
وی افزود: خبرگان قانون اساسی با توجه به مسئولیتهای سیاسی که برای شخص دوم مملکت یعنی رئیس جمهور پیشبینی کردهاند وظایف بسیار سنگینی برای او در نظر گرفتند.
عضو شورای عالی حل اختلاف قوا با اشاره به اصل 135 قانون اساسی و سوگندنامه رئیس جمهور پس از کسب آرای مردم بیان داشت: کسی که میخواهد پاسدار مذهب رسمی کشور باشد باید به خوبی بداند مذهب کجاها در خطر قرار دارد و در صورت لزوم از تهاجم بر مذهب به خوبی جلوگیری کند.
نبوی خاطرنشان کرد: همانگونه که از مسئولیت ریاست جمهور و جایگاه وی برمیآید این شخص باید در نظر عموم مردم از شخصیت مذهبی و سیاسی برجستهای برخوردار بوده و در طول خدمات خود اثبات کرده باشد در این زمینه از سایر نخبگان سیاسی بالاتر است و تدین و تعهد او برای مردم بارز شده باشد.
مدیرمسئول روزنامه رسالت با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در روز اول فروردین در حرم رضوی و اشاره ایشان به برخی ویژگیهای لازم برای ریاست جمهوری عنوان کرد: رئیس جمهور باید پایبند به انقلاب، ارزشها و منابع ملی باشد. اینگونه نباشد که گاهی در صدد این باشد که جمهوریت را پررنگ کند. وی باید از ریشه جان به جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر پایبند باشد.
نبوی پایبندی به عقل جمعی را یکی دیگر از ویژگیهای رئیس جمهور برشمرد و افزود: خودرایی و تکیه بر نظرات شخصی و گروهی رئیس جمهور را از تجربه و عبور جمعی دور میکند و تنها در صورت استفاده از خرد جمعی است که میتواند بهترین تدبیر و برنامه را برای از بین بردن چالشها داشته باشد.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام به موقع عمل کردن را یکی دیگر از شرایط مهم ریاست جمهوری خواند و اظهار داشت: رهبر انقلاب در سخنان خود عنوان کردند که رئیس جمهور آتی باید نقاط قوت رئیس جمهوری فعلی را داشته باشد و نقاط ضعف آن را نداشته باشد.
وی تاکید کرد: چه بسا برخی از مسئولین ما اگر در این دوره اگر به موقع عمل میکردند بسیاری از مشکلاتی که امروز در کشور وجود داشت و گریبانگیر کشور بود وجود نداشت.
نبوی در ادامه در خصوص تفسیر رجل سیاسی و اینکه این تفسیر طبق قانون بر عهده شورای نگهبان است اظهار داشت: آنگونه که از مسائل برمیآید شورای نگهبان در حال حاضر در مقام تفسیر آن نبوده است زیرا باید یکی از روسای قوا یا دولت یا مجلس تفسیر و برداشت این مسئله را از شورای نگهبان داشته باشند و این در حالی است که این مسئله رخ نداده است.
عضو شورای حل اختلاف قوا عنوان کرد: شورای نگهبان در حال حاضر در مرحله تشخیص شرایط کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری است و نه تفسیر آن.
مدیرمسئول روزنامه رسالت در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور پرتعداد کاندیداها برای ریاست جمهوری یازدهم بیان داشت: وقتی که از کاندیداها در مورد حضورشان برای ریاست جمهوری سوال میکنند آنها احساس تکلیفی را که برای انجام این مسئولیت احساس میکنند را مهمترین دلیل حضور خود عنوان میکنند.
وی افزود: اگر تجربیات گذشته را مورد توجه قرار دهیم و سخنان امام و رهبری را بخصوص سخنان اخیر ایشان را به خوبی بررسی کنیم متوجه میشویم هر کسی که استطاعت پذیرش این مسئولیت را دارد باید برای حضور در این جایگاه اعلام آمادگی کند و البته تعدد کاندیدا مخصوص این دوره نیست و در دورههای قبل هم شاهد آن بودهایم.
نبوی تاکید کرد: تا قبل از سال 84 و انتخابات ریاست جمهوری آن دوره شاهد این بودیم که یکسری از شخصیتهایی که در جایگاه تراز اول کشور وجود داشتند و سوابق انقلابی زیادی را داشتند در راس قدرت بودند و مسئولیتهای بالای کشور بین این افراد در چرخش بود.
عضو شورای حل اختلاف ادامه داد: در سال 84 اتفاقی رخ داد مبنی بر اینکه شخصی از نسلهای جدیدتر انقلاب بود به میدان آمد و با اقبال مردم نیز روبرو شد و پس از آن این عرصه و فضا برای سایر اشخاص نیز باز شد که ما نیز میتوانیم در این جایگاه انجام وظیفه کنیم و با اقبال مردم نیز روبرو شویم.
مدیر مسئول روزنامه رسالت این پدیده را یک حسن و پوستاندازی نظام دانست و افزود: انتقال قدرت از نسلی به نسل دیگر در این پدیده قابل مشاهده است و این مسئله نباید به نسلهای قدیم بربخورد و خود آنها نیز باید زمینه آن را فراهم کنند.
وی افزود: امروز بافت جامعه عوض شده است و سلیقهها نیز براساس آن تغییر یافته است و استعدادهای جدیدتری در این فضا مطرح میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پدیده ائتلافها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری افزود: پدیده جدیدی که در این دوره از انتخابات با آن روبرو هستیم پدیده جدیدی است که میتوان آن را گامی به سمت جلو دانست که مانع ا زسردرگمی مردم میشود.
وی افزود: حضور ائتلافهایی با چند شخصیت که یک نفر آنها در نهایت انتخاب میشود آرامشبخشتر و اطمینانبخشتر است و میتواند مردم را در انتخاب خود از سردرگمی نجات دهند.
نبوی با اشاره به اشکالات تعدد کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری افزود: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند میتوان قانون را در این زمینه شفافتر کرد تا شاهد لشکرکشی برای به دست گرفتن جایگاه ریاست جمهوری نباشیم زیرا در کشور تعداد کسانی که میتوانند این بار سنگین را بر دوش بکشند زیاد نیست.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در پاسخ به سوالی درباره اختلافاتی که بین قوا وجود دارد و بیشترین موارد اختلافاتی قوا تصریح کرد: به طور کلی بیشتر اختلافات به برداشتهایی که از قانون اساسی توسط قوا صورت میگیرد برمیگردد.
وی با بیان اینکه البته این مسائل راهکار و راه حل دارد ادامه داد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند پایبندی به قانون اساسی و پیگیری این اختلافات در مسیر قانون میتواند مانع از ایجاد اختلافات شود و قانون اساسی به خوبی راه حل منازعات را پیشبینی کرده است.
مدیر مسئول روزنامه رسالت بیان داشت: البته در این مسائل باید طرفهایی که دچار اختلاف شدند اهل عقلانیت باشند و آشنایی آنها به قانون اساسی و راهکارهای پیشبینی شده در آن و همچنین تبعیت آنها از قانون اساسی میتواند کمک کننده در این زمینه باشد و این نکتهای است که ما باید در انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری به آن توجه کنیم.
عضو شورای عالی حل اختلاف قوا در انتهای سخنان خود با اشاره به توصیههایی برای بهتر برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید از تجربیات گذشته به خوبی استفاده کرد و از آن درست گرفت.
نبوی ادامه داد: رسانهها، احزاب و جریانهای سیاسی همگی باید کمک کنند که فضای عقلانی در آستانه انتخابات ایجاد شود و فضای حاکم را از حاکمیت احساس و تخریب دور کنیم.
مدیر مسئول روزنامه رسالت خاطرنشان کرد: بطور قطع در یک فضای معتدل و به دور از احساس میتوان به مردم در انتخاب درست آنها با رعایت شاخصهای اصلی ریاست جمهوری کمک کرد و قطعا شاهد انتخابات خوب و حضور شخصی اصلح در جایگاه ریاست جمهوری خواهیم بود.
دشمن میخواهد از تجربه فتنه ۸۸ استفاده کند/ تشریح روند احراز صلاحیتها در شورای نگهبان

عضو مجلس خبرگان عنوان کرد: شورای نگهبان طبق اصل 115 میتواند شرایط نوعی و شخصی مندرج را بررسی کند و به توافق در این زمینه برسد. کما اینکه میتواند موارد مذکور در اصل 115 را تفسیر کند.
آیتالله کعبی ادامه داد: شورای نگهبان ضرورتی به تفسیر اصل 115 نمیدید، زیرا زمانی که دست خود شورای نگهبان در تشخیص و احراز نوعی و شخصی موارد مندرج در 115 باز است نیازی به تفسیر نداشت و در دورهای که بنده در مجلس خبرگان حضور داشتم، پیشنهاد دادم که شورای نگهبان شرایط مندرج در اصل 115 را بازتعریف و بسط دهد.
وی افزود: براین اساس طبق جلسات برگزار شده به این نتیجه رسیدیم که فرمی تهیه شود و ریز موضوعات تبیین و اعضای شورای نگهبان براساس آن فرمها و جداول مورد توافق به تشخیص رسند، همانگونه که در انتخابات نهم مجلس و دهم ریاست جمهوری بررسی و اجرا شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری ا فزود: در این دوره شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات را به حق خلاف برخی ازاصول قانون اساسی تشخیص داد و باز هم برای تبیین مبسوط قانون اساسی دست شورای نگهبان باز بوده و هست و اعضا تشخیص دادند برای این دوره آئیننامه اصل 115 قانون اساسی را به عنوان یک رویه داخلی بست دهند.
آیتالله کعبی تصریح کرد: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم شورای نگهبان در جلسه چهارشنبه گذشته خود بخشی از موارد 115 را مورد بحث و بررسی قرار داده است و احتمالا در جلسات آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه اصل 115 قانون اساسی گویاست و اختیارات و وظایف ریاست جمهوری به وضوح در آن قید شده است، افزود: با توجه به جایگاه ریاست جمهوری بعد از رهبری و عهدهداری دستگاه اجرایی کشور برای این جایگاه میتوان به حساسیت این موضوع پی برد.
عضو مجلس خبرگان رهبری به بخشی از وظایف رئیس جمهور اشاره کرد و ادامه داد: تعیین خط و مشی کشور، نظارت بر کار هیئت وزیران، هماهنگسازی و ترویج دین و اخلاق در جامعه بر عهده مقام بالای اجرایی کشور است و همانطور که رهبری انقلاب بیان کردند کسی که میخواهد نامزد این جایگاه شود باید صلاحیت لازم را در این زمینه داشته باشد و دارای جمیع شرایط برای نامزدی ریاست جمهوری کشور باشد.
آیتالله کعبی در ادامه این برنامه در واکنش به تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان کرد: بنده چرخش نخبگان را در این زمان اتفاق مبارکی میدانم و اینکه نسل جدیدی که خود را در توان جایگاه ریاست جمهوری میبینند و میتواند این جایگاه را برعهده بگیرد اتفاق مبارکی است.
وی با بیان این که شورای نگهبان حداقل صلاحیتها را برای کاندیداها مشخص میکند و وظیفه مردم در این بین تعیین شخص اصلح است، اظهارداشت: الزاما ائتلافها گویای بحث اصلح نیست، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند تلاش و دقت و تحقیق برای رسیدن به شخص اصلح لازم و واجب است و الزاما این تشخیص از ائتلافهایی که در حال حاضر شکل گرفتند و بیشتر کارکرد حزبی دارند، برنمیآید و بار اصلی تشخیص برعهده مردم است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری طبق اصل 115 وظیفه تشخیص صلاحیت کاندیداها برعهده شورای نگهبان است و اگر قانون بخواهد آن را تحدید کند، آن تحدید به منزله تحدید شورای نگهبان و خلاف قانون اساسی است، ادامه داد: شیوه ورود شورای نگهبان به مصادیق کاندیداهای ریاست جمهوری به این شکل است که در قالب فرمهایی ریز موارد ذکر شده در اصل 115 قانون اساسی را بررسی میکند.
وی افزود: این اطلاعات در قالب فرمهایی به شکل رای منفی مشخص میشود و اگر 7 نفر از اعضاء به احراز شرایط مندرج در اصل 115 رای دهند، صلاحیت آن شخص احراز و اگر کمتر باشد این شخص احراز صلاحیت نمیشود.
آیتالله کعبی افزود:البته این مسئله چند مرحله دارد و غربالگری میشود و آن کسانی که به نوعی شرایط آنها احراز نشود و یا دارای شک و تردید در این زمینه باشند از دایره انتخاب حذف می شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به وقاع انتخابات سال 88 اضافه کرد: طبعا دشمن از تجربه فتنه 88 استفاده میکند و جنگ رسانهای شدیدی را در این زمینه شروع کرده است و چه بسا از زمینه تایید صلاحیتها و بحث پایبندی کاندیداها به قانون و تمکین آنها از قانون به عنوان بستری برای فتنه استفاده کند.
وی تاکید کرد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند این تجربهها برای ملت ایران تکرار شده است و انشاءالله زمینه چنین مسئله|ی برای آنها فراهم نشود.
آیتالله کعبی با اشاره به توصیههایی به کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار داشت: کسانی که واجد شرایط هستند، داوطلب شوند و کسانی که واجد این شرایط نیستند کاندیدا نشوند.
وی افزود: یکی از این شرایط رجل مذهبی است و رجل مذهبی یعنی اینکه به معارف اسلامی و مبانی اسلام از مجاری درست بدون اینکه التقاط و انحرافی داشته باشند، آشنا بوده تا بتوانند پاسدار مذهب رسمی کشور و ترویج دین و اخلاق در کشور باشند.
آیتالله کعبی افزود: رجل سیاسی هم یعنی اینکه جزو شخصیتهای سیاسی باشند و تحلیل درستی از مسائل سیاسی و بینالمللی داشته باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: رعایت اخلاق انتخاباتی یکی از مهمترین نکاتی است که کاندیداها باید به آن توجه ویژه کنند تا بتوانیم در انتخابات شاهد حماسه باشکوهی در تاریخ کشور باشیم.
طرح "اصلاح قانون انتخابات" به انتخابات ریاستجمهوری ۹۲ نمیرسد

وی با بیان اینکه در این اصلاحات بندهای مختلفی مانند بند 31 و 35 مورد اعتراض قرار گرفته بود، اظهارداشت: در ماده 35 تعیین تکلیف مشخصی درباره رجل سیاسی و مذهبی صورت گرفته بود و حتی ردهها و جایگاههایی که میتوانند مشمول این واژه شوند، مشخص شده بود که در نهایت این اصلاحات با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد و این استدلال صورت گرفته که تفسیر رجل سیاسی و مذهبی طبق اصل 115 برعهده شورای نگهبان است، لذا ماده 35 از آن حذف شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باتوجه به این مسائل تنها اقداماتی در زمینه بندهای اجرایی قانون انتخابات صورت گرفت و نهایتا چیزی که در مجلس تصویب شد، تنها یک سری از مسائل درباره مراحل اجرایی انتخابات بود به شکلی که قبلا تنها دولت مجری انتخابات بود، اما با توجه به این اصلاحات هیئتی 3 نفره از 3 قوه مسئولیت اجرای انتخابات رابرعهده میگیرند.
وی عنوان کرد : البته این قانون هنوز در شورای نگهبان باقی مانده است و طبق آخرین اخبار تا آخر این ماه نتیجه آن توسط شورای نگهبان اعلام میشود و البته این اصلاحات برای این دوره از انتخابات قابل اجرا نخواهد بود.
کوثری در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی درباره تعدد و کثرت کاندیداهای حاضر برای پست ریاست جمهوری بیان داشت: قبل از سال 84 شاهد این بودیم که افرادی که قبل از انقلاب و بعد انقلاب به واسطه فعالیتهای خود شناختهتر بودند در جایگاههای مدیریت عالی کشور منصوب و انتخاب میشدند.
وی افزود: در سال 84 دیدیم اشخاصی که بعد از انقلاب مسئولیتهایی را برعهده گرفتند و در دوران انقلاب کارکشته شدند و عمدتا رنج سنی تاریخ تولد آنها مانند 44، 46 و یا آقای احمدینژاد متولد سال 1335 بود وارد میدان شدند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: با وجود این مسئله دیدیم خود به خود انتقال قدرت در کشور صورت گرفت و به دلیل عدم وجود حزب در کشور و استقبال نکردن مردم از احزاب به دلیل ضرباتی که طی سالهای گذشته خوردهاند، باعث شد این روند به شکلی انجام شود که افراد بیشتری از این فرصت برای خدمت و انجام وظیفه استفاده کنند.
کوثری با بیان این که تعدد کاندیداها برای ریاست جمهوری در دورههای گذشته نیز وجود داشته است، تصریح کرد: در این دوره شاهد کثرت افراد شاخص و همسطح با یکدیگر هستیم بطوری که مردم عنوان میکنند بسیاری از کاندیداهای حاضر ویژگیهای و شاخصهای یکسانی دارند و این مسئله به نوعی انتخاب را سختتر میکند.
وی شکسته شدن آراء را یکی از معایب وجود کاندیداهای همسطح و شاخص در انتخابات ریاست جمهوری دانست و افزود: من به اطرافیان خود توصیه میکنم فعلا برای انتخاب تامل کنند و البته ایجاد گروههای ائتلافی 5 یا چند نفره میتواند به انتخاب بهتر کمک کند.
کوثری افزود: در کنار ائتلافها شاهد حضور کاندیداهای مستقل هستیم که این مسئله نیز باعث شکسته شدن آراء میشود در حالی که در کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند نهایتا از بین دو گروه کاندیدا مشخص میشود و باید در قانون روی چگونگی این مسائل بیشتر بحث شود و زمینه لازم ایجاد شود که البته مجلس در این بخش قدمهایی را برداشته است.
عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه با اشاره به ویژگیهای ریاست جمهوری و توانمندی آن در حوزههای مختلف گفت: رئیس جمهور باید در بحث اجرا خیلی دقیق و شفاف عمل کند.
وی افزود: جایگاه ریاست جمهوری تنها جایگاه صرف سیاسی نیست و کسی که رئیس جمهور میشود باید به ترویج دین و اخلاق نیز در جامعه کمک کند که این مسئله مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد.
این نماینده مردم تهران افزود: ما از مسوولان و بخصوص کاندیداها انتظار داریم که علیه یکدیگر فعالیتهای تخریبی نداشته باشند و تنها به تعریف برنامههای خود بپردازند.
کوثری ضرورت شفاف بودن فعالیتهای تبلیغاتی و منابع مالی آن توسط کاندیداها را یکی دیگر از انتظارات مردم از کاندیداهای ریاست جمهوری برشمرد و خاطرنشان کرد: کاندیداها مشخص کنند درآمد و هزینه تبلیغ خود را از کجا به دست آوردند و فعالیتهای تبلیغاتی که به شکل تبلیغات غربی در چند سال گذشته رواج پیدا کرده است، قابل قبول نیست. زیرا مردم در این شرایط که با مشکلات معیشتی خود دست به گریبان هستند، نسبت به این موضوع حساسیت ویژهتری دارند. لذا توصیه میشود کاندیداها این مسائل را رعایت کنند.
عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در نهایت کاندیداها به اعلام برنامههای خود بپردازند و راهکارها و برنامهای عملی خود را برای مسائل و مشکلات کشور ارائه دهند.
کوثری در پایان اضافه کرد: برخی از بندهای قانونی برای نحوه فعالیت تبلیغاتی کاندیداها مانند اندازه بنرهای تبلیغاتی و... مشخص شده است که عدم رعایت آن از سوی کاندیداها تخلف محسوب میشود.
منبع: تسنیم