کد خبر 199263
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰

بررسی خواص بیولوژیک جلبکهای ماکروسکوپی دریایی «کلپومینیا سینوسا» و «اینگاریا استلاتا» به همت محققان جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در حال انجام است.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، فرزانه فراهانی، مدیر گروه پژوهشی بیولوژی دریا جهاد دانشگاهی واحد استان البرز با اعلام این مطلب گفت: تنوع بیولوژیک موجود در جلبک‌ها، امکان تولید طیف وسیعی از فرآورد‌ه‌ها را فراهم می‌کند که برخی از آنها در حال حاضر در مقیاس وسیع تولید می‌شوند. به‌عنوان مثال، پلی‌ساکاریدهای حاصل از جلبک‌های قرمز (کاراجینن‌ها و آگارها) و جلبک‌های قهوه‌یی (الجین‌ها)، در حال حاضر به‌عنوان عوامل ژلی‌کننده و قوام‌دهنده در صنایع غذایی، تهیه لوازم آرایشی و حتی مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اهداف اجرای این طرح اذعان کرد: این طرح با هدف بررسی اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی و سیتوتوکسیک عصاره دو نمونه از جلبکهای قهوه‌یی به نام های Colpomenis sinosa و Iyengaria stellata برای اولین بار در ایران انجام می شود.

فراهانی، بررسی میزان اثربخشی عصاره های مختلف دو گونه مذکور در آزمون سیتوتوکسیک و همچنین در آزمونهای ضد باکتریایی و ضد قارچی را از دیگر اهداف این پروژه دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج این طرح می تواند موجب شناخت اثرات سیتوتوکسیک، ضد باکتریایی و ضد قارچی دو گونه مورد بررسی شود و همچنین زمینه ساز تحقیق و مطالعه در زمینه تهیه فرآورده یا فراورده های آنتی باکتریال از فراکشن یا فراکشن‌های موثر ضد باکتریایی، ضد قارچی یا سیتوتوکسیک این گونه ها به عنوان ماده اولیه ای جدید و فراوان در صنایع مختلف از جمله غذایی، دارویی و نساجی کشور در آینده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    0 0
    از حالا رو فراوری و صادراتش کار کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس