چشم آن داشتیم که میدان امام حسین (ع) و خیابان انقلاب و میدان آزادی، که محوری فرهنگی است و دنیا بدیلی بر آن ندارد و شاهد حوادث و وقایع بسیار بوده است؛ پژواک معماری اسلامی ایرانی را پرطنین کند و آنچنان معماری شود که چشم همه دنیا بر سراپرده آن خیره شود...

گروه فرهنگی مشرق - نام امام "حسین (ع)" را بر میدانی نهاده‌اند که خیابان "انقلاب اسلامی" از آنجا آغاز می شود و تا "آزادی" ادامه می یابد و این امر هرگز از سر صدفه نیست. مگر نه آنکه انقلاب اسلامی انقلابی حسینی است و جوشش انقلابی گری از جوشش خون حسین(ع) منشا گرفته؟
امید آن می رفت که پس از طلوع انقلاب اسلامی، همه ی هنرها و بیش از همه ادبیات و سینما و معماری، دِین خود را به انقلاب ادا کنند؛ ادبیات و سینما بخشی از این بار امانت را بدوش کشیدند؛ اما معماری...

فاش بگویم؛ ایران بیش از پنج هزار سال معماری دارد و این معماری بومی به سبک ها و شیوه های مختلف تا زمان قاجار به طور خالص ادامه داشته است. از زمان قاجار تا پایان پهلوی، معماری ناب اسلامی ایرانی، رو به زوال و التقاط نهاد و به معماری غربی آلوده شد. اما با کمال تاسف پس از انقلاب اسلامی، برای همیشه معماری اسلامی ایرانی رخت بربست و این بار نه التقاطی بلکه به طور خالص غربی شد! و این مولودِ شومِ همان التقاطی است که نطفه آن، در دوران پهلوی نهاده شد و کلاهی بود که پهلوی برسر ما نهاد. 

سخن از اقتصاد، سیاست، نظام سازی، فقه حکومتی، رسانه اسلامی و دیگر شئون حکومتی نیست که عدم تولید آن، و لزوم جنبش نرم افزاری برای احصای آن را حکم کنیم؛ بلکه معماری، هنری است اسلامی ایرانی که شیوه ی ایرانیِ بومی و اصیل آن به اعلا مرتبه وجود دارد، تا آنجا که سیاحان را از اقصا نقاط به تماشای خود می کشاند؛ اما افسوس که ما، به سیاق از خودبیگانگان، چشم به غرب دوخته ایم و خود داشته را ز بیگانه تمنا می کنیم و آمال خود را بر سبیل لیبرالمعماری می جوییم.
 

آهن‌پاره‌هایی به ارتفاع بیش از 4 برابر قد انسان که در حاشیه میدان امام حسین (ع) کشیده شده‌اند

چشم آن داشتیم که میدان امام حسین (ع) و خیابان انقلاب و میدان آزادی، که محوری فرهنگی است و دنیا بدیلی بر آن ندارد و شاهد حوادث و وقایع بسیار بوده است؛ پژواک معماری اسلامی ایرانی را پرطنین کند و آنچنان معماری شود که چشم همه ی دنیا بر سراپرده آن خیره شود و معماری نابی که سر در چشمه ی انقلاب اسلامی دارد بر تارک آن نشانده شود؛ اما دریغ که روزهایی را برخود می بیند که مساجدی با معماری موهن، همچون مسجد حضرت ولیعصر (عج) و مسجد امام رضا (ع)  (که پیش از این به آنان پرداختیم) و بناهای مدرن و پست مدرن دیگر، قارچ گونه در گوشه و کنار آن می رویند. حالا وقاحت غربزدگی در عرصه معماری، به میدان امام حسین (ع) رسیده است و آنچه که رهبرمان آن را معماری وحشی  می نامد، به تمامی تبلور یافته است.


 
بدون شک مشتی آهن پاره ی زنگار زده، که مولود معماریِ شهریِ پست مدرن است؛ در میدانی مزین به نام حضرت حسین (ع) و در پایتخت یگانه سرزمین شیعه، نماد استیلای فرهنگ غرب بر پایتخت کشوری است که رهبر فرزانه اش آن را قبة الاسلام نامیده است.  
 

طرح اجرا شده ساماندهی میدان امام حسین(ع)، با مناره‌هایی مدرن که در مقابل مناره‌های مسجد، قد کشیده‌اند



مناره‌های پولادین و زنگاری اجرا شده طرح ساماندهی میدان امام حسین(ع)، که ارتفاع آنها در مقایسه با عابران، چشمگیر است 
 
طرحی که شاهد آن هستیم، به سفارش سازمان زیباسازی و همچنین مشاوره افرادی زیادی در قالب مشاوران و متخصصان تهیه شده است که از بردن نام آنها خودداری می کنیم.
 

طرح ساماندهی و بهسازی میدان امام حسین(ع) در محیط نرم افزارهای رایانه
 

طرح ساماندهی و بهسازی میدان امام حسین(ع) – محور 17 شهریور – میدان شهدا

کارفرما (سازمان زیباسازی) بنا به گفته خود، ابتدا قصد آن را داشته که با پیاده سازی محور میدان امام حسین(ع) – میدان شهدا؛ شهروندان را از دوزخ آشفتگی و ازدحام، آلودگی هوا، ترافیک و اغتشاشِ محیط، برهاند و به کنجی خلوت برساند.(که البته این امر فی نفسه پدیده مبارکی است)
 

جداره اجرا شده در  میدان امام حسین(ع)

اما حالا این طرح اجرا شده و ستبرای این آهنپاره های زنگار زده و چاک چاک، نه تنها آلام زندگی شهری را تسکین نمی دهد؛ بلکه خشن و وحشی، آرامش از دست رفته انسان را به دست معماری پست مدرنی که با فطرت خاکی انسان سرناسازگاری دارد، محاکات می کند. چه رسد به آنکه آیتی باشد به بلندای تعالی حضرت حسین (ع) و شایسته ی هنر معماری ناب انقلاب اسلامی!
بطور مسلم هنر مدرن تنها درد فقدان حضور خدا در جوامع غربی را تسکین می دهد؛ و اما اکنون در کشور اسلامی ما این معماری ناب اسلامی ایرانی است که در غربت به اسارت همان هنر مدرن درآمده است.
 

تصویری از میدان امام حسین(ع) که از اسارت معماری ایرانی به دست معماری مدرن
حکایت دارد

می‌دانم که این شیوه معماری فضاهای شهری، تقلیدی سطحی از بازی تکتونیکِ لیبرال‌معماریِ پاویلیون‌های غربی است که با پترن‌های (pattern) شکننده‌اش، فضاها و لحظات و احساسات متفاوتی را می‌سازد؛ و معماری این میدان ارزش نگاه نقادانه ندارد. اما گریزی از نقد اجمالی آن نیست.
 

پاویلیون طراحی شده توسط تویو ایتو، به نام سرپنتین پاویلیون گالری، در هاید پارک لندن، سال 2002 که به شیوه تکتونیک و با دستکاری در الگوهای اسلامی طراحی شده است؛ که آن را در مقایسه با الگوی طراحی میدان امام حسین(ع) می‌بینید



 
نقد معماری طرح جدید میدان
منهاي الگوي خاص پياده شده در جداره هاي مشبك طرح ميدان امام حسين (ع)، آنچه كه بيش از همه جلب توجه مي‌كند، جنس مصالح پولادين آن است. وقتى سابقه استفاده از فلزات را در تزيينات معماري اسلامى-ايراني پى مى‌گيريم، بيشترين استفاده را از طلا و نقره مي‌يابيم. گنبد طلا، ايوان طلا، گلدسته هاى طلا، درب‌هاى طلا و نقره، و ضريح‌هاى نقره‌ى بقاع متبركه.  
 

حرم حضرت ابوالفضل العباس‌(ع)

راز اين سابقه عریق استفاده از اين منابع فلزى گران و كمياب، نه تنها در بهاى گرانى است كه براى آن بزرگواران قايليم؛ بلكه انتخاب طلا و نقره، چيزى است كه از مبانى نظرى هنرمندان و معماران ما برمى خيزد. چه اينكه معماران ايراني طلا و نقره را عطیه‌ای بهشتي تلقى كرده و بر اساس روايات اهل بيت، قصرهاي بهشتي را ساخته از خشت‌هاي طلا مي‌دانستند.  
 

ایوان ورودی حرم حضرت ابوالفضل العباس‌(ع)


نگارگران و معماران ايرانى نيز انتخاب رنگ‌ها را هيچ گاه فارغ از مباني نظري بكار نگرفته‌اند. آنها رنگ‌ها را نور مجسم و نور را رنگ مجرد مي‌دانستند و بر اساس آنكه در مبانى نظرى هنر و معمارى اسلامى، طلا به مفهوم نور جامد است، لذا در جايى كه قلب انسان را در كانون انوار قدسى تعريف مى كردند، طلا را به عنصر اصلى تزيينات معمارى  بدل مى نمودند. حالا وقتي طلا نور جامد است، كه گويي بازتاب نور طلايي رنگ خورشيد حقيقت است و قلب انسان در جهان نور و ظلمت، مثل كُره زمين در معرض تابش آن قرار مي گيرد؛ فولاد سياه و زنگاري جز نشان ظلمت متجسد نيست و قلب انسان در برابر آهن پاره هايي زنگار بسته و سياه، اگر راه ظلمت را برود انتظار ديگرى نيست!  
مراد ما نيز اين نيست كه ستبراى اين جداره هاي پولادين بايد از طلا مي بود! اما يكي از اركان توحش اين معماري، فولاد زنگاري آن است؛ و حالا اگر از مصالح بومي و بوم آورد مانند مصالح معمارى بومى مان كه با مردمان عجين و آشناست بهره بگيريم، آيا معمارى شايسته ترى براى مردمانِ كشورِ معمارىِ اسلامى به ارمغان نياورده ايم؟
انسان در عصر مدرن وقتى از زندگى سخن مى‌راند، مفتخرانه از پيچيدگى عصر حاضر مي گويد. معماران ما نيز اينچنين مي انديشند كه زندگى پيچيده ى انسان هاي مشوش و مضطرب امروز، نيازمند فضاى پيچيده و تشويش آور است. حال آنكه اين انسان، بيش از همه به آرامش نيازمند است و اگر هنر معمارى ما با الهام از تصوير بهشت و با ايجاد فضاهاى تذكر و اطمينان قلبى، وى را با ياد خداى بهشت به آرامش نرساند، لاجرم با ايجاد فضاهاي وحشي و خشن او را بيمارتر مي كند؛ همچون پزشكي كه بيمار عصبي اش را قرص توحش بخوراند! جاى آنكه چون طبيبى مسيحا دم و مشفق، مرهمى بر زخم بى قرار انسانى باشد كه نجواى آخرالزمانى شيطان، عرصه را بر قلبش تنگ كرده است.  
معماري اين ميدان، با بهره گيرى از فرم هاى خشن، فلزهاى تيز گوشه و درنده، سياه و زنگارى و همچنين الگويى پيچيده (كه با فاصله اي كه ميانشان ايجاد شده بغرنج تر هم مي شود) قلب مخاطب را به فضايى ظلمانى مى كشاند.  
در طرح معمارى اين ميدان از عناصر معمارى مسجد استفاده شده است اما معمارش، از آنكه شباهتي به مساجد اسلامي-ايراني بيابد كراهت دارد. فى المثل اين طرح، صاحب محراب است و صاحب مناره، اما محراب و منار نيز از اين گزند مصون نمانده است. به اين دليل:  
محراب قلب مسجد است و آنگونه كه حتی در كلام مستشرقينى چون هيلن برند  انعكاس يافته؛ در اعتقاد عمومى مسلمانان محراب دروازه بهشت است  و قرار است كه محراب محل محاربه با هواهاى شيطانى باشد، قرار است كانون اشتياق به خدا باشد و مهبط اشراق؛ و اين كاركرد را با فرم هاى قوسى شكل مقرنس و چراغ مسجدي، مشكات وار، در مركز و با قاب بندى انجام مى دهد.  
 

محراب مسجد جامع یزد

كمال هنر هنرمند معمار چيره دست ايرانى ما، در مقرنس كنج محرابش متجلى شده است كه با ظرافت و لطافت تمام، ديوار عمودى محراب را به طاق مى رساند و نمازگزارش را با نقش و هندسه و شمسه، و با كاشي هاي الوان و با اسليمى هاى تافته چون گيسوى يار و با مقرنس پُر چين و مُجعدش به مهماني آسمان مي برد و به سفره نور؛ كه مقرنس همچون چلچراغيست آويخته از آسمان كه حاصل همنشيني و ملاعبه رنگ و نور است؛ و به گرد آن به زيبايى ثلث، مي نويسد: الله نور السموات والارض مثل نوره كمشكوه ...

حالا اين همه ظرافت و طراوت محراب هاي مساجد گذشته، به برخورد خشن و تيز دو ديواره فولادي تقليل يافته است؛ و نور كه حكمت محراب است، از سجاده رخت بربسته و جاي خود را به تيرگى و ظلمت آهن زنگارى سپرده است. 

 
مناره نيز نقطه نوراني مساجد است كه نگاه نمازگزاري كه به سوي نماز مي رود را معطوف به آسمان مي كند تا وى را به آرامى از اغتشاش و هياهوى بازار دور كند و مهياى نماز كند. مناره خود داراى گنبدى كوچك است و در سلسله همان اصل كثرت به وحدت قرار مي گيرد كه هستى را از كثرت به وحدت فرا مى خواند. اما مناره هاى طرح مذكور، واگراست و به وحدت نمى رسد.

 
 
از سوي ديگر تناسبات ايرانى يكى از مولفه‌هاى اساسى در ايجاد مردم‌واري يك بناست. بخشى از مردم‌واري اين است كه ارتفاع بنا به گونه‌اى باشد كه نزديك و متناسب با قامت انسان ايرانى باشد و آنقدر بلند نباشد كه مخاطب در كنار آن احساس حقارت كند. 

ما اکنون در تمدنی زندگی می‌کنیم که صاحب هفت هزار سال تاریخ مدون است و اکنون پس از انقلاب اسلامی و عبور از معبر غرب‌زدگی، هنوز چشم انتظاریم تا در آئینه معماری شهرهای کشورمان، این سابقه عریق را نظاره کنیم. بهتر است رشته سخن را با این ابهام ختم کنیم که؛ آیا طشت رسوایی و بی آبروی غربزدگی و تقلید از معماری وحشی غرب! در نگاه مسئولین ما از آسمان به زمین خواهد افتاد تا شاهد ردای زیبای معماری انقلاب اسلامی بر قامت آن باشیم؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 131
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    نام امام حسین بر هنر نوین نیز می درخشد. اسمشون بزرگتر از آهن یا سرامیک هست که فکر شما مشغول کرده! مناره مسجد امام حسین که بلندتر از آهن پاره (به قول شما) هست. پس چرا میگین آهن پاره قد برافراشته؟! نمادهای اماممون با این سخنان کوچک نکنید.
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چه قدر باید انسان ساده لوح باشد که چنین نظری دهد واقعا متاسفم
  • طوفانی ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    داداششما اصلا یاداشت مذبور را درست متوجه نشدی راست میگه دیگه
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    به پیر به پیغمبر اگه در حد کار انها بود اشکال نداشت یه کاریکاتور از اون کارا دیکانستراکشن یک تفکر فلسفی پشت هست ولی این معماری نه با معماری غرب رابطه داره نه با معماری ایانی فقط یه کاریکاتور که به مذاق مسولین شهرداری خوش میاد
  • سجاد ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    برادر عزیز یکم تعامل کن بعد نظر بده منظورش اینه که این اهن ها و این مناره هایی که ساخته شده کمی مغایر با فرهنگ حسینی هست این نوع سازه مقلد غرب است واین اهن پاره ها نشونه ی خوبی نداره
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اصلا گرفتی بحث در چه مورد بود؟
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظرم باید صبر کرد تا طرح کامل شود.البته من در آنجا معماری وحشی ندیدم
  • رهگذر ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 1
    شبیه ستون های معبد سلیمان هست- نماد های شیطان پرستی هستن بیشتر/ متاسفانه
  • يا علي ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    آقاي عزيز چرا خيال ميکنيد اسلام يک شکل خاصي است وسلام الان همه بايد قاطر و اسب سوار باشند !!! شما هم گوشي لپ تاپ ماشين هواپيما وووو امثالش که از غرب وحشي و نجس و فراماسون دجال شيطان پرست آخرالزماني اومده استفاده نکن !!!!!!!
  • ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    عجب ذهن هنریی!!!!!!!!!!!!!!!! که محصولش شده: زمخت سوهان روح بی ربط به اِلمان های عاشورایی و دینی و حتی ملی و دو صد چندان عجب به سلیقه و ذوق هنری تایید کنندگان این روحخراش.
  • آراز ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 1
    من چندان به بد بینی شما به این طرح نگاه نمی کنم و آن را حتی زیبا یافتم.
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    کلا با هر فکر و ایده جدیدی مشکل داری مشرف عزیز . بهتره دفترت هم داخل طویله ای کاه گلی درست کنی
  • کاظمی ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    باسلام احتمالاً زحمت ِ خواندن متن را به خودت ندادی همین جوری یه نظری دادی!!!!
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مشرق حالا هی از ما گفتن از تو حذف کردن! عزیزم یه نگاهی به طرح ستاره وسط میدون بنداز. چی میبینی؟ ستاره ۸ پر بهایی! یه نگاهی به طرح جداره آهنی دور میدان بکن. چی میبینی؟ ستاره ۸ پر بهایی! یه نگاهی به معماری بهاییها تو معبداشون سرسر دنیا بنداز. چی میبینی؟ ستاره ۸ پر بهایی! ستاره ۸ پر بهایی از کجا آمده؟ از روی هم قرار گرفتن ۲ چهار ضلعی با زا.ایه ۴۵ درجه بر روی هم! این خود برگرفته از فراماسونرییست و یک از سمبلهای ایلومیناتیست! پیدا کنید پرتغال فروش را! پیدا کنید نفوذیهای ایلومیناتی و بهایی را در قلب کشور!
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    کی این طرحارو تایید کرده! افتضاحه!
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    راستی یادم رفت بگم دو ستون فلز ی که درست در مقابل دو مناره مسجد واقع شده نماد چیست؟ نماد تقابل! اما تقابل چه با چه؟ تقابل شیطان با خداوند. در فراماسونری دو ستون نماد ستونهای دروازه معبد سلیمان (بهوان معبد شیطانپرستی) قرار کرفته و نشان از دو یک قرار گرفته در کنار هم یا همان یازده است. که یازده عدد شیطان است. و در کبالا یاقباله نیز بسیار مهم است. بنا بر این معمار این طرح عامدانه نماد شیطان (ستونهای میدان) را در تقایل با نماد خداوند (مناره های مسجد) قرار داده و در مقابل آن قد علم کرده!
  • اسمال ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    یک خیمه و سرا پرده بزرگ طراخی میکردند بهتر بود با رنگی سبز
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چه دفاع جانانه این از این آهن پاره ها می کنی؟ برای چی دفاع می کنی؟ این در واقع آهن پاره ها چه جای دفاع داره؟
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    هر کسی از ظن خود شد یار من از دورن من نجست احوال من
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مهمترین ایراد وارده، عدم تناسب است
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    واقعا بايد به حال اين معماران بي هويت تاسف خورد كه در كشوري با اين معماراي درخشان چنين طرح هاي بي هويتي را اجرا ميكنند
  • اسماعيل نظافت ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    2 0
    باتوجه به اينكه اين طرح نيمه كاره هست اظهار نظر قطعي شايد منطقي نباشه اماآنچه از هياهو ها وادعاي مديريت جهادي وبعضي از اين اصطلاحات تاريخ گذشته چنين استنباط ميشه كه طراحي اين سازه بي شباهت به برج ايفل وبعضي از بناهاي اروپايي هست ويك كاراحساسي خام ومحصول تعدادي دانشجوي گرافيگ ومعماري تازه به دوران رسيده اي اسليمي هيچ سررشته اي نداشته اند در هرصورت ميدان امام حسين با اين همه هزينه وتغييرات شكلي اگر بدون تغيير ميموند امروز مجريان طرح تا به اين حد در معرض انتقاد قرار نمي گرفتندعقل ساده من ميگويد آخه چه لزومي داشت ما بياييم بين الحرمين مصنوعي در آنجا درست كنيم با اين هجم عظيم سازه وپولي كه بر باد ميره ... شايد هم من اشتباه ميكنم كه خداكنه چنين باشه . خداكنه دست اندركاران اين آهنهاي زنگ زده را چنان ترميم كنند كه من به اشتباه خودم معترف شوم .
  • وحید ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام آقا.... کار اسلامی رو باید داد دست معمار اسلامی... شد جریان اون مثلا مسجد مدرن... اینا رو که می بینم یاد معماری فراماسونی می افتم...خدا کنه من اشتباه کنم... یا علی
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چرا نقد میکنید آقا! الان یه سری پامیشن می گن به آهن های میدان امام حسین توهین شده و...
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    خودت هم فهمیدی چی گفتی؟
  • مجتبی ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    برادر یا خواهر گرامی اسم امام معصوم چه ربطی به اینجا داره صحبت از طراحی غیر اسلامی و غیر بومی است از گذشته دشمن تنها از اسم مقدسات ما توانسته ما را منحرف کنه زیرا میدونه که ما به مقدساتمون چقدر علاقه داریم.از دوره امویه و عباسیه چقدر با نام مهدی زمام امور مسلمانان را به دست گرفتند فقط به این دلیل که مهدی در میان مسلمانان مقدس است. مواظب باشیم... راستی این چیزها نماد امام ما نیست نماد امام ما شجاعت، شهامت، عشق، ایثار و ...است نه مشتی آهن و سنگ و خاک و...
  • امیر ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    البته معماری بسیار نازلی میباشد هر چند گوش مسولین و متولبان امر بدهکار نیست و این معماری را سمبل هنر نوین میدانند که همانطور که شما گفتید شان نام مفدس امام حسین نمیباشد ای کاش بجای این همه هزینه کاری در خور انجام میگرفت و از اهل فن مانند استاد فرشچیان مشاوره گرفته میشد.
  • م ص ر ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    معماری وحشی حتما قرار نیست توش شیر و گرگ و پلنگ باشه یا صخره های وحشی و رودخانه های خشمگین... این ناهمگونی که بویی از روح مذهبی و آرامش معنوی توش نیست میشه وحشی... من مخالف نوآوری و طرح های به روز معماری نیستم ولی هر چیزی جایی داره... میتونن تو پارکها تا دلشون میخواد از این طرحهای نوین بسازن...
  • م ص ر ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    یا علی محترم.... لطفا فرق بین نماد فرهنگی که قراره در فضای ظاهری جامعه به خورد یک ملت بدن رو با گوشی و موبایل و هواپیما و ماشین بفهم...محصولات فرهنگی ذهن و تفکر شما رو نشونه میگیره ولی محصولات مصرفی چیزی رو نشونه نمیگیره... درک این مطلب خیلی سخت نیست...
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    مشرق دست بردار از این فتنه گری ها و تفرقه اندازی ها... خاک بر سرت کنن
  • م ص ر ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    آراز عزیز... من خودم هم از معامری مدرن و جدید خوشم میاد و لذت میبرم...مثل اینکه شما بیای و تو عاشورا با گیتار مداحی بخونی و مردم سینه بزنن...فرق گیتار رو با طبل و سنج رو حتما میتونی درک کنی انشاءالله...
  • م ص ر ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اتفاقا طویله های کاهگلی خیلی هم شاعرانه و فانتزیه...من که عاشق کلبه های چوبی قدیمی و طویله های باستانی هستم...عاشق یک مزرعه که از مرغها انباشته شده و تنها یک خروس!! عاشق چراگاههای افلاطونی...
  • م ص ر ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    گاهی داشتن کمی توهم توطئه لازمه...خوش بینی زیادی هم مایل به بلاهته...
  • محسن ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    با توجه به اهمیت موضوع از جهات مختلف، توجه طراحان، مهندسین و خصوصاً مسؤلان و متولیان ساخت مناره های مذکور را به دو فراز از فرمایشات ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در ارتباط با معماری اسلامی و حفظ ارزش های دینی، جلب می کنم که معظم له فرمودند: 1) «در مهندسى‏هاى ما بايد نشانه‏هاى اسلامى آشكار باشد. صهيونيستها هر نقطه‏ى دنيا كه خواستند يك ساختمانى بسازند، آن علامت نحس ستاره‏ى داوود را سعى كردند يكجورى رويش تثبيت كنند. كار سياسى‏شان اينجورى است. ما مسلمانها نشانه‏هاى اسلامى و مهندسى اسلامى را بايد در همه‏ى كارهايمان، از جمله در باب مهندسى بايستى مراعات كنيم.» 2) «باید به این مسئله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است. باید ارزشهای انقلاب و اسلام در همه بخشهای فرهنگی رعایت شود.»
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    واقعا تاسف باره مشتي آهن قراضه رو ورداشتن به عنوان معماري استفاده كردن...
  • محمد ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    شما معماری وحشی ندیدی هیچ،‌معماری اسلامی که دیدی این کجاش اسلامیه و نماد اسلام و امام حسینه؟
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    شاید زیبا باشند ولی مناسب چنین مکانی نیست مناسب ساختمان های تجاری جدید هست که الگوی غربی دارند اینجا میدان امام حسین است- میدانی که به نام عزیزان مسلمانان هست
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چرا شما فکر میکنید که معماریهای غربی زیبا هستند؟ تو کدوم نوع معماری آرامش بیشتری داری؟ اسلامی یا غربی و به قول خودتون نوین که البته شک دارم این نوین باشد بلکه افکار و مقدسات من و امثال تورو تغییر میده اگر همجنس بازی و آزادی های جنسی هم نوین باشند پس دین کجا برود که قدیمی هست؟ این همه پیامبر اومد تا تورو به خدا نزدیک کنه و درآخر بگویی این حرفها و مقدسات قدیمی هستند هرچند زیاد ربط نداشت
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    خوب شاید خود بنده خدا اینارو طراحی کرده که اینجور عصبانیه. وگر نه مگه تو ایران کاشی کمه که باید اینهمه آهن ببینن مردم هر روز!
  • كربلا ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    فقط بايد اين رو بگم كه معماري ايراني اسلامي خيلي خيلي مقفول مونده و بايد فكري به حالش كرد. از خونه زندگي خودمون گرفته تا حسينيه و مسجد و ميدان و خيابان و شهرسازي حالت روحي كه در معماري ايراني اسلامي هست درست در مقابل معماري مدرن غرب هست
  • میترا1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    2تا ستون که شبیه ستونهای معبد سلیمانه ! جاش و بواز !! باضافه ی یه گل 8 پر ! من نمیدونم مگه معماری سنتی ما چه عیبی داره ؟ اگه میخوان مدرن !! باشه !خب تلفیقی درست کنند از سنت و مدرنیته !!
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    آخه آدم عاقل! این هم شد تفکر! پس حتما اگه فردا بیان چنار بجای گلدسته بزارن باز هم میگی چه قدر قشنگه و به اسم اماممون میاد!
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اهن کشی بدی نیست میشه از اون بجای زلزله گیر ساختمان استفاده کرد.
  • ایلیا ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    یعنی ها ایول اندازه یه اپسیلون از معماری اگه سردرمیاوردی ما دیگه مشکل نداشتیم! طراحان میدان امام حسین فکر نمیکنید با طراحان مسجد تئاتر شهر و میدان انقلاب که نقوش ستاره داوود رو داشتن و بعدا مجبور به اصلاح شدن ارتباطی داشته باشن؟ شهرداری تهران خیلیییییییی مشکوک می زنه
  • خسرو ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    تمامی مردمان اهالی میدان امام حسین از نصب و این هزینه های که بابت آهنهای بی مفهوم اسلامی و پر مفهوم شیطانی شده است ناراضی هستند. ولی کو گوش شنوا !!!!!
  • بنده خدا ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اتفاقا الان که نیمه کاره است باید یه فکری کرد.
  • بنده خدا ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    من این متن رو نخوندم اما تصاویری به نظرم بسیار زمخت، بی روح و آزار دهنده بود. بیشتر شبیه لکیشن های هالیوودی در فیلم هایی که آینده سیاه و شکست خورده بشری رو نشون میدهند به نظرم می رسید. قول می دم هرکی 5 دقیقه به این طراحی نگاه کنه عصبی و آزرده بشه
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    اگه از طلا بود در شان امام حسین بود اصلا مگه شان معصوم با این چیزا سنجش میشه. آیا رفتار ما شیعیان در شان امام حسینه؟ هنوز اربعین نیومده رفتارمون با مسی یه نمونه کوچیکه. این رفتار در شان شیعه آقا هست؟
  • هانا ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    من هم موافقم دلم برای همون میدان قبلی تنگ شدحداقلش ای شکلی نبود چرا برای کارهای این چنین دقت نمیکنند روح اسلامی نداره وخیلی فضای میدان بی روح وسرد شده
  • علي ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    نقدبسيارعالي بود.مسئولينزيباسازي ياانقدربيسوادن كه اينجورچيزاحاليشون نيست يا خداي نكرده منافع فردي پشت اين جوركاراخوابيده.وگرنه ازيك مسئول بابصيرت باتقوابعيده كه اجازه همچين غلطايي روبده.اميدواريم هرچه زودتر اصلاح بشه تاشاهدميدان انقلاب ديگهاي نباشيم
  • محسن ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    قالیباف متشکریم !!!!
  • بچه محل ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    از شما ممنونم كه با دقت و تيزبينى و حساسيت اين مطلب را ارايه نموديد واقعا براى من و ديگرانى كه مقدارى از معمارى اسلامى و تاثير شگرف آن بر ضمير ناخود آگاه و باطن انسان اطلاع دارند باعث تاسف است كه معمارى و مبلمان شهرى امروز تهران به دست كسانى افتاده كه ميدان امام حسين عليه السلام را با سبك معمارى شيطانى و الهادى غربى مى سازند آن هم در كنار مسجد امام حسين كه ساخته ى دست معمارى الهى همچون مرحوم لرزاده است كه هر خشتى كه بالا مى برد حساب و كتابى الهى داشت و همه مساجد ساخت وى داراى صفايى روحانى و دلگشا هستند براستى شهردارى تهران از چند نفر معمار و يا استاد معمارى سبك اسلامى دانشگاهى يا سنتى تا كنون مشاوره گرفته است؟ اصلا آقاى ماهر النقش اصفهانى كه شاگرد زبده ى مرحوم لرزاده هستند را مى شناسند؟ چرا ما با نخبه هاى خودمان اينگونه رفتار مى كنيم؟ و چهار نفر مهندس تحصيل كرده دانشگاه هاى غربى غرب زده را سوار كارهاى فرهنگى اينچنين مى كنيم؟
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    شمسه طرح اسلامیه نه بهایی
  • مانی حقیقت ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    کاش قصد و غرضی در کارهای ما نباشد چه در حوزه معماری و چه در عرصه دیگر مثل رسانه ها
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    سرمایه ها برای این نامها حیف و میل نکنید ایندگان نمیتونن مثل شما خیالپرداز باشن
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مثل همون فرزند بیشتر زندگی شاد تر
  • محمد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    بسم رب الشهدا اي كاش به جاي ظاهر پرستي و ظاهر بيني به حقيقت و اهداف الهي انبياء و اولياء الهي مي انديشيديم كه مظلومانه به شاهد نگرشهاي غلط ما مي باشند !!!آيا آنه ازما انتظار گنبد و گلدسته طلا را دارند يا انتظار معرفت و شناخت و خودشناسي و خداشناسي را !!!
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ما که نه ولی کسی که امام حسین رو میخواد برای خودش میخواد نه برای گنبد طلا و ظاهر و... متاسفم از این اسلام ظاهری من خیلی وقته بی دین شدم وقتی رفتار تند رو هارو دیدم
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    شیطان پرستان از سوی استفاده کنندگان از خدا خیلی بهترن
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    افرین شما هم به خاطر لج کردن با این افکار بیا و باهاشون بجنگ تا این خرافه پرستی ها از این جامعه متمدن برچیده بشه اسلام خودش رو با فرهنگ ایرانی مخلوط کرده والا اون طور هم که میگن قشنگ نیست
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    دمت گرم منم با امام حسین کلاسیک و سفارشی مخالفم
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مناره و گنبد و... هم میخواد ناشناس جون طرح باید دل رو شاد کنه نه این که ادم رو عزادار غمی که در بودن شبهه است بکنه
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    پس بیاییم شبها رو اسمون گونی بکشیم ستاره ها معلوم نشن
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چند نفر هم توش گریه میکردن 365 روز سال
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مسجداتون که نمای کاخ کرملین و کاخ سفید رو دارن این شد معماری اسلامی
  • مجید ت ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظر من شما میخواین همه چی کلاسیک و ساده باشه تا بهتر بدونید اختلاص کنید اخه به قول معروف براتون میشه و بیشتر میمونه ایران رو کردید عزادارخونه و خودتون نشستید عزاداری میکنید و دین ایمان بیشت جوانان رو بردید اقا جمع کنید کاسه کوزتون رو اگر از شما باشه مردم باید تو کوزه اب بخورن شب با نان و خرما سر کنن با چه زبونی بگیم یا همه مساوی باشند یا از ما توقع نداشته باشید که مثل امام علی باشیم شما درست غم دین دارید ولی این هم هم بدونید اصلا فکر مردم نیستید و فقط به ممافع خودتون فکر میکنید فقط من این عقیده رو دارم که اگر دین شما درست بود الان باید 37 نماینده ای که رشوه گرفتن مجازات میشدن مثل افراد عادی و مردم ساده مردم اگاه شدن ما نمیتونیم خدا رو بخوایم ولی شما و مسئولان رو ببینیم که هم خدارو دارید و هم خرما رو البته میدونم این متن سانسور میشه برای اطلاع کفتم چون همه چی تو این کشور وارونه جلوه داده میشه
  • احمد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مرده شود دینتون و افکارتون رو ببره که همش فسیلییه
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    مشرق شما تقریبا به تمام پروژه های شهری ایراد گرفته ای احتمالا یک نفر از کارکنان شما سلیقه خاص معماری دارد. اما انرا به اسم معماری ایرانی و اسلامی به خورد مردم ندهید. ما هم نیاز به معماری متعارف ایرانی داریم و هم نیاز داریم تا مفاهیم دانش جدید معماری دنیا را یاد بگیریم و آنها را بکار بگیرم و با تلفیق آنها با معماری ایرانی اسلامی موجب توسعه معماری ایرانی شویم
  • کیا ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    این هم یک نوع اسلام مدرن است جناب شهردار تهران برای جهانیان ترویج می نماید که اسامی شهدا از مناظر عمومی حذف و نمادهای نامناسب و عدم تناسخ با فرهنگ را نمونه مدرن اسلامی توجیه می نمایند مرگ بر فاسقین
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    یه کلام هم از مادر عروس بشنوید!!!!!!!!!
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    جوانیمون رو به باد دادید دیگه از جونمون چی میخوایین انقلابی که مخالف نداشته باشه و به مخالفانش هر روز یک انگ بزنه انقلاب نیست .............
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    چرا از معماری های اسلامی در ساخت و سازهای شهرداری استفاده نمیشه؟ شهرهای بزرگ همچون تهران چهرهش به اندازه کافی درب و داغون و خشن هست حداقل میدان های ملقب به اسما ائمه رو یکمی اسلامی تر بسازین! این آهن پاره ها منو یاد مسجد حضرت ولیعصر واقع در پارک دانشجو چهارراه ولیعصر انداخت که به هرچیزی شبیه بجز مسجد!
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    بابا این توهمات رو جمع کنین اینا مال فیلمای رائفی پوره داداش
  • منصف ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظر حقیر برای پیشرفت حتما لازمه ما فرهنگ انتقاد درست رو یاد بگیریم و طبق اون نظر بدیم و به هیچ عنوان نظرات رو به مخالفت و موافقت تعبیر نکنیم. خوبی ها رو ببینیم و ضعفها رو نظر بگیم ولی نظر خودمون تلقی کنیم نه لب نظر اسلام!! اینطور می شه یک بحث علمی و فهم مردم بالا می ره و .... کمی یاد بگیریم این فرهنگ رو عزیزان. نه ناقد توهین کنه و نه مخالف ناقد
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    این اثر شایسته بولدزر و منجنیغه که این همه جیغ همه رو در آورده.
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    قالیباف گند زدی رفت.
  • امید ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ناشناس 19:27 اگه خارج نشین نبودی میگفتم چشماتو باز کن دهنتو ببند !!!!!!!!!!!!!!!!! یعنی چی دهنت با گند زدن باز میشه ؟ نیستی و ندیدی تهران چه خبره ، اگه همه ی شهرداران تهران مثل قالیباف بودن الان عظمت و زیبائی تهران با هیچ شهری در دنیا قابل قیاس نبوداز احداث پل و اتوبان و تونل و بزرگراه و غیره بی خبری که هرچی به دهنت میرسه میگی ، برو استغفار کن از اینکه پشت سر کسی حرف زدی که چه تو جنگ چه کار هیچوقت کم نگذاشته فارغ از مرام وحزب و جناح مرد کار بوده تا الانم خوب کار کرده ، حالا یک نفر یا یک سازمان یک خبطی کرده چرا فحششو اون بشنوه؟ مثلا" فرض کن تو آدم بدی هستی باید به بابات فحش بدن؟
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    عزیز دل اصلا شما یکی از کارهای زاها حدید و پیتر ایزنمن ژاک دریدا دید که این شکلی باشه این کار در حد یک نماد شهری نیست در خود غرب
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    معماری وحشی، واقعا همینطوره.
  • زینبیون ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    الحمدلله در بحث ظهور امروزه شاهد یک بیداری عظیم در بین مردم و بخصوص جوانان هستیم بیداری لازم است اما کافی نیست بلکه باید بلند شد وبه راه افتاد.مهدی فاطمه(عج) حسین زمان ماست او هم عباس و قاسم میخواهد اگر میخواهی عباسش باشی اول باید با کاری زینبی زمینه ی ظهورش را فراهم کنی زن و مرد فرقی نمیکند همه باید زینبش باشند همه باید بیایند پای کار.جنبش زینبیون نیازمند همکاری شما جهت اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی به منظور مبارزه و مقابله با فرهنگ های غیرالهی است که امروزه توسط شبکه جهانی صهیونیست و در راستای منافع اقتصادی و عقاید باطل آنها ایجاد شده و با پشتیبانی های کلان مالی شان در سطح جهان عرضه می شوند. برای اشنایی با اهداف و کارهای این جنبش به سایت www.zeinabemahdi.blogfa.com مراجعه کنید.درصورت تمایل به ایجاد وبلاگ در جهت همکاری با جنبش ادرس ان را در وب جنبش در اختیار ما قرار دهید. از کسانی که برایشان مقدور است تقاضا میشود این متن را منتشر کنند و در صورت امکان به عنوان پست در وب خود قرار دهند.کلنا زینبک یا مهدی
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    در جواب ناشناس ۱۸:۳۶ هر چه ارتفاعمان از زمین بیشتر میشود در نظر آنانیکه از زمین به ما مینگرند کوچنتر میشویم! باشه عزیزم شما عاقل و ما متوهم!
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    خوب اگه مال فیلمهای رائفی پور هم باشه باید افکار شما روشن بشه یانه؟
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    معلوم است که نویسنده کمترین اطلاعی از معماری نداشته و تنها از روی هوی و هوس خود حکم صادر می کند. نام بردن از معماری تلفیقی با شکوه معاصر به نام معماری التقاطی، نشانگر بی سوادی مطلق نویسنده محترم است
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    زنده باد قاليباف و تيمش
  • امید ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    مشرق ، کار بدی کردی این نظرو منتشر کردی ، آزادی بیان این نیست که به دین و ایمان مردم فحاشی کنن ، بارها پیش آمده نظرافرادو بخاطر نام بردن از یک فرد یاجناح چاپ نکردی ( یکیش خود من ) الان با چه منطقی این نظر سخیف و بی ارزشو چاپ کردی؟ به نویسنده مطلب ایراد نمیگیرم چون واقعا" نفهمه اما از تو بیشتر انتظار داشتم
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    اهالی نظر دهنده شما رو این جوری سرگرم میکنن و سازنده پولشو گرفته و رفته اخرش اگر بجای باریکی هم برسه میگن خرابش کنن و مسئله تموم میشه وآهن پاره ها هم میره تو انبار و از اونجا معلوم نیست کجا میره وهیچ کسی هم مقصر نمیشه پس بهتره چیزی یا اعتراضی نکنید که لااقل پول بیت المال دور ریخته نشه!!!!!!!!!!!!!
  • نفس ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    بیشتر شبیه یک آبیلیسک مدرن است برای اینکه در یک مملکت اسلامی بتوان نمادهای ماسونی را برافراشت باید یک قدری هم مدلش را عوض کرد که به این راحتی کسی متوجه نشده که چه چیزی داره در فرهنگ و معماری اسلامی-ایرانی نفوذ میکنه مثل اهرامی که اطراف گنبد امام خمینی درست کردند و به اسم خیمه می دهند به خورد ذهنمان
  • اسمال ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    پ ن پ میخوای dance یگیرن اونجا...واسه امام حسین (ع) تا ابد باید گریه کرد
  • اسمال ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    یک خیمه با قاعده هشت ضلعی با نمای کاش کاری شده با رنگ سبز و یک پرچم سرخ بر فراز خیمه .
  • ستاره ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    واقعا با اين قدمت معماي كه در ايران سراغ داريم و با اين آمامي ايراني كه براي امام حسينم چه كارايي مي كنند ، بعيد ساخت يه همچين نمادي براي ميدان امام حسين (ع)
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    باز رائفی بازی برای کسب شهرت .
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آفرین بر کاربر یا علی ...
  • محمد ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    با درود و احترام. همچین مقاله‌ی سخیفی از شما بعیده!!! عبارات قلنبه سلمبه و درهر برهم!!! میدان امام حسین (ع) از لحاظ معماری جای نقد بسیاری دارد ولیکن این مقاله شما کاملاً مغرضانه و بی محتوی است. اولاً که عکس‌ها مال قدیمه و المان‌های فلزی میدان رنگ مایل به خاکستری دارند و دیگه خبری از زنگار نیست! دوماً بهتر بود برای نوشتن این مقاله، با یه معمار مشورت می‌کردید تا مطلب مستدل‌تری از آب در می‌آمد!
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    یکی یه مقاله بنویسه بعدش صدنفر نابغه اظهار فضل و موافقت میکنن.
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    یه شورای نگهبان فرهنگی هم تو جبهه پایداری تشکیل بدین.
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آقای گونی دوست شما مجازی شبها رو سرت گونی بکشی و تو گوشت پنبه بکنی و بعضی جاها رو گچ کاری کنی تا متوجه خیلی چیزها نشی. این انتخاب شماست که بخواید روشن باشید یا در تاریکی!!!
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    البته بگم در اصل ستاره بهاییها ۹ پره ولی ستاره ۸ پر ایلومیناتیها رو به این دلیل به بهاییها تو لیرا نسبت دادم که عامل پیشبرد اهداف ایلومیناتیها تو ایران همین بهائیها هستن! چون اینها یرای بهایی کردن مردم باید اول از طریق جریانهای ضد دینی فراماسونری عقید اسلامی مردم رو سست و اسلام برو بی ارزش کنن بعد با برجسته جبوه دادن بهائیت مردم رو به سمت بهائیت سوق بدن. البته اینا اوایل بهائیت رو فقط برای مقابل با اسلام طراحی کرده بودن اما امروزه فهمیدن که باید همه ادیان رو بسمت بهائیت سوق داد. جون میدونن مردم در مقابل بی دینی نهایتا قیام میکنن و نیاز روحی به دین در مردم بطور طبیعی هست. پس چه باید کرد که مردم دین داشته باشند ولی مخالفت دینی با حلال و حرام و خیلی جیزهای دیگه نداشته باشن؟ راه حلش طراحی دین بشکلیه که ایلومیناتیها اون رو برای مردم تعریف کنن. در واقع مردم دینی رو انتخاب کردن تا احساس بی دینی نکنن ولی در درون دین محتوایی قرار ندادن که مردم رو به تعالی برسونه در عوض بسمت سکولاریزم میبره. ترک تعصبات دینی و ملی عقاید جهان وطنی و عدم اعتقاد به معاد و وخدت عالم انسانی و عدم مشارکت در نیروهای نظامی جزو آموزه هایی بهاییست که مردم رو از وطنپرستی و داشتن غیرت ناموسی و روی گردانی از محرمات و نداشتن ترس از عذاب جهنم بدلیل عدم باور به معاد منع میکنه. در واقع یک نوع ویروس فکریست که علاقه مردم به دین رو اونجوری که ابلومیناتیها میخوان تفییر میده تا مثلا دیگه کسی فتوی نده مشروب الکلی حرامه و اونا بتونن بازار ۱/۵ میلیارد مسلمونی که میگن مشروب حرامه رو بیرن و ازش پول بسازن. و هزازران نکته دیگه که اینجا جای بحثش نیست. اما بر گردیم به موضوع اصلی و اون اینکه بنا به دلایل اینچنینی من بهاییت و فراماسونری رو در اصل یکی میدونم و اینکه یک هدف رو بويزه در ایران دنبال میکنن. بهمین دلیل ستاره ۸ پر فراماسونرها رو به بهاییها نسبت دادم تا در لفافه تصور عمومی مردم که ستاره ۸ پر یا همون شمسه بفول دوستمون که گفتن و نماد اسلامیه به فعالیتهای خودشون بپردازن. در واقع یک ویروس بهمین شکل عمل میکنه. ویروس از امکانات و داشته های یک سلول برای تکثیر خودش استفاده میکنه. در واقع سلول رو فریب میده و اون رو وادار میکنه به تکثیر ادامه بده ولی نه اونجوری که سلول میخواد بلکه اونجوری که ویروس میخواد. وبدین ترتیب سلول فریب خورده که تصور میکنه داره خودش رو تکثیر میکنه شروع به تکثیر ویروس میکنه و اونقدر این کار ادامه پیدا میکنه تا تمام امکانات و داراییهای ژنتیکی سلول تبدیل به ویروس شدن و سلول زمانی میفهمه که دیگه چیزی ازش باق نمونده و نابود شده. وقتی تک تک سلولها ینجوری نابود شدن بافت نابود میشه و قتی بافتها نابود شدن عضو و اندام و نهایتا موکود از بین میره و جاش رو ویروس میگیره. به این شکل دین تفییر شکل یافته طراحی شده جایگزین تمام ادیان الهی با اعتقاد به معاد میشه و دیگه مقاومت اخلاقی و ملی و الهی در کسی نیست که در مقابل کجلات مبتذل و مشروبات الکلی و مواد مخدر و فاحشگی و اشغال کشورها و ... مقاومت کنه.
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    قالیباف به همین شکل، نماد میدان انقلاب رو به تلی مضحک تبدیل کرد.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    عزیزم! اتفاقا شما در تهران نیستی و نمی بینی که از پول فروش تراکم ظاهر شهر را لوکس کردن خدمت نیست. گند زدن است.
  • فرزان ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    حرفتان بی ربط و بی مورد و پوشالیست.... از چیزی حرف زده اید که بی ربط و نا مربوط است.
  • هادی ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    شیطون پرستا به هرقیمت وبهایی میخوان توایران نماد هاشون رو وارد کنن
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    کی این طرحارو تایید کرده! افتضاحه!
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم فکر میکنم خیلی وقتها هنر ما یه حلقه کمیاب داره به نام اخلاص... انصافا زشت و بیروحه با اسم معماری غربی یا تلفیقی یا هر اسم دیگه البته و صد البته شان حضرت سیدالشهداء علیه السلام اجله از تبلیغات امثال ما ولی آدم دلش دلش میگیره از اینهمه بی سلیقه گی
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    میدون قبلی كه میدون فوزیه بود !!!!
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آقا امید ، این احمد آقا خودش مشرقیه !! نظر داده كه دنبالش خودشون به خودشون فحش بدن !!!!!!!!!!
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    از قالیباف و تیمش که خودشون رو آخر مذهبی می دونن و سنگ معماری اسلامی رو به سینه می زنن بعیده. قابل توجه اون بچه حزب الاهی هایی که توی انتخابات خودشون رو برای ایشون خفه کردن. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم که خوابه!
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    چرا فکر می کنید می تونید درباره همه چی نظر بدین؟
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    واقعا این میدان میتونست طراحی شکیل و زیبایی داشته باشه حیف از این همه هزینه برای چشم خراشی به جای چشم نوازی
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    وقتی بنشینیم و تماشاگر تدریس منابع غربی در دانشگاههایمان باشیم نباید انتظار وضعی بهتر از این در طراحی واجرای مهندسینمان داشته باشیم
  • Ali ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    حيف اون پولي كه رفت تو جيب طراحان غير مذهبي و سبك مغز
  • هادی ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    0 0
    مناره ها چرا سر ندارن
  • رحمن ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    این آهن پاره ها بیشتر به زندان هارون می ماند تا اثر هنری مرتبط با کربلا نیازی به این همه آهن اسقاطی نیست یک سمت خیابان حرم امام حسین و سمت دیگرش حرم امام رضا کافیست خود مردم آن را آباد خواهند کرد
  • حجت ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    این مقاله راجع به علل گرونی تخم مرغ بود. چرا آمکدی اینجا کامنت گذاشتی؟
  • حجت ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    جناب ناشناس تا بحال دیدی استادیومو شبیه مسجد درست کنند که می گی عیب نداره؟
  • مهری ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 0
    بزارین ساخته بشه اگه دیدیم افتضاحه منفجرش می کنیم
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    من خودم یه طراح معمارم و نظرم اینه که بد ترین طرحی که تا حالا دیدم این طرحه بی روح خشن و فرمایشی
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    به خاطر یه میدان نیمه ساز حتی اگر مشکل هم داشته باشه نباید تمامی زحمات آقای قالیباف رو زیر پا بگذاریم.چرا ما عادت داریم از کاه کوه بسازیم. اگر به نماد و این حرفاست که ساختمان مجلس مهم تره و تابلو تره که! من نمی گم این میدون شاهکار هنریه! ولی صبر کنیم. به این فکر کنید که این همه کار عمرانی و عالی توی شهر داره انجام میشه که اولویت دارن به این و هزاران دلیل دیگه... کمی صبور باشیم و با احترام صحبت کنیم.
  • ali ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    هیکل سلیمان چیه؟ کسی میدونه!؟
  • حسین ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    آقامون هنوزم غریبه یاحسین
  • مبهوت ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام. نخیر مثل این که جدی جدی میخوان قالیباف رو کله کنن. یعنی مثلا اگه رفیقهای مسجدجامعی شهرداربشن دیگه این آهنهای زنگ زده نماد ضددینی نیستن؟.
  • mehdi ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    بسیار طراحی زیبایی است.واقعا میدان را متحول کرده است.
  • مهدی ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    اصلا جنسش مهم نیست که از آهنه یا چیز دیگه و قرار نیست که همیشه سنتی فکر و عمل کنیم.این معماری غربی نیست و بسیار هم زیباست.
  • mkh ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    من هم در آنجا معماری وحشی ندیدم.اینا خودشونم نمیدونن چی میگن.
  • قولك ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    غللغللي
  • ناشناس ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    وقعا براي نويسنده اين مقاله متاسفم و ازون بيشتر براي سايت مشرق كه به هر دري مي زنند تا يه خبر و مقاله بيخود تحيل مردم بدن مبادا پرتالشون لخت نمونه. حالا نام آقا امام حسين اگر با چهار تا آهن پاره (به قول خودشون)بالا بره و ارتفاعش 4 برابر قد انسان بشه نعوذ بالله به ساحت آقا چه توهيني ميشه؟ غير از اينه كه هنر در خدمت مذهب قرار ميگيره؟ آخه هر چرت و پرتي و بايد تحويل مخاطب بديد؟ ازون مهمتر ما اگه تمام اين ميدان و با طلا و نقره مي ساختيم و اسمشو ميذاشتيم ميدان امام حسين بازهم در شان آقا نبود چه برسه به آهن (پاره) سايت مشرق!!!!!!!! جسارتا حرف دهنتو بفهم
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    هیچی دیگهههه ...پول بیت المالو دادن به قول ایشون اهن پاره گذاشتن الان انتقاد میشه دوباره جمع میکنن یه چی دیگه میزارن.بابا پول اینارو بدین 4تا جوان ازدواج کنن.
  • هدهد ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    آدم یاد آبولیسک می افته فقط اینها یه مقدار انتزی تر درست شده اند......میدونید که آبولیسک چیه....؟نماد فرماسونرهاست....
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    جداً بايد مايه ي تاسف است كه شهرداري تهران چنين حركتي را انجام داده است ، شما خود بگوييد وقضاوت كنيد آيا ميدان امام حسين به چنين آهن پاره هايي نياز داشت ، ما ميگوييم شهر تهران بواسطه ي ساختمانهاي بلند وبرجهاي بلند كور شده است آنوقت خود شهرئاري به ارتفاع بلند آهن پاره روي هم مي گذاد تا ميدان نويي را درست نمايد ؟ آيا اين بي فكري وبي خردي كارشناس ومهندس مربوط نيست؟ برويد روي اين موضوع خوب انديشه كنيد .
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    آقاي شهردار شما لطف كن دستور بده اكثر خيابانهاي تهران چه اصلي ها وچه فرعي ها راآسفالت كنند نمي خواد ميدان امام حسين را به اين سبك در آوريد!بودجه را در جاهايي كه واقعاًمورد نياز است مصروف كنيد ، چرا لقمه را به دور سرتان مي چرخانيد ومي خوريد ؟!.
  • علي ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    مشرق جان البته خيابان انقلاب اسلامي از ميدان امام حسين(ع) شروع و تا ميدان انقلاب ادامه دارد نه تا ميدان آزادي. از ميدان انقلاب تا ميدان آزادي خيابان آزادي است.
  • محمد ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    این چیزها این روزها عادی شده خود مشرق در گزارشی از مسجد واقع در پارک دانشجو که چندی دیگربه بهره برداری میرسد گزارشی تهیه کرده بود کلامعماری اسلامی تعطیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس