از رئیس ستاد ارتش آمریکا پرسیدند اگر رهبر معظم ایران را ببینی، به وی چه خواهی گفت؛ دمپسی پاسخ داد: «من فقط یک سؤال خواهم پرسید و آن این است که او چه چیزی می خواهد به دست آورد و از او خواهم پرسید که به اعتقاد وی، برای آینده منطقه چه چیزی آماده شده است؟ من می خواهم شخصاً پاسخ این پرسش را از او بشنوم.»

گروه بین‌الملل مشرق - در حاشیه کنگره‌ای از آکادمی مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن از ژنرال "مارتین دمپسی" رئیس ستاد ارتش آمریکا پرسیده شد که «اگر آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری ایران را ببینی چه چیزی به وی خواهی گفت؟» دمپسی پاسخ داد: «من یک سوال خواهم پرسید و آن این است که چه چیزی می خواهد به دست آورد، از او خواهم پرسید که به اعتقاد وی برای آینده منطقه چه چیزی آماده شده است؟  من می خواهم شخصاً این جواب را از وی بشنوم.»

این سخن دمپسی که صوت و تصویر آن نیز در اينترنت موجود است، در واقع این رویکرد آمریکا را نشان می دهد که آمریکا دیگر تحولات منطقه را کامل اداره نمی‌کند.

"علی شهاب" تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در روزنامه "السفیر" لبنان در این باره نوشت: از آنجا که به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای سوریه آخرین میدان مبارزه آمریکا در منطقه است، باید در این زمینه از عرصه سوریه وارد بررسی شد و در آن به دنبال دستوری برای عملیاتی بود که اخیرا برای سرنگونی اسد در دستور کار آنها قرار گرفته است. این در حالی است که تمام شاخص ها نشان از آن دارد که اوضاع سوریه به سوی سازش بین‌المللی و منطقه‌ای می‌رود که در بر دارنده آتش‌بس در سوریه تا سال 2014 ميلادي است.

از سوی دیگر آمریکا در نزدیک‌ترین نقطه به موضعی قرار دارد که به وزنه منطقه‌ای ایران اعتراف کند، این موضوع را از نشست‌های ایران با کشورهای 1+5 در قزاقستان می‌توان درک کرد، البته احتمالا تقویت این اعتراف به زمان نیاز دارد و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران و فتنه‌ای که به دنبال آن با جریان‌های تکنوکرات و انحرافی ایجاد خواهد کردند، به وجود نخواهد آمد.


در جبهه سوریه برای تمامی طرف‌ها مشخص است که ثبات به صورت نسبی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور ادامه داشته باشد، بویژه اینکه طرف سومی وجود دارد که ریاست آن بر عهده جبهه النصره است و این جبهه خود را به صورت کامل از هر گفتگویی جدا می‌بیند و واشنگتن و دیگر کشورها نیز قدرت تسلط بر آن را ندارند.

این نقطه محلی است که آمریکا و هم‌پیمانان خلیجی آن در منطقه هزینه آن را پرداخت خواهند کرد، تلاش‌های انگلیسی ها برای بازگرداندن توازن به منطقه از طریق ایجاد منافع غربی بر پایه حضور سیاسی سلفی‌ها نیز نمی‌تواند از شدت این هزینه‌ها بکاهد، چرا که تاریخ و سنت های آن نشان داده‌اند که از بین بردن کامل یک اقلیت چه بت پرست باشد و چه دین مدار غیر ممکن است.

علی شهاب می‌افزاید که از آنجا که رهبر معظم انقلاب پیش از این در مهار بهار ایرانی موفق عمل کرده و بشار اسد نیز خرسندی خود را از روند فعالیت‌های نظامی در این کشور مخفی نمی‌کند، آمریکا به دنبال نفوذ در مناطق دیگر مرتبط با ایران یعنی لبنان و عراق است، این در منطقه می تواند به عاملی برای مقابله با افزایش استثنایی قدرت و  فعالیتهای جبهه النصره تبدیل شود.

برای وارد شدن به عملیات فوق العاده و دستور کار آمریکایی‌ها باید اندکی به عقب بازگردیم، پنتاگون اولین طرفی بود که بعد از وقوع عملیات جمرایا و حمله جنگنده های اسرائیلی به این مرکز مطالعاتی در خاک سوریه اعلام کرد که انجام این حمله و غافلگیر شدن رادارهای دفاع هوایی روسی نیاز به دقت نظر و بررسی دارد، چرا که جنگنده‌های اسرائیلی قادر بودند این منطقه را حتی بدون ورود و تجاوز به خاک سوریه نیز هدف قرار دهند.

به هر حال این مرکز مطالعات هدفی نبود که اسرائیل به خاطر آن اقدام به انجام این عملیات کند، بلکه شکل عملیات و زمانبندی آن و موضع آمریکا و بویژه واکنش ایران در مقابل آن نشان می‌دهد که آزمایشی در موازنه های آمریکایی از طریق ایجاد تغییرات اساسی در واقعیت بازی در منطقه در دست اجراست، به احتمال قوی اتفاق جمرایا تنها آزمونی برای یک اقدام امنیتی است که بعدها روی خواهد داد و نشانه‌های آن از انتقال درگیری‌های میدانی در سوریه به مذاکرات با تروریست ها و عامل های انتحاری و انفجارهای با خودروهای بمب گذاری شده منتقل شده است، این مذاکره ای است که تمامی خطوط قرمز را از بین برده است.

حمله اسرائیل به ساختمان یک مرکز مطالعاتی در سوریه

از سوی دیگر تشدید موجود اختلاط بین دو بازوی عراق و سوریه در شرایطی روی می‌دهد که جلال طالبانی سیاستمدار معتدل عراقی در بیمارستان بستری است و دولت مرکزی در این کشور نیز تحت فشار منافع گروهی و جریان های داخلی یک گروه خاص است.

عرصه سیاسی عراق و سوریه به زودی در آستانه کامل شدن قرار می‌گیرد، چرا که غرب نیز این واقعیت را پذیرفته که بشار اسد تا انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور در مسند قدرت باقی خواهد ماند، اما موضوع اصلی ادامه قدرت وی برای دوره بعد از انتخابات سال 2014 است، چرا که ادامه حضور وی شکستی مفتضحانه برای محور اعتدال عربی به شمار خواهد رفت، شکستی که حد و مرز آن در مرزهای سیاسی باقی نخواهد ماند، چرا که کشورهای عربی توجه خاصی به این پرتگاه داشتند و به قول فردریک نیچه کسی که به پرتگاه نگاه کند، پرتگاه نیز به وی نگاه خواهد کرد.

سخن در مورد عرصه عراق طولانی است، اما اتفاق داغی که امروزه وجود دارد، اوضاع لبنان و موازنه‌های برد و باخت در این کشور است که برای بررسی این موضوع نیز باید قدری به عقب بازگردیم.

کسی که سخنرانی‌های سید حسن نصرالله را از زمان پایان جنگ 33 روزه تاکنون دنبال کرده، متوجه شده که خلاء موجود در میزان بازدارندگی بین حزب الله لبنان و اسرائیل به صورت روزافزونی در حال پر شدن است. حزب الله در این مورد بر ساختار نرم و ساماندهی دقیق خود بر اساس دیدگاه های نظامی حاج عماد مغنیه فرمانده نظامی خود حساب باز کرده است تا توسعه فن‌آوری و لوجستیکی را برای خود در مقابل دشمنی که به خوبی امکانات گسترده‌ای را برای عبرت گرفتن از جنگ‌های پیش فراهم می‌کند، به دست آورد.

از آنجائیکه ترکیب این سازمان بر اساس تاکتیک عدم شباهت در مبارزه است، نرمش این گروه از یک ارتش کلاسیک بیشتر است، به همین علت اسرائیل عرصه مبارزه را از نسل سوم خود به نسل‌های چهارم و پنجم انتقال داده است. در این معنی مشغول کردن حزب الله در داخل هم زمان با تشدید اوضاع امنیتی در سوریه به بالاترین حد ممکن بهترین راهکار برای اسرائیل است.

به همین علت بود که سید حسن نصرالله در سخنرانی  اخیر خود نسبت به هر گونه تجاوز ولو به صورت محدود مشابه تجاوز اسرائیل به جمرایا هشدار داد.

السفیر در ادامه مقاله خود ابزارهای سرگرم کردن حزب الله از سوی اسرائیل را بر شمرده و می‌نویسد: تحرکات جنگنده های اسرائیلی که به صورت مشکوک از هفته ها قبل ادامه پیدا کرده، بیانیه های ارتش آزاد سوریه علیه شخص سید حسن نصرالله، سناریوهای فرامنطقه ای هالیوودی (شامل نظرسنجی یک مرکز مطالعات در امارات از طریق اینترنت در مورد محبوبیت حزب الله و عملیات بلغارستان و موضع حزب الله در قبال سوریه و محبوبیت سید حسن نصرالله) و فتنه های کوچک سعی دارد تا حزب را همواره در موضع دفاع و فرار از چالش‌ها قرار دهد.

دشمنان جدید مقاومت در لبنان یا همان سلفی‌ها اعتقاد دارند که تحریک حزب الله لبنان می‌تواند دستاوردهایی را برای آنها محقق کند، جالب اینجاست که برخی قطب های 14 مارس نیز با انگیزه انتقام گرفتن از شکست های مکرر سیاسی خود از زمان سقوط سعد حریری تاکنون با این موج همراهی می‌کنند.

به درستی گفته می شود که ولید جنبلاط تنها سیاستمدار لبنانی است که به درستی معنی موفقیت در تحریک حزب‌الله لبنان ویا انزوای این حزب را می داند، این آگاهی نه از روی آزمایش و تجریه بلکه از لحاظ بررسی دقیق دستاوردهای سیاسی در عرصه منطقه ای است. درست است که گروه‌های اصولگرای سلفی در سوریه حمایت هایی را از انگلیس و فرانسه و دولت های عربی دریافت می‌کنند، اما در عین حال آنها خود را به گوسفند قربانی برای درگیری بزرگتر یعنی خط برخورد فارسی خلیجی یا سنی و شیعه تبدیل کرده اند.

آیا این عده می دانند که انگلیسی‌ها از باب به دست آوردن زمان برای تامین نفت خود از شرق دریای مدیترانه از باقی ماندن اسد در قدرت حداکثر تا سال 2014 سخن می گویند؟ همه شاخص‌های کنونی نشان از آن دارد که سلفی‌ها در هر صورتی بزرگترین شکست خورده اوضاع منطقه هستند. برخی از این شاخص ها عبارتند از:

*مهم‌ترین دشمن برای اسرائیل تاکنون ایران است، نه سوریه. در نتیجه هر سازش بین المللی بین قدرت‌های بزرگ در مورد سوریه نیاز به قربانی کردن گروهی دارد که در مقابل این کشور ایستاده اند.

* افزایش قدرت سلفی‌ها در لبنان با بهانه اصلی مقابله با حزب الله لبنان صورت گرفته است، البته برای حزب الله مشکلی نیست که کسی با وی در امور سیاسی خصومت کند، مشکل در این است که این گروه روش‌های غیر مسالمت‌آمیز را در پیش گرفته است، در این سناریو گروه‌های سلفی قدرت و آماگی لازم را در اختیار ندارند. تجربه نهر البارد در مقابله با ارتش لبنان نمونه‌ای است که در ذهن لبنانی ها باقی مانده است، این در حالی است که مطالعه اعتقادات مبارزاتی جریان های سلفی نیز در سایه بحران سوریه امری ساده است.

* بررسی درگیری‌های محوری در سوریه نشان می‌دهد که در بهترین حالت‌ها جبهه النصره در اطراف قوی بوده و در دمشق و حومه آن و مناطق حفاظت شده ضعیف عمل کرده است، البته در این باره نمی‌خواهیم وارد این شویم که قدرت واقعی جریان های سلفی در تحمیل احکام دینی افراط گرایانه در منطقه تحت نفوذشان چقدر است و سوری ها چقدر از اوضاع کنونی راضی هستند.

علی شهاب در پایان این مقاله تاکید می‌کند که مبارزه سوریه طولانی خواهد بود، اما دولت سوریه سقوط نمی‌کند و در انتظار دور جدیدی از مذاکرات بین المللی با ایران و به دست آمدن سازش در زمینه پرونده سوریه است، به این ترتیب شام در هرج و مرجی طولانی وارد شده است.

از سوی دیگر قزاقستان تجربه خوبی در مهار گروه‌های سلفی دارد، این کشور در تجربه خود با ابزارهای نرمی نظیر روحانیون مردمی، سازمان های غیر دولتی و پروژه های توسعه ای و همچنین رسانه‌های موجود این کار را انجام داد. خوب است که دو دولت سوریه و لبنان نیز این محورها را هر چه زودتر در دست گیرند، اگر برای این کار در سوریه دیر شده، اما باید به این نکته توجه کرد که در صورت ابقا یا عدم ابقای بشار اسد در قدرت، این جریان افراطی هرگز تحت سلطه هیچ دولتی قرار نخواهد گرفت، اما در لبنان این فضا هنوز باز است و فرصت برای بررسی اوضاع اجتماعی و اقتصادی به صورت سریع بویژه در بخش های شمالی وجود دارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهلقا ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    شام در هرج و مرجی طولانی وارد شده است. و صدای پای سفیانی به گوش می رسد......
  • جام بزرگ ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    چرا ما نمیشنویم؟!
  • خاک پای سید علی ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    من جوابتو میدم! هدف آقا فقط و فقط حفظ آینده برای آیندگان است! خدایا تمام عمر منو بگیر و به سید علی بده!
  • نیما ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    پاسخ یک سرباز رهبر به ژنرال امریکایی: منطقه ای عاری از حضور امریکای خون آشام پاسخ سوال شماست.
  • رضا ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    یعنی چی؟فقط بشینیم و نظاره گر باشیم؟
  • abbas ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    اگه واقعا سوریه و اسد سقوط نمیکنند پس سفیانی چطور خروج میکنه و بر شام و فلسطین و لبنان حاکم میشه؟این شخص مورد حمایت غرب قرار میگیره پس اسد هم سقوط میکنه؟من اینطور فکر میکنم که سفیانی در درون ارتش سوریه قرار داره و با کمک یارانش یک کودتایی انجام میده که شالوده ارتش بهم میریزه بعد از این ماجرا اسد کشته میشه و اینجاست که گروههای سلفی با ارتش حامی سفیانی و همچنین غرب بر منطقه مسلط میشن.در این حالت دیگه کاری از دست روسیه و ایران بر نمیاد چون کودتا از درون صورت گرفته و نیروی تهاجمی خارجی در کار نیست تا با اون مقابله بشه.گفته شده که سفیانی در ماه رجب خروج میکنه و حدود نه ماه قدرت نمایی میکنه و بعدش هم کشته میشه. مشرق خواهشا خواهشا این کامنت رو بذار تا خواننده ها بخونن و نظرشون رو ببینم.
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    آنان که گوش شنیدن دارند می شنوند...
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    عجب داستان جذابی! کاشکی من تهیه کننده بودم و اینو فیلمش میکردیم! :)))))))))))))))))))))) شوخی کردم داداش ناراحت نشی! اگه قرار بود کودتا بشه تا به حال شده بود! اسد یا ترور خواهد شد (خدای ناکرده) یا از طریق حمله خارجی سقوط خواهد کرد!
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    فتنه سرزمین شام بر اساس روایات ،دورانی طولانی دارد و هرگاه تصور شود که رو به پایان است،استمرار می یابد مردم از ان راه فرار میجویند اما نمی یابند. (نسخه خطی ابن حماد ص 9و10) طبق روایات این فتنه داخل تمام خانه های مردم عرب و مسلمان خواهد شد و هرگاه ان را از سویی اصلاح کنند از سوی دیگر گسیخته شود و یا از جانب دیگر اشوب برخیزد ( نسخه خطی ابن حماد ص 63)
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    چقدر اهمیت دارد که وقایع امروز سوریه به خروج سفیانی منجر شود؟ مگر سفیانی کیست؟ غیر از دشمنان امروز جهان اسلام است؟ روزی در عراق ابومصعب زرقاوی را سفیانی می دانستند چون بسیار سفاک بود. از این سفاکان هم زیاد هستند. برای مثال در پاراچنار چه کسی دستور بریدن سر شیعیان را می دهد یا در اندونزی؟ برای من هم همانند همه ی شیعیان مسئله حوادث آخرالزمان بسیار مهم است ولی مسئله ی مهم تر باید این باشد که چگونه به امام زمان (عج) یاری برسانیم. آیا واقعا باید چشم بر سوریه ببندیم و تصور کنیم چون سفیانی می خواهد خروج کند فاتحه سوریه و عراق و لبنان خوانده شده است! اگر سفیانی خروج نکرد و این فتنه فتنه ی سفیانی نبود چه؟ در مقابل خداوند و امام زمان (عج) چه پاسخی باید بدهیم؟ آیا سکوت در برابر سفاکانی که تحت نام هایی مانند گردان یزید می جنگند به این بهانه که اینان یاران سفیانی هستند و بر سوریه چیره می شوند جایز است؟ برای شیعه همیشه کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا است می خواهد فتنه فتنه ی سفیانی باشد می خواهد فتنه ی هر ملعون دیگری باشد
  • ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    خواهش کلمه فارسیه و تنوین نمیگیره
  • ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    جام بزرگ : اون جام باید از ته به سر بگیری جلو گوشت تا بتونی بشنوی
  • رها راد ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    حذف اسرائیل از نقشه الهام بخشی ایران به مسلمانان و خیزش مسلملنان و مردم جهان برای عدالت خواهی ظهور آقا امام زمان رهبر ما اینها رو میخواد.
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    یه ایشاالله تو اون زبونت باشه!!!
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    لطفا در ترجمه ها تون هم به جای کلمه خلیج، خلیج فارس رو قید کنید.
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    عزیزم فیلم زیاد می بینی؟
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    اگه همه میتونستن بشنون که الان منجی ظهور کرده بود!
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    من به این رسیدم که احتمال زیاد نزدیک ظهور اتفاقات غیر منتظره و عجیب و غریب اتفاق میفته ، البته تو همه جا
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    تمام اين سناريو بر اين مبنا است که اکنون دوره آخر الزمان باشد و زمان ظهور و آن چيزي است که فقط خدا مي داند
  • بیسیمچی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    سوریه با بشار اسد بره یا بمونه.لبنان با سید حسن یا عراق با مالکی یا حتی ایران با جمهوری اسلامی...اصل اینه که ما به حبل الله چنگ بزنیم و پشت اسلام باشیم و حواسمون به ولی امر باشه.نباید به صرف شباهت یک سری روایت به وضعیت فعلی رها کنیم مقاومت رو با این بهانه که مثلا ظهور از حوادث این منطقه کلید می خوره.نه...هر کی به هر نتیجه ای می رسه بهتره برای خودش نگهش داره.با واقعیت باید زیست.و واقعیت فعلی اینه که باید از سوریه تا پای جان دفاع کرد.شکست و پیروزی از اراده ما خارجه و مهم انجام تکلیفه...
  • چراغدان ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    من هم همین سوال را از مقامات مستکبر آمریکایی و غربی دارم
  • مهدی ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    شهید مطهری یک شاخص بسیار مهم در کتاب حق و باطل شاخص اسلامی یا غیر اسلامی بودن هر تفکری رو به دست ما داده اند به این مضمون: هر چیز که ما را به تلاش و جهاد برای خدا دعوت می کرد از اسلام و اگر به گوشه نشینی و بی تحرکی دعوت می کرد تحریف است.
  • نظامی شاهنشاهی ایران ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    آمریکا از این همه جنایت و خونریزی چه چیزی می خواهد بدست آورد - خوب معلوم است سؤال خیلی کودکانه است آمریکا از جان ملت دنیا چه چیزی می خواهد بدست آورد کافی است آمار کشته های جنگ های بی مورد آمریکا را در دنیا رسد کنیم - ثروت های ایران را چرا بعد از انقلاب اسلامی در آمریکا بلوکه کرده اید - چرا هرچه راه غلط و بی معنای ضد انسانی است نظیر کشتار مردم سوریه - بحرین و یمن که جنایت های جدید آمریکا است که عموما کشته ها مسلمان ها هستند دست آمریکا تا مرفق در خون آن ها مشاهده می شود و غلت کاری های ارو پا نیز به حساب آمریکا می رود و سیاستمداران آمریکا به عملکرد غلط دولت های انگلیس و فرانسه و آلمان و... مهر تایید می زند آیا خبر دارید از آبرو ریزی که دولتهای اروپایی انجام می دهند و تظاهر به تایید آمریکا می نمایند - چرا کسی در آمریکا پاسخگوی این همه خسارت در طول 60سال بالاخص در دوره پهلوی ها نیست که به ایران وارد کردند - و بزن در رو و فرار از مسؤلیت عادت آمریکائیها شده - چرا بلا فاصله بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این همه توطعه از سوی آمریکا بر علیه ملت ایران سازماندهی شده و از صدام جانی حمایت کرده اید. - چرا با ملت ایران دشمنی داشته اید 50 سال در دوره پهلوی ها در آمدهای نفتی ایران چرا درایران هزینه نشده شما ها که مسؤول اشغال ایران بوده اید و با نگاه اشغالگرانه پادشاه ایران را مجبور کردید بحرین را از ایران جداکند و در امدهای نفتی ایران را به تاراج دادید و غارت کردید و هنوز هم همسر و اطرافیان شاه ایران تریلیادها ثروت غارت شده ملت را در بیخ گوش شما در حال خوردن هستند به آن ها امان ادامه مصرف انبوه مال مسروقه ملت ایران را داده اید. - مثل آمریکائیها مثال کلاغی است که دل درد داشت و از گیاه دره ای باید می خورد که در آن دره کثافت کاری نکرده باشد و خود کلاغ در پاسخ به این توصیه دکترش گفت وا ویلا من خوب شدنی نیستم چون دره ای نیست که در آن کثافت من نباشد و طبیعت آن محیط را تمیز باشد و از دست کلاغ آلوده نباشد حالا مثل آمریکائیها است یک جا را نشان بدهید که آمریکا در آنجا کثافتکاری نداشته باشد. - ملت ایران از آمریکا تجربه تلخ وبس زننده ای دارند ( آن عده اندکی که با عنوان اپزیسیون و نمیدانم هر کوفت زهرماری که هستند و جیره خور غارت مال ایران بوسیله آمریکا در آمریکا هستند منظور ما نیست) هسته اصلی ملت به آمریکا اعتماد ندارند این آمریکا است که باید کاری بکند دیوار بی اعتمادی را از بین ببرد ملت ایران از یک سور اخ دو بار گزیده نمی شوند و احمقانه است اگر به آمریکا که کشور ایران را در دوره پهلوی ها غارت کرد و به ثروت آمریکا افزود و دست نشانده هایش در ایران هر آنچه خیانت بود با دستور آمریکا انجام دادند حق دارند به امریکا اعتماد نکنند. - آیا خواسته این که به دزد و زورگوص قطاع الطریق اعتماد نداریم و باید آمریکا دست از شرارت و آزار اذیت بردارد خواسته نا مفهومی است که این نظامی با ورود به بازی سیاستمداران امریکا شرف نظامیگیری خودرا در اختیار ان ها قرار داده به نفع سیاستمداران مداخله جوی فضول آمریکا در امور دیگران که دروغ پرداز ی و عوامفریبی مشی و روش طبیعت آن هاست به حراج گذاشته است.
  • نظامی ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    اضافه کنید خلع سلاح هسته ای همه جهان یعنی جهان آری از سلاح هسته ای - بازنگری در ساختار سازمانهای بین الملی - نفی حق وتوی شورای امنیت - ایجاد مجمع نماینده ملت ها که با آراء مستقیم ملت ها در کنار نمایندگان دولت ها به عنوان هیدئت ژوری و صاحب رای برای تصمیمات سازمان ملل و شورای امنیت نظارت نمایند. - گردشی نمودن محل استقرار مجامع سازمان های بین الملی در کشورها بجای وضع ثابت فعلی که لزوما باید اصلاح شود که هیچ رابطه ای بین ملتها و نمایندگان سازمان ملل و شورای امنیت ناقص در ساختار فعلی نیست - ایجاد مجامع علمی پژوهشی در ساختار سازمان ملل با نمایندگی ادیان جهان که بتوانند دین زدایی ناحق را مهار کنند و با فساد بشر نماها در مجامع قانون گذاری و هنجارشکنی های کریح موجود نظیر ایجاد انجیوهای همجنس بازان و...که شرم آورترین رفتارهارا البته بنام تمدن آمریکا به جهان عرضه می کنند(قابل توجه ژنرال مارتین دمیسی )مقابله کنند - توجه به سوء استفاده های اروپا و انگلیس که از حیثیت آمریکا هزینه می کنند و مشغول کریح ترین کارها در افریقا و غرب آسیا هستند.
  • ایمان ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    به امید نابودر رزیم نجس منطقه اسراییل با غرش موشک های شهاب قیام سجیل و عاشورا و قدر
  • هادی ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    شما به یوتیوب لینک دادید در حالی که این سایت فیلتر هست!!!!!!
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    رضا خان به مدرس پیغام داد سید از جون من چی می خواهی . سید حسن مدرس هم جواب داد می خواهم تو نباشی .
  • ابالحسن ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    جالب بود... اما چرا با این نام!!!
  • فاطمه ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    پاسخ فدایی رهبری به ژنرال آمریکایی: رهبر ما جهانی الهی می خواهد. جهانی که شیطان و پیروانش بر آن مسلط نباشند.
  • فاطمه ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    عالی بود
  • اسمال ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    خودشون کمکم دارن متوجه میشن داستان داره به ضرر شون در خاورمیانه به پایان میرسه
  • کارن ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    یکم واقعه گرا باش خانم مهلقا..!!سفیانی کجابود..سوریه برای چندمین بار است که دچار هرج و مرج شده یکم تاریخ را مطالعه کن
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    پرسیده اید چرا با این نام من از نظامیان ارتش شاه یوده ام
  • مهلقا ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    از بیش از 1000 حدیث از امام صادق(ع) و معصومین درباره آخر الزمان و ظهور بیش از 990 تاش به حقیقت پیوسته مثل حمله مغولان به ایران حمله ترکان به کشورهای عربی(عثمانی) حجوم رومیان به منطقه و اشغال کشورهای عربی به قدرت رسیدن فرزندان و طرفداران ابوسفیان و تفکر او در کشورهای عربی قطعا کسانی که آن قدر واقع گرا بودند که توانستند 1400 سال پیش اتفاقات امروز را پیش بینی کنند از روی هوا نگفتند که قیام سفیانی در شام و یمانی در یمن قطعیست... این مشکل آنها تاریخ و خدا نیست که ما واقعیت دنیا را در بازه زمانی کوچک به اندازه عمر زمینی خود تحلیل می کنیم...
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    قیام سفیانی جز 5 نشانه قطعی هست که امام صادق قسم خورده.. هر کسی عاقل و شعور داشته باشه مخالف آب شنا نمی کنه و تلاش و جهاد خودش رو در راستای چنین حدیثی مثل سرمایه گذاری در یمن ایجاد می کنه نه سایت خودروسازی زدن در سوریه و لبنان که الآن شده......خاک.......
  • نصیر ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    شهید مطهری نه معصوم بوده نه امام امامان معصوم ما هم از روی هوس و هوا احادیث آخر الزمان رو نگفتن هدف اصلی آنها این بوده که تلاش و جهاد ما در راستای تباهی هدر نره.. این یعنی سرمایه گذاری در یمن بحرین و...نه زدن سایت خودروسازی در شام که الآن بشه تلی از خاک و میلیاردها پول بیت المال و ملت که دود شد... این روشی که طلاب جدید حوزه علیه در رد تمامی احدایث حتی قطعی ظهور پیش گرفتن مثل شنا کردن خلاف جهت جریان آب است...
  • مهلقا ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    شکست هم بخشی از پیروزیست.....
  • میثم ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    سرباز گوش بفرمان فرمانده اش است و تابع امر او . ما سرباز ولایتیم وگوش به فرمان او هستیم . رستگاری در اطاعت پذیری از ولی امر است . پس دوستان توجه داشته باشند که هر آنچه که نوشتید وابراز کردید قابل تقدیر است ولی مواظب باشید از ولایت جلو نزنید ویا عقب نمانید که در هردو صورت دچار انحراف وخسران خواهید شد .
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    خسته نباشيد عكس بدي از سد حسن گذاشتيد عوض كنيد
  • الف صاد ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    شهید مطهری نه معصوم بوده و نه امام؛ آیا شما معصوم و امام هستید؟ اگر هستید که هیچ به امام زمان های قلابی یکی دیگر هم اضافه شده است در غیر این صورت، برچه اساسی با این اطمینان وقایع سوریه را فتنه سفیانی می دانید؟
  • حسین ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    دولتمردای امریکا آتش سو مدیریت مالی و اقتصادی خودشون رو دارن می پوشنن مثل کبک زیر برف دست به اتش افروزی برا باز کردن بازار فروش اسلحه و زور گیری منافع خودشون به اسم گسترش دموکراسی میزنن طبیعیه کسی که وضعیت مالیش بد میشه قرضی از کسی کنه تا حدودی تحت فرمان طلب کار خودش میشه با کمی دانش مالی و اقتصادی داشتن این سایت عملکرد امریکا رو در لحظه داره نشون میده و وضعیت اسفبار تر از شوروی سابق در پیش داره یا سلطه افراد پشت پردش رو و بدهی امریکا عمدا به سه بانک با ماهیت غیر امریکایی و صهیونیسته و بخشی هم اوراق قرضه چین http://www.usdebtclock.org/ با این حال شده یک دولت مفلس که با قلدر گری مسئول جان تا الان هفتاد هزار انسان بی گناه بی دفاع در سوریه ، کشتار بی گناه یک مشت افراد بی گناه مظلوم تو بحرین ، پرورش افراد شرور بی هویت قاتل مسلکی در قالب مبارز تو غرب و شرق دنیا ، ظلم شدید به مردم خود ، چپاول جماعت ساده ای مثل خیلی از کشور های اطراف به نام استقرار امنیت ، حالا تکلیف 16 تریلیون بدهی چی میشه و تاوانش رو کی پس میده بدون بازده اقتصادی و بر نامه اینده ساز خدا میدونه دقیقاا حکایت سارق مسلحی رو داره که گروگان گیری داره میکنه و یقینا آخر محاصره خودشه . تمام این موارد انعکاسش تو اون تراز امریکا با کمی دقت مشخصه قافل از «العدل اساس الملک» امریکا اگر عدالت اخلاقی رو رعایت کنه به جای اشوب گری و تحت تاثیر طلب کارانش قرار نگیره هم فساد و خون افراد بی گناه زیاد نمیشه هم کشورای دیگه چاره ای براش می کنن . خیلی درد اور به خاطر سهل انگاری و زیاده خواهی یک مشت نا بخرد جهان گشای قرن 21 کرامت انسانی حق خیلی انسان های شریف و بی گناه پایمال بشه . گرداب و کابوس امریکا ، ایران و سید حسنه .
  • علی ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    بابا فیلم و صوت رو توی سرورای فیلتر نشده میذاشتی دیگه
  • محمد صادق ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام ببینید که همون روساشون هم فکر مارا نشناخته اند مگر غیر از این است که دنبال صلح و صفا در دنیاییم این وظیفه ماست که آنها که مغرض نیستند روشن کنیم
  • محمد ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    ببین ایشاالله نه انشاالله درسته
  • رسول ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    در آخر صالحان. بر جهان حکمرانی خواهند کرد.قربان رهبر فرزانه و متفکرم.یازهرا
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    آقای نظامی، با این املات: آری نه، عاری از سلاح
  • محسن ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    بابا بیسیمچی! حاجی الان پیشته، سرتو بپا تیر نخوری! :) من کلا مخلص این حال و هوام. (جبهه)
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    بابا ایمان دس ور دار دیگه. همش موشک موشک میکنی! :) شوخی کردم! ما مخلصیم.
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    ای بابا، پس وی پی ان رو واسه چی درست کردند؟
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    انشالله هم نه انشاءلله درسته
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    دوست عزیز یه چیزی از وقایع آخرالزمان شنیدی کاش مطالعه درست کنی تو وقایع ظهور نامی از حکومت و دولت یهودی نیست یعنی قبلش اسرائیل حتما نابود شده امان از بی سوادی اگر میخوایم اقا بیاد اول اسرائیل باید نابود شه
  • بی ریا ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    حضرت آقا چیزی نمی خواهد بدست آورد . ایشان فقط وظیفه شان رادارند انجام می دهند وهدف بندگی در مسیر الهی و لبیک به فرامین حق است که آقا دارند به آن عمل می کنند و کشور جمهوری اسلامی را بر اساس آن اداره می کنند بنابراین همه ما نیز موظف ومامور به انجام تکلیفیم نه دنبال چیزی خاص برای خودمان یا دنبال نتیجه چون اگر ما وظیفه خود را درست انجام دهیم نتیجه که طبق وعده خداوند در قرآن که مومنین و مستضعفین وارثان زمین می شوند , نتیجه محقق خواهد شد.
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    متشکرم از توجه شما لطفا مشرق اصلاح فرمایند عاری= عریان و بدون سلاح هسته ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس