چندی است که موضوع استفاده از سلاح شیمیایی در بحران سوریه و همچنین تشویق اوباما برای ورود نظامی به سوریه از مسائلی است که به تیتر اول رسانه های تبدیل شده است و باید دید آیا دمشق به مانند بغداد، باتلاق دیگری برای آمریکا می شود یا خیر.

به گزارش گروه بین الملل مشرق، بحث استفاده سلاح شیمیایی در بحران سوریه از موضوعاتی است که در چند روز اخیر تبدیل به تیتر اول رسانه های داخلی و خارجی شده است و رسانه های غربی با ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه در مقابل مردم و معارضین ، به دنبال ایجاد موج جهانی علیه سوریه و حکومت بشار اسد هستند.

از سوی دیگر، ابهام در سیاست خارجی آمریکا به عنوان یکی از حامیان اصلی معارضه در سوریه، از موضوعاتی است که در چند روز اخیر تبدیل به بحث اصلی شده است که آیا اوباما به مانند "جرج بوش" رئیس جمهور سابق آمریکا در ماجرای حمله به عراق، بازیچه دست انگلستان و اسرائیل قرار می‌گیرد و به دمشق حمله می‌کند یا اینکه هوش اوباما بالاتر از بوش پسر است و می‌تواند از دام اطلاعاتی اسرائیل و انگلیس در جهت منافع مردم آمریکا، خارج شود.

انچه درباره پرونده استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه می توان ذکر کرد، در چند محور قابل بحث و تأمل است.

پرده اول: انتشار خبری مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و بازی سیاسی سازمان ملل

بیش از چهل روز پیش، دولت سوریه در 9 نامه با دبیر کل سازمان ملل درباره استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی در منطقه خان العسل واقع در حلب، مکاتبه می‌کند و خواستار اعزام نیروهای متخصص برای تحقیق درباره این پرونده می‌شود ولی دبیرکل سازمان ملل به بهانه‌های مختلف از این اقدام امتناع می‌کند؛ بانکی‌مون بر خلاف قوانین بین‌المللی، درخواستی کاملا متفاوت را به سوریه ارجاع می دهد، در خواستی مبنی بر اجازه ورود به کارشناسان سازمان ملل برای تحقیق از تمامی مراکز نظامی سوریه، در خواستی که با مخالفت سوریه روبرو می‌شود و موج نخست رسانه‌ای غرب با استفاده از مخالفت حکومت سوریه اغاز می‌شود.[1]



پرده دوم: درماندگی معارضین برای پیروزی در سوریه و عقب نشینی تلویحی آمریکا از کمک نظامی به تروریست‌ها

در ادامه بحران در سوریه، اگرچه ماجرای استفاده از سلاح شیمیایی توسط تروریست‌ها در سازمان ملل پیگیری نشد و بر خلاف قاعده حکومت اسد متهم به استفاده از سلاح شیمیایی شده است، اما اخبار حاکی از پیروزی و غلبه مطلق نظامیان سوریه بر جبهه معارضه است، آمریکا بر خلاف انگلیس، قطر، عربستان و اسرائیل، خواستار کمک‌های غیر نظامی به تروریست‌ها است و مسوولان امریکایی از به کاربردن واژه کمک نظامی به تروریست‌های سوری اجتناب می‌کنند.


پرده سوم: ورود سازمان‌های اطلاعاتی غرب در ماجرای استفاده از سلاح شیمیایی

مخالفت حکومت سوریه برای بازرسی کارشناس های سازمان ملل از تمامی مراکز نظامی سوریه اگرچه در تیتر اول اخبار رسانه ها قرار دارد، اما این مسئله نمی‌تواند موج جدیدی علیه سوریه ایجاد کند و معارضین نیازمند شوک جدیدی هستند تا هم آمریکا وارد صحنه نظامی بشود و هم موج جدید رسانه‌ای علیه سوریه آغاز شود.

خبری مبنی بر استفاده ارتش سوریه از گاز سمی "سارین" توسط یکی از نظامیان اسرائیلی، به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل می‌شود.

ژنرال "ایتای برون" رئیس بخش بررسی و تحلیل سازمان امنیت ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه (۲۳ آوریل/۳ اردیبهشت) در کنفرانس انستیتوی مطالعات امنیت ملی این کشور گفت: "طبق اطلاعات ما رژیم اسد در هفته‌های گذشته چند بار و به احتمال قریب به یقین گاز سارین علیه شورشیان به کار برده است"[2]

بلافاصله بعد از اظهارات ژنرال اسرائیلی، منابع اطلاعاتی غرب از جمله انگلیس ادعاهایی درباره در دست داشتن مدارکی از چگونگی استفاده حکومت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را مطرح کردند؛ "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا هم بعد از اظهارات ژنرال اسرائیلی در بروکسل می‌گوید: ناتو باید با دقت آمادگی خود را برای مقابله با تهدیدهای سوریه علیه اعضایش، از جمله کاربرد تسلیحات شیمیایی بررسی کند.


پرده چهارم: قرار گرفتن اوباما در بازی اطلاعاتی غرب

بلافاصله بعد از جنگ رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و غرب علیه حکومت سوریه درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی، کاخ سفيد آمريکا، پنجشنبه پنجم اردیبهشت در بيانيه‌ای اعلام کرد، سازمان‌های اطلاعاتی‌اش با اتکا به برخی شواهد احتمال می‌دهند که دولت سوريه به شکلی محدود از جنگ‌افزار شيميايی در نبرد با مخالفان خود، استفاده کرده است.

با اين وجود کاخ سفيد تاکيد کرده بود اين موضوع نيازمند حقايق "قابل اعتماد و اتکای" بيشتر است تا بتواند اقدام‌های لازم را برپايه آن انجام داد.

اوباما نیز بعد از انتشار این اخبار در دیدار با پادشاه اردن می‌گوید: استفاده از سلاح شيميايی در جنگ داخلی سوريه باعث "تغيير" سياست آمريکا در قبال بحران سوريه خواهد شد.[3]

اوباما همچنین در روز سه‌شنبه دهم اردیبهشت در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید می‌گوید: شواهدی دال بر به‌کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه در اختیار دارد اما هنوز به‌طور قطع مشخص نیست این سلاح‌ها چگونه و از طرف چه کسی مورد استفاده قرار گرفته است!!



اوباما همچنین می‌گوید: چنانچه به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی توسط دولت سوریه اثبات شود، آمریکا سیاست‌های خود را درباره تحرک در سوریه بازبینی خواهد کرد.


پرده پنجم: اوباما در آستانه فرورفتن در باتلاق سوریه

با توجه به تجربه حمله به عراق با ادعای واهی تولید تسلیحات شیمایی توسط "صدام حسین"، به نظر می‌رسد که سناریوی عراق به نحوی دیگر در سوریه در حال اجراست.

باراک اوباما شش ماه پیش خط قرمز آمریکا در مسئله سوریه را، استفاده از سلاح شیمیایی ترسیم کرده بود و حالا منتقدین اوباما با تحت فشار قرار دادن وی، خواستار ورود نظامی آمریکا به ماجرای سوریه سهتند.

"جان مک کین" سناتور جمهوری خواه خطاب به اوباما می‌گوید: با این اقدام سوریه، اسد از خط قرمزهای آمریکا عبور کرده و باید به سمت کمک نظامی به مخالفان حرکت کنیم.

به نظر می‌رسد، باراک اوباما در آستانه فرورفتن در باتلاق سوریه است، باتلاقی که توسط انگلیس، عربستان، اسرائیل و قطر برای آمریکا آماده شده است.

نیویورگ تایمز در گزارشی خطاب به اوباما می‌نویسد: در ماجرای حمله به عراق، سازمان‌های اطلاعاتی سه کشور آمریکا، انگلیس و اسرائیل بدون هیچ سند و مدرکی اعلام کردند که عراق در حال تولید سلاح‌های کشتار جمعی است و بعدا اقرار به جعلی بودن اسناد کردند، در مسئله سوریه نیز، سازمان‌های اطلاعاتی این سه کشور بدون هیچ سندی اعلام می‌کنند که سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است اما می‌دانیم که شورشیان با تأیید امریکا از سلاح شیمیایی علیه حکومت اسد استفاده کردند[4] و در چرخش 180 درجه‌ای اعلام کردند که اسد علیه ما از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.[5]

نیویورک تایمز در ادامه مطلب خود می‌نویسد: اوباما همانند جرج بوش خط قرمزهایی برای خود ترسیم می‌کند که در فضای رئال و حقیقی قابل تصور نیست و آن اینکه حمله نظامی به سوریه نه تنها باعث گسترده شدن تروریسم در منطقه می‌شود بلکه سوریه همانند عراق و لیبی نخواهد بود و از نظر نیروی هوایی و نظامی بسیار پیچیده‌تر عمل کرده و حامیان قدرتمندی همچون ایران و روسیه پشت اسد قرار گرفته‌اند.

این حوادث در حالی اتفاق می‌افتد که رژیم صهیونیستی در هفته گذشته، عملا مخالفت خود با حمله نظامی به سوریه را اعلام کرد و اوباما را در این وضعیت رها کرد، "یووال استینیتز" وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی با حضور در کنفرانس سالانه بیت‌المقدس 2013 در نیویورک گفت: اخبار مربوط به این موضوع که اسرائیل اخیرا از آمریکا درخواست کرده تا علیه سوریه اقدام نظامی صورت دهد، اشتباه هستند.

وی با تکذیب قاطع گزارش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه تل‌آویو دولت اوباما را برای افزایش حضور خود در جنگ داخلی سوریه تحت فشار قرار داده، تاکید کرد: ما هرگز از آمریکا برای اقدام نظامی علیه سوریه درخواست و یا آن را ترغیب نکرده‌ایم.[6]

حال اوباما و تبع آن آمریکا باید تصمیم بگیرد که چگونه از دام بازی اطلاعاتی کشورهای انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و اسرائیل خارج شود و بر اساس منافع ملی مردم آمریکا تصمیم بگیرد از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نیز باید بداند که ورود نظامی آمریکا یا هر کشور دیگری به سوریه منجر به سرعت گرفتن دومینوی بیداری اسلامی در منطقه خواهد شد و یکی از نتایج این دومینو، محو شدن اسرائیل از غرب آسیا است.



[1] - http://www.reuters.com/article/2013/03/20/us-syria-crisis-chemical-un-idUSBRE92J0RE20130320

[2] - http://www.bbc.co.uk/persian/world/2013/04/130423_u01_syria_obama_redline.shtml

[3] - http://www.radiofarda.com/content/o2_obama_syria_game_changer/24969955.html

[4] - http://www.nytimes.com/2013/03/20/world/middleeast/syria-developments.html?pagewanted=all&_r=0

[5] - http://www.globalresearch.ca/should-we-invade-syria-obama-and-u-s-military-divided-over-syria/5333344

[6] - http://www.jpost.com/Diplomacy-and-Politics/Steinitz-Israel-didnt-ask-for-US-help-in-Syria-311372

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    مرگ بر اوبامای مکار! مرگ بر انگلیس!
  • albert ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    واقعا...شما نگران گیر افتادن اوباما در باتلاق نباشید...
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    سوریه هم از دست رفت ما هم نشستیم و نگاه کردیم و با عبارات مسخره شعار فرو رفتن آمریکا در باطلاق رو سر دادیم سوریه رفت برادر جان از خواب بیدار بشید فردا روز ماییم که باید باطلاق بشیم برای آمریکا راستی انگل برای رشد جایی بهتر از باطلاق نداره
  • مهدي ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    سوريه پيروز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس