کد خبر 21007
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۶

رئيس هيئت موسس انجمن قلم گفت: با توجه به اين که چند بخش در بحث کتاب فعال هستند به نظر مي‌ر‌سد قيمت تمام شده کتاب حدود 10تا 15 درصد افزايش پيدا ‌کند.

به گزارش مشرق، محسن پرويز، رئيس هيئت موسس انجمن قلم در گفت‌وگو با فارس، درباره تاثير هدفمندکردن يارانه‌ها بر روند نشر کشور، گفت: موضوع نشر و هدفمندکردن يارانه‌ها را از دو منظر مي‌توان بررسي کرد، يکي از اين موارد تاثير مستقيم هدفمند کردن يارانه‌ها بر صنعت نشر است، يارانه‌هايي که به صورت مستقيم در حوزه نشر پرداخت مي‌شد، همان يارانه‌اي است که به کاغذ داده مي‌شود.
وي درباره هدفمندي حوزه نشر کشور ادامه داد: حوزه نشر سه سالي است که هدفمند شده، و طي اين مدت اساسا جابه‌جايي يارانه‌هاي مربوط به کاغذ در آن اتفاق افتاده است.
به گفته پرويز، کاغذهايي که ناشران هم اکنون تهيه مي‌کنند، آزاد است و ديگر چيزي به اسم کاغذ دولتي وجود ندارد؛ به نظر مي‌رسد اولين جايي که يارانه به شکل مستقيم از آن جابه‌جا شد و قرار شد با روش‌هاي غيرمستقيم به سيستم بازگردد، بحث يارانه کاغذ بود، به اين ترتيب برداشته شدن يارانه مستقيم کاغذ موضوعي ندارد، چرا که از اين باب تاثيرگذاري مستقيم اتفاق نمي‌افتد.
وي با اشاره به اينکه موضوع دوم تأثيرگذاري برداشته شدن يارانه‌ها بر سوخت و حامل‌هاي انرژي است، اظهار داشت: همان‌طور که هدفمندي يارانه‌ها در سايرحوزه‌ها تأثيرگذار است، مي‌تواند باعث افزايش در نرخ خدمات شود؛ در حوزه خدمات چاپ نيز اين اثرگذاري اتفاق مي‌افتد و طبيعي است که مانند ساير حوزه‌ها يک افزايش قيمت را در خدمات حوزه مرتبط با نشر ببينيم، البته اگر کنترل درستي صورت گيرد، همان‌گونه که در ساير حوزه‌ها دولت در اين روزها نقش بسيار خوبي را ايفا کرده و مانع از افزايش قيمت‌هاي کاذب شده، اگر در حوزه کتاب هم اين اتفاق بيافتد، شايد 15يا 10 درصد افزايش قيمت در خدمات اتفاق افتد، که نقش آن در قيمت پشت جلد کتاب نبايد بيش از 5 تا 4 درصد باشد و اين مسئله مشروط بر آن است که دولت بتواند با مشارکت اتحاديه‌هاي انجمن‌هاي مربوطه به شکل جدي کنترل خود را انجام دهد.
پرويز در ادامه درباره اينکه آيا هدفمندکردن يارانه‌ها باعث افزايش قيمت خواهد شد يا خير، تصريح کرد: قيمت تمام شده کتاب با قيمتي که پشت جلد توسط ناشران درج مي‌شود با هم منطبق نيست و ناشران قيمت پشت جلد را حدود 2/5 تا 3 برابر قيمت تمام شده، تعيين مي‌کنند.
رئيس هيئت مؤسس انجمن قلم ادامه داد: قيمت تمام شده کتاب ممکن است بين 15-10 درصد افزايش پيدا کند، چرا که بخشي از هزينه‌ها مربوط به خدمات است و بالطبع دستگاه‌هاي يک چاپخانه با برق کار مي‌کنند، اگر قرار باشد نرخ برق افزايش پيدا کند، طبيعتأ نرخ تمام شده کار چاپخانه هم افزايش پيدا مي‌کند.
پرويز ابراز داشت: در حوزه صحافي نيز مانند همين اتفاق رخ مي‌دهد، زيرا افزايش قيمت در اين حوزه‌ها قرار نيست بالا باشد؛ همه قيمت‌‌ها مانند چاپ و صحافي هم مربوط به قيمت حامل‌هاي انرژي نيست، بلکه پول برق دستگاه‌ها، جزئي از هزينه‌هاي تمام شده آنهاست.
وي با اشاره به موضوع حمل و نقل کتاب‌ها تأکيد کرد: موضوع ديگر بحث حمل و نقل کتاب‌هاست، حمل و نقل کاغذ مورد نياز در شاخه کتاب و مانند آن مطرح است، به نظر بنده قاعدتأ قيمت تمام شده، حدود 10تا 15 درصد افزايش پيدا مي‌کند.
پرويز در ادامه خاطرنشان کرد: البته اين اعداد و ارقام يک حساب ذهني است و قاعده بر اين است که همانند ديگرحوزه‌ها، در حوزه نشر هم بايد با اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي مربوطه نشست‌هايي برپا شود و قيمت واقعي کالاها را استخراج کنند و تأثير برداشته شدن يارانه‌ها را بر افزايش قيمت محاسبه کنند، اگر اين اتفاق در حوزه نشر هم رخ دهد تا دولت با همکاري بخش خصوصي، بتواند ميزان افزايش قيمت را محاسبه و بر اين موضوع نظارت کند، در اين صورت افراد سودجو نمي‌توانند از اين شرايط سوءاستفاده کرده و بي‌دليل شاهد جهش قيمت کتاب باشيم.
رئيس هيئت مؤسس انجمن قلم در خصوص نحوه ارائه بن‌هاي خريد کتاب پس از هدفمندکردن يارانه‌ها ابراز داشت: تصميم‌گيري در مورد نحوه حمايت از اقشار مختلف مخاطب حوزه نشر بر عهده نهادهاي تصميم‌گير يعني مجلس و دولت است، اما قاعدتأ با موضوعي که امسال به طور مکرر از سوي دولت مطرح شده شاهد افزايش چندبرابري بودجه حوزه فرهنگ خواهيم بود، طبيعتا اهالي فرهنگ متوقع هستند اين افزايش بودجه به نوعي در بهره‌مندي آنها از بخش‌هاي حمايتي خريد کتاب هم تأثيرگذار باشد و شاهد رشد ميزان حمايت‌هاي انجام شده در حوزه کتاب هم باشند.
وي افزود: اگر بودجه حمايتي 1500 ميليارد توماني واقعيت داشته و عملي شده باشد، قاعدتا بايد افزايش حدود 5 برابري را در حوزه‌هاي مرتبط شاهد باشيم که قطعا اين اتفاق هم مي‌افتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس