کد خبر 215386
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸

هزینه‌های میلیاردی قطر برای حمایت از مخالفان سوریه جهت براندازی نظام این کشور، این روزها به یکی از بحث برانگیزترین مطالب رسانه‌ها تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، العالم به نقل از روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز"نوشت: در مطلبی در صفحه نخست خود، به هزینه‌های میلیاردی قطر طی 2 سال گذشته برای حمایت از مخالفان سوریه پرداخت.

این روزنامه نوشت، قطر طی 2 سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار برای حمایت از مخالفان سوریه هزینه کرده است که این رقم بسیار بالاتر از هزینه‌های کشورهای دیگر است؛ اکنون عربستان سعودی نیز در حال رقابت با قطر برای ارائه کمکهای مالی و تسلیحاتی به مخالفان است.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد، هزینه‌های دخالت قطر در سوریه فقط بخش بسیار اندکی از سرمایه گذاری‌های این امیر نشین نفت خیز به شمار می‌آید.

به نوشته این روزنامه، در مصاحبه‌های مختلفی که با سران مخالفان مسلح در داخل و خارج از سوریه داشته، همگی آنها به افزایش نقش قطر در بحران سوریه اذعان کرده اند؛ امری که این روزها بسیار بحث برانگیز شده است.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد، بر اساس برخی از برآوردها کمک سخاوتمندانه قطر به هر یک از مخالفان و خانواده آنها سالانه به 50 هزار دلار می رسد.

همچنین بر اساس تحقیقات مرکز پژوهشهای صلح در استکهلم که در حال پیگیری فرایند ارسال سلاح برای مخالفان سوریه است، قطر بزرگترین حامی ارسال سلاح به سوریه به شمار می‌آید به صورتی که این کشور از آوریل تا مارس 2012، هزینه ارسال بیش از 70 محموله هوایی سلاح به ترکیه را پرداخته است.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد، با وجود آنکه دخالتهای قطر به مسأله منافع باز می گردد، این کشور اکنون گرفتار قطب بندی‌های سیاسی در منطقه شده که این امر قطر را با انتقادهای بسیاری مواجه کرده است.

بر اساس این گزارش، حمایت قطر از گروه‌های افراطی در کشورهای عربی، موجب رویارویی قطر با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شده و موجب تشدید رقابت این امیر نشین  عربستان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وحید ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    0 0
    خدا لعنتشون کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس