کد خبر 202150
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷

در طول ایام نوروز و به ویژه در سه روز اول ماه فروردین نمایشگاه‌های مختلفی از عکس، پوستر و نقاشی در تمام کشور برپا خواهد شد. در این ایام 20 استان و 95 شهرستان میزبان این نمایشگاه‌ها خواهند بود.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، ˈ‌اصغر امیرنیاˈ روز دوشنبه در نشست خبری گفت: نوروز به عنوان جشن بزرگ ایرانیان، از باشکوه ترین مراسم سور در جهان به شمار می رود.

وی افزود: 36 کشور در جهان، نوروز باستانی و ایرانی را جشن می گیرند که از این تعداد، 14 کشور از اول تا هشتم فروردین ماه به مناسبت فرارسیدن عید نوروز تعطیل هستند.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت ارشاد همچنین نوروز را به خاطر ویژگی های منحصر به فرد، بهترین زمان برای سامان دادن به برنامه های فرهنگی و هنری عنوان کرد و ادامه داد: معاونت امور هنری وزارت ارشاد در تعطیلات نوروز 1392 فعالیت های متنوعی را در سه حوزه موسیقی، تجسمی و هنرهای نمایشی تدارک دیده است.

وی گفت: در بخش هنرهای نمایشی، شاهد اجرای نمایش های خیابانی در سطح فضاهای باز، پارک ها و بوستان های سراسر کشور خواهیم بود و همچنین همزمان با برگزاری کاروان ˈراهیان نورˈ و بازدیدکنندگان مناطق جنگی، نمایش های میدانی با محتوای نوروز، ‌دفاع مقدس و مبانی معنوی و اسلامی اجرا می شود.

امیرنیا همچنین به برگزاری نمایش های موزیکال، ‌عروسکی و نوروزخوانی در تهران و در اطراف مجموعه تئاتر شهر، ‌خانه هنرمندان، و میادینی چون آزادی و امام حسین(ع) و بوستان های ˈلالهˈ و ˈنیاورانˈ اشاره کرد و افزود: این برنامه های نمایشی با دو محور جشن نوروز و آثار متناسب با ایام فاطمیه تدارک دیده شده است تا بتواند سلایق متنوع مخاطبان را متناسب با فضای و زمان اجرایی اقناع کند.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت ارشاد، در تشریح فعالیت های حوزه تجسمی، به برگزاری برنامه های این حوزه در 20 استان و 95 شهرستان اشاره کرد و گفت: برپایی نمایشگاه عکس، پوستر، خوشنویسی و برپایی کارگاه های آموزشی و همچنین نمایشگاه های ویژه عکس و هنرهای قرآنی در ایام فاطمیه از جمله فعالیت های صورت گرفته در حوزه هنرهای تجسمی در ایام نوروز خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه موسیقی نیز شاهد اجرای کنسرت های مختلف موسیقی ملی،‌ نواحی و آیینی در سه روز نخست فروردین ماه در دو شکل میدانی و صحنه ای خواهیم بود و موسیقی نواحی - آیینی قشقایی، بختیاری، گیلکی،‌ مازندرانی، خوزستان و بوشهری نیز به اجرا می رسند.

در ادامه این نشست، دبیر ویژه برنامه های نوروزی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معاونت امور هنری در راستای فرهنگ ایرانی و اسلامی و در ایام نوروز با برپایی برنامه های مختلف هنری در حوزه آیین های ایرانی تلاش می کند تا فضایی شاد و منطبق با حال و هوای عید را برای عموم مخاطبان فراهم آورد.

ˈفرهود جلالیˈ ادامه داد: همچنین این معاونت متناسب با ایام معنوی دهه فاطمیه در نوروز تلاش کرده است تا بخشی از فعالیت های خود را به برنامه های مذهبی و آیینی اختصاص دهد تا عموم مخاطبان بتوانند با این برنامه ها در تمامی ایام تعطیلات ارتباط برقرار کنند.

وی به برگزاری کنسرت های موسیقی در دو شکل میدانی و صحنه ای اشاره کرد و افزود: گروه موسیقی ˈلیانˈ ویژه موسیقی نواحی جنوب کشور، گروه ˈاوستاˈ در تالار وحدت،‌ ‌گروه ˈچهل دفˈ در برج آزادی به همراه سایر گروه های موسیقی نواحی کشور، در ایام نوروز به صحنه خواهند رفت.

ˈشهرام نوشیرˈ مدیر بخش نمایش های میدانی و خیابانی ویژه برنامه های نوروزی معاونت امور هنری وزارت ارشاد نیز با اشاره به اجرای نمایش های متنوع در پنج استان مرزی و درگیر هشت سال جنگ تحمیلی برای گروه های راهیان نور گفت: 45 نقطه مرزی و شهری در استان های آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان، ایلام و کرمانشاه برای اجرای نمایش های میدانی مشخص شده اند و تلاش می کنیم تا از تمام ظرفیت های موجود در این استان ها برای ارائه بهترین اجراهای عمومی بهره ببریم.

ویژه برنامه های نوروزی معاونت امور هنری وزارت ارشاد از اول تا 14 فروردین ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس