کد خبر 200908
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰

حتی اگر قبول نکنیم که بسیاری از فسادها، چشم و هم‌چشمی‌ها، تجمل گرایی ها، پرخوری ها و اسراف، دزدی ها، دل سوزاندن‌ها، تصادفات و کشته شدن‌ها و … از عید شروع می‌شود، باز می‌بینیم که این شادی، شادی کاذب است

 به گزارش سرويس وبلاگستان مشرق نويسنده وبلاگ آب و نان نوشت : باز بهار آمد و مستی بویش ما را از بایدها و نبایدهای زیادی غافل کرد. بویی که هم جان می‌دهد و هم جان می‌گیرد. هم سرمایه می‌بخشد و هم سرمایه‌ها می‌گیرد. هم خستگی از جان‌ها می‌رباید و هم خسته جانت می‌کند!خانه تکانی بهار طبیعت، بهار شکوفا شدن طبیعت و طبع انسانی. خوشی‌هایی که زود گذر است و  باز زود گذر. فصلی که بهای کالاها مثل درختان بهاری زود  شاخه و برگ و شکوفه می‌زند. دل پیر و جوان همچون شکوفه های بهاری تر گل و تازه می گردد و انگارنه انگار که این فقط یک نشانه و نوید است برای زمستانی دیگر.




 چیزی را که می‌نویسم به این معنی نیست که با بهار و عید مخالفم. ابدا، بهار زیباست و همه آن را دوست دارند ولی تا کی باید در این کشور بعد از صدها سال ورود اسلام هنوز رنگ و بوی ایرانی بودن بر آن غلبه داشته باشد؟
 تا کی باید این دو با فاصله آندرلاین نوشته شود «ایرانی_اسلامی»؟
به عنوان نمونه موجودیت امروز عیدنوروز که یکی از بزرگترین سنت های باستانی ایران است، چقدر به اسلام و دستوراتش نزدیک است؟ واقعا شب عید مردم شاد هستند؟ شاید بگویید بله، شاد هستند. اما اگر بپرسم؛ اگر دولت به کارگرها و کارمندها عیدی نمی‌داد، پرتغال و میوه و گوشت ذخیره نمی‌کرد(!) اگر عیدانه نمی‌داد، و اگر کسی پولی برای عید ذخیره نمی‌کرد و یک عده هم در این آشفته بازار پولی به جیب نمی‌زدند، باز همه شاد بودند؟ واقعا معنی شادی چیست؟
 حتی اگر قبول نکنیم که بسیاری از فسادها، چشم و هم‌چشمی‌ها، تجمل گرایی ها، پرخوری ها و اسراف، دزدی ها،  دل سوزاندن‌ها، تصادفات و کشته شدن‌ها و … از عید شروع می‌شود، باز می‌بینیم که این شادی، شادی کاذب است و علتش هم دل‌مردگی بعد از آن است که بعد از ۱۳ فروردین به سراغمان می‌آید. انگار نه انگار که قرار بود بهار طبیعت در وجود ما اثری مناسب با فطرت انسان بگذارد.
و باز ثمره آن نصیب آن عده تاجری می‌شود که شادی‌های کاذب ما بهانه سودجویی آنان است. چون او می‌داند که حتی اگر "پسته” قیمت طلا هم شود، من و تو ایرانی به خاطر شکممان می‌خریم.
 حال اگر دو دوتا چهارتا کنیم غیر از صله رحمی که در عید انجام می‌گیرد کدام رسمش اسلامی است؟
 شکی نیست که در این سال‌ها دولت‌ها با جدی لحاظ نکردن دستورات اسلام نسبت به سبک زندگی، بسیار افراطانه در صدد زنده کردن بعضی از روش ها و سنت‌ های ایرانی بودند که در درست بودن و مطابقتش با اسلام جای بحث و بررسی وجود دارد ولی متاسفانه با الگو گرفتن از غرب و سایر کشورها، سال به سال، اسلامی بودن از سنت‌های صحیح و عیدنوروز فاصله گرفته است. به عنوان نمونه جای سوال است؛ با اینکه هر سال نام مناسبی را روی سال‌ها می گذارند، چرا با این حال هر سال اسامی چندش آور، خوک و موش و … حیوانات دیگر روی تقویم های شمسی نقش می بندد؟ واقعا چرا؟
 و موارد عدیده دیگر که بازگو کردنش دردی را دوا نمی کند…
به امید "ایران اسلامی” بدون آندرلاین….

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • چراغدان ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    نام های عقرب و مار و این حرف ها برگرفته از نجوم و علم ستاره شناسی قدیم است
  • عمو نوروز ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    سکوت کن برادر
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 0
    با این طرز صحبت شما همون بهتر که با آندرلاین بمونه.
  • دوست ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    شماها چي هستين.........
  • فرزانه ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    0 0
    این دوست عزیز داره از یه تعصب شدید وبیجا رنج میبره ایرانی بودن وتاکید بر اون به معنای نفی اسلام واسلامیت نیست اتفاقا مایه ی افتخاره که ما بتونیم در عین اسلام داشتن ایرانی بودن خودمون رو حفظ کنیم وبالعکس امثال این دوست افراطین که باعث شدن عده ای در صددحذف اسلام وعده ای هم درصدد حذف ایرانیت باشن سنتهای ایرانی اسلام رو از بین نمیبرن همین افراطها واسلامهای ظاهریه که داره به دین مقدسمون ضربه میزنه زنده وجاوید باد اسلام زنده وجاوید باد ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس