کد خبر 201663
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸

برخی از رسانه‌های خارجی نوشتند: ایران و قطر علی‌رغم خطر ایجاد حساسیت‌های مذهبی، برای ساخت فیلمی درباره [حضرت] محمد، پیامبر مسلمانان، رقابت‌ می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در حالی که اخیرا جنجال‌های زیادی در عرصه سینمای جهان به پا شده از ساخت فیلمی موهن درباره حضرت محمد (ص) در هالیوود و اعتراض گسترده مسلمانان تا برگزاری اسکاری سیاسی و در پی آن شکایت ایران علیه هالیوود به خاطر تحریف حقایق اکنون ساخت فیلم درباره حضرت محمد (ص) به طور جداگانه در ایران و قطر مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: ایران و قطر در حال رقابت‌ برای ساخت فیلمی درباره حضرت محمد هستند.

در این گزارش با تیتر« دوئل بر سر زندگی‌نامه حضرت محمد » آمده است:

بار دیگر تفاوت‌هایی که میان شیعه و سنی درباره به تصویر کشیدن پیامبر مسلمانان وجود داشته است در جریان ساخت این دو فیلم نمود پیدا کرده است.

آنچنان‌که در فیلم 30 میلیون دلاری «مجید مجیدی»، فیلمساز ایرانی چهره حضرت محمد نشان داده نخواهد شد.

گاردین در ادامه نوشت: فیلمسازان ایرانی و قطری در حالی برای به تصویر کشیدن زندگی‌ حضرت محمد، پیامبر مسلمانان، با یکدیگر رقابت‌ می‌کنند که ریسک ایجاد حساسیت‌های مذهبی که در چنین پروژه‌های اجتناب ناپذیر است، وجود دارد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: کشور ثروتمند و نفت‌خیز قطر، اخیرا تعدادی پروژه‌های حماسی را درباره پیامبر اسلام برای مخاطبین جهانی در برنامه کاری خود قرار داده است، کمپانی تولید فیلم «النور» برای ساخت فیلمی درباره زندگی‌نامه حضرت محمد، با «باری اوسبورن»، تهیه‌کننده فیلم «ارباب حلقه» و همچنین «یوسف القرادوی»، محقق سنی اسلام و همچنین یکی از مجریان شبکه الجزیره قرارداد بسته است.

گاردین پروژه هالیوودی قطری زندگی‌نامه حضرت محمد را یک میلیارد دلار برآورد کرد و به نقل از «اوسبورن» نوشت: قطری‌ها به شدت در رابطه با این پروژه محتاطانه عمل می‌کنند که کاملا قابل درک است.

این روزنامه انگلیسی زبان در ادامه نوشت: این در حالی است که «مجید مجیدی»، کارگردان ایرانی که فیلم‌های چون «آواز گنجشک‌ها» و «بچه‌های آسمان» را در کارنامه کاری خود دارد، از ماه اکتبر فیلمبرداری پروژه 30 میلیون دلاری حضرت «محمد» را شروع کرده است تا هم راستا با حکومت شیعه ایران پیامبر مسلمانان را بدون آنکه چهره ایشان نشان داده شود، به تصویر بکشد.

در قطر که غالب آن سنی هستند نیز ارائه هرگونه تصویر از پیامبر اسلام کفر محسوب می‌شود آنچنان‌که بعید به نظر می‌رسد که در پروژه «النور» قطر نیز،چهره این پیامبر نشان داده شود.

این روزنامه در ادامه به فیلم هالیوودی «محمد رسول‌الله» ساخته «مصطفی العقاد» (1977) اشاره کرده و افزود: پیش از نمایش فیلم، در مدتی کوتاه شایعه شد که «آنتونی کوئین» قرار است نقش حضرت محمد را بازی کند و این مسئله خشم مسلمانان را برانگیخت و جنجال زیادی به پا کرد.

از آنجایی که موضوع ساخت فیلم درباره پیامبر اسلام، از حساسیت خاصی برخوردار است،چند ماه پیش نیز در پی انتشار قسمتی از یک فیلم آمریکایی درباره حضرت محمد در شبکه یوتیوب، اعتراض گسترده‌ای در میان مسلمانان جهان به پا شد.

 نشریه سینمایی «هالیوود ریپورتر» نیز با اشاره به رقابت میان ایران و قطر برای ساخت فیلم زندگی حضرت محمد، به نقل از تهیه‌کننده ارباب حلقه‌ها نوشت: قطری‌ها پول کافی برای انجام این پروژه را دارند ولی در این مورد به طرز قابل درکی محتاطانه عمل می‌کنند.

هالیوود ریپورتر در ادامه افزود: اخیرا «تری پارکر» و «مت استون»، سازندگان انیمیشن «پارک جنوبی» به خاطر ارائه تصویری توهین‌آمیز از حضرت محمد، تهدید به مرگ شده‌اند.

این نشریه آمریکایی همچنین در گزارش خود از این دو پروژه سینمایی، تلاش کرد تا آن را رقابتی میان شیعه و سنی جلوه دهد، آنچنان‌که در ادامه این گزارش به نقل از «فیلیپ راگل»، محقق سینمای ایران در دانشگاه تولوز فرانسه نوشت: این یک جنگ سیاسی تمام عیار است، چون هر یک از طرفین تفسیری متفاوت از کتاب قرآن دارند و هر یک از طرفین، طرف مقابل را شایسته چنین کاری نمی‌داند.

همچنین «لسلی هازلتون»، نویسنده کتاب «اولین مسلمان» با موضوع حضرت «محمد» گفت: سنی‌ها در ارتباط با به تصویر کشیدن پیامبر مسلمانان از شیعه‌ها سخت‌گیرترند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس