به گزارش مشرق به نقل از فارس، امسال زمانیکه «کاترین بیگلو» موفق به نامزدی جایزه اسکار در بخش بهترین کارگردانی نشد، برخی از کارشناسان اعلام کردند که این مسئله تنها به خاطر زن بودن «کاترین بیگلو» اتفاق افتاده است.
شاید این تئوری چندان علمی به نظر نیاید ولی به هر حال شکی نیست که تعداد فیلمسازان زن نسبت به فیلمسازان مرد در هالیوود به مراتب کمتر است و اینکه فیلمسازان زن تقریبا دستشان تهی از جوایز سینمایی است.
«فندور»، مؤسسه خدمات رسانی برای فیلمها مستقل ضمن تاکید بر تبعیض آشکار جنسیتی اعلام کرد که طی سال 2002 تا 2012 میلادی، در میان فیلمهایی که در فهرست 100 فیلم پرفروش گیشه سالانه قرار میگیرند، تنها 4.4 درصد از فیلمها متعلق به فیلمسازان زن بوده است.
همچنین این آمار در سطح وسیعتر نشان میدهد که طی یک دهه گذشته تنها فیلمهای 41 فیلمساز زن در فهرست 100 فیلم پرفروش سالانه گیشه قرار داشته در حالیکه این آمار برای فیلمسازان مرد بیش از 625 نفر بوده است.
این مؤسسه همچنین آمار زنان فیلمساز در هالیوود طی سال 2011 را تنها 5 درصد اعلام کرده است که نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته آنچنانکه این آمار سال 1998، 9 درصد و سال 2010، 7 درصد بوده است.
به طور کلی آمارها نشان میدهد که فیلمسازان زن بیشتر در سینمای مستقل و ساخت فیلمهای بلند مستند فعال هستند تا فیلمهای داستانی، چالش اصلی این فیلمسازان اساسا در رابطه با پروژههای عظیم هالیوودی است.
مشارکت آنها در زمینه فیلمهای مستند 34.5 درصد و در زمینه فیلمهای داستانی تنها 16.9 درصد بوده است.
عدم موفقیت فیلمسازان زن هالیوود تنها در عرصه فیلمسازی و فروش در گیشه نبوده و جشنوارههای سینمایی نیز شاهد این تبعیض جنسیتی هستیم آنچنانکه طی 85 دوره از جوایز اسکار تنها 4 کارگردان زن نامزد جوایز اسکار شدهاند که از این میان «کاترین بیگلو» به عنوان اولین و آخری فیلمساز زن سال 2010 برای فیلم «گنجه درد» برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.
البته این مسئله در سطح جشنوارههای اروپایی نیز جای تامل دارد و به نظر میرسد که علیرغم تمام تذکرها و انتقادهایی که شده، بهبودی در این زمینه حاصل نشده است، آنچنانکه پس از انتقادهایی که طی دورههای متعدد از جشنواره کن شده، شاهد آن هستیم که از 19 فیلم نامزد نخل طلای کن، تنها یک فیلم از فیلمسازی زن وجود دارد.
شاید این تئوری چندان علمی به نظر نیاید ولی به هر حال شکی نیست که تعداد فیلمسازان زن نسبت به فیلمسازان مرد در هالیوود به مراتب کمتر است و اینکه فیلمسازان زن تقریبا دستشان تهی از جوایز سینمایی است.
«فندور»، مؤسسه خدمات رسانی برای فیلمها مستقل ضمن تاکید بر تبعیض آشکار جنسیتی اعلام کرد که طی سال 2002 تا 2012 میلادی، در میان فیلمهایی که در فهرست 100 فیلم پرفروش گیشه سالانه قرار میگیرند، تنها 4.4 درصد از فیلمها متعلق به فیلمسازان زن بوده است.
همچنین این آمار در سطح وسیعتر نشان میدهد که طی یک دهه گذشته تنها فیلمهای 41 فیلمساز زن در فهرست 100 فیلم پرفروش سالانه گیشه قرار داشته در حالیکه این آمار برای فیلمسازان مرد بیش از 625 نفر بوده است.
این مؤسسه همچنین آمار زنان فیلمساز در هالیوود طی سال 2011 را تنها 5 درصد اعلام کرده است که نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته آنچنانکه این آمار سال 1998، 9 درصد و سال 2010، 7 درصد بوده است.
به طور کلی آمارها نشان میدهد که فیلمسازان زن بیشتر در سینمای مستقل و ساخت فیلمهای بلند مستند فعال هستند تا فیلمهای داستانی، چالش اصلی این فیلمسازان اساسا در رابطه با پروژههای عظیم هالیوودی است.
مشارکت آنها در زمینه فیلمهای مستند 34.5 درصد و در زمینه فیلمهای داستانی تنها 16.9 درصد بوده است.
عدم موفقیت فیلمسازان زن هالیوود تنها در عرصه فیلمسازی و فروش در گیشه نبوده و جشنوارههای سینمایی نیز شاهد این تبعیض جنسیتی هستیم آنچنانکه طی 85 دوره از جوایز اسکار تنها 4 کارگردان زن نامزد جوایز اسکار شدهاند که از این میان «کاترین بیگلو» به عنوان اولین و آخری فیلمساز زن سال 2010 برای فیلم «گنجه درد» برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.
البته این مسئله در سطح جشنوارههای اروپایی نیز جای تامل دارد و به نظر میرسد که علیرغم تمام تذکرها و انتقادهایی که شده، بهبودی در این زمینه حاصل نشده است، آنچنانکه پس از انتقادهایی که طی دورههای متعدد از جشنواره کن شده، شاهد آن هستیم که از 19 فیلم نامزد نخل طلای کن، تنها یک فیلم از فیلمسازی زن وجود دارد.