خانم "بنت الحسین" به عنوان بانوی اول "امارات" و همسر ولیعهد، جانشین و نخست وزیر این شیخ نشین، نقطه شروع این تغییرات در امارات را حوزه "ورزش" قرار داده، خود به شکل حرفه ای به سوارکاری می پردازد.

مشرق؛ "امارات متحده عربی" عنوان امروزی کشوری است که قبل از سال 1971 میلادی وجود خارجی نداشته و منطقه  جغرافیایی آن با عنوان "امارات متـصالحه" و "امارات ساحل عمان" معرفی می گردید.

     

واژه "امارات" به معنی شیخ‌نشین یا امیرنشین بوده و عنوان "امارات متحده عربی" نیز به معنی "شیخ‌نشین‌های متحد عربی" می باشد.

"امارات" با مساحتی حدود ۸۳٬۶۰۰ کیلومترمربع در حالی به عنوان کشور خوانده می شود که در پایین ترین سطح موقعیتی جهانی یعنی رده ی ۱۱۵ دنیا از نظر پهناوری قرار گرفته است.

 
 این به ظاهر کشور، در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان واقع بوده و از جنوب با قطر و عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال به خلیج فارس منتهی می شود.


موسس و بنیادگذار حکومت موجود در این شیخ نشین کوچک که مسامحتا به کشور از آن تعبیر می شود، "شیخ زاید بن سلطان آل نهيان" می باشد.


 "شیخ زاید بن سلطان آل نهیان" (Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan)

"شیخ زاید" با همکاری "شیخ راشد بن سعيد آل مكتوم"، بعد از خروج ظاهری قوای استعمار پیر از حوزه خلیج فارس، با همیاری و مساعدت دولت انگلیس اقدام به خود مختاری این منطقه نموده و با جدایی رسمی خود از کشورهای تابعه نظیر ایران، در ۲ دسامبر سال ۱۹۷۱ میلادی از رسمیت برخوردار گردید.
 

این به ظاهر کشور، از اتحاد هفت شیخ‌نشین کوچک به نام‌های "ابوظبی"، "دبی"، "شارجه"، "عجمان"، "فجیره"، "راس‌الخیمه" و "ام‌القوین" تشکیل شده است.






"امارات" آب‌وهوایی بیابانی و سرزمینی هموار دارد که قسمت شرقی آن کوهستانی و سردتر است. فقط ۱۹ درصد اهالی این کشور اصلیت اماراتی دارند و ۲۳ درصد از اعراب دیگر کشورها و حدود ۵۰ درصد از اهالی جنوب آسیا می باشند.

زبان رسمی این شیخ نشین کوچک عربی است و انگلیسی، فارسی، اردو و هندی نیز از کاربردهای زیادی برخوردار است.

 
بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 2010 میلادی، جمعیت این کشور شش میلیون و هشتصد هزار نفر با اکثریت 96% مسلمان برآورد شده است.


 
از مجموع 96% مسلمانان اماراتی، ۸۰% اهل سنت و ۱۶% شیعه بوده و ۴ % باقی مانده ی جمعیت این کشور را اقلیت های مذهبی بویژه فرق مسیحیان تبشیری تشکیل می دهند.

فرقه هایی که به واسطه ی همکاری و هماهنگی حکومت به صورت وسیعی در حال گسترش و سازماندهی می باشند.


 
گستردگی رونق اقتصادی "امارات" بویژه در سال های اخیر، شاخصی برای رویکرد اقتصادی غرب در رابطه با اعراب کرانه خلیج فارس محسوب می شود.



رویکرد عظیم سرمایه داران غربی و اروپایی جهت امر مهم پول شویی و استعداد بی نظیر "امارات" در این زمینه موجب شد تا در سال های اخیر این کشور کوچک در عرصه هایی نظیر عمران و ساخت و ساز، از توسعه ای فوق العاده برخوردار شود.
 
همچنین همراهی این رویکرد و تلاقی آن با پتانسیل های عظیم انرژی موجود در "امارات" به عنوان منطقه ای با 97.8 میلیون بشکه ذخیره نفتی و 214 تریلیون متر مکعب ذخیره گاز طبیعی، موجبات فربهی روز افزون اقتصاد این کشور کوچک می باشد.

امری که موجب شده تا هم اکنون "امارات" بنا به اعلام مجامع بین المللی از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، مصرف سرانه انرژی و شاخص توسعه انسانی در سطح کشورهای پیشرفته جهان قرار گیرد.



 
در حال حاضر "امارات" به صورت فزاینده‌ای در حال پیشرفت به عنوان مرکزی برای صنایع خدماتی از قبیل فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری می باشد.

همچنین رویکرد حاکمیت این کشور جهت موقعیت یابی و معرفی منطقه "امارات"به عنوان یکی از قطب های اصلی سکس توریسم، استحکام بیش از پیش جایگاه اقتصادی این کشور را به زعم سلاطین "امارات" در سطح جهانی تضمین می نماید.



 
وضعیت حقوق بشر در "امارات متحده عربی" همواره مورد انتقاد افراد و سازمان‌های واقعی حامی حقوق بشر بوده و ‌هست.

فقدان ابتدایی ترین اصول دموکراسی در این کشور بسیار مشهود می باشد. به گونه ای که شهروندان این شیخ نشین کوچک، به هیچ عنوان حق انتخاب و یا تغییر دولت و عضویت در احزاب سیاسی را نداشته و ندارند.


 
جالب ترین اتفاق دموکراتیک، در طول تاریخ نه چندان طولانی این کشور مربوط به انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی بوده که منجر به تشکیل مجمعی کاملا تشریفاتی و فاقد هر گونه قدرت و حق قانونگذاری، به نام "المجلس الوطني الاتحادي" در این کشور  همراه غرب گردید.
 

"المجلس الوطني الاتحادي" (Federal National Council (FNC))


     
فقدان آزادی بیان در این شیبخ نشین کوچک به نحوی است که انتقاد از مقامات سیاسی و مشکلات اقتصادی کشور به هر نحو ممنوع و حکومت رسانه ها را به صورت های مختلف، از این قسم اقدامات برحذر داشته و جو شدید خودسانسوری در این جامعه حاکمیت دارد.
در حال حاضر همچنان نوع حکومت این کشور مبتنی بر مدل های "پادشاهی" بوده و امیر کنونی این شیخ نشین کوچک "خلیفه بن زاید آل نهیان" است.
 

"خلیفه بن زاید آل نهیان" (Khalifa bin Zayed bin Sultan Al Nahyan




     
"خلیفه بن زاید آل نهیان" اگرچه رئیس "امارات" می باشد، اما جایگاه او کاملا تشریفاتی بوده و عمده وظایف حکومتی بر عهده ی نایب رئیس و باصطلاح نخست وزیر"امارات" یعنی "شیخ محمد بن راشد آل مکتوم" (Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum) می باشد.

   
"شیخ محمد بن راشد آل مکتوم" (Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum)



زنان امارات:
"امارات" به عنوان یکی از مهترین قطب های اقتصادی منطقه، نقطه مبدا برای صدور نقش زنان مبتنی بر سبک زندگی لیبرالی، به کشورهای مسلمان حاشیه پیرامون می باشد.



 
تلفیق این موضوع و جایگاه این کشور به عنوان یکی از اصلی ترین و مهترین مراکز توریسم جنسی در خاور میانه، موجبات تاثیر گذاری و تاثیر پذیری زنان این جامعه ی مسلمان را بیش از پیش برجسته می نمایاند.


 
اما این همه آنچه در باب لیبرالیزاسیون جامعه و وضعیت زنان "امارات" می توان فهمید نیست؛ به عبارتی دیگر زمانی می توان یک کشور را لیبرالیزه نمود که تمام اصول لیبرالیسم را در تمام سطوح آن اجرا نمود، درحالیکه زنان در "امارات" به جز آزادی پوشش و حضور مقطعی اجتماعی، در عرصه های دیگر اجازه حضور و تاثیر گذاری نداشته و ندارند.



 
بانوی اول:
خانم "بنت الحسین" به عنوان بانوی اول "امارات" و همسر ولیعهد، جانشین و نخست وزیر این شیخ نشین، آقای "شیخ محمد بن راشد آل مکتوم"، همانند سایر بانوان اول دول خاورمیانه در زمینه های مختلف به ایفای نقش پرداخته و نقش تعیین کننده ای در سیر و حرکت این کشور شیخ نشین، به سوی سبک زندگی لیبرالی دارد.


 
خانم "بنت الحسین" که کانون آغازین و نقطه شروع این تغییرات در امارات را حوزه "ورزش" قرار داده، خود به شکل حرفه ای به سوارکاری می پردازد.


     
اگر چه ورزش سنتی این منطقه در گذشته شتر سواری، آن هم فقط مخصوص مردان بوده، اما  خانم "بنت الحسین" توانسته تا با اعمال تغییرات و انجام ورزش های جدید نظیر سوارکاری، گلف، کاراته و ...، زمینه حضور هر چه بیشتر و متنوع تر جوانان و بالاخص زنان و دختران اماراتی را فراهم نماید.


 
بر این اساس خانم "مائده شیخ محمد" دختر امیر امارات نیز کاراته کار بوده و سابقه شرکت در مسابقات بین المللی را در کارنامه ورزشی خود دارد.
     



به این ترتیب حوزه ی اصلی عمل خانم "بنت الحسین" صحنه ی ورزش قلمدادشده و مراتب بعدی ورود ایشان در حوزه های آموزش و پرورش، بهداشت و ... می باشد.


 
ورود خانم "بنت الحسین" در عرصه سیاست خارجی نیز، همچون سایر بانوان اول این منطقه ی مسلمان، در قالب سفیر صلح سازمان ملل برای برنامه جهانی غذا و حمایت مالی و غذایی از کشورهای فقیر بوده است.











   
بررسی کلی:
در مجموع "امارات" کشوری کوچک و ثروتمندی است که عمده ثروت آن نیز به خاطر منابع غنی زیر زمینی از جمله نفت می باشد و از آن جایی که حکومت نیاز چندانی به مالیات ندارد و مخارج دولت از طریق در آمدهای حاصل از فروش منابع زیر زمینی تامین می شود، بنابراین مردم نقش حائز اهمیتی در اداره کشور ندارند.

 از طرف دیگر "امارات" در سال 1971 میلادی شکل واقعی به خود گرفته و کشوری جوان است و از اقوام و فرهنگ های گوناگون متشکل شده، بنابر این چندان دور از انتظار نیست که حس وطن پرستی در میان مردم این شیخ نشین به دلیل تنوع فرهنگ ها به اندازه سایر ملل و تمدن  های کهن منطقه نبوده و از این حیث القا حس مشترک ملی و ناسیونالیستی در این جامعه ی کوچک بی معنی بنماید.


 

بنابر این سرکوب آزادی های سیاسی در این کشور امری سهل الوصول بوده و این امر بدون آن که مقاومت قابل توجهی از سوی مردم صورت گیرد و یا حتی بتوانند درباره امور مشترک به وحدت نظر دست یابند، به شدت وجه صورت می پذیرد. با توجه به مطالب ذکر شده دو نوع رویکرد پیش روی آینده زنان امارات است.

یا حاکمیت پادشاهی از شکاف فرهنگی موجود در این کشور همچنان استفاده خواهد نمود و روند لیبرالیزاسیون ناقص منطقه ای با سرعت و قدرت به اجرا درخواهد آمد.


 
و یا این که مصلحین اجتماعی در راستای مبارزه با فساد حکومتی به تلاش پرداخته و تغییر وضع موجود را تنها با فطرت باوری و حق طلبی ذاتی تک تک انسان ها رقم زنند.
 





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 38
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    1 4
    حیف این اسم زیبا ...
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 1
    رجعوع شود به زندگی نامه موزه خلیفه خیلی بامزه بود
  • حامد ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    2 17
    خدایی هروقت این ملخ خورهای حاشیه خلیج فارس را میبینم یاد جاهلیت صدر اسلام میافتم . خدایی پیامبر اکرم صلوات الله علیه اسلام از دست این قوم زبون نفهم چی کشید
  • علی اصغر ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    4 0
    مشرق جان هدفتون از تهیه سلسله گزارشهای بانوی اول کشورهای مختلف چیست؟
  • منصور ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    5 0
    حامد لطفا رعاین ادب واحترام فراکوش نشه
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 7
    برو شتر سواری بکن نمیخواد ادعای جزایر ایران رو بکنی
  • حمید ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    10 1
    چی بودند و چی شدند؟ چی بودیم و چی شدیم؟
  • احمد ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    6 1
    من به نوبه خود از این گزارش زیبا تشکر میکنم خیلی عالی بود
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 4
    کاش مقیاس نقشه ها رو هم میذاشتی حال میکردیم
  • محمد رضا ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    4 11
    فرح پهلوی هم همین راهها رو رفت همش نمایش بود واون هم آخر و عاقبتش
  • ئذدذ ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    1 1
    احتمالا میسوزی
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    10 3
    با ديدن دبي بايد ايرانيها دو دستي بزنن تو سرشون، مديريت كشور دبي معركست
  • امیر ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    1 4
    ما از اسب افتادیم از اصل که نیفتادیم
  • مهدی ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    15 2
    دوستان حسود نژاد پرست خوشم میاد وقتی میبینم از پیشرفت این کشور دارید میسوزید مدت40 سال ببینید به کجا رسیدن حالا شماها هی از حسادت توهین کنید
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    14 1
    داشتم داشتم را ملاک نیست ما الان چی هستیم .اماراتی ها یا به قول شما ملخ خورها بهترین زندگی درسطح جهان را دارند ولی ما تو خرید یک پراید قراضه موندیم .یک کم فکر کنیم
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    7 0
    يكمي ادب و شعور داشته باش به كشورهاي توهين نكن به فكر كشور خودت باش
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    7 0
    شما چرا می سوزین بهترین زندگی دارن نوشجان شون شما قدراش رو ندونستین
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    1 7
    سلام تشكر مطالب خوبي بود خاك پاك كشورم رو مي بوسم .
  • مورچه ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    4 1
    گم شو بابا، ملخ خور خودتی، نژادپرست پست
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    2 4
    همه جانوتنم وطنم هرچی باشه
  • جاوید ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    4 1
    غلط بکن. اونا انقدر پول دارن جزیره نداشته باشنن میسازن از این که بگذریم شتر سواری خیلی بهتر از پراید سواری
  • جاوید ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    3 1
    شتر سواری خیلی بهتر از پراید سواریه
  • جاوید ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    3 1
    چرا افتادیم
  • جاوید ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    1 2
    حرف دلمو زدی ماشالا
  • رضا ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    1 0
    احسند
  • جاوید ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    1 2
    فراکوش نمیشه
  • جاوید ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 1
    واقعا.......
  • محمد ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 2
    خوشم میاد پیشرفت امارات خاری در چشم فارس شده ههههه ان شالله قطر هم پیشرفت میکنه در ضمن کویت رو یادتون نره شما از زمان شاه دنبال این بودیم مثل کویت پیشرفت کنید اما الان اماراتی امده که از اون کویت هم بالا تره حالا کی می تونه با این رقابت کنه
  • ایرانی ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    1 3
    اینهاوفادارانگلیس وامریکاوصهیونیست هستند
  • یک ایرانی ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    1 1
    مبارکشون باشه
  • Princess of persia ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    1 0
    دائما یکسان نباشد حال دنیا...گهی پشت زين و گهي زین به پشت
  • نفیسه ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    3 0
    اطلاعات خوب و جالبی بهمون داد,,, ممنون... ضمنا ب نظر من اهل هرجای دنیا ک میخوای باش,عرب,عجم,شیعه, سنی, مسیحی و... فقط و فقط انسان باش,همین...
  • محمد ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    2 0
    تو برو سطح رفاه و زندگی پر درامد مردمش رو ببین
  • ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    الان نظردادی به خسال خودت؟
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    4 1
    واقعا امارات ازلحاظ اقتصاد ونظم ودرامد عالی هست
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 1
    واقعا امارات ازلحاظ اقتصاد ونظم ودرامد عالی هست
  • کامران ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    3 2
    ملتی هستند که می خواهند پیشرفت کنند نه باشعار خود را مطرح کنند پس سزاوار این پیشرفتها هستند
  • صادق ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    2 1
    دبی معرکه است خوشبحالشون
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    1 4
    میبینم روزی را که این ملخ خورها در مقابل امپراطوری پارس زانو زده و دریوزگی میکنن!
  • علی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    4 1
    خیلی از هموطنای ما اونجا کار می کنن و نون زن و بچشونو میدن ... امنیت و آرامش رو برای همه بخواهیم ،خوبه همه جا مثل سوریه و عراق باشه؟؟؟
  • ناشناس ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    1 0
    کشور ما چند سال بعد اقتصادش خوب میشه ما روی آرامش رو می بینیم امارات طی۴۰سال خودش رو نگاه کنید به کجا رسانده مسئولین ایرانی فقط شعار میدند به فکر ملت آنطور که باید نیستند
  • گمنام ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    0 6
    خوبه که آدم مقهورقدرت های دیگه نشه... درسته که پیشرفت کردن...ولی به چه قیمتی؟ امارات وعربستان وغیره....اگریک پیچ ازساختمون هاشون بازشه نمیتونن ببندندبخاطراینکه همه امکانات رامیخرنددانشش راندارند....انقدربدبختند... اگرنفتشون تموم شه بدبخت میشن... همه چیزشون ازآمریکاست.... ایران اگرهیچی نیست لااقل هرچی داره ازخودش داره... واینکه بااینکه به نظرشماهیچی نیست. اسرائیل وآمریکاوبقیشون مثل سگ ازایران میترسن.... به این میگن اقتدار.... نه به پاچه خواریه عربای سعودی براانگلیس
  • محمد ا ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    2 3
    ان شا ء الله که روزی همه این آل های ضد اسلام و کثیف نابود شوند.
  • فریدون ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    7 0
    سلام.مطلب خوبیست.باتوجه به گسترش یافته های علمی وپزشکی بخصوص.بعضادرمواردی ماننداهداعضو.یاغیره نسبت سببی باشخص پیدامیکند.لطفاچنین مواردی رادررزومه قیدتاشفافیت بیشترراشاهدباشیم.
  • لبخند ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    4 0
    منم میخوام خوش به حال دخترهایی که با اونان مثل ملکه هان نه مثل مردای ایرانی که میخوان زناشون تحصیلکرده باشن که خرجشونو ندن
  • ااااا IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    0 0
    بهتر است بجای حساسیتهای بیخود ببینیم و فکر کنیم چه چیزهایی باعث پیشرفتشان شده درس عبرت بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس