کد خبر 212298
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴

نگاهی به واکنش علمای الازهر به تخریب و نبش قبر «حجر‌بن عدی» نشان می‌دهد همگان این اتفاق را به دور از عرف اسلام و انجام‌دهندگان این عمل را خارجی قلمداد می‌کنند.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس در ادامه محکوم‌کردن تخریب و نبش قبر «حجربن عدی» صحابی جلیل امیرالمومنین(ع)، هرچند مقامات بلندمرتبه در الازهر همچنان درباره این حادثه سکوت اختیار کرده‌اند اما علمای این دانشگاه بزرگ اسلامی این اقدام را محکوم کرده‌اند.
 
 
* عبدالشافی: علمای سوریه با مشارکت الازهر برای حل مسئله سوریه دور هم جمع شوند
 
از جمله این افراد «دکتر ابراهیم عبدالشافی»، رئیس سابق دانشکده مطالعات اسلامی و عربی دانشگاه الازهر بود که با تاکید بر اینکه اسلام انوع اشکال خشونت و تروریست، گفت: آنچه که بر قبر این صحابی جلیل رخ داده است هجمه به اسلام است و هدف آن ایجاد تفرقه مذهبی در سوریه همچون عراق است، تفرقه‌ای که جز آمریکایی‌ها از آن سود نبردند.
 
وی با بیان اینکه شعله‌ور کردن فتنه مذهبی هیچ سودی جز برای صهیونیست‌ها ندارد، افزود: اختلافی بین علمای شیعه و سنی درباره زیارت ضریح صحابی وجود دارد که به برخی از تندروها رسیده و معتقد شده‌اند که این زیارت شرک به خدا است اما نیاز به اندیشه و دقت در طرح و فهم این مسئله است.
 
این عالم ازهری با بیان اینکه نباید آیات قرآن درباره کفار و مشرکان را بر شیعیان تطبیق داد، تاکید کرد: شیعیان مسلمان و موحد هستند.
 
وی افزود: بسیاری از مصری‌ها ضریح اهل‌البیت(ع) و صالحان را زیارت می‌کنند و این زیارت از جایگاه حب و عشق به آنها و نه عبادت است و زیارت مسجد امام حسین(ع) یا سیده زینب در قاهره نافی حج و روزه و نماز نیست.
 
عبدالشافی خواستار اجتماع علمای اهل حل و عقد و علمای سوریه با مشارکت الازهر شد تا در کنار یک میز فتنه حاضر در سوریه و خونریزی در این کشور را متوقف کنند.
 
 
 
* عبدالغفار هلال: این گروه‌ها از سوی صهیونیست‌ها حمایت مالی می‌شوند
 
 
 
«دکتر عبدالغفار هلال» استاد دانشگاه الازهر نیز این اقدام تروریست‌های سوری را «جنایتی بی‌رحمانه» خواند و گفت: این اقدام به هر شکل مردود است چراکه این توهین به بزرگان تاریخ اسلام بوده و کسانی که این جنایت را انجام دادند خارج از دین و ملت هستند.
 
وی حادثه نبش قبر «حجر بن عدی» را نوعی از ترور صحابه و دین اسلام دانست و افزود: این اقدام حمله به تاریح اسلام است و خداوند در آیه 140 سوره نساء که می‌فرماید «وَقَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آیَاتِ اللّهِ یُکَفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى یَخُوضُواْ فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْکَافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا» این گونه اقدامات را حرام دانسته است.
 
این استاد دانشگاه الازهر با بیان اینکه این اقدام برخاسته از روشی وحشیانه است و حقیقت مسلحان سوری و میزان کینه و دشمنی آنان علیه اسلام را نشان می‌دهد، تاکید کرد: این گروه‌ها از سوی صهیونیست‌ها برای غلبه بر اسلام و جهان اسلام حمایت مالی می‌شوند.
 
 
 
* عضو جبهه علمای الازهر: موضع الازهر واضح است؛ هرگونه هتک حرمت درگذشتگان محکوم است
 
 
 
در همین حال «شیخ ابراهیم الخولی» عضو جبهه علمای الازهر ضمن محکوم کردن تخریب و نبش قبر صحابی جلیل امیرالمومنین(ع)، تاکید کرد: روش و موضع الازهر در این باره واضح است و هرگونه هتک حرمت درگذشتگان به صورت کلی و به‌ویژه اگر از صحابه باشد را محکوم می‌کند خصوصا اینکه «حجر بن عدی» جایگاه والایی نزد رسول اکرم(ص) داشته است.
 
همچنین «دکتر عبدالخالق شریف» عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان که ریاست آن را شیخ یوسف القرضاوی برعهده دارد، برخلاف نظر رئیس خود، گفت: کسانی که اقدام تخریب و نبش قبر صحابی رسول اکرم(ص) را انجام داده‌اند هیچ رابطه‌ای با اسلام ندارند؛ اسلامی که انسان را چه مرده و چه زنده احترام می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    0 0
    کثرالله امثالهم
  • مهدی ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    0 0
    چرا کسی کامنت نمیده ؟ همبستگی علما بهترین کاریه که برای مبارزه با این جنایات و بدعت‌ها و شیطنت‌ها باید کرد افسوس و صد افسوس (خاک بر سر من که بین چنین مردمی زندگی می‌کنم که فقط به فکر شکم خودشان هستند گرچه پر هم باشد!)
  • شناس ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    0 0
    باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس