کد خبر 205516
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶

دانشمند شیعه عربستانی و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت. این عالم برجسته در یکی از سفرهای اخیر خود به ایران، به دلیل کسالت به بیمارستان منتقل شد. پس از اینکه خبر بستری شدن ایشان به رهبر انقلاب رسید، ایشان به عیادت علامه رفتند.

به گزارش مشرق به نقل از ابنا، «علامه دکتر عبدالهادی فضلی» از دانشمندان شیعه عربستان و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) شب گذشته ـ یکشنبه 18 فروردین ـ بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

«عبدالمجید البخشی» عضو عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار ابنا این خبر را تایید کرد.

این عالم برجسته در یکی از سفرهای اخیر خود به ایران، به دلیل کسالت به بیمارستان منتقل شد و پس از اینکه خبر بستری شدن ایشان به رهبر انقلاب رسید، ایشان به عیادت علامه رفتند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این دیدار دست راست آیت الله فضلی را در دست می‎گیرند و خطاب به حاضرین می‎فرمایند: "این دست خیلی (به اسلام) خدمت کرده است".

آیت الله فضلی نیز ارادت خود را به رهبر انقلاب نشان می‎دهد و ضمن سپاس از ایشان می‏گوید: "به برکت دعاهای سید (مقام معظم رهبری) از بیماری بهبود یافتم".

ایشان که به عنوان یکی از دو چهره ماندگار حوزوی در عرصه بین‎الملل در سال 1390 ـ به همراه «مرحوم علامه سید اختر رضوی» ـ شناخته شده و مورد تجلیل قرار گرفت، آثار علمی فراوانی را به جهان اسلام تقدیم کرده است.

علامه فضلی که بود؟

آیت الله فضلی متولد سال 1935 میلادی ـ 1314 ه .ش در شهر "بصره" عراق و یکی از اندیشمندان عربستانی ساکن شهر "دمام" بود.

اولین استاد «علامه فضلی»، پدرش آیت الله میرزا «محسن الفضلی» از علمای بصره بود. شیخ عبدالهادی در سنین کودکی قرآن کریم را حفظ کرد و از همان زمان تحصیل علوم دینی را آغاز نمود. صرف، نحو، منطق و بلاغت را نزد پدرش آموخت و سپس در سال 1368 هجری قمری در حالی که تنها 14 سال سن داشت، برای ادامه تحصیل به نجف سفر کرد.

وی سال ها در درس خارج اساتیدی همچون حضرت آیت الله سید «أبوالقاسم خوئی»، آیت الله شیخ «محمد طاهر آل راضی»، آیت الله شیخ «محمدرضا مظفر»، آیت الله سید «محمدتقی حکیم» و آیت الله شهید سید «محمدباقر صدر» شرکت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را همزمان در دانشگاه بغداد پی گرفت.

«علامه فضلی» به قدری طلبه ای کوشا بوده که در سن 20 سالگی، «آغا بزرگ طهرانی» صاحب کتاب "الذریعه" در سال 1374 قمری، او را مورد تحسین قرار داده و وی را جوانی با کمالات زیاد معرفی کرده است. شیخ «عبدالهادي الفضلی» تألیفات و آثاری نیز از خود برجای گذاشته است. او بیش از ده لغت نامه و یا دایره المعارف را به طور کامل ویراش کرده است.

مرحوم علامه فضلی شخصیتی متجدد است که در عین نواندیشی از فقه جواهری متأثر بوده و با در پیش گرفتن سیره امام خمینی(ره)، شهید مطهری و شهید صدر تلاش کرد تا بین حوزه های علمیه و دانشگاه ها ارتباط ایجاد كند.

علامه فضلی در زمان تحصیل در عراق با اندیشه های ماتریالیستی به مبارزه پرداخت و از مؤسسین "حزب الدعوة الاسلامیة" در این کشور بود و در شرق عربستان نیز منشأ تأثیرات فراوان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس