نقش مشایی وقتی در پروژه رسانه‌ای - روانی اصلاحات افزایش پیدا می‌کند که او و حلقه‌ای از یاران و نزدیکانش سعی کرده‌اند بطور مداوم به نقد و گاهي تخریب کلیّت اصولگرایی بپردازند. پروژه ناکارآمد جلوه دادن اصولگرایی توسّط هر دو قبیله سیاسی دنبال می شود.

گروه سیاسی مشرق-خیلی تعجّب آور نیست که نزدیکان «اسفندیار رحیم مشایی» در آستانه یک انتخابات فراگیر و آزاد سعی کنند از وی یک فرد محبوب و دارای نفوذ شخصیّت معرّفی کنند؛ به هر حال رجزخوانی های رقباء قبل از شروع رقابت امری بدیهی، مرسوم و معمول است.

ولی وقتی اصلاح طلبان نیز به بزرگنمایی از محبوبیّت کاندیدای احتمالی دولت می پردازند، باید کاملاً نسبت به این پدیده سیاسی مشکوک شد. زیرا طیّ انتخابات آتی در ظاهر هم که شده، کاندیدای احتمالی دولت یکی از رقبای جبهه اصلاحات به حساب می آید.

اکنون بخشی از عناصر سیاسی در جبهه اصلاحات سعی دارند این گزاره را عُرفی نمایند که: "مشایی در نبود اصلاح طلبان پیروز حتمی انتخابات است!". امّا این تلاش ها برای چه مقاصدی صورت می گیرد؟

· فرض اشتباه؛ حُکم اشتباه

برخی اصلاح طلبان در تصدیق پیروزی مشایی در انتخاباتی بدون حضور کاندیدای اجماعی اصلاح طلبان، به چنین گزاره ادّعایی روی می آورند که: "بدنه عظیم اجتماعی اصلاحات بدلایلی به مشایی ارث می رسد!".

«صادق زیباکلام» در القای گسترده بودن محبوبیّت اصلاح طلبان و هاشمی در توده های مردمی می گوید: «قطعاً اگر آقای خاتمی نامزد اصلاح طلبان شود براحتی مشایی را شکست خواهند داد امّا مشایی در برابر کاندیداهای اصولگرایی چون «ولایتی»، «جلیلی»، «ذوالنّور» و «روانبخش»! و سایر نامزدهای اصولگرا قطعاً پیروز خواهد بود ... «عارف» بدون پشتوانه هاشمی و رهبران اصلاح طلب نمی تواند مشایی را شکست دهد.» («آریا»، 30/8/1391).

«زیباکلام» در ادامه "تئوری سازی" هایش در جهت "عملیّات روانی" اصلاح طلبان اظهار می دارد: «اگر اصلاح طلبان و «هاشمی» در انتخابات سال آینده حضور نداشته باشند، قطعاً مشایی در این انتخابات پیروز خواهد شد. تنها عاملی که از پیروزی این جریان جلوگیری می کند حضور جدّی «هاشمی» و اصلاح طلبان است، در غیر اینصورت آقایان «ولایتی»، «حدّاد عادل»، «جلیلی» و ... قادر نخواهند بود جلوی مشایی را بگیرند.» («خبرگزاری مهر»، 25/11/1391).

«سیّداحمد هاشمی نژاد» (برادر شهید هاشمی نژاد) نیز در این رابطه می گوید: «اگر اصلاح طلبان نیایند و اختلافات ادامه یابد، کاندیدای دولت رأی خواهد آورد و آن هم به دلیل اختلافات عظیمی است که بین اصولگرایان وجود دارد.» («خبرگزاری ایلنا»، 12/12/1391).

با این وجود واقعیّت ها صحّت فرض این گزاره مبنی بر "وجود پایگاه عظیم اجتماعی اصلاحات" را تأیید نمی کنند. چرا که هاشمی، خاتمی و بطور کلّی جبهه اصلاحات طیّ سال های اخیر بعد از روی کارآمدن اصولگرایان در شورای شهر دوّم- در کارزارهای انتخاباتی شسکت های بزرگی متحمّل شده اند.

هاشمی در حالی طیّ «انتخابات ریاست جمهوری نهم» از یک کاندیدای جوان و غیرحزبی شکست خورد که تمام ظرفیّت های اصلاح طلبان و تکنوکرات ها و بخش اعظم راست ها پُشت وی جمع شده بود. در انتخابات «مجلس هشتم تهران» حتّی یک نفر از لیست "یاران خاتمی" (لیستی از وزرای خاتمی) به «مجلس» راه نیافت؛ در حالیکه خاتمی تمام قَد از آن دفاع کرده بود. همینطور ادّعای تحریم انتخابات «مجلس نهم» توسّط اصلاح طلبان هرگز نتوانست مشارکت مردم در انتخابات «مجلس نهم» را متزلزل کند. پس همین ابتدای کار باید گفت به تبع فرض اشتباه؛ حُکم صادره نیز از اساس اشتباه است.

در این میان سئوال این است که: "آیا اصلاح طلبان و یاران هاشمی دچار فراموش کاری سیاسی هستند یا اینکه قصد دارند در رابطه با ادّعای کاریزما بودن رهبران اصلاحات دست به یک "عملیّات روانی" بزنند؟"

صد البتّه شواهدی هستند که نشان دهند خود اصلاح طلبان نیز به رأی آور بودن کاندیداهایشان امیدی ندارند. ولی از آنجا که اصلاح طلبان در «انتخابات دهم ریاست جمهوری» بطور مشخّصی فهمیدند راه هایی "شعبده گونه" هنوز باقیمانده که بعد از ناکارآمدی ها و تنش آفرینی های بسیار در دولت هاشمی و خاتمی آنها بتوانند همچنان 13 میلیون رأی جمع کنند؛ حالا سرمایه های زیادی خرج می کنند تا این نوع رأی آوری را با ترفندهای جدید تر و بار دیگر تجربه نمایند.

لذا بهره‌برداری‌های اصلاح‌طلبان از بزرگنمایی مشایی بر فرض اشتباه فوق ابتناء یافته است که به آنها اشاره می‌کنیم:

· القای ناکارآمدی اصولگرایی

با به وجود آمدن نارسایی ها و تنش هایی در دولت دوّم «احمدی نژاد» بخصوص طیّ سال گذشته، تکنوکرات ها و اصلاح طلبان بطور گسترده ای سعی کردند با بکارگیری یک پروپاگاندای گسترده به یک دوگانه و دوقطبی کذایی دامن بزنند: "اصلاح طلبی کارآمد؛ اصولگرایی ناکارآمد"!.

نقش مشایی وقتی در این پروژه رسانه ای- روانی افزایش پیدا می کند که او و حلقه ای از یاران و نزدیکانش سعی کرده اند بطور مداوم به نقد و گاهي تخریب کلیّت اصولگرایی بپردازند، تا جاییکه «عبّاس امیری فر» (رئیس سابق شورای عالی فرهنگی نهاد ریاست جمهوری) در تشریح برنامه های انتخاباتی جریان متبوعش در «انتخابات مجلس نهم» گفته بود: «ما اصولگرايان را اصولگرا نمي دانيم، اصولگرايي مانند جناح راست سنّتي شده است. ما ناممان اصولگرا نيست ... حتّي ممكن است از گروه هاي اصلاح طلب در ليست ما قرار بگيرند. (سئوال: يعني اصولگرايان در اين فهرست نيستند، امّا ممكن است اصلاح طلبان باشند؟) بله! ... آنها كه به نام اصولگرايي مي خواهند تا آخر عمر قيّم مردم باشند، قطعاً در ليست نيستند.» (مصاحبه با «روزنامه شرق»، 11/2/1390). اظهاراتی که در رسانه های ضدّانقلاب خارج نشین مانند «بالاترین» نیز انعکاس یافت.

بی تردید مجموعه های اصولگرا از اشتباه مبرّی نیستند و چه بسا برخی از گروه های راست فقط با تغییر نام، خود را اصولگرا بخوانند امّا تبدیل کردن کلیّت مجموعه های اصولگرا به "دشمن شماره یک" و اقتدارگرا خواندن کلّ این مجموعه، اجحاف و دور از انصاف است. رویّه تخریب کلیّت مجموعه ها و نهادهای انقلابی و اسلامی با بزرگنمایی برخی نارسایی ها، همچنان از سوی این طیف دنبال می شود، تخریب کلیّت سپاه پاسداران، تخریب علنی «شورای نگهبان»، تخریب کلیّت مجموعه های اصولگرا و ... از این دست هستند.

بنابر این فاصله گرفتن تعمّدی حلقه مشایی از نیروهای انقلابی و اسلامی باعث می‌شود، مورد طمع مجموعه‌های متضادّ با آرمان‌های اصیل انقلابی قرار بگیرند.

بر همین اساس «صادق زیباکلام» می‌گوید: «شماری از رأی‌دهندگان به دلیل اینکه مشایی مورد نفرت اصولگرایان است، ممکن است به ایشان رأی بدهند؛ زیرا مشّایی را نامزد غیر وابسته به اصولگرایان مي‌دانند.» («آریا»، 30/8/1391).

از این حیث تأکید بر رأی‌آور بودن مشایی با این ادّعا که اصولگرایی ناکارآمد و مبغوض مردم است، در جهت القای دو قطبی "اصلاح‌طلبی کارآمد؛ اصولگرایی ناکارآمد" صورت می‌گیرد و پروژه‌ای که بطور خاصّ در دستور کار رسانه های منتسب به مشایی مانند «روزنامه ایران» نیز قرار گرفته است.


· منطقی سازی "دولت وحدت هاشمی"

بعد از مطرح شدن ایده «دولت وحدت ملّی» توسّط اصلاح طلبان و بخشی از نیروهای سرسپرده به هاشمی، رسانه های منتسب به اصولگرایی در اقدامی تبیینی در یک برهه خاص با تکیه بر شواهد تحلیلی و نقلی، از پروژه اصلی اصلاح طلبان و تکنوکرات ها مبنی بر "کاندیداتوری هاشمی" پرده برداری نمودند.

با این وجود اصلاح طلبان و نزدیکان هاشمی بطور سراسیمه سعی کردند چنین القاء کنند که چنین اخباری صحّت ندارند و تمایلی برای حضور مستقیم هاشمی در انتخابات آتی در بدنه اصلاحات وجود ندارد.

آنها همچنین ادّعا می کردند به دلیل ناممکن بودن ایجاد "دولت وحدت ملّی" در شرایط حاضر، اصلاحات از پیگیری این طرح منصرف شده است. ولی مسئله این است که به موازات بازی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم کاندیداتوری هاشمی آنها بطور مداوم سعی دارند بطور غیرمستقیم پایه‌های تئوریک این دو طرح را باهم ادغام نمایند و آن را تئوریزه کنند.

تئوریزه کردن شیخوخیّت در ضمیمه اخیر «روزنامه مشرق»، برشمردن ویژگی هایی برای کاندیدای اجماعی اصلاحات که بر هاشمی منطبق است و عدم تمایل خاتمی برای حضور در انتخابات از جمله شواهدی بر اثبات این قضیّه است که: "تئوریسین های اصلاحات در حال تئوریزه کردن دولت وحدت هاشمی است".

در همین راستا «صادق زیباکلام» می گوید: «در نبود اصلاح طلبان، مشایی می‌تواند براحتی جناح اصولگرا را شکست دهد ... در صورتیکه اصولگرایان به این نتیجه برسند که تنها راه جلوگیری از پیروزی مشایی در انتخابات حضور گزینه های اصلاح طلبان است، از کاندیداتوری «هاشمی» در انتخابات استقبال خواهند کرد.» («خبرگزاری ایلنا»، 7/12/1391).

بنابر این بزرگنمایی از مشایی برای این انجام می گیرد که گروه های راست و بخشی از نیروهای اصولگرا که مشی محافظه کارانه تری دارند از ترس "غول مشایی" به دامن "دولت وحدت هاشمی" بلغزند.

· عملیّات نفوذ

قرائنی دالّ بر این است که بخشی از تحلیل گران انتخاباتی در دولت معتقدند که اگر انتخابات آتی ریاست جمهوری به دور دوّم کشیده شود، و کاندیدای مورد نظر دولت یکی از دو نفر راه یافته به آن باشد؛ دو حالت متصوّر است: یا رقیب یک اصولگراست که در اینصورت اصلاح طلبان مجبور به ائتلاف با دولت می شوند یا رقیب یک اصلاح طلب است که در این حالت اصولگرایان لاجرم از گزینه دولت حمایت خواهند نمود. از این منظر اقدامات زیگزاگی دولت قابل توجیه است، برخی سعی دارند دولت بطور همزمان از اصولگرایان دور و به آنها نزدیک شود طوریکه کاملاً نسبت به اصلاح طلبان و برخی ایده آل های آن غریبه نباشد. مصادیق بسیاری بر این نوع از عملکرد دولت در حال حاضر موجود است.

امّا بخشی از این مصادیق مربوط است به اعتراف اصلاح طلبان در اینباره، «زیباکلام» می گوید: «اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند، ... مشایی ده الی سی درصد از رأی آنان (اصلاح طلبان) را جذب [می] کند.» («خبرگزاری مهر»، 11/10/1391).

همچنین «داریوش قنبری» («نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم») در گفتگویی می گوید: «این یک حقیقت است که اگر اصلاح طلبان در انتخابات آینده حضور جدّی نداشته باشند، شانس کاندیدای دولت بالا خواهد رفت. البتّه این بالا رفتن شانس بشرطی است که کاندیدایی همچون مشایی به صحنه بیاید نه فردی چون «غلامحسین الهام» ... افرادی چون آقای «قالیباف» و «محسن رضایی» نیز می‌توانند شانس خود را تقویّت کنند. چرا که این افراد نیز تا اندازه ای دیدگاه های "نوگرایانه" دارند.» («روزنامه آرمان»، 26/9/1391).

همچنین «غلامحسین کرباسچی» (دبیرکل «حزب کارگزاران سازندگی») طیّ مصاحبه ای می گوید: « (سئوال: در برخی اظهار نظرها آمده است که آقای مشایی در صورت کاندیداتوری قابلیّت جذب 30 درصد از آرای اصلاح طلبان را دارد، آیا شما این اظهار نظرها را قبول دارید؟) من چنین باوری ندارم. اگر اصلاح طلبان بتوانند حرف خود را بزنند، من بعید می دانم شخصی مثل آقای مشایی و امثال او بتوانند کاری از پیش ببرند.

(سئوال: به فرض این که اصلاح طلبان کاندیدایی نداشته باشند، آیا ممکن است از یک کاندیدای اصولگرا حمایت کنید؟) اگر اصلاح طلبان کاندیدا نداشته باشند و تصمیم بگیرند در انتخابات شرکت کنند که - باور من این است که چنین اتفاقی نمی افتد- ممکن است مردم را ترغیب کنند که به کاندیدایی با شاخص های آنها رأی بدهند. در این صورت حتماً به مردم خواهند گفت مطالبات و خواسته های ما این است و شما به کسانی رأی بدهید که این خواسته ها را بهتر اجرا کنند. (سئوال: برای این مدل چه چهره هایی ممکن است در میان اصولگرایان وجود داشته باشند؟) باید ببینیم چه کسی کاندیدا می شود. (سئوال: پس این احتمال وجود دارد و آن را نفی نمی کنید؟) نه.» («خبرگزاری مهر»، 19/12/1391).

واضح است که «کرباسچی» با سماجت خبرنگار در یک تعارض گرفتار شده است، او از طرفی نمی پذیرد که در شرایطی بخشی از بدنه رأی اصلاحات جذب آراء و شخصیّت مشایی شود ولی کمی بعد قبول می کند که با بروز موقعیّتی خاص این مسئله غیرقابل اجتناب است.

لذا بطور کلّی آن دسته از کاندیداهای احتمالی انتخابات که همزمان با اتّخاذ برخی مؤلّفه های اصولگرایی نیم نگاهی هم به گفتمان اصلاحات و بکارگیری نیروهای آنان در قدرت دارند؛ مخاطب این بخش از پروژه اصلاح طلبان هستند که اگر اصلاحات مجبور شود با یک کاندیدای میانه برای نفوذ در قدرت ائتلاف خواهد کرد؛ قطعاً مشایی می تواند یکی از این موارد باشد زیرا ظرفیّت های چنین موقعیّتی را در خود و تیمش تثبیت نموده است. برای مثال می توانید بکارگیری همزمان عناصری مانند «محمّدشریف ملک زاده» و «محمّدرضا رحیمی» در کنار برخی نیروهای سابق اصولگرا در حلقه یاران مشایی را به یاد آورید.

· نوستالژی "دوّم خرداد 76"

«صادق زیباکلام» می گوید: «یکی از اهرم‌های مشایی برای پیروزی در انتخابات این است که اگر کاندیدا شود، به عنوان نامزد غیر حاکمیّتی شناخته شود. مشایی در برابر «حدّاد عادل» و «سعید جلیلی»، چنین موقعیّتی دارد. یعنی وضعیّتی مثل "دوّم خرداد 76"؛ البتّه نه در آن حدّ و اندازه. به هر حال خیلی ها به مشایی رأی می‌دهند صرفاً به این دلیل که او را نامزد غیرحکومتی می دانند!» («عصر ایران»، 29/9/1391).

«مجتبی واحدی» (سردبیر سابق روزنامه «آفتاب یزد»، مشاور انتخاباتی کرّوبی) نیز در امتداد همین خطّ می‌نویسد: «"مشایی ۹۱" از برخی جهات در شرایطی مشابه با "خاتمی ۷۵" قرار گرفته است. «خاتمی» تا قبل از زمستان آن سال، تنها برای گروه های خاصّی شناخته شده بود و آنچه اقبال عمومی به او را موجب شد تلقّی ذهنی جامعه ایران از تفاوت دیدگاه های سیاسی و فرهنگی او با گفتمان غالب در نظام بود. در واقع، بسیاری از ایرانیان بدون آنکه ارزیابی دقیقی از توانایی های «خاتمی» برای اداره کشور داشته باشند او را برگزیدند تا کسی که کاندیدای محبوب حاکمیّت تلقّی می شد به ریاست جمهوری نرسد.» («وبلاگ شخصی مجتبی واحدی»، 4/10/1391).

«سایت خبری- تحلیلی پویش» (وابسته به «سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار) نیز طیّ یادداشتی به قلم دبیر سرویس سیاسی و تحت عنوان: "آیا مشایی، خاتمی ۷۶ می شود؟"، می نویسد: ««احمدی نژاد با معرّفی کردن دوست دیرین خود به نام آقای مشایی گفتمان جدیدی را در جامعه بوجود آورد. حرف های آقای مشایی را در طول تاریخ انقلاب اسلامی هیچ شخصی بر زبان نیاورده بود. او با شعار "مکتب ایرانی" و استفاده از بحث هایی مانند "حجاب آزاد برای زنان"؛ خودش را تبلیغ کرد. هر چند با مخالفت عدّه ای مواجه شد ولی بار‌ها بر افکار خود پافشاری کرد ... وجه مشترک «خاتمی» و مشایی شاید در دو چیز باشد. اول آنکه هر دو حرف های نو می زدند و دوّم آنکه بخش اعظم سبد رأی هر دو سلبی است. یعنی بخش عمده ای از رأی به مشایی مثل رأی به «خاتمی»، نه رأی به خودشان بلکه رأی «نه» به دیگران است.» (13/12/1391).

مبرهن است که از نظر بخشی از نیروهای اصلاح طلب و ضدّانقلاب، تعبیر رؤیا و نوستالژی "دوم خرداد" با مشایی کورسوی امیدی بوجود آورده است.

شاید امروز برخی ما را متّهم کنند که این دست تحلیل ها در بدنه نخبگانی و حتّی اجتماعی اصلاح طلبی یک پروژه برای اختلاف افکنی بین اصولگرایان باشد! امّا آنچه باعث می شود چنین اتّهامی پذیرفته نشود اقدامات شاز و ساختارگریزانه مشایی و دولت در مواردی است که حلقه مشایی را در تقابل با حاکمیّت نشان داده است.

این جریان اگر انتقادی به برخی شرایط موجود در کشور داشته، می توانست و درست این بود که در فضایی منطقی، بدور از احساسات و خط کشی اجتماعی- سیاسی و کشیده شدن دعواها در "افکار عمومی"؛ به اصلاح امور دست می زدند. چه اینکه مجموعه نظام و بخش اعظمی از بدنه اصولگرایی حامی دولت نهم بوده است.

در همین رابطه خوب است کمی به عقب رجوع کنید، «احمدی نژاد» در نشست خبری جنجالی‌اش در مهرماه سال جاری وقتی در مقابل انتقادات تند و احساسی خبرنگار اصلاح‌طلب درباره توقیف «روزنامه شرق» به دلیل چاپ کاریکاتور موهن علیه شهداء قرار گرفت؛ در عین ناباوری همه گفت: «مشی دولت در هفت سال گذشته روشن است و دولت حدّاکثر آزادی ممکن را داشته است و در واقع ما آزادی نزدیک به مطلق برقرار کرده‌ایم ... نظر من در اینباره نیز مشخّص است و به نظرم کار «وزیر ارشاد» قطعاً اشتباه بوده است ... امّا من نمی‌توانم در این باره دستور دهم، امیدوارم «قوّه قضائیّه» در این امر وارد شده و رسیدگی کند و باید توجّه داشت که این تصمیم در غیاب بنده گرفته شده است.» («نشست خبری ریاست جمهوری»، 11/7/1391).

براحتی می شد فهمید حتّی خبرنگار نیز انتظار شنیدن چنین پاسخی را نداشت. این اقدام «وزارت ارشاد» درست وقتی که انتقادات نسبت به این وزارتخانه - به دلیل برخی اقدامات غیرارزشی- بالا گرفته بود؛ شرایطی فراهم آورد که مواضع مردم و نخبگان انقلابی نسبت به عملکرد «حسینی» تلطیف شود.

ولی رئیس دولت با اعتراض به اصل ماجرا (به بهانه نقد شیوه) همه امیدها را در این رابطه نقش بر آب کرد، موضعی که مورد استقبال رسانه های ضدّانقلاب («B.B.C فارسی»، «رادیو زمانه»، «روزآنلاین»، «دویچه‌وله فارسی»، «العربیّه»، «نیمروز»، «بالاترین») نیز قرار گرفت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    حالا چرا انقدر از مشایی ترسیدین!!؟؟ مگر چقدر رای داره!!؟
  • ناشنا س ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    1 0
    از همين الان هم معلومه كه مشايي رئيس جمهور بعدي ايرانه نزديك 8 سال خدمت صادقانه در كنار رئيس جمهور در حالي كه بيشترين حملات رسانه اي چپ و راست به شخص مشايي وارد شده مردم بيدارند و منتظر بهار
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    عزیزم مثکه شما تو یه کره دیگه زندگی میکنی ! ایشون قبل از اینکه بخواد به ریاست فک بکنه رد صلاحیت شده .
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    آخ مشرق دمت گرم . این عکس آخر چهره واقعی این فرد نشون میده . دیگه تفسیر باشه با کاربران
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    به اندازه مثبتهای جنابعالی!
  • حمید ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    شما از بزرگنمایی مشایی چه هدفی دارید؟
  • علی ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    مشایی خیلی مرتاضی ازهندوستان چه خبر ازکرییشنا چه خبر ازاسیر دربندت چه خبر از برادران مجاهدت چه خبر دوره اسلام گذشته نه!!!
  • حیدر ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    رای ما نیز مشایی است
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    آره نتیجه خدماتش رو بخصوص توی بازار میوه می شه دید!!!!
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • mohammad ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    مشایی بازنده بزرگ انتخابات
  • سعید امامی ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    جنبش سبز و بهاری ها در اتحادی هماهنگ قصد انتقام گیری سختی را دارند
  • برادر ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    تحلیل خوب و منطقی بود و قابل استناد
  • به به سلام ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    آقا چرا جرات نشون دادن نظر ندارید؟ من که توی کامنتم به هیچکس توهین نکردم چرا سانسور میکنید همش؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    بهار نخواهد آمد! بهار امده است. مشايي، مشايي خدا نگهدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو واقعاً كه سركاريد
  • مسیردوست ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    واقعا بعضی از آقایان اصلاح طلب و بهاریون اعتماد به نفسشون قابل تحسین، با وجود شکست های پیاپی در عرصه های مختلف سیاسی اما باز به فکر تنش در حرکت انقلابی ملت ایران هستند
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    شما بشین تا بهار براسه، میرسه...!!
  • علی ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    مشایی کجا ریاست جمهوری کجا , یکی نیس بگه برو دنبال .....
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    زنده باد مشایی زنده باد بهار
  • حیدر کرار ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    اصلاح طلبان برای فتنه 92 دنبال........ میگردند سوارش بشن و بهتر از این مشایی ..... پیدا نمی کنند!
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    حلقه انحراف سال ۸۴ از ....به وجود آمد ! یادمان که نمیرود! می رود؟
  • مرتضی مظاهری ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    تیشه حزب الله ریشه حزب الشیطان ,فراماسون رو خواهد زد به یاری خدا
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    lمشایی یه دیپلمه بوده که حرف زیاد می زنه و صبح ها پنیر زیاد خورده بی گردو آخه فکر می کنه خیلی روشنفکره
  • به به سلام ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    خوشم میاد نظرمو سانشور کردید :))) چرا همه از مشایی میترسید؟؟
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    لولو خور خوره اس
  • به به سلام ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    یعنی خیلی باحالید تا اسم بیت المال میاد توی کامنت یا سانسور میشه یا ادیت :))) آقا چرا ازادی تو سایتتون نیست؟؟
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    نتيجه 1+5آن كه تنها راه پيش روي آمريكا تلاش براي خروج آبرومندانه از بن بست ياد شده است و از اين روي با جرأت مي توان گفت؛ در پايان مذاكرات بي نتيجه آلماتي 2، كفه اقتدار باز هم به سود ايران اسلامي سنگيني كرده است.
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    واشنگتن پست مي نويسد «دود تحريم ها به چشم آمريكا رفته است».
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    مقصود از تحريم ها، فشار بر ايران با دو هدف پلكاني «تغيير رفتار» و سپس «تغيير ساختار» جمهوري اسلامي ايران بوده است
  • بابا پنجلی ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    زنته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مسیردوست ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    واقعا بعضی از آقایان اصلاح طلب و بهاریون اعتماد به نفسشون قابل تحسین، با وجود شکست های پیاپی در عرصه های مختلف سیاسی اما باز به فکر تنش در حرکت انقلابی ملت ایران هستند
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    آخه ساده لوح اگه سانسور میشد که کامنت تو هم باید جزوش میبود . چون کلمه بیت المال رو به کار بردی
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد خربزه با خیار میاد
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    زنده باد ابر مرد سیاسی ایران زنده باد بهار زنده باد ایران
  • روزبه ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    خدا اين بهار رو نياره.حالمونو بهم زدي
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    چند وقتی خوب تمام قد مدافع مشایی شدید اصلاخ طلب ها پهن هم نیستن اما مشایی فتنه ایست بالاتر از فتنه ی 88
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    شاعر: بزنک نمیر بهار میاد
  • ایرج ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    مشایی بهترین گزینه ما جووناس.به جای تخریب اون به دنبال ضعف های خودتون باشین
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    بی ادبی اسمش طنز نیست دوست عزیز
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    علامه مصباح يزدي اظهار داشت: ايمان به ولايت‌فقيه در واقع همان ايمان به ولايت ائمه اطهار(ع) است، چرا كه رجوع به فقيه تنها با سفارش و امر ائمه(ع) انجام شده است، وگرنه فقها در ذات خود داراي ويژگي تكويني خاصي نيستند كه سبب ولي شدن آنها شده باشد
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    تحلیل پناهیان از فضای انتخاباتی و بازخوانی جایگاه رئیس جهور/1 ۳۰ سال پیشرفت ما و ۳۰ سال افول آمریکا يعني مدیریت کلان در جامعۀ ما قوی‌تر از امریکاست / امروز هم برخی خوارج‌گونه به اصولگرایان می‌گویند از عمل به وظیفه توبه کنید/ نباید خیلی نگران چند شعبه شدن معتقدین به نظام باشیم
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    واي خداي من باورم نميشه يعني مشايي مياد آخجون يعني دوبار قراره همه چي گرون شه يعني ايندفعه پرايدم هم قيمت پورشه ميشه واي از خوشحالي خوابم نميره خدا كنه بقايي (ج) باهاش بياد
  • ایرانی ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    0 0
    1- هاشمی "تمام ظرفیّت های اصلاح طلبان و تکنوکرات ها و بخش اعظم راست ها پُشت وی جمع شده بود" را داشت، ولی حمایت شورای نگهبان را نداشت! 2- مطمئن باش اگر انتخابات آزاد و سالم برگزار شود، حتی اگر رای دهندگان اصلاح طلب در انتخابات شرکت نکنند، باز هم مشایی کاندیدای اصولگرایان را شکست خواهد داد! البته این وضعیت جای تاسف دارد، که هر کاندیدایی که نظام با او مشکل دارد رای پیدا می کند!!!!! 3- به فرض که "شواهدی هستند که نشان دهند خود اصلاح طلبان نیز به رأی آور بودن کاندیداهایشان امیدی ندارند" پس این نظرسنجی ها ( از جمله نظرسنجی سیمای میلی خودتون ) چی میگن؟!! 4- یعنی وجود انتشار این نظر در "مشرق" وجود دارد؟!
  • سید سجاد ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    جفت پوچی...
  • شهاب ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    بزرگ کردن مشای که کار اصول گراها است و تمام تلاششون اینه که اونو بچشبونن به اصلاحات.من میگم حتی اصولگراها هم متوجه ی خطر حضور مشایی شدن و میدونن فقط و فقط خاتمی میتونه با اون رقابت کنه و حتی به خاطر اینکه مشایی نیاد حاضرند خاتمی کاندید بشه
  • كاشاني ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    حملات به احمدي نژاد بود نه مشايي و بسياري از تيرهايي هم كه با دسته گل هاي جناب مشايي به سويش رها مي شد به احمدي نژاد لطمه مي زد...
  • بابا پنجلی ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    بهار زنشه؟؟؟؟
  • حرف حق ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    این انقلاب صاحب خودشو داره هیچ ناراحت نباشید دعوا هم نکنید خود امام زمان همه کارها رو درست میکنه
  • سینا ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    احمدی نژاد را بچه های هیئات و مساجد رئیس جمهور کردند شبکه اجتماعی فرهنگی قوی اینها او را تبلیغ کرد اما اینها از مشایی حمایت نمی کنند
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    درسته کار با امام تمتم میشه ولی خدا در قران گفته من سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهم مگر اینکه خود انها اراده کنند مردم بصیرت بصیرت
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    استاد پناهیان : اگر شما صرفاً انگیزه‌های معنوی و الهی را در نظر بگیرید و دنیا را هم به‌خاطر آخرت بخواهید، باز باید به سیاست اهمیّت بدهید؛ بیش از آن چیزی که اهل دنیا به سیاست اهمیّت می‌دهند
  • بهزاد ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    حرف حق !! میدونی امام زمان چرا غایبه ؟ برا اینکه مردم اونقدر باید بصیرت پیدا بکنن تا حوادث کوفه دوباره نه بلکه برای بار چندم تکرار نشه . انشاالله مردم بصیر ما همواره گوش به فرمان ولایتند ولی در عمل هم باید چنین باشد. یا علی
  • امین ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    من که خیلی نگرانم،خیلی دلم شور میزنه خدا عاقبت همه اینها رو به خیر کنه.
  • هادی ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    رای ما فقط سید محمد خاتمی سرور تمام اینایه اگرم نیاد اصلا رای نمیدیم
  • مرد ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    هرچی احمدی نژادبود مشایی هم هست امیدوارم دیگه رنگ جفتشونو نبینم
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    رئیس جمهور آینده باید ضمن اینكه دارای امتیازات رئیس جمهور قبلی باشد، از نقاط ضعف او نیز به دور باشد.باید انتخاب مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشانگر پیشرفت و تكامل و انتخاب بهترین‌ها در هر دوره نسبت به دوره‌های قبل باشد. نكته: ما به افراد تكراري راي نمي دهيم. هر كس حرف نوعي دارد بيايد. دوره خاتمي ها و رضاخان ها و پير و پاتال ها تمام شده.
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    عزیزم جوونای ایران اسلامی ما هستیم و به هیچعنوان به فرد ...مانند مشایی رای نمیدهیم
  • سارا ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    برو بابا مشائی کیلویی چند؟
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    استاد پناهیان : هیچ‌کدام از انتقادهای ما نسبت به گذشته، سیاه‌نمایی نیست، بلکه گله‌مندی از کُندی کار است.
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    استاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مازیار ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    فقط مهندس اسفندیار رحیم مشایی
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    اصلاخ طلب ها پهن هم هستن اینو خوب اومدی
  • كورش ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    بي انصافي نكنيم زيبا كلام راست مي گويند يه نگاه به گفتمان مشائي كنيد و جمعيتي كه هنگام سال تحويل كنار مقبره كورش كبير بودند باوركنيد نظر زيبا كلام خارج از مسائل جناحي درست است
  • masoud ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    هنوز عملا به غیر از شعارهای تیتر وار که ما میخواهیم چه شود و چه مشکلی حل شود، برنامه ای از سوی شخصی ندیدیم و همه مطلعند که تدوین برنامه راهبردی چقدر زمانبر است و به چه تبحر و دید وسیعی نیاز داره. تنها مقیاسی که می مونه بررسی وضعیت گذشته کاندیداها و یا پیش بینی تیم احتمالی آنهاست و معیاری از زمان حال در دست نیست.امیدوارم کاندیدایی رای بیاره که علاوه بر پیش شرط های اعتقادی به کار حرفه ای و بدون برخی تعصبات نادرست جناحی اعتقاد داشته باشه.معمولا رسم بر این بوده که بعد از انتخاب، رئیس جمهور تمام تیم قبلی را از بالاترین مقامات گرفته تا آبدارچی بدون توجه به عملکر ایشان کنار گذاشته و تنها از اطرافیان و یا حذب سیاسی مربوطه(به رسم حمایت پیش از انتخابات و در بعضی موارد احساس دین نسبت به هزینه هایی که اطرافیان کاندیدا جهت تبلیغات و...متقبل شده اند)استفاده نموده و باعث می شه از تمام ظرفیت ها و افراد توانمند استفاده نشه.گر چه پایبندی به این موضوع مشکل به نظر می رسه و پیش بینی فردی حائز این شرایط از اون مشکلتر،اما به نظرم این سوالی هست که اگر مشخص می بود معیار خوبی به حساب می آمد.
  • lion2007 ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    0 0
    این نوع شیوه یک طرح قدیمی انگلیسی است زیرا با خراب کردن ممشایی در اصل احمدی نژاد ودر نهایت مقام رهبری تضعیف می شوند برهمین اساس امگلیسی ها می گویند با حریف خوب نجنگ بلکه ازش بد دفاع کن
  • احسان ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    موضوعی کم اهمیت را بزرگ کردن و موضوعی با اهمیت را کوچیک شمردن یعنی عدم احترام به شعور مخاطب
  • حسین ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    سلام 2 سال قبل از یکی از ادمای موثق و در یه جلسه کاملا رسمی که از سرتاسر ایران هم بودند شنیدم که قطعا مشایی استاد مرتاض هندی داره واین حرف هم حرف گزافی نیست علاقه وحشتناک برخی به ایشون شاید شاهد مثل باشه
  • امیرتکرو ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    نتیجه 5+1 میشه 6
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    الحسود لا یسود تا چشم دشمن کور شود
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    پایداری داره با برنامه میاد ما منتظریم
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    گل گفتی اشتباهی منفی دادم.
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    ببين ادم با كسي دشمني ميكنه كه ارزششو داشته باشه! ايشون دشمني نداره كه :)))
  • ستوده ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    آخه نمی دونم چرا یه حرفی می زنید که حال آدم بهم بخوره بمیرد بمیرد هر که خائن به این نظامه.. ملت ما خائن نمی خواد...
  • نیوشا ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    البته این تحلیل خیلی خیلی غلطه ولی من فکر می کنم خاتمی خیلی کم خطر تر از مشایی فراماسونه
  • محسن ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    به خاطر خودتون میگم یاد بگیرید اول کمی فکر کنید بعد حرف بزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس