دهلاویه، وفا، قاهر 313 و جماران 2 تنها بخشی از دستاوردهای مهم صنایع دفاعی ایران در سالی که گذشت بودند. این دستاوردها علاوه بر به وجود آوردن قدرت پدافندی برای کشور ما به نوعی جلوه گر موفقیت های نظام اسلامی در این حوزه بسیار پیچیده است.

به گزارش ویژنامه نوروزی مشرق،سال ۱۳۹۱ برای صنعت دفاعی کشور سالی بسیار پر رونق محسوب میشود، افزایش توان دفاعی کشور در بخش هوایی دریایی و موشکی، تنها بخشی از رزم تکنولوژیکی قابل ارائه در رسانه ها بود در این مطلب نگاهی گذرا به بخشی از مهمترین دستاوردهای کشور در سال 1391 خواهیم داشت.

موشک "دهلاویه" کابوس تانک‌های دشمن

در 17 تیرماه سال 91 خط تولید سامانه ضدزره دهلاویه در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع افتتاح شد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم دلیل انتخاب این نام برای این موشک گفت: نام گذاری این سلاح به نام دهلاویه، در واقع قدردانی از شهید چمران و همرزمانش و همه رزمندگان جان برکفی که در منطقه جنوب به ویژه منطقه دهلاویه به نبرد با ادوات زرهی دشمن رفتند، است.

موشك دهلاويه يكي از پيشرفته‌ترين موشك‌هاي ضدزره است كه براي انهدام انواع تانك‌هاي پيشرفته مجهز به زره واكنشگر طراحي شده است. موشك دهلاويه با بهره‌برداري از هدايت خاص در مقابل انواع جنگ‌هاي الكترونيكي دشمن مقاوم است و سرجنگي، موتور پرواز موشك‌انداز و قابل حمل توسط نفر موجب شده كه سامانه موشكي ضدزره دهلاويه بعنوان يك جنگ‌افزار كارآمد در نبرد ضدتانك شناخته شود.



 اين سامانه موشكي طوري طراحي شده است‌كه بتواند اهداف ثابت زميني و اهداف ‌متحرك زرهي را مورد اصابت قرار‌دهد. موشك دهلاويه قابليت استفاده عليه اهداف دريايي و هوايي در ارتفاع پايين مثل بالگردها را دارد.

موشک "فاتح 110" بالستیک نقطه زن ایرانی

در 14 مردادماه سردار احمد وحيدي در یک نشست خبري از جزئيات نسل چهارم موشک "فاتح 110" خبر داد و گفت: نسل چهارم موشک فاتح 110 با قابليت نقطه زني و برد بيش از 300 کيلومتر توسط سازمان صنايع هوا و فضاي وزارت دفاع با موفقيت آزمايش شد.



قدرت نقطه زنی در هر نوع شرایط آب و هوایی، افزایش طول عمر موشک، افزایش زمان استقرار موشک مسلح بر روی سکوی پرتاب جهت شلیک به موقع، کاهش زمان تست‌های قبل از پرتاب و حین پرتاب،‌ کاهش زمان ترک موضع پرتاب و عدم نیاز به بازدیدهای دوره‌ای کوتاه مدت از توانمندی‌های مهم این موشک است.

"آرمیتا" آزمایشگاه پرنده ایران

هم زمان با 31 مرداد ماه روز صنعت دفاعی از شش دستاورد جدید وزارت دفاع با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور رونمایی شد. "آرمیتا" یکی از این دستاوردها بود.



پروژه سکوی تست‌های پروازی با نام آرمیتا با هدف آزمایش سامانه‌های هوایی در شرایط واقعی پرواز ساخته شده است که با هدف آزمایش سامانه پرتاب هواپیمای جنگی، آزمون سامانه دستگاه تولید اکسیژن هواپیما‌، آزمون سامانه اویونیک پیشرفته هواپیما و آزمایش اویونیک پیشرفته به خلبان‌های هواپیمای جنگنده انجام شده است.

 این آزمایشگاه می تواند نقش بسیار مهمی در حوزه طراحی و ساخت پرنده های رزمی در کشور ایفا کند.

"وفا" ابر خمپاره انداز پارسی برای قرن بیست و یکم

در روز صنعت دفاعی از یک گونه جدید از خمپاره به نام " وفا " نیز پرده برداری شد. این سامانه جدید دارای کالیبر 160 میلی متر بوده و یک گام جدید در افزایش توان رزم نیروهای مسلح ایران به حساب می آید.



سامانه خمپاره انداز برد بلند 160 میلی متری "وفا" که در برد توپخانه‌های معمولی اجرای آتش می‌کنند، دارای مشخصات عملیاتی به شرح زیر است: افزایش قدرت سر جنگی به میزان دو تا سه برابر، عمر بالای مهمات نسبت به گلوله‌های موشکی، پراکندگی کمتر نسبت به گلوله‌های موشکی و نواخت تیر 5 تا 8 گلوله در دقیقه است. باید به این مسئله اشاره کرد که اصولا سامانه های توپخانه ای به عنوان سیستم های همراه نیروهای پیاده با کالیبر 120 تجهیز می شوند و ساخت این خمپاره توان نیروهای ایرانی را افزایش خواهد داد.

"بنیان 4" قلب تپنده برای شناورهای نداجا

 "بنیان 4" یکی دیگر از دستاوردهای بود که در روز صنعت دفاعی پرده برداری شد. این سامانه پیشران با وزنی در حدود 18 تن می تواند نیرویی در حدود 5 هزار اسب بخار را تولید کند. با مقداری نگاه دقیق و مقایسه ای تخمینی می توان ابعاد این سیستم پیشران را در بحث طول 4 متر و عرض نزدیک به 1.5 متر متر تخمین زد.



این موتور در مقایسه با موتور بنیان 1 که سال 1390 در این بخش معرفی شده است موتور دریایی بنیان 4 یک پرش نزدیک به 5 برابر را تجربه کرده است.

ساخت موشک رادار زن بالستیک توسط سپاه

 این موشک بالستیک که برای هدف قرار دادن مراکزی که تشعشعات راداری از خود ساطع می کنند به کار می رود، می تواند علیه انواع سپرهای موشکی ازجمله گنبد آهنین رژیم صهیونیستی شلیک شود. برد این موشک در حال حاضر سیصد کیلومتر است که بزودی برد آن نیز افزایش خواهد یافت. سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه اولین بار در جریان نشست خبری خود به تاریخ 11 تیر ماه سال 1391 وجود این موشک را اعلام کرد.

ساخت اولین شبیه ساز متحرک زیردریایی غدیر

براي نخستين بار در كشور، ساخت شبيه‌ساز متحرك زيردريايي كلاس طارق با نام پروژه شباهت بدست توانمند متخصصان و دانشمندان داخلي انجام شد. اين شبيه‌ساز داراي 3 درجه آزادي حركت بوده و براي تمرينات قوس و صعود و همچنين كنترل صدمات زيردريايي بكار مي‌رود.


 16 سناريو جهت اين شبيه‌ساز طراحي و پس از اتمام در ناو تيپ زيرسطحي منطقه يكم نصب و راه‌اندازي شد. این سامانه در 27 شهریور و در جریان مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های ارتش که به میزبانی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) در نوشهر برگزار شد در مقابل فرماندهی کل قوا نیز با موفقیت کامل آزمایش شد.

سامانه "یا زهرا" جدیدترین عضو خانواده پدافند هوایی ایران

در هشتم بهمن ماه خط تولید سامانه سلاح پدافند هوایی یا زهرا(س) با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.

سامانه پدافند هوایی موشکی بردکوتاه «یازهرا» ساخت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران یکی از آخرین دستاوردهای حاصله در زمینه رفع نیازهای پدافندی کشور به صورت بومی است.



در این سامانه علاوه بر حسگرهای ردگیری تصویری و حرارتی، مسافت یاب لیزری نیز به کار گرفته شده که این امکانات موجب می شود در زمان عدم امکان استفاده از رادار، اجرای عملیات محدود به زمان خاص نشده و در شرایط جوی متنوع بتوان از این سامانه کارایی بالا گرفت.

موشک رعد ایرانی جایگزینی برای سام 6 روسی

این موشک سطح به هوای ایرانی برای بار نخست در جریان رژه 31 شهریور 1391 رونمایی شد. یکی از پرکاربردترین سامانه های دفاع هوایی در دنیا، سامانه های میانبرد و ارتفاع متوسط هستند. این گستردگی استفاده به دلایل مختلفی پدید آمده از جمله بیشتر بودن تعداد تهدیدات عمل کننده در این لایه و ایجاد بازدارندگی جغرافیایی مناسب و مقرون به صرفه با توجه به برد موشک های مورد استفاده.



 مقایسه خودروی ایرانی رعد با نمونه روسی هرچند نشان از شباهت های کلی دارد که هر دو را در یک رده جای می دهد اما تفاوت های آشکاری در ظاهر و چینش اجزا و زیرسامانه های مختلف از جمله بخش نگهدارنده و پرتاب موشک نشان می دهد که این خودرو طراحی متفاوتی داشته و در ایران ساخته می شود.

تفنگ تک تیرانداز شاهر با برد 4 کیلومتر

سلاح های تک تیرانداز کالیبر سنگین یکی از عناصر مهم در جریان تاکتیک نبردهای ناهمطراز هستند. در این بخش نیز ایران در سال 1391 شاهد دستاوردی بود. شاهر تفنگی با کالیبر ۱۴٫۵ میلیمتر و وزن ۲۲ کیلوگرم و طول ۱۸۵ سانتی متر، ۳ هزار متر برد موثر و ۴ هزار متر برد مفید است.



 جدیدترین تفنگ تک‌تیرانداز ارتش برای استفاده مطلوب به ۳ نفر نیاز دارد. از قابلیت‌های این تفنگ درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن است. این سلاح بر مبنای نیازهای تاکتیکی روز نزاجا به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و قابلیت درگیری در عمق را شدیدا افزایش داده است.همچنین این اسلحه دقت اصابت را بالا برده و اثربخشی در انهدام اهداف را به صورت چشمگیری مضاعف می‌کند. این سلاح سنگین ایرانی به تاریخ 8 مهرماه 1391 رونمایی شد.

طوفان 2 اکسیر ایرانی برای کبرهای آمریکایی

بالگردهای طوفان 2 به نوعی نشان از تلاش گسترده صنایع نظامی ایران برای ارتقاء ناوگان بالگردی خود است. در بالگرد جدید از انواع نمایشگرهای دیجیتال در کابین خلبان و سامانه های هدف گیری بر روی کلاه خلبان استفاده شده است.



 کاهش بار کاری خلبان و امکان به کار گیری نسل جدید تسلیحات هوا پرتاب هدایت شونده در این بالگرد از جمله خاصیتهای طوفان ایرانی است. این بالگرد جدید در روز 13 دی ماه 1391 رونمایی شد.

قاهر 313، شاه بیت صنایع دفاعی در سال 1391

این جنگنده با ظاهری بسیار متفاوت از دیگر محصولات ایران در این حوزه موجی از نظرات و موضع گیری ها را در داخل و خارج کشور موجب شد. اين جنگنده پيشرفته با مشخصات ظاهري منحصر بفرد،داراي سطح مقطع راداري بسيار كم و همچنين قابليت انجام عمليات پروازي در ارتفاع پست مي باشد.



بهره برداري از مواد پيشرفته در ساخت هواپيما و سيستم هاي الكترواويونيك پيشرفته را از ديگر ويژگي هاي جنگنده قاهر313 است. اين جنگنده توانايي حمل تسليحات پيشرفته بومي را دارد و از قدرت تهاجمي بالا برخوردار است و قابليت نشست و برخاست با طول باند كوتاه و تعمير و نگهداري آسان و سريع را از ديگر ويژگي هواپيماي قاهر313 می باشد.جنگنده قاهر در روز 14 بهمن 1391 با حضور رییس جمهور رونمایی شد.

رونمایی سپاه از جدیدترین اطلاعات موجود در جانور قندهار

نیروی هوافضای سپاه برای اولین بار تصاویری از اطلاعات رمزگشایی شده پهپاد جاسوسی آمریکا RQ170 که سال گذشته به دام سپاه افتاد منتشر کرد.



در این مجموعه از تصاویر برای اولین بار فیلم های استخراج شده از پهپاد آمریکایی متجاوز و همچنین تصاویر از زمان به تصرف در آمدن و فرود آن در ایران به نمایش در آمده است. این تصاویر و اطلاعات اولین بار به تاریخ 18 بهمن 1391 منتشر شد.

جماران 2 ، پایانی خوش برای صنایع دفاعی ایران در 1391

ناوشکن جماران 2 پس از حدود 6 سال کار و تلاش مضاعف متخصصان صنعت دفاعی در صنایع شهید تمجیدی وزارت دفاع، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولین کشور در تاریخ 27 اسفند 1391 به آب انداخته شد.



ناوشکن 1420 تنی موج 2 با قدرت موتور 20000 اسب بخار و سرعت 30 گره دریایی قابلیت حمل بالگرد، انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا، توپ‌های پیشرفته، توپ ضد هوایی، سیستم اژدر افکن و مجهز به سیستم جنگ الکترونیک است.با توجه به نصب رادارهای پیشرفته آرایه فازی در ناوشکن جماران، قطعا ناوشکن جماران2 نیز دارای این نوع رادارها و یا نمونه هایی پیشرفته تر برای پوشش هرچه بهتر منطقه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    7 4
    پیش بسوی محو کردن اسرائیل از روی زمین ان شا الله
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    2 1
    انشاءا... سال 92 شاهد باشیم: باور 373 موتور های قدرتمند و عملیاتی هوایی و دریایی رادار AESA برای جنگنده ها و...
  • جواد ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    3 2
    با عنایت امام عصر ارواحنا فداه و رهبری حکیمانه ی نائبش و سیل خروشان سربازان شیعه ی علوی و ایضا دست آورد های نظامی این سربازان ، چیزی به نام شکست برای شیعه وجود ندارد. پیش به سوی مدینه ی فاضله ی پیغمبر(ص) ، یا شهادت در راه اسلام....
  • پارسا ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    2 1
    سرمایه گذاری بر روی تجهیزات رباتیک ؛ چریکی و...
  • ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 2
    حداقل هیچ سودی برای این کشور نداری مثل خیاری دیگه منفی چرا می دی؟؟؟؟
  • ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 2
    باز هم شعار!!....بهتر نبود بگی محو همه ایران ستیزها و اسلام ستیزها..............
  • ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    3 0
    ایران محو نشه...محو دیگران پیش کش.......
  • albert ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 2
    امسال سال پایان توهم است...شک نکنید!!!
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    2 1
    چرا از تفنگ های تک تیر انداز با برد 2 کیلو متر در اختیار ارتش سوریه قرای نمی گیرد تا در جنگ پارتیزانی درون شهری استفاده گردد؟
  • مجتبی ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 2
    با این امکانات پیشرفته نظامی اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود
  • دوست ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    سلام وصلوات خداوند به سربازان امام زمان وياوران امام خامنه اي و پيش به سوي اقدار
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    سال 92 هم باید سال شلوغی باشه مخصوصا اخبار مربوط به قاهر 313
  • میلاد ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 1
    انشاا.. شاهد باشیم دلار ارزون بشه
  • فرشاد ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    سلام در شرایط فعلی مهمترین اولویت و افتخار استفاده از این دستاوردها علیه تروریست های سوری است کشتن اینها یعنی کشتن جنود معاویه و یزید ملعون و حمایت از دولت مقاومت بشار اسد حمایت از اهل بیت عصمت و طهارت است نباید بگذاریم خط اول مقاومت جمهوری اسلامی شکست بخورد در غیر این صورت باید منتظر وقایع سوریه در ایران باشیم پس برای نابودی جمع مفسدین خون آشام در سوریه به پیش۰۰۰۰۰
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 1
    انشا الله
  • علیرضا ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    2 2
    کدام احمقی منفی می دهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مرگ بر اسرائیل
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 2
    آینده ازآن حزب الله است جانم فدای رهبرم
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    2 1
    همه چیز با خدا ممکن است.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    به امید آغاز تولید انبوه جنگنده رادارگریز قاهر در سال 92.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    بسیار شوق انگیز و غرور انگیز بود به امید موفقیتهای بیشتر
  • ناشناس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    انشا الله
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    باور کنید اینا تمام چیزی نیس که باید دنبالش بریم...ماهنوزم داریم پیکان انگلیسی و پراید کره ای و پژوی فرانسوی تولید میکنیم...چی از خودمون داریم...هر کجا که دغدغه ی جنگ وارد شد پیشرفت تو باقی مسائل از در دیگش خارج میشه.
  • سرباز ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    2 0
    قویتر از اینها هم توکل بر خداست
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    واقعا به اینها می گی دستاورد .....اینها بیشتر دستگرمی است .....حالا مونده بلوغ صنایع دفاعی ..........به هیچ عنوان از شرایط موجود رازی نیستیم (پچ پچ گونه:در ضمن در مورد آینده و توسعه انسانی در صنایع دفاع و سپاه و ارتش به شدت نگرانی وجود داره(البته الان که از دست رفته محسوب می شن))
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    چند تاش بلوف بود؟
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    بعد از این سعی کنید گزارشات نظامیتان را از گزارش تجهیزات به استراتژیها و سناریوها تغییر دهید. نحوه استفاده همزمان سلاحهای موجود را در یک صحنه نبرد و سلاحهای دشمنان مورد تحلیل قرار دهید. جنگهای دریایی ما و دشمنان. هوایی و زمینی و یا درگیری همه جانبه در هوا زمین و دریا.
  • روح الله ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    SA-6 ، کابوس اسرائیل در جنگ یوم کیپور بود. تا جایی که اسرائیلی ها به آن « سه انگشت مرگ» می گفتند!!(به شکل پرتابگر دقت کنید) امیدوارم متخصصین ما اون رو طوری ارتقا داده باشند که باز هم دوره ای طلایی پشت سر بگذارد.
  • سریر ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    ای کاش مسئولین محترم و زحمت کش صنایع دفاعی در بحث جنگنده قاهر عجله نمیکردند و یک مدل اموزشی اولیه را به جای مدل اصلی نشان نمیدادند که باعث تعجب همگان شود . ولی در هرصورت سال91سالی پربار برای صنایع دفاعی کشور بود که جای بسی سپاس وستایش دارد .
  • میلاد ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    امیدوارم که امسال سال پرباری باشد و مسئولین صنایع دفاعی کشور به تمام وعده ها عمل کنند ؛ برخلاف پارسال که در کناور پیشرفتهای شگرف برخی خلف وعده ها رخ داد مثل عدم رونمای موتورجت در نمایشگاه کیش؛عدم پرواز بالگرد پنها-1 ؛ عدم پرتاب ماهواره؛عدم برگزاری رزمایش نهاجا در شرق کشور و عدم تحویل نسل جدید جنگنده صاعقه به نهاجا.
  • فدایی امام سیدعلی ازآذربایجان ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    وسامانه اس300هم انشاالله امسال داشته باشیم البته باتولیدداخلی که بشه تعدادبیشتری داشته باشیم
  • قائم ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    جدیدا اگه اسرائیل کاری هم نداشته باشیم خودش نابود می کنه
  • روح الله ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    اگر خدا بخواهد دشمنانمان را نابود میکنیم الله اکبر
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    ولی الان دیگه عمرسامانه sa-6 تموم شده وقابلیت مقابله با هواپیماهای نسل چهارویاپنج راندارد
  • حسین ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    یه سریع به خبر گذاریهای خارجی‌ بزنید ببینید تحلیلها در مورد F313 چی‌ هست وقتی‌ مثل بعضی‌ از سد‌ها پروژه قبل از تکمیل رو نمایی و افتتاح می‌شه همینه
  • از آذربایجان ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    2 0
    البته اینا مهمند و ما هم افتخار میکنیم.ولی یه کم هم اگه این جوری به فکر معیشت و اشتغال مردم باشند بد نیست البته یه کم. مشرق دیگه فیلتر نکن لطفاً
  • نیما ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    "رازی نیستیم" رازی کاشف الکل بود!
  • ایمان ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 1
    به امید موشک باران اسراییل
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    حالا چه ربطی به این بحث داره کیشمیش.
  • ali ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    بله سال پایان توهم شکست ناپذیری آمریکا و اسرائیل و محو این شیاطین و کاسه لیس هایی مانند تو
  • جواد ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 1
    کسانی که منفی میدهند مزدور اسراییل هستند
  • رضا ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    امید وارم در سال جدید شاهد پرواز قاهر باشیم و همچنین بیشتر کردن برد موشک های ایرانی و کلاهک های قوی تر و از همه مهم تر سیستم ها پدافندی ایران باید بیشتر تقویت بشود تا کشور های بی ریشه ای مثل اسراییل مدام غلط زیادی نکنند.
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    کدوم توهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ توهم شما دیگه؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    عزیز جون وقتی کشور با این همه دشمن داخلی! و خارجی روبرو هست شما توقع داری ما تولید سامانه های دفاعی رو کنار بذاریم و به تولید چیزای دیگه سر خودمون رو گرم کنیم؟ ولی قبول دارم که باید تو بقیه زمینه ها هم شاهد پیشرفت باشیم ان شاء الله
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    توقع داری بیان همه دستآورد ها رو به نمایش بذارن؟؟؟ دیگه چی میخوای اصلا نقشه های دفاعی کشور رو به نمایش بذاریم تا دشمن انقدر خودشو به زحمت نندازه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    بلوف تویی. حالا شما فکر کن بلوف بود به بچه ها بگو حمله کنن(البته غلط میکنن) تا ببینن چی بلوف هست چی نیست
  • yazdan ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    صمت silence silencieux خفه!
  • قائد ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    دقیقا
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 0
    پس به پایان خودت و هم فکرانت نزدیک شدی ! ...اماده هستی ؟
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    1 0
    البته رعد سام 6 نیست ... و در رده بوک ام 2 قرار میگیره ... مشرق بی جهت اسم سام6 را اورد
  • آرش ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
    0 1
    به امید رونمایی از : اس 300 ایرانی و تورام2 ایرانی و CIWS ایرانی و موشکهای بالستیک جدید و شلیک ماهواره بر سیمرغ و زیردریایی فاتح و بالگردهای ملی و نسل جدید صاعقه ووووو در سال 92 هستیم.
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    1 0
    آقاجون حرف اول و آخر اینکه ما بالاخره باید با اسراییل رویارویی داشته باشیم و نابودی این قوم فاسدو فاسق هم مبرهنه. چه بهتر که هرچه زودتر و به دست ما اتفاق بیفته. خدا کنه که اسرائیل غلط زیادی کنه و ما هم به آرزومون برسیم و کارشونو یه سره کنیم و همه رو از شر اینا راحت کنیم. اونایی که موافق نابودی اسرائیل و اقامه نماز در اولین قبله گاه مسلمین هستند یاعلی ، مثبت بدن. خیبر خیبر یا صهیون ، جیش المحمد قادمون
  • اميرحسين نوجوان 15 ساله ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    چرا بلوف ؟
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    منتظر بودیم تو بگی! آلبرت تابلو!
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • حجت ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    رک بگم، خسته نباشید.
  • یزدان ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    مشرق بیسواد ! میگن بچه های بالا باید یه کم فرانسه هم بلد باشن که! ولی الان که اسم یزدان رو نگاه کردم دیدم که از عمو یزدان و uncle yazdan ,oncle yazdan قشنگ تره!
  • حامد ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • موساد ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    ایران محو نشه . یعنی چی یکمی زریفتر بگو تا لو نرویم. اگر اینجور بنویسی دیگر کسی به اسم ناشناس تورا قبول ندارد.
  • حقگو ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 1
    پس کار اسرائیل تمامه امسال.
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    چه ربطی داشت.
  • صادق ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    از این سلاحها مخرب تر سلاح بنزین بود که مدیران گذشته به ارمغان گذاشتن که دولت نهم با درایت و کارشناسی و ساخت بزرگترین پالایشگاه بنزین آنهم در زمان تحریم پشت سر گذاشت.
  • دانا ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    ناشناس می خواهد زیر پا کشی کنه ولی چیزی گیرش نمی اید .
  • وطن دوست ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    اولیش اسم تو اسرائیلی
  • ناظر ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    البرت زیبلی وارد کننده فیلمهای سینمائی بالای 18 سال دفتر کار منوچهری خ - ارباب جمشید فراری 30 سال پیش ساکن لندن . دین یهودی .
  • صدر ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    با رو نمائی از این تجهیزات و سلاحها من می ترسم از اینکه دشمن چشمهایش کور شود و ما دیگر از این دستاوردها استفاده نکنیم.
  • پورحسین ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    انشاالله سال نابودی تمام کشورهای ضد ایران زمین اعم اشغال گر قدس .رژیم قطر .رژیم عربستان.امارات.وخروج باخفت یانکی ها از اطراف ایران
  • جواد ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    شرایط موجودعالی نیست ولی خوبه . خودمون داریم میسازیم فراتر از انتظار هم ظاهر شدیم ولی نیاز های کشور رو فکر نکنم بتونه کاملا پوشش بده ان شاء الله که در آینده بده
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    همه :دی
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    خیلی دلم میخواد کاکپیت اصلی قاهر جونمو ببینم
  • جواد ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 1
    رادارگریز نیست ، فقط سطح مقطع راداری پایینی داره ولی پهپاد رادارگریز داریم
  • جواد ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    نگران نباش اون با من چی از دست رفته محسوب میشه؟یعنی شما همه برنامه توسعه انسانی(که اطلاعات محرمانه هست)رو از حفظی؟شاید برادران اطلاعاتی دستت انداختن!
  • جواد ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    فرض کن همش حالا نوبت توئه!!!! بیا!! بیا عمو بیا!!!
  • جمال ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    اگر بلف بود که اسراییل حمله میکرد کاری به اینا ندارم ولی اصل قدرت نظامی رو نمیشه نشون داد حساسیت به وجود میاره مثلا عربها خودشون رو .. .
  • خیلی ناشناس ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    چه فایده مشرق جان. اینا دستاوردهایخوبی هستند اما کافینیستند. از دهه 70 تا حالا ما یه تانک ذوالفقار ساختیم هنوز اونقدر تو تولید انبوهش مشکل داریم که تو این دو دهه فقط 100 تا شو ساختیم.! یا جنگنده صاعقه که به نظر نمیاد بیشتر از 20 تا ساخته باشیم. اینا که کیفیتشون چیزی نیست پس لا اقل اگه لافشو میزنیم یه کم به فکر تو لید مناسبش هم باشیم. از جهتی مهمترین اهرم قدرت یه کشور اقتصادشه . وقتی ما تو دوره رکود تورمی بنیان افکن داریم زندگی میکنیم هزاران موشک و تانک و طیاره هم نمیتونه فایده ای به حال ما داشته باشه.
  • آلفرد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    آلبرت هنوز در توهم متوهمی که!
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    به لطف جاسوسانی مثل امثال شما چرا که نه!...
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 1
    اسرائیل نسل پنج نداره
  • مصطفی ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    یا مهدی ادرکنی
  • روح الله ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    البته عمرش که به سر اومده،ولی خب بازنشسته نشده! البته خود روس ها از سیستم های SA-11 و SA-17 استفاده می کنند.مسئله ی نسل هواپیما هم نیست،سیستم های سام، مترصد یک اشتباه احمقانه هستند.مشابه هواپیما های روسی که در جنگ گرجستان-آبخاز و گرجستان-اوستیا توسط سام های گرجستانی ساقط شدند.(یک مورد ساقط شدن Su-27 توسط SA-2) مشرق احتمالا به ظاهر لانچر نگاه کرده، ولی خب ظاهرا همه اعتقاد دارند که رعد از «بوک» توسعه داده شده.
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    چه نظر بی ربطی خدا روزیتو یه جای دیگه بده
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    بلوف تویی
  • rokozo ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    میگم از پدافند لیزری مون (روزنامه حاآرتص) چیزی نگفتین ها
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    خدایا ما را آنی و کمتر از آنی به خودمان وانگذار(آمین) امروز اگر موفقیتی می بینیم مرهون دلهای خدایی است که در مجموعه نیروهای مسلح سالم مونده اگر خودروسازان نیز چهار تا آدم خدایی داشته باشن ما دیگه ورق سوار نخواهیم شد هر کس در هر جای ایران اسلامی باید به وظایفش درست عمل کند .اگر این شد اشتغال هم درست می شود و بعضی ها خلط مبحث نمی کنند که در این قسمت بیان بحث بکنند وعدوا لهم مستطعتم من قوه و من رباط الخیل....
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 0
    قاهر رادار گریز هست ! ...منتهی نمونه ای که رونمایی شده با نمونه اصلی یا همون نمونه پروازی تفاوت هایی داره .......
  • habib saghachi ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    همه ی اینها درسته موشک تانک خمپاره جت ماهواره و ... ولی مهمتر از اینها خدا و تقوا و اطاعت از ولایت و شهادت طلبی متاسفانه هرچی داریم توی سخت افزارهای جنگی قوی تر می شیم و همه هم به اون توجه می کنند اما کسی زیاد به فکر نرم افزار های جنگی و روحیه و تفکرات رزمنده ها نیست ولی الحمد لله مردم خودشون این روحیه رو دارند و ان شا الله خدا کمک کنه تا بتونند نگرش دارند جنگ های بدر و احد رو فراموش نکنید توی بدر هیچی نبودند ولی پیروز شدند توی احد 100 برابر مسلمانان قوی تر بودند ولی به خاطر اطاعت نکردن از پیامبر شکست سنگینی خوردند
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    نمیدونم چرا تسلیحات ایرانی اصلا قشنگ و با ابهت نیستن
  • سید ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    لبیک یا حسین
  • جميل ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    از همه بيشتر تفنگ شاهر حال داد. با 4 كيلومتر برد. دمشون گرم.
  • گمنام ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    0 0
    همه ایران را زنو برپا کنیم روبه سوی مرقد مولا کنیم
  • اميرحسين ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    خوب بود.
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    چه ماکت های قشنگی
  • شهرام ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    مایه امیدواریست که کسایی مثل صدام حسین به خاک ما دیگرچشم طمع نداشته باشند و در آینده نیز پیشرفتهای در راستای این / نظامی / پیشرفتهای فرهنگی و اقتصادی نیز داشته باشیم. درود بر تمامی ایرانی های ایران خواه و آزاده وآزادی خواه .......
  • میلاد ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    قربون دهنت که گل گفتی . مردشور اسرائیل و کسانی که از این رژیم حمایت میکنن را با هم ببرند . تا رهبر باشه غم نداریم . هر کاری میخواین بکنین . حامیان اسرائیل مانند خائنانی چون مجاهدان خلق هستند. یا مهدی
  • سجاد ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام هرروز و هر لحظه که میگذره بیشتر به ایرانی بودنم افتخار میکنم داشتن جنگنده های بومی انقدر خوشحالم کرد که حد نداره به خدا واقعا احسنت و افرین برای کار شما هیچه دمتون گرم دست بوس همه انسان های با غیرت هستم
  • علی ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    داعش سگی به درگاه ایرانی ها هست داعش قصد دارد به ایران حمله کند اگر ایران بفهمد داعش میخواهد به ایران حمله کند نابودش میکند با این دستاورد های نظامی ماشاالله
  • عیسی ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    با سلام امکانات عالی ولی کافی نیست شرکت رهاورد ذوب تولید کننده قطعات الومینیمی و منیزیمی بزرک مجهز به دانش روز می باشد هر قطعه ای را با کیفیت عالی تولید مکنیم قابل توجه مدیران بخش نظامی
  • حسن ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    بهتره که این واقعیت شیرین رو قبول کنیم: اسراییل از اینکه با ایران وارد جنگ بشه بسیار ترس داره و اگه اقا امام خامنه ای دستور حمله به اسراییل رو بدن اسراییل فاتحت خوندس خدا پشت ما هست.....
  • حسن ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    دوسته عزیزی که به این ها میگی سرگرمی اولا همه کشور ها جدید ترین سلاحه خودشون رو لو نمیدن و همه این تسلیحات ماله هشت ساله قبله در ضمن اگه کسی بخواد به ایران حمله کنه ما با همین سرگرمی ها کاری میکنیم اسمه ایران بیاد رنگ از رخشون بپره
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 1
    اگه بلوف بود شما الان امنیت نداشتی
  • حسن ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    ناشناس تو کلان با ایران مشکلت چیه؟اگه این همه که تیکه میندازی. اگه همینای که تو بهشون گیر میدی یا تیکه میندازی نبودن تو الان تیکه تیکه بودی
  • حسن ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    1 1
    اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که ما را میکشند؟
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    1 0
    خسته نباشید خدمت دلاور مردان عرصه ی دفاع
  • امیر ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    ساغول ایران یاشاسین
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    0 0
    میلیون ها بار افرین...............

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس