کد خبر 211363
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰

نمایشگاه کتاب تهران در حالی امروز فعالیت خود را آغاز کرد که برخلاف اعلام مسئولان نمایشگاه مبنی بر فروش کتاب‌ها بر اساس ارز مبادله‌ای 2500 تومانی، این آثار با ارز آزاد (بیش از 3500 تومان) به فروش می‌رسد.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از مهر، بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد. در بخش بین الملل این نمایشگاه 3 سالن برای عرضه کتاب‌های عربی و لاتین و نیز حضور کشورهای مهمان این نمایشگاه در خارج از مصلی (ضلع جنوبی مصلی در طرف مقابل خیابان شهید بهشتی) برپا شده است.
 
در بخش عرضه کتب عربی این نمایشگاه که در یک سالن دایر شده است، اکثر نمایندگان ناشران کتاب‌های عربی زبان غرفه‌های خود را دایر کرده‌اند، اما هنوز تعدادی از غرفه‌های این بخش آماده نشده و برخی نیز در حال چینش غرفه‌های خود هستند. از جمله غرفه‌هایی که خالی است و هنوز کتابی در قفسه‌های آنها چیده نشده می‌توان به موسسات انتشاراتی زیر اشاره کرد:
 
منتدی المعارف (بیروت)، دارالفاروق، دار آل یاسر، الرساله، جامعةالمصطفی، المجلس الوطنی لثقافه و الفنون، دارالتوفیق، دارالکلام عربی، دارالصفوه، دارالقلم (سوریه)، مکتبه امام الامیرالمومنین، دارالحکمه، مجمع المهدی، دار المکتبة البسائر. در همین حال در بخش کتب لاتین بسیاری از غرفه‌ها هم اکنون آماده و در حال خدمات رسانی به خریداران ایرانی کتاب‌های عمدتا انگلیسی زبان هستند. البته بخش انتهایی یکی از سالن‌های قسمت فروش کتب لاتین که تقریبا عرض این سالن را شامل می‌شود خالی است و علی رغم این وسعت فضا کتبیه‌ای در سر در غرفه قرار ندارد و مشخص نیست مربوط به کدام ناشر یا کدام کشور خارجی است.
 
همچنین در این بخش چندان نشانی از ناشران هندی و یا کتب شبه قاره که رئیس نمایشگاه در نشست خبری از حضور گسترده آنها در نمایشگاه خبر داده بود، نیست.
 
مسئله مهمی که در همین روز نخست نمایشگاه تقریبا به یک دغدغه برای هم خریداران و هم فروشندگان کتاب‌های خارجی چه در بخش کتب عربی و چه در بخش کتب لاتین تبدیل شده است، این است که علی رغم اعلام وزیر ارشاد مبنی بر اختصاص یارانه به این کتاب‌ها و عرضه آنها با ارز مبادله‌ای 2500 تومانی، تمام آثار بخش ناشران خارجی در حال حاضر با همان ارز آزاد (دلار با بهای بیش از 3500 تومان) عرضه می‌شود.
 
قرار بود این کتاب‌ها با ارز 2500 تومانی عرضه شوند و طی آن وزارت ارشاد 1000 تومان از مبلغ پشت جلد را تامین کند و مابقی (1500 تومان) توسط خریدار پرداخت شود.
 
با این حال ناشران خارجی با تخفیف‌های از 10 تا 80 درصد مشغول عرضه کتاب‌هایشان هستند. این در حالی است که سال گذشته ارز مرجع (دلار 1600 تومانی) برای فروش کتاب‌های خارجی تعیین شده بود، اما اجرا نشدن مسئله پرداخت یارانه به بخش خارجی نمایشگاه کتاب از هم اکنون به دغدغه جدی فروشندگان و خریداران تبدیل شده است؛ فروشندگان نگران کاهش فروش هستند و خریداران نیز متقابلا از قیمت بالای این کتاب‌ها ناراضی‌اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس