز گرانبها کاهش می باید و همین موضوع امیدواری ها برای بازگشت طلا به روزهای اوج را کاهش داده است.

بهای جهانی طلا در یک هفته گذشته افت چشمگیری را تجربه کرده است به طوری که در این مدت قیمت طلا در بالاترین سطح خود به 1477 دلار و در پایین ترین سطح نیست به 1360 دلار رسیده است.

بر همین اساس در نظرسنجی این هفته کیتکو 61 درصد به ادامه روند کاهشی قیمت طلا رای داد و 32 درصد به افزایش قیمت طلا و تنها 7 درصد به ثبات قیمت طلا رای داده اند.



اما یکی از مهمترین عواملی که مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا در روزهای اخیر شده، افزایش ارزش دلار در بازارهای بین المللی است. ارزش دلار و قیمت طلا رابطه معکوسی با هم دارند و با افزایش ارزش دلار، قیمت طلا کاهش پیدا می کند.

همچنین کاهش شدید ارزش ین در برابر دلار نیز یکی از مهمترین علل کاهش قیمت طلا بوده است. ارزش دلار در برابر ین به بالاترین حد خود از ماه اکتبر سال 2008 رسیده است. کاهش نرخ بهره بانکی اروپا برای نخستین بار از جولای 2012 میلادی نیز تاثیر زیادی بر کاهش ارزش یورو داشته است. به طوری که ارزش یورو در برابر دلار نیز به پایین ترین حد طی 6 هفته اخیر رسیده است.

اما کاهش بهای جهانی طلا تاثیر قابل توجهی را بر بازار طلای داخل نگذاشته و محمد کشتی آرای در این رابطه می گوید قیمت طلا در ایران با ارزش جهانی آن برابری می‌کند اما قیمت طلا در ایران از ارزش جهانی تبعیت می‌کند اما دیگر عوامل باعث کمرنگ‌ شدن این تبعیت می‌شود.

وی همچنین درباره این موضوع که چرا قیمت سکه با ارزش گرم آن در بازار متفاوت است، می گوید این مساله درست نیست و اگر قیمت حق ضرب و شش درصد مالیات سکه محاسبه شود قیمت فروش و ارزش طلا کاملا با هم همخوانی دارند، اما این مساله در ربع و نیم‌سکه به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا متفاوت است.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید قیمت طلا در بازارهای داخلی به دو عامل نوسان قیمت جهانی طلا و نوسان قیمت ارز بستگی دارد و در ایران تاثیرپذیری طلا از نوسانات بازار ارز بیشتر است.

وی همچنین معتقد است این موضوع که قیمت طلا در بازارهای داخلی بیشتر از نوسان بازار ارز متاثر است منطقی نیست و این موضوع فضای روانی بازار است. تا زمانی که سیاست های ارزی مشخص نشود نمی توان درباره بازار داخلی طلا و تاثیرپذیری آن از بازارهای جهانی اظهارنظر کرد و هم اکنون نوسانات بازار ارز و بار روانی این بازار بیشترین تاثیر را بر بازار داخلی طلا دارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید برای این که بتوانیم به قیمت های منطقی در بازار داخلی طلا برسیم باید مراودات طلا با کشورهای دیگر را به خوبی تعریف کنیم و سیاست های ارزی مناسبی را نیز تدوین کنیم. اگر سیاست های ارزی مناسب مشخص شود آثار تغییرات قیمت جهانی طلا را می توان به راحتی در بازار دید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس