به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،قطعه چهار آزاد راه تهران شمال در حالي قرار است توسط رييس جمهور افتتاح شود که کار دو قطعه مياني اصلا آغاز نشده و قطعه اول هم قرار است يک سال ديگر شايد هم يک دهه ديگر اماده شود.
مطالعات اين طرح در سال 1356 انجام شد و کلنگ آن در سال 75 يعني زمان دولت سازندگي بر زمين خورد.
البته عمليات اجرايي آن در سال 80 و زمان دولت اصلاحات اغاز شد. آزاد راهی که تاکنون هشت وزير راه هم از پس ساختش برنيامدن و بهبهاني يکي از اين وزاء گفته بود؛ اين طرح باستاني شده است.
هر چند ميانگين زمان طرح هاي ملي در ايران دو و نيم برابر ميانگين جهاني است اما آزاد راه تهران شمال شاه کاري است که نظير آن در کشور يافت نمي شود.
هزينه اجراي اين طرح از 125 ميليارد تومان در زمان کلنگ زني به چهار هزار ميليارد تومان در اواسط عمر مي رسد و حالا مي گويند، تنها براي اجراي قطعه هاي مياني يعني دو و سه به سه هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.
هر چند احمدي نژاد در اولين سفر استاني خود به مازندران وعده داده بود ؛ تا پايان دولت نهم اين راه نرفته دو دولت قبلي را به پايان برد، اما به هر حال توفيق آن در بهره برداري يک قطعه از اين آزاد راه در اواخر دولت دهم در مقايسه با دولت هاي قبلي قابل قبول تر است.
البته همين قطعه هم دو سالي هست که صحبت از بهره برداريش در مناسبت هاي مختلف از جمله سفرهاي تابستاني،عيد فطر و دهه فجر است مثل قولي که نيکزاد وزير راه و شهرسازي سال گذشته داد و با رانش زمين وعده اش بر زمين ماند.
البته مسافران نوروزي بايد خوشحال باشند چون دولت براي سومين بار در اسفند ماه عيدي مي دهد؛ يک عيدانه که اول ماه واريز شد، يک عيدي که معاون اول رييس جمهور از طرف خودرو سازان داد و سومين عيدي هم مربوط به بخشودگي يک ماه عوارض قطعه ي آماده شده آزاد راه تهران شمال است که گزارش تصویری این آزاد راه را در اینجا می توانید مشاهده نمائید.
قصوري چيني ها و يا فرانسوي ها، کم تجربگي و يا نداشتن صلاحيت پيمانکاران داخلي و يا کمبود اعتبارات هيچ يک دليل خوبي براي عقب افتادگي ساخت آزاد راه تهران شمال نيست و امیدواریم مسئولان به جای صرف هزینه های میلیاردی برای تبلیغات افتتاح این طرح از نفس افتاده فکری به حال اتمام این طرح کنند.