کد خبر 203745
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶

مسافران نوروزی در اصفهان، به نخستین سوغاتی که در میدان امام فکر می کردند، گز است که با نام بلداجی همه جا را پر کرده است.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، بیشتر مسافران اصفهان، حداقل چند بسته گز را با خود به سوغات می برند و گاهی مسافران خوزستان نیز از این شیرینی قدیمی ایران به راحتی نمی گذرند.

اما مسافران استان چهارمحال و بختیاری، در کنار سه سوغات مهم یعنی گیاهان داوریی خشک شده و کشک و قارا، شیرینی گز را در سبد سوغات خود قرار داده اند.

بیشتر مسافران نوروزی استان چهارمحال و بختیاری، به هر مغازه ای که وارد می شوند قیمت گز را می پرسند و برخی از مسافران مدام سراغ شهر بلداجی را می گیرند.

گز، محصول تلاش و کوشش گذشته تاریخی مردمانی است در 70 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری به نام بلداجی، که هنرشان شادکامی و شیرین کامی مردم است.

بلداجی، نام شهری است کنار دره حلوایی، که گز را به عنوان سوغات شیرین و ماندگار ایرانی به جهانیان معرفی کرده است.

شهر بلداجی، در کنار یکی از زیباترین امامزادگان آرمیده برقله کوه، واقع شده است، همان امامزاده ای که خود جاذبه گردشگری مردم است و امامزاده حمزه علی بلداجی در ارتفاعی مشرف به کوه کلار و سبزکوه مامن و زیارتگاه خیل مشتاقان است.

در ورودی این شهر نیز سد و رود خروشان بزیال، منظره ای از طبیعت چشم نواز را به رخ همه بازدیدکنندگان خویش نمایان می کند.

در حواشی این شهر شیرین نیز، تالاب های بزرگ و بین المللی چغاخور و سولگان این زیبای آرام، در معرض دید همه رهگذاران دشت بروجن قرار گرفته اند.

شهرت این شهر شیرین، به خاطر محصول گز است، که مخلوطی از انگبین و سفیده تخم مرغ و مغز پسته است.

از دیر باز در تمام جشن ها، شادی ها و اعیاد خاص، گز همواره یکی از شیرینی های مورد علاقه مردم در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

این محصول شیرین و خوش کام، از انگبین گیاهی، آرد شیرینی پزی، سفیده تخم مرغ، شکر، مغز بادام، پسته، گردو تهیه می شود و سابقه تهیه این شیرینی از 30 سال پیش در شهر بلداجی آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد.
این شیرینی در نوع های آردی، لقمه ای، ساده و با مغزپسته و بادام 10 تا 30 درصدی تهیه و روانه بازار می شود و بیشتر گز تولید شده به کشورهای خارجی و استانهای همجوار صادر می شود.

هم اکنون تولید گز در شهر بلداجی بروجن، به عنوان سوغات استان چهارمحال و بختیاری شهرت جهانی دارد و احداث خوشه های صنعتی به منظور فراهم شدن تمامی مراحل تولید گز نیز باعث افزایش بازده و افزایش کیفیت محصول می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: در اسفندماه سال 91 بیش از 40 هزار کیلوگرم انواع گز در شهر بلداجی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

رحمان کرمی افزود: تولید کننندگان گز بلداجی هم اکنون، 40 هزار کیلوگرم انواع گزهای سکه ای، لقمه ای، شکلاتی، رژیمی، زعفرانی و آردی را تولید و روانه بازار مصرف کرده اند، که این مقدار گز بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال درآمد زایی داشته است.

وی اظهار داشت: گز بلداجی، به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت آن بهترین گز ایران است که علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور به کشورهای عربی و اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

کرمی، صادرات 40 درصدی گز بلداجی به خارج از کشور را یادآور شد و گفت: گزسازان بلداجی با تولید با کیفیت، مرغوب و بهره ‎مندی از گز انگبین و عسل طبیعی در تولیدات گز تاکنون نشان ‎های کیفیت بین المللی و دو نشان برتر کیفیت کشورهای آلمان و سوئیس را کسب کرده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: 75 کارگاه بزرگ تولید گز در این شهر فعال است و این تعداد کارگاه زمینه اشتغال افزون بر دو هزار نفر را به طور مستقیم فراهم کرده است.

شهر بلداجی، در 70 کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان بروجن واقع شده و در کنار تالابهای چغاخور و امامزاده حمزه علی یکی از مناطق دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس