کد خبر 206072
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹

کارشناسان مطالعات جوی در یک بررسی جدید پیش بینی کردند که مناطق وسیعی از سرزمین‌های قطب شمال تا سال 2050 میلادی به دلیل گرمای کافی هوا، مستعد رویش گیاهان سرسبز خواهند شد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، بر اساس این مطالعات، افزایش دما سبب کاهش پوشش برف و یخبندان در نواحی قطب شمال خواهد شد و این پدیده نیز به نوبه خود سبب کاهش بازتاب تابش خورشید به سمت اتمسفر و جذب تشعشعات خورشیدی در خاک شده و در نهایت منجر به افزایش دمای زمین می‌شود.

جزئیات این پدیده طبیعی در نشریه Nature Climate change به تفصیل بیان شده است.

همچنین حدود نیمی از نواحی قطب شمال با تغییرات پوشش گیاهی مواجه خواهد شد و در زمین‌هایی که در حال حاضر پوشیده از بوته‌ زارها هستند، درختان جای بوته‌ها را خواهند گرفت.

بنا به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، «پیتر بک»، یکی دستیاران حاضر در این مطالعه گفت: جایگزین شدن پوشش سفید برفی با سطح تیره تر پوشیده از درختان مخروطی و نیز سطوح زمینی تیره تر، موجب می شود که زمین گرمای بیشتری را در خود نگه دارد و این تغییر سبب افزایش دمای زمین می‌شود.

مطالعات گذشته نیز نشان داده است که گرمای زمین سبب به تاخیر انداختن زمستان و فرا رسیدن فصل بهار زودتر از موعد در نواحی قطب شمال می‌شود.

این گروه از کارشناسان زیست محیطی برای تخمین دقیق این که چه میزان از سرزمین‌های قطبی به واسطه افزایش دما، سبز خواهند شد از یک مدل آزمایشی استفاده کردند که نشان می‌دهد چگونه تغییرات دما بر پوشش برخی نواحی تاثیر گذاشته و سبب رویش گیاهان و افزایش تبخیر و تعرق گیاهان نواحی قطبی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس